بازدید 2931

چرخش۱۸۰‌درجه‌ای‌‌معاون‌آخوندی‌باتکیه‌برصندلی ریاست

مدیرعامل شرکت ساخت در حالی امروز به عنوان معاون آخوندی مدعی انجام کلنگ‌زنی‌های بی‌مورد در دولت قبل است که وی زمانی که در دولت دهم ریاست معاونت بزرگراه‌‌ها را بر عهده داشت، آماری متفاوت از آمار امروز ارائه می‌داد.
کد خبر: ۶۶۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 09 February 2017
مدیرعامل شرکت ساخت در حالی امروز به عنوان معاون آخوندی مدعی انجام کلنگ‌زنی‌های بی‌مورد در دولت قبل است که وی زمانی که در دولت دهم ریاست معاونت بزرگراه‌‌ها را بر عهده داشت، آماری متفاوت از آمار امروز ارائه می‌داد.

‌به گزارش خبرگزاری فارس؛ پس از استعفای محسن پورسیدآقایی از مدیرعاملی راه‌آهن به دنبال سانحه ریلی هفت‌خوان، عباس آخوندی، سعید محمدزاده که تا پیش از آن معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن بود و به تازگی به مدیرعاملی شرکت ساخت منصوب شده بود را به برج راه‌آهن منتقل کرد؛ بدین ترتیب سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن شد و پست مدیرعامل شرکت ساخت خالی ماند.

در عین حال موضوع انتخاب مدیرعامل شرکت ساخت به عنوان حساس‌ترین بخش عمرانی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، در ابتدا مخالفت‌هایی برای انتخاب مدیرعامل از درون مجموعه مطرح می‌شد اما بالاخره وزیر راه و شهرسازی، ‌روز 23 آذرماه پس از حدود 9 روز خالی بودن پست مدیرعاملی، شرکت ساخت خیرالله خادمی که در شرکت ساخت، معاونت ساخت راه‌ها و همچنین بزرگراه‌ها را بر عهده داشت، به سمت مدیرعاملی شرکت ساخت منصوب کرد.

خادمی که در دولت‌های قبلی استانداری خوزستان را در پرونده خود داشت و در دولت نهم و دهم هم معاونت ساخت و توسعه بزرگراه‌‌ها و راه‌ها را مدیریت می‌کرد، امروز به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعاملی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل را برعهده دارد.

اما نکته جالب این ماجرا آن است که خادمی با وجود آنکه سال‌‌ در دولت دهم فعالیت کرد و آمار و ارقام مختلفی درباره ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها‌ ارائه کرد، امروز در دولت یازدهم، در سمت مدیرعاملی شرکت ساخت ضمن نقض آماردهی خود در دولت دهم، مدعی است که در دولت قبلی فقط کلنگ‌زنی‌های بی‌مورد انجام می‌شد و پروژه‌ها به سرانجام نمی‌رسید.

برای آگاهی بیشتر بخشی از مصاحبه‌‌های این مدیر در دولت دهم و دولت یازدهم در پایین آورده شده است تا مخاطبان خود قضاوت کنند که چطور یک مدیر ممکن است در ظرف 3.5 سال با کسب میز ریاست، نگاه‌ها، رویه و حتی گفته‌هایش 180 درجه متفاوت شود‌ و فرق کند.

‌خیرالله خادمی روز دوم مردادماه 1392 به عنوان معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌‌ها در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم منتشر شد، گفته بود که اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی براساس برنامه دولت،‌ اتمام طرح‌های نیمه تمام بخش راه و اجرایی کردن عملیات راه سازی در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب است؛ در این راستا اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام در قالب مهر ماندگار در اولویت است و دولت تا آخرین روز کاری، ‌تمام توان خود را برای تکمیل پروژه‌ها نیمه‌کاره به کار می‌گیرد.

بنا به گفته خادمی در آن زمان، ‌تعداد طرح های مهر ماندگار وزارت راه و شهرسازی 147 طرح بود که 47 طرح مربوط به بخش راهسازی است؛ سال گذشته 20 پروژه مهر ماندگار در حوزه راهسازی با تأمین اعتبار به اتمام رسید و امسال نیز تا پایان فعالیت دولت دهم، حدود 27 پروژه دیگر نیز تکمیل می‌شود.

خادمی همچنین به روند مطلوب پیشرفت و تکمیل پروژه‌های مهر ماندگار، اشاره کرده و گفته بود‌: منابع انجام پروژه‌های نیمه تمام از محل بودجه عمومی، فروش اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانجات دولتی و منابع صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

بنا به گفته خادمی در سال 92، با اجرای پروژه‌های مهر ماندگار، مطالبات پیمانکاران تا حد چشمگیری کاهش یافته و همین امر موجب به وجود آمدن انگیزه بیشتر برای پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها شده است؛ حدود 30 هزار میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز از محل سایر منابع غیر از بودجه نظیر فروش مستغلات و سهام کارخانجات دولتی، اوراق مشارکت و از این قبیل تأمین و در اجرای پروژه‌‌ها و رد دیون پیمانکاران بکار گرفته شده است.

خادمی این را هم گفته بود که سال گذشته (سال 91) 212 کیلومتر آزادراه، حدود یک هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور ساخته و زیر بار ترافیک قرار گرفته است؛ همچنین در حال حاضر (سال 92) 13 هزار کیلومتر جاده چهار خطه یا شش خطه آزادراهی و بزرگراهی در کشور داریم که زیر بار عبور هستند، ضمن آنکه طبق اهداف سند چشم‌‌انداز باید 12 هزار کیلومتر دیگر خط احداث شود.

بنابراین گزارش متن مصاحبه آن زمان خادمی با خبرگزاری فارس که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم درج شد را می‌توانید از اینجا بخوانید.

اما خادمی که امروز در سمت معاونی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم، میز ریاست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل را کسب کرده است، چرخشی 180 درجه‌ای نسبت به نگاه‌های مدیریتی خود در دولت دهم دارد و مدعی است که در دولت دهم، بدون اینکه به بخش تأمین مالی پروژه‌ها توجهی می‌شد، فقط کلنگ زنی می‌کردند‌.

‌خادمی که گفته‌های امروزش در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی قابل دسترسی است، بارها به دولت قبل طعنه زده است.

وی مدعی است: ‌‌امروز به دلیل آن سیاست‌ها (سیاست‌های دولت دهم) بیش از 100 هزار میلیارد تومان پروژه تعهد شده است.

بنا به گفته خادمی‌ امروز مهم‌ترین مشکل ما در ساخت‌وساز پروژه‌های تعهد شده با توجه به وضعیت درآمدهای نفتی، بحث تأمین منابع است اما باوجود این تنگنای مالی شدید در هیچ دوره‌ای مانند چهار سال گذشته، این حجم از ساخت و سازها در بخش‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به‌صورت هم‌زمان باهم در حال اجرا نبوده است.

وی گفته است: در هیچ دوره‌ای مانند دو الی سه سال اخیر دولت با این مقدار تنگنای مالی مواجه نبوده است‌؛  بودجه‌ای که در اختیارداریم نسبت به تعهداتی که ایجادشده قابل قیاس نیست‌ از سوی دیگر تا پروژه‌ای شروع به کار نشود تقاضا برای ورود سرمایه‌گذاران به این پروژه‌ها شاید بین 2 تا 5 درصد باشد اما وقتی پروژه به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برسد، تقاضای سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد.

بنا به ادعای امروز خادمی، در حال حاضر 140 هزار میلیارد تومان پروژه تنها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تعریف‌ شده و این رقم‌ پروژه در حال اجرا است؛ البته تمام این پروژه‌ها انباشت از سال‌های گذشته است، در دولت یازدهم تقریباً هیچ تعهد جدیدی ایجاد نشده است و پروژه جدیدی را شروع به کارنکرده‌ایم؛ 140 هزار میلیارد تومان تعهد ایجادشده عموماً طرح‌هایی هستند که در دوره‌های قبل به‌ویژه در هشت سال دولت نهم و دهم شروع به کارشده‌اند. در آن دوره درآمدهای نفتی بیشتر بود و با توجه به درآمدهایی که دولت داشت نسبت به اجرای پروژه‌های جدید اقدام می‌شد. البته در آن زمان‌ هم توجهی به نحوه تأمین مالی پروژه‌ها نمی‌شد.

لازم به ذکر است که خادمی‌ در همان مصاحبه دوم مردادماه سال 92 گفته بود که «حدود 30 هزار میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز از محل سایر منابع غیر از بودجه نظیر فروش مستغلات و سهام کارخانجات دولتی، اوراق مشارکت و از این قبیل تأمین و در اجرای پروژه‌‌ها و رد دیون پیمانکاران بکار گرفته شده است».

‌خادمی همچنین امروز مدعی است در هیچ دوره‌ای مانند دولت یازدهم این حجم از پروژه‌های عمرانی به‌صورت هم‌زمان باهم در حال اجرا نبودند‌.

بنا به گفته معاون آخوندی در چند سال گذشته متوسط ساخت راه‌آهن در سال 200 کیلومتر بوده امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانایی اجرای هزار کیلومتر راه‌آهن در طول یک سال راداریم و اتمام چند پروژه ریلی، آزادراهی و بزرگراهی به‌صورت هم‌زمان یک اقدام بسیار بزرگی است.

خادمی این را هم گفته است که وزیر راه و شهرسازی در مورد افتتاح پروژه‌ها بسیار سخت‌گیر است و این تأکید وجود دارد که پروژه‌ای زمانی به افتتاح برسند که بتوانند  تمام تجهیزات و امکانات در اختیار مصرف‌کنندگان و مردم قرار بدهند این در حالی است که در دولت‌های قبل پروژه‌ها زودتر از موعد به افتتاح می‌رسیدند؛ برای مثال در دولت قبل تونل‌ها یا بدون روشنایی و یا با روشنایی موقت یعنی یک‌دهم استانداردها به بهره‌برداری می‌رسیدند که امروز چنین پروژه‌ای تا زمانی که تجهیزات روشنایی در آن به‌صورت کامل نصب نشود به بهره‌برداری نمی‌رسد؛ (این گفته‌‌های خادمی در حالی عنوان می‌شود که وی در آن دولت بارها از پروژه‌های آماده افتتاحی نظیر قطعه چهارم آزادراه تهران-شمال و آزادراه تهران-پردیس حمایت کرد‌).

به گزارش فارس مخاطبان خود قضاوت کنند و ببینید مدیران دولت یازدهم برای حفظ میز و سمت خود تا چه میزان حاضر هستند حقایق را به گونه‌ای دیگر منقلب کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار