بازدید 15182
پیمانه اقتصادی؛

از «ادامه مذاکرات ایران عربستان در بازار نفت» تا «آپارتمان‌هایی که خریداران به دنبال آن هستند»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات شاخص بورس و فرابورس، دلار 100 ریال دیگر افت داشت، سقوط شاخص دلار، افزایش و کاهش سکه تمام، ادامه افزایش بهای طلای جهانی، خرید روزانه 100 هزار بشکه نفت از ایران، ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه ـ ترکیه، آینده قیمت خودرو و کاهش نظارت عامل اصلی سرگیری میوه قاچاق را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 09 February 2017
از «ادامه مذاکرات ایران عربستان در بازار نفت» تا «آپارتمان‌هایی که خریداران به دنبال آن هستند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات شاخص بورس و فرابورس، دلار 100 ریال دیگر افت داشت، سقوط شاخص دلار، افزایش و کاهش سکه تمام، ادامه افزایش بهای طلای جهانی، خرید روزانه 100 هزار بشکه نفت از ایران، ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه ـ ترکیه، آینده قیمت خودرو و کاهش نظارت عامل اصلی سرگیری میوه قاچاق را در بر دارد.



تقویت 26 واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 20 بهمن ماه 95، با افزایش 26 واحدی به رقم 76 هزار و 792 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 2 واحدی عدد 15 هزار و 484 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 53 واحدی به عدد 84 هزار و 149 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 97 واحدی به رقم 54 هزار و 415 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 381 واحدی به عدد 163 هزار و 953 واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر محسوسی روی رقم 834 واحد متوقف شد. به گزارش فارس، آنچه برای معامله‌گران بازار سرمایه هم اکنون به عنوان یک هدف و یا شاید آرزو برجای مانده، اینکه در بودجه سال آینده دولت معجزه و یا اتفاقی مهم رخ دهد که بتواند سیاست‌های پولی و مالی کشور را از رکود فرو رفته در آن نجات دهد.



دلار آمریکا 100 ریال دیگر در بازار آزاد عقب نشینی کرد

در پایان معاملات روز چهارشنبه بیستم بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با 100 ریال کاهش به رقم 38 هزار و 137 ریال رسید. همچنین هر یورو با 154 ریال کاهش به قیمت 41 هزار و 511 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز در بازار آزاد ارز، 42 ریال افت داشت و در پایان روز، میانگین فروش 10 هزار و 475 ریال را ثبت کرد.

سقوط شاخص دلار

شاخص دلار در روز چهارشنبه پس از صعود دو روزاش، کاهش یافت، این کاهش بیشتر برگرفته از کاهش میزان بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده بود و این امر نیز بیشتر به خاطر این بود که تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در آمریکا، با افزایش نرخ بهره در ماه مارس، توسط فدرال رزرو و همچنینن عدم اطمینان در مورد سیاست های اقتصادی رئیس جمهور دونالد ترامپ، کم شده است. به نقل از رویترز، شاخص دلار، که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، ۰.۳ درصد کاهش داشته است، حال آنکه پوند انگلیس در مقابل یورو ۰.۲ درصد رشد داشته و هر یک پوند، امروز ۱.۲۴۹۶ دلار معامله می شد.

سکه تمام طرح قدیم افزایش داشت؛ جدید کاهش

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با رشد 3 هزار تومان به رقم یک میلیون و 181 هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی با کاهش 4 هزار و 900 تومان به قیمت یک میلیون و 198 هزار و 500 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با 2 هزار تومان کاهش به رقم 645 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نسبت به روز سه شنبه، هزار تومان ارزان تر بود و در جایگاه 346 هزار تومان معامله شد.

ادامه افزایش قیمت طلای جهانی

بر اساس آخرین اطلاعات بازار جهانی فلزات گرانبها در پایان روز چهارشنبه، هر اونس طلا با رشد 8 دلار و 40 سنت به رقم 1243 دلار و 40 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با افزایش 7 سنت به قیمت 17 دلار و 89 سنت معامله شد. به گفته جیانگ شو، تحلیلگر ارشد در گروه شاندونگ گولد، بزرگترین عامل تأثیرگذار بر رشد اخیر قیمت طلا، این حقیقت است که بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود نرخهای بهره را افزایش نداد. همچنین ابهامات حاصل از عملکرد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و دلار ضعیف‌تر هم در این روند تأثیر داشته است. وی پیش بینی کرد قیمت طلا تا اواسط فوریه تحت تأثیر ابهامات در آمریکا و اروپا افزایش خواهد یافت اما زمانی که آمار شاخص قیمت مصرف کننده ژانویه منتشر شود، به بازار ایده روشنی درباره احتمال افزایش نرخ های بهره در مارس خواهد داد.

ادامه مذاکرات ایران عربستان در بازار نفت

بیژن زنگنه وزیر نفت درباره برنامه ایران برای ادامه گفتگوها با عربستان سعودی در حوزه وضعیت بازار نفت و ادامه همکاری‌ها در حوزه اوپک، گفت: ایران اخیرا گفتگوهای دوجانبه‌ای با عربستان سعودی نداشته است. این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه اما در حاشیه نشست اوپک گفتگوها بین ایران و عربستان سعودی انجام گرفته است، تصریح کرد: مشکلی برای ادامه گفتگوها با عربستان سعودی به منظور ادامه همکاری و هماهنگی‌ها در سطح اوپک نداریم. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایران در چارچوب منافع ملی و منافع مشترک در حوزه نفت و اوپک مذاکرات و گفت وگوها با عربستان سعودی را انجام خواهد داد، خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنیم که هیچ گونه مشکلی برای انجام و ادامه گفتگوها وجود ندارد. به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه دیدار و گفت وگو با وزرای نفت عمان و ونزوئلا در اظهارات مشابهی از وضعیت فعلی بازار نفت و میزان پایبندی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بر سر کاهش تولید نفت اظهار رضایت کرده بود.

شرکت هندی روزانه 100 هزار بشکه نفت از ایران خرید

به نقل از رویترز، شرکت ایندین اویل هند، بزرگ‌ترین پالایشگاه این کشور پیش‌بینی می‌کند علی‌رغم یک برنامه تعمیرات برای برخی از تأسیساتش، فرآیند پالایش نفت خام آن در سال 18-2017 افزایش یابد. رئیس پالایشگاه‌های این شرکت گفت، تولید بالای یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات در سواحل شرقی تأثیر فعالیت‌های تعمیراتی در دیگر تأسیسات را جبران خواهد کرد. به گزارش فارس، این شرکت برای سال 17-2016 از عربستان روزانه 114 هزار بشکه در روز و از ایران و کویت هر یک روزانه 100 بشکه نفت خریداری کرده است. همچنین قراردادی برای خرید روزانه 50 هزار بشکه نفت از امارات دارد.

ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه - ترکیه

مجلس دومای روسیه روز 23 ژانویه توافق روسیه و ترکیه برای ساخت خط لوله انتقال گاز را به تصویب رساند. سپس مجلس سنای این کشور نیز در روز اول فوریه سند مربوط به این توافق را به تصویب رساند.  در اکتبر سال 2016 ترکیه و روسیه توافق بین دولتی ساخت خط لوله زیر آبی انتقال گاز بین دو کشور در دریای سیاه را به امضا رساندند. هم‌اکنون قانون اجرای این توافق که در دو مجلس روسیه به تصویب رسیده است با امضای پوتین عملاً نهایی شده و قابل اجراست. ظرفیت سالانه این خط لوله حدود 15.75 میلیارد متر مکعب گاز طبعیی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود اجرای این پروژه در سال 2017 آغاز و اواخر سال 2019 به اتمام برسد.

آینده قیمت خودرو

با توجه به اینکه قرار است رفته رفته محصولات به اصطلاح پسابرجامی (آنها که متأثر از قراردادهای جدید خودروسازان داخلی با خارجی ها میهمان بازار کشور شوند)، به ایران بیایند، به احتمال فراوان، افزایش رقابت در بازه قیمتی 50 میلیون تومان به بالای بازار داخل رخ خواهد داد. در این این بازه قیمتی قرار است محصولاتی مانند پژو 2008، پژو 208، رنو سیمبول و رنو داستر عرضه شوند و با توجه به سلطه چینی ها در این بخش، شاهد رقابت اولیه میان فرانسوی ها و این چشم بادامی ها خواهیم بود. به گزارش خودروکار، یکی دیگر از اتفاقات محتمل در بازار خودرو کشور طی ماه های آینده، حبابی شدن قیمت محصولات جدید در بازار است، چه آنکه معمولا به دلیل کمبود عرضه و بالا بودن تقاضا برای خودروهای تازه وارد، قیمت آنها در بازار و نسبت به کارخانه، افزایش چشمگیری پیدا می کند. همین حالا با وجود آنکه ماه ها از عرضه محصولی مانند رنو ساندرو می گذرد، این خودرو هنوز هم قیمتی بیش از نرخ کارخانه ای اش دارد، زیرا فعلا تعادلی میان عرضه و تقاضای آن ایجاد نشده است.

کاهش نظارت عامل اصلی سرگیری میوه قاچاق 

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در حال حاضر هر چند اندک اما برخی میوه های قاچاق نظیر شبرنگ افریقا، انبه افریقا، گلابی امریکا، لیمو ترش ویتنام، سیب فرانسه، شاه بلوط و آووکادو ترکیه و به تازگی نارنگی پاکستان در خارج از میادین میوه و تره بار داد و ستد می شود. وی با اشاره به سرگیری دوباره میوه های قاچاق پس از گذشت هفت ماه در بازار گفت: با توجه به کیفیت و قیمت مناسب محصولات داخلی، میوه های قاچاق در سردخانه ها دپو شدند که در صورت کمرنگ شدن نظارت ها مجدد سر و کله مهمان ناخوانده در بازار پیدا شد. مهاجران ادامه داد: با وجود سود سرشار میوه های قاچاق، قاچاقچیان هزینه های بالایی برای نگه داری آن می کنند و از طریق ترفند و ابزارهای مختلف اقدام به توزیع آن در سطح شهر می نمایند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت میوه های قاچاق را به شرح زیر اعلام کرد و اضافه کرد: قیمت هر کیلو شبرنگ افریقا 30،گلابی امریکا 25،انبه 15،شاه بلوط 15، نارنگی پاکستان 15 هزار تومان است.

خریداران به دنبال چه آپارتمان‌هایی هستند؟

گزارش ماهانه بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در دی ماه سال جاری نشان می‌دهد: هم اکنون نزدیک به 53 درصد از معاملات خرید و فروش انجام شده در اولین ماه از آخرین فصل سال جاری مربوط به آپارتمان‌های نوساز تا پنج سال ساخت است. در این میان توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که حدود 8/ 61 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده‌اند. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در بنگاه‌های شهر طی یک ماه دی معادل 4 میلیون و 490 هزار تومان بوده‌ است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در این میان آپارتما‌ن‌های با سطح زیربنای 60 تا 70 مترمربع دارای بیشترین طرفدار از سوی خریداران بوده‌اند. به‌ طوری که طبق گزارش بانک مرکزی بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده در اولین ماه فصل زمستان معادل 15 درصد به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 مترمربع اختصاص داشته است. همچنین واحدهای دارای زیربنای 70 تا 80 مترمربع و آپارتمان‌های دارای زیربنای 50 تا 60 مترمربع به ترتیب با سهم‌های 2/ 13 و 1/ 13 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به این ترتیب سهم آپارتمان‌های با زیر بنای کمتر از 80‌متر مربع از مجموع معاملات انجام شده در بازه زمانی مذکور معادل 1/ 51 درصد بوده‌ است.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل