بازدید 8211
۱

شبکه آبرسانی متعلق به اواخر دوره قاجار کشف شد

کد خبر: ۶۶۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 10 February 2017
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی از ادامه کاوش‌ها در محوطه ارگ علیشاه تا 90 روز آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، ساخت‌وساز در محوطه ارگ علیشاه تبریز به منظور ساخت پارکینگ واکنش فعالان میراث فرهنگی را در پی داشت، چرا که هر گونه ساخت‌وساز در حریم این اثر تاریخی ممنوع است، پس از بازتاب گسترده خبری این مساله با مداخله سازمان میراث فرهنگی، عملیات ساخت‌وساز به صورت موقت پایان گرفت تا کاوش‌های اضطراری باستان شناسی صورت بگیرد، اما پس از چندی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام شد که همزمان با شروع کاوش‌های اضطراری ارگ علیشاه تبریز عوامل ساخت پارکینگ در فاصلۀ 9 متری عرصۀ جنوبی عمارت تاریخی فتح‌الله‌اف (در نزدیکی ارگ علیشاه) به حفر چندین حلقه چاه برای نصب سبدهای میلگرد و بتن‌ریزی شمعک‌های پشتیبان اقدام کرده‌اند و هیات کاوش در گزارشی عنوان کرد که ادامۀ کاوش‌ها تا لحظۀ توقف کامل حفاری‌های غیرمجاز در حریم عمارت تاریخی اثر ملی فتح الله‌اف و ممانعت از تخریب لایه‌های باستانی و آثار تاریخی، مشکل است. به همین منظور نیز هیاتی از تهران برای رسیدگی به این وضعیت به تبریز اعزام شد.

حمیده چوبک (رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در این باره گفت: خوشبختانه هیاتی که از معاونت میراث فرهنگی کشور و پژوهشکده باستان‌شناسی به تبریز رفتند؛ مشکلات را حل کردند.

وی ادامه داد: قرار شده‌است که کاوش‌ها در 90 روز آینده ادامه داشته باشد و بعد از آن در مورد شیوه حفاظت و طراحی محوطه در میراث فرهنگی تصمیم گرفته شود.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی با بیان اینکه این فصل اول کاوش‌ها در این منطقه است، افزود: به خاطر گودبرداری و مشخص شدن آثار تاریخی در آن محوطه، دستور توقف پروژه ساخت‌وساز و انجام کاوش اضطراری داده شد تا مطالعات صورت بگیرد و مشخص شود که در آنجا چه نوع ساخت‌وسازی باید انجام شود و یا اصلا ساخت‌وسازی صورت بگیرد یا خیر؟

جوبک توضیح داد: آثاری که تاکنون کشف شده‌اند؛ شامل شبکه آبرسانی تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی، خانه فتح‌الله‌اف و آثار دوره ایلخانی است که مربوط به خود سازه ارگ علیشاه است، که این آثار هم در زمان تخریب‌ها و گودبرداری و هم در زمان کاوش‌ها کشف شده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تو رو خدا پیگیر ارک باشین دارن نابود می کنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر