بازدید 2406

ذخایر ارزی خارجی چین رکورد پایین جدیدی زد

ذخایر ارزی خارجی چین در پی موج خروج سرمایه که موجب شد پکن کنترلها برای سرمایه‌گذاری خارجی را تشدید کند، ماه میلادی گذشته به پایین‌ترین میزان در شش سال اخیر سقوط کرد.
کد خبر: ۶۶۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵ 08 February 2017
ذخایر ارزی خارجی چین در پی موج خروج سرمایه که موجب شد پکن کنترلها برای سرمایه‌گذاری خارجی را تشدید کند، ماه میلادی گذشته به پایین‌ترین میزان در شش سال اخیر سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، آمار بانک مرکزی چین نشان داد ذخایر ارزی خارجی این کشور در ژانویه حدود ۱۳ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۲.۹۹ تریلیون دلار رسید، اما همچنان بزرگترین ذخایر ارزی جهان است. ذخایر ارزی چین از رکورد ۳.۹۹ تریلیون دلار در ژوئن سال ۲۰۱۴، به میزان ۹۹۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

بانک مرکزی چین از ذخایرش برای تقویت ارزش یوان استفاده کرده است تا مانع خروج سرمایه از سوی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کوچک شود. این وضعیت باعث شده است چین سرمایه‌گذاری های خارجی پیشنهادی را مورد بررسی موشکافانه قرار دهد و بعضی از فعالیتهای سرمایه‌گذاری شخصی را ممنوع کند.

به گفته تحلیلگران، دولت و بانک مرکزی چین با نبرد سختی برای مهار خروج بیشتر سرمایه روبرو هستند و همچنین تلاش می‌کنند اعتماد به یوان را حفظ کرده و از هر گونه کاهش بیشتر نرخ مبادله این ارز جلوگیری کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در زمان تبلیغات انتخاباتی خود، وعده داد پکن را دستکاری کننده ارز اعلام کند و این کشور را متهم کرد نرخ مبادله یوان را عمدا پایین نگه داشته است تا به صادرکنندگان چینی برتری قیمت غیرمنصفانه دهد. اقتصاددانان می گویند این مسئله در یک دهه گذشته ممکن است درست بوده باشد، اما عوامل بازار در حال حاضر ارزش یوان را پایین می‌برند و اگر پکن برای پشتیبانی از ارزش یوان اقدام نکند، کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

بانک مرکزی چین نرخ مبادله دولتی یوان را بر مبنای سبدی از ارزها تعیین کرده که در راس آنها دلار قرار دارد و در نتیجه ایجاب می‌کند پکن در بازار ارزی دخالت کند تا ارزش یوان را در برابر دلار حفظ کند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آمار اخیر نشان می‌دهد روند خروج سرمایه ممکن است آهسته شده باشد، اما این تغییر ملایم است.

به گفته جولیان ایوانز پریچارد از موسسه کپیتال اکونومیکس، خروج سرمایه در ژانویه حدود ۴۵ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ۶۱ میلیارد دلار در دسامبر کاهش داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل