بازدید 32802

معضلی فراگیر اما قابل حل به نام «شارژ ساختمان»

دوران آغازین هدفمندی یارانه ها از مقاطع زمانی بود که مشکلات و اختلافات بر سر حق شارژ ساختمان اوج گرفته بود و یکی از علل این امر هم را می توان در افزایش ناگهانی بهای حامل های انرژی مانند بنزیل و گازوییل جستجو کرد؛ هنگامی که قیمت این حامل ها افزایش پیدا کرد، بناچار مبالغ پرداخت حق شارژ ساختمان هم رشد چشمگیری را تجربه نمود که همین امر ریشه اصلی اختلافات در آن دوران بود.
کد خبر: ۶۶۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 10 February 2017
چنانچه مالک اقدام به پرداخت حق شارژ آپارتمان خود نکند، مدیر یا هیأت‌مدیره، حسب وظایف و اختیارات قانونی خود باید برای وصول مطالبات ساختمان به مالکان یا استفاده‌کنندگان بدهکار، ابتدا از طریق دفاتر خدمات قضائی اظهار‌نامه ارسال کنند‌ که فلان شخص از پرداخت هزینه‌های مشترک و شارژ آپارتمان خود در خودداری کرده است. مالک نیز پس از دریافت اظهارنامه موظف است تا ده روز سهم بدهی خود را پرداخت کند. اما اگر مالک از تسویه‌حساب خودداری کرد، هیأت‌مدیره یا مدیر می‌تواند از دادن خدمات مشترک به این مالک خودداری کند مثلاً شوفاژ را ببندد، یا برق و گاز را قطع کند. چنانچه مالک بازهم مبادرت به پرداخت حق شارژ نکرد می‌توانند به اداره ثبت‌اسناد و املاک کشور مراجعه و وجه پرداخت‌نشده را مطالبه کنند که‌برگ اجرائیه صادر می‌شود و مالک را ملزم به پرداخت می‌کنند.

به گزارش «تابناک» پدیده نوظهور آپارتمان نشینی در جامعه ما به رغم تدوین قوانین و آیین نامه های اجرایی متفاوتی همچنان بر مدار چالش و اصطکاک آپارتمان نشینان می چرخد، به گونه ای که در هر مقطع زمانی بخشی از مشکلات زندگی آپارتمان نشینی ظهور و بروز پیدا می کند؛ اما یکی از مشکلات همیشگی و مشترک ساکنان آپارتمان ها موضوع پرداخت و عدم پرداخت حق شارژ ساختمان است.

دوران آغازین هدفمندی یارانه ها از مقاطع زمانی بود که مشکلات و اختلافات  بر سر حق شارژ ساختمان اوج گرفته بود و یکی از علل این امر هم را می توان در افزایش ناگهانی قیمت حامل های انرژی مانند بنزیل و گازوییل جستجو کرد .هنگامی که قیمت این حامل ها افزایش پیدا کرد، لاجرم مبالغ پرداخت حق شارژ ساختمان هم رشد چشمگیری را تجربه کرد که همین امر ریشه اصلی اختلافات در آن دوران بود. «پرداخت حق شارژ ساختمان» به نوعی پایانی بر ایده «چار دیواری» اختیاری بود.

دکتر احمد بیگی، استاد مرکز آموزش قوه قضائیه و مشاور رئیس قوه قضائیه؛ با اشاره به قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن بر این باور است، یک قاعده کلی وجود دارد. قانون‌گذار ساختمان را به دو دسته مشترک و اختصاصی تقسیم کرده است که هر یک هزینه‌هایی را به ساکنین خود تحمیل می‌کنند. هزینه‌های مشترک مثل هزینه آسانسور، برف‌روبی یا آسفالت پشت‌بام و... که بر اساس مساحت زیربنای هر واحد آپارتمان تعیین می‌شود. بخش دیگری از هزینه ها هم ارتباطی به مساحت زیربنا ندارد. مثل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور یا هزینه نگهداری تأسیسات که به نحو مساوی بین ساکنین ساختمان تقسیم می‌شود.

وی در ادامه اظهار نموده است، در این رابطه برخی از مالکین معتقدند واحدی با متراژ کم که ۱۰ تن در آن سکونت دارند نباید مثلا هزینه آب کمتری بپردازند زیرا در واحد ۲۰۰ متری که دونفر در آن زندگی می‌کنند، آب کمتری مصرف می‌شود.

به گفته وی در آیین‌نامه آمده است، محاسبه شارژ بر اساس مساحت باید انجام بگیرد، ولی ساکنین ساختمان می‌توانند جلسه مجمع عمومی تشکیل دهند و به شکلی که مصلحت می‌دانند، قاعده را به هم بزنند و تصمیم دیگری اتخاذ کنند.

 چگونگی تشکیل مجمع عمومی


این استاد مرکز آموزش قوه قضائیه در خصوص نحوه تشکیل مجمع عمومی در ساختمان‌ها معتقد است طبق قانون، ساختمان‌هایی که مالکین آن‌ها بیش از سه نفر باشند، مالکان می‌توانند دور هم جمع شوند و برای حل مشکلات ساختمان مجمع عمومی تشکیل دهند و یک یا چند مدیر از بین خود انتخاب کنند. در حقیقت گردهمایی مالکان با هدف تصمیم‌گیری برای ساختمان را «مجمع عمومی» می‌گویند.

بر این اساس باید اذعان کرد که اداره هر ساختمان بر‌ دو رکن اصلی استوار است: رکن تصمیم‌گیرنده یا مجمع عمومی؛ و رکن اداره‌کننده یا همان هیأت‌مدیره. مجمع عمومی مالکان در رأس اداره ساختمان است و مدیران باید گزارش عملکرد خود را به آن ارائه دهند. همچنین تصمیمات مهم راجع به امور ساختمان باید به تأیید مجمع عمومی برسد.

به گفته وی، همه تصمیمات مجمع عمومی باید در صورت‌جلسه‌ای درج شود تا بعداً قابل مراجعه و استناد باشد. این صورت‌جلسات به امضای تمامی حاضران می‌رسد و مفاد آن‌ها از مهم‌ترین مدارک قابل استناد است‌.

تعیین حق شارژ آپارتمان


دکتر بیگی در خصوص تعیین شارژ آپارتمان گفت: مدیر ساختمان باید بر اساس هزینه‌های جاری مجتمع، مبلغی را با رضایت ساکنان ساختمان به‌عنوان شارژ آپارتمان تعیین و به آنان اعلان کند. ساکنان نیز باید این مبلغ را به‌صورت ماهیانه بپردازند تا برای انجام هزینه‌های مشترک صرف شود.

منظور از «هزینه‌‌های مشترک» مبالغی است که برای حفظ و نگهداری عادی ساختمان، تأسیسات، تجهیزات و... پرداخت می‌شود.

وی افزود: در این رابطه، مدیر موظف است در محلی از مجتمع که همه آن را مشاهده می‌کنند یک تابلو اعلانات نصب کند و هرماه هزینه‌های انجام‌شده را اعلان کند تا همه سکنه در جریان هزینه‌ها قرار بگیرند.

حق شارژ آسانسور و پارکینگ


این حقوقدان در خصوص هزینه‌های آسانسور و پارکینگ خاطرنشان کرد: پرداخت حق شارژ برای آسانسور و پارکینگ حتی برای کسانی که در طبقات اول یا دوم ساختمان ساکن باشند یا از پارکینگ استفاده نمی‌کنند فرقی نمی‌کند چون جزء هزینه‌های مشترک است و باید همه ساکنین ساختمان پرداخت کنند.

پرداخت‌کنندگان حق شارژ ساختمان


دکتر بیگی در پاسخ به اینکه پرداخت حق شارژ ساختمان به عهده کیست، یادآور شد: در پاسخ باید گفت که این موضوع میان موجر و مستأجر کاملاً توافقی است؛ یعنی آن‌ها در هنگام عقد قرارداد اجاره، بر سر این‌که کدام‌یک شارژ را بپردازند، باید به توافق برسند و قانون و آیین‌نامه مشخص نکرده که شارژ ساختمان به عهده مالک است یا مستأجر.

وی ادامه داد: با وجود این، هزینه نگهداری تأسیسات و... به‌کل ساختمان برمی‌گردد. تخلیه چاه آب به عهده مالک است و هزینه‌های مصرفی و داخل مجموعه به عهده مستأجر است و هزینه‌های مربوط به سر پا ماندن ساختمان و نمای آن به عهده مالک است.

به اعتقاد وی، حال اگر این موضوع در زمان تنظیم قرارداد اجاره مورد غفلت قرار بگیرد و معلوم نشده باشد که هزینه شارژ را مستأجر باید بپردازد یا مالک، چون شارژ جزء هزینه‌هایی است که برای استفاده بهینه از محل سکونت پرداخت می‌شود و البته این مستأجر است که از آب، برق، گاز و تلفن استفاده می‌کند، طبیعتاً او نیز باید هزینه‌های آن را بپردازد.

اگر مالکی حق شارژ ندهد چه باید کرد؟


دکتر بیگی در پاسخ به اینکه اگر مالکی حق شارژ آپارتمان خود را پرداخت نکند چه باید کرد، گفت: چنانچه مالک اقدام به پرداخت حق شارژ آپارتمان خود نکند، مدیر یا هیأت‌مدیره، حسب وظایف و اختیارات قانونی خود باید برای وصول مطالبات ساختمان به مالکان یا استفاده‌کنندگان بدهکار، ابتدا از طریق دفاتر خدمات قضائی اظهار‌نامه ارسال کنند‌ که فلان شخص از پرداخت هزینه‌های مشترک و شارژ آپارتمان خود در ماه‌های... خودداری کرده است. مالک نیز پس از دریافت اظهارنامه موظف است ظرف ۱۰ روز سهم بدهی خود را پرداخت کند.

وی ادامه داد: اما اگر مالک از تسویه‌حساب خودداری کرد، هیأت‌مدیره یا مدیر می‌تواند از دادن خدمات مشترک به این مالک خودداری کند مثلاً شوفاژ را ببندد، یا برق و گاز را قطع کند. چنانچه مالک بازهم مبادرت به پرداخت حق شارژ نکرد می‌توانند به اداره ثبت‌اسناد و املاک کشور مراجعه و وجه پرداخت‌ نشده را مطالبه کنند که‌برگ اجرائیه صادر می‌شود و مالک را ملزم به پرداخت می‌کنند.

عملیاتِ اجراییه بر وفقِ مقرراتِ اجرایِ اسنادِ رسمی صورت خواهد گرفت. به این صورت که پس از ابلاغ اجراییه توسط دفتر اسناد رسمی‌، معادل بدهی بدهکار، اموال او بازداشت می‌شود. سپس، اموال بازداشت‌شده، بر اساس قیمتی که یک کارشناس رسمی ارزیابی و تعیین می‌کند، به حراج و مزایده گذاشته می‌شود‌. در این حالت، طلب ساختمان وصول می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر مالک بعد صدور برگ اجرائیه نیز از پرداخت حق شارژ امتناع کرد، مدیر ساختمان می‌تواند حسب مورد برای مبلغ بیش از 20 میلیون تومان به دادگاه و برای کمتر از 20 میلیون تومان به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

دیرکرد پرداخت حق شارژ آپارتمان


دکتر احمد بیگی با اشاره به ماده ۵۲۲ آیین دادرسی مدنی، در خصوص دیرکرد پرداخت حق شارژ آپارتمان تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۲۲ آیین دادرسی مدنی، اگر کسی از پرداخت دین خود خودداری کند؛ دیرکرد آن بر اساس شاخص بانک مرکزی و از تاریخ مطالبه محاسبه می‌شود. از سوی دیگر دادگاه می‌تواند فردی را که حق شارژ خود را نپرداخته تا ۲ برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه کند. البته اگر مطالبه از سوی مدیر مجموعه صورت بگیرد ولی مالک پرداخت نکند دیرکرد تعلق می‌گیرد.

ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی اشعار داشته چنانچه شرایط هفتگانه ذیل محقق شد، دادگاه متناسب با تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی ایران تعیین می شود، محاسبه و صدور حکم خواهد کرد.

۱. به شرطی که موضوع خواسته دین باشد. (طلب نقدی)

۲. به شرطی که موضوع خواسته وجه رایج ایران باشد. (ارز نباشد)

۳. به شرطی که طلب کار موضوع خواسته را قبلاً از بدهکار مطالبه نموده باشد. (این مطالبه ضمن دادخواست نیز می‌تواند باشد)

۴. به شرطی که بدهکار متمول باشد.

۵. به شرطی که بدهکار از پرداخت بدهی خود استنکاف نماید.

۶. به شرطی که شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت تغییر فاحش نموده باشد (شاخص توسط بانک مرکزی هرساله اعلام می‌شود).

۷. به شرطی که طلبکار این خسارت را مطالبه نموده باشد.

 اخذ مفاصاحساب در زمان انتقال ملک


هر مستأجری باید قبل از تخلیه ملک استیجاری، نسبت به اخذ مفاصاحساب از مدیر ساختمان اقدام کند و بعد از یک آپارتمان نقل‌مکان کند. همچنین مالک نیز در هنگام فروش آپارتمان و انتقال رسمی ملک باید ابتدا از مدیر ساختمان تأیید تسویه‌حساب هزینه‌های مشترک را بگیرد.

نصب آسانسور در آپارتمان


بیگی درباره نصب آسانسور در آپارتمان تصریح کرد: تصمیم‌گیری در خصوص قسمت‌های مشترک ساختمان به عهده مجمع است و باید در آن مصوب بشود. در خصوص تعبیه آسانسور در ساختمان‌هایی مثلاً ۶ طبقه نیز اگر بارأی اکثریت مساحتی، تصمیم گرفته شود؛ اقلیت نیز باید از آن پیروی کنند و طبقات اول و دوم نمی‌توانند با ادعای استفاده صرف از پله، از پرداخت هزینه آسانسور خودداری کنند. البته باید نسب آسانسور در ساختمان‌ها در حد متعارف باشد مثلاً اگر ساختمانی ۲ طبقه باشد و بخواهند در آن آسانسور بگذارند این امر در حد متعارف محسوب نمی‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
اییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییبچارگان مستجرین ........................باز هم قانون به نفع مالکین
از برکات هدفمندی یارانه ها
این قضیه حق شارژ ساختمان برخلاف آنچه فرموده اید قابل حل نیست چون اصل آن بر ساختاری غلط بنیان گذاشته شده است و آن موکول نمودن تعیین حق شارژ ساختمان به تصمیم مدیریت و یا اکثریت اعضای ساختمان است و اصولا آپارتمان نشینی چندان با روحیات انسانی هماهنگی ندارد فرض بفرمائید در یک مجموعه یک خانواده درآمد و شرایط مالی خوب و یک خانواده در مضیقه است اولی امکانات بیشتر و بهتری میخواهد و دومی به حداقل راضی است شما چگونه میخواهید بر هردو یک نوع شرایط را حاکم کنید و یک مقدار هزینه شارژ کنید بهترین راه حل اینست که هرکس بتواند میزان مصرف و هزینه خودش را مستقلا تنظیم کند اگر چنین آپارتمان و ساختمانی قابل ساخت است که بسازند در غیر اینصورت باید ساختار دیگری برای سکونت افراد ساخته شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
با توجه به محل قرار گیری آپارتمان اصولا اختلاف طبقاتی بین واحدها زیاد نمیتواند باشد؛ کسی که به حداقل ها راضی هست نمیره تو یک آپارتمان تو خیابان فرشته با ماهی 3 میلیون حق شارژ زندگی کنه میره جایی که توانش هست و حق شارژش کمتره
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
با این روش استدلال باید بگیم اگر مردم خوب رانندگی نمی کنند و جرایم و عوارض ماشینهاشون رو به موقع نمی دن پس باید تولید و واردات ماشین متوقف بشه و یک راه دیگری پیدا کرد.
قبلا هم نظرم را نوشته ام قانون را بلدیم بخوانیم ولی تفسیر های مختلفی از قانون آپارتمان نشینی می توان کرد که باعث برخورد مالکین می شود وتا این قانون قدیمی به روز نشود و اشکالات در مورد تبیین دقیق و تسهیم هزینه انجام نگردد این مشاجرات در ساختمانها تمامی ندارد
واقعا وقتی قراره برای یه ساختمان 5 طبقه آسانسور بذارن چرا ساکن طبقه همکف باید مثل یه نفر ساکن طبقه 5 هزینه بپردازه ؟ این بی انصافیه محضه . اونی که آپارتمانش همکف بوده موقع خرید یا اجاره پول بیشتری نسبت به طبقه چهارمی داده و الان که قراره اسانسور بذارن ارزش واحدهای طبقات بالاتر افزایش خیلی بیشتری پیدا میکنه. بی انصافی نیست این قانون ؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
اتفاقا طبقات بالا برای خرید پول بیشتری می دهند
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
اگه اسانسور نباشه توی ساختمون گرونترین واحد همکفه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
دانشمند دلیل اینکه در تمام کشور حق شارژ آسانسور به همه تعلق میگیرد خیلی سادست.وقتی امکانات مشترکی در ساختمان قرار بگیره که همه امکان انتفاع ازش داشته باشن و مثلا طبقه اول حتی اگه کریس رونالدو باشه و بخواد ه روز از پله بره بیاد حتی وقتی خرید کرده و یا خانمش بارداره و یا میهمانش مسنه و هزار اما و اگر بیاد از آسانسور استفاده کنه و هیچ سنسور یا دزدگیری نباشه که از اون امکان استفاده رو سلب کنه پس باید شارژ رو بده.
یک راه حل آن است که مدیر اسکن کلیه فاکتورهایی را که خرج کرده در یک سایت اینترنتی قرار داده و مشترکین با یک کد امکان دیدن هزینه های واقعی را داشته باشند.
همچنین دولت باید اداره ای برای نظارت بر درستی و بررسی حساب وکتاب مجتمع های مسکونی ایجاد کند.برخی قوانین هم کهنه اند باید طریقه دیگری برای شرعی نمودن قوانین ایجاد کرد. مثلا آپارتمانی خالی است چرا باید هزینه آب وبرق مصرفی دیگران از جیب کسی که آب وبرق استفاده نمیکند پرداخت شود؟
مردم بد ناراحت هستند و بد
قانون بايد توسط افراد مطلع بازنگري شود وراهاي ساده تري براي وصول طلب افرادي كه شارژ نميدهن طراحي وجريمهاي سنگينتري لحاظ شود وگر نه در اينده پروندهاي بيشتري در محاكم وارد خواهد شد
پاسخ ها
س.ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
100% موافقم
الان هم طبق قانون میشه مشترکاتشون قطع کرد.
بابا اینکه کاری نداره یک میتر ارزان در سر راه هر واحد بگذارند و طرف ملزم به پرداخت حق شارژمی باشد... دیگه این همه قصه نداره
اقا واحدی که چند ماه تخلیه بوده لازمه چیزی بپردازه یا نه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
شارژ ساختمان هزینه نگهداری و نظافت ساختمان و تعمیرات جزئی هست.
مثل بیمه آسانسور،و سرویس ماهیانه آسانسور،خرید لامپ، روغنکاری آسانسور،تعمیرات جزئی و نظافت. بله طبق قانون تملک آپارتمان های باید بپردازد. اما هزینه مشترکات برق، آب و گاز که خوشبختانه تو ساختمانهای جدید مستقل هست جداگانه محاسبه میشه.
مگه شارژ ساختمون چقدره؟ این همه بحث هست. برای برج ها گرونه، والا ما مستاجریم دانشجو هم هستیم 25 هزار تومن ماهی پولی نیست مشکل اینکه ما کلا همه چی رو مفت دوست داریم کلا خدمات برای ما ارزش نداره.تو ساختمون ما یکی هست 3 ماه شارژ نداده هی پیشنهاد میده اینکار بکن اونکار بکن بعد مواد شوینده ساختمون بر میداره برای نظافت خونه خودش فقیرم نیست کارمند وزارت نفت هست هر پارکینگی خالی باشه ماشین مهمانش میاره تو، پساب زباله اش همیشه تو آسانسور پاگرده با واحد بالاتریشم که ماهی یبار میاد سر اینکه چرا راه میری تو خونه ات دعوا داره
فرهنگ آپارتمان نشینی نیومده اما همه آپارتمان نشین شدن.
مشکل دولته. اونقدر مانع برای تفکیک کنتورها میذاره که مردم همش با هم درگیر باشن.
خواهش ميكنم اين نظر را به گوش قانون گذاران برسانيد چون قانون نقص اساسي دارد:
من مدير يك مجتمع سي واحدي بودم در مجتمع ما مجمع بصورت منظم و قانوني سالي يكبار تشكل و مدير انتخاب مي شود يكي از واحدها از پرداخت شارژ خودداري مي نمود بنده بعنوان مدير با درخواست ساكنين به شورا حل اختلاف مراجعه كردم و با برخورد بد و توهين آميز قاضي مواجه شدم كه از پذيرفتن من ممانعت كرد و گفت بايد حكم مديريت رسمي و دفترخانه اي داشته باشي و اين يعني سي واخد بايد تشريف بياورند در يك زمان مشخص در دفترخانه و انضا بدهند من مديرم و اين يعني ملتي كه همه گرفتارند و براي يك مجمع ساليانه بايد با چند بار تمديد و تهديد به حد نصاب رساند تو ساعت اداري ببري دفتر خانه!!! از نظر قانون مجمعهاي ساختمانها و امضاي صورتجلسات بي معني و غير قابل استناد هست ... اين يعني بقيه اهرمهاي قانوني براي وصول شارژ در همان اول راه بي اثر ميشوند
پاسخ ها
س.ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
در پاسخ به نظر آقای رضا ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
بنده کارشناس ارشد حقوق هستم و به شما اطمینان می دهم که:
اول: در شورای حل اختلاف قاضی نداریم،قاضی در دادگاه احکام شورا را صادر میکنه.کسی که ادعا کرده قاضی هست کار اشتباهی مرتکب شده است.
دوم: نخیر طبق قانون اصلا نیازی به ثبت سند رسمی نداره. صورتجلسه مجمع با امضاء ساکنین کفایت میکنه
سوم: برای قطع مشترکات واحد مورد نظر لازم میتوانید اظهار نامه از بفرستید و متذکر شوید مبلغ ..بدهی شماست و بدینوسیله متذکر میشوم طبق قانون تملک آپارتمانها و بنده بعنوان مدیر ساختمان منتخب در جلسه مورخ ...از این طریق اعلام میکنم که در صورت عدم پرداخت مشترکات شما قطع میشود
چهارم من خلاصه نوشتم و بدون استناد مواد و به زبان محاوره و کلی،
پنجم :بهتره شما که مدیر ساختمان هستید یک جلد قانون تملک آپارتمانها بخرید .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
دوست عزیز آقای س.ح کارشناس ارشد حقوق...اول و دوم:شاید شما به شورا و دادگاه مراجعه کنید و خودتون رو معرفی کنید نمی دونم قاضی یا رییس شورا و هر چیزی که اسمشون هست نتونه با شما غیر قانونی برخورد کنه ولی با من یه شهروندعادی که سواد حقوقی زیادی ندارد این برخورد شد.
تا زمانیکه قانونی محکم درپشتیبانی از هیئت مدیره آپارتمانها وضع نشود همان یک الی دودرصد ساکن نا خلف عرصه را به همه تنگ میکنند وهمان مثل یک بز گر یک گله را کچل میکند الان در آپارتمانها مصداق دارد
آقا اگر شخصي واقعا درپرداخت هر ماه مشكل درست مي كند وبايد به زور حق شار‍‍ژ گرفت چند نفر از ساكنين بكشيد توي پاركينگ وبا چند سيلي از خجالتش در آييد آنوقت چند روز مانده به سر ماه خودش تقديم مي كند وميگيد نه بفرماييد امتحان كنيد .اين پيشنهاد امتحان شده وجواب داده است.كريمي مدير مجتمع سي واحدي
چرت و پرت نگید. این قانون ها که گازش را قطع کند و ... جزء دعوا و بدتر شدن فایده ای ندارد
پس مسکن کی میشه مجانی جانی
همسایه ما یکسال شارژ پرداخت نکرد اقدام قانونی هم کردیم هیچکدام از همین مجاری قانونی نام برده شده نتوانستند ایشان را ملزم به پرداخت شارژ کنند
اینها همه در حد ادعاست و بس
واقعا با این هدف مندی یارانه ها عجب داستانهائی درست شده !
در مجتمعهای اداری و تجاری معمولا یک عده از مالکین مدیریت را قبضه کرده و مابقی هم از ترس و یا رودربایستی مدام با ایجاد هزینه های کاذب و غیر قابل بررسی مصوبات مالی بر ساکنین و مستاجران تحکیل میکنند
اطلاعات مفیدی ارائه نمودید لطفا چنانچه کارشناسان در مورد شهرک ها هم توضیحاتی در مورد قوانین بدهند تشکر می کنیم چون بسیاری از شهرک ها به دلیل محصور بودن از خدمات شهرداری محروم هستند در عین حال که مانند سایر شهروندان عوارض نوسازی و پسماند پرداخت می کنند و از طرفی روشنایی و نگهداری فضای سبز و نظافت هزینه دارد ولی در دریافت هزینه از طرف ساکنین دچاز مشکل هستیم و خلاصه اینکه مجتمع و آپارتمان قوانین وجود دارد ولی در مورد شهرک ها ی محصور مردم و شهروندان سردرگم هستند.
اگرمدیربلوکدرقبالشارژدریافتی هیچ صورت حسابی ندهد چه بایدکرد
با این روش شارژمردم دائما با هم در جنگ هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر