بازدید 2621

مقابله با ایران و مداخله در سوریه محور نشست شورای هماهنگی ترکیه-عربستان سعودی در آنکارا

به نظر می رسد در این نشست هر کدام از این دو بازیگر سعی داشتند تا دیگری را وارد زمین بازی خود کنند. عربستان سعودی تلاش دارد با پررنگ جلوه دادن جنبه ضد ایرانی این نشست یکبار دیگر ترکیه را در برابر ایران قرار دهد و از سوی دیگر نیز ترکیه قصد دارد در عملیات های پیش روی خود در الباب و رقه از عربستان استفاده کند.
کد خبر: ۶۶۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ 08 February 2017

اولین جلسه شورای هماهنگی ترکیه-عربستان سعودی روز سه‌شنبه در «آنکارا» با حضور وزاری خارجه دو کشور تشکیل شد.

به گزارش تابناک، عادل الجبیر در این نشست خبری که در آنکارا برگزار شد ضمن مثمر ثمر خواندن نشست شورای هماهنگی سعودی و ترکیه گفت:  با ترکیه بر سر موضوع عراق و سوریه و همچنین مقابله با دخالت های ایران  اتفاق نظر داریم.

وی ادعا کرد که دخالت های ایران و حزب الله در سوریه حل بحران این کشور را پیچیده کرده است.

الجبیر ابراز امیدواری کرد که گفت وگوهای آستانه باعث تثبیت آتش‌بس در سوریه شود.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: از موضع ترکیه در مقابله با گروه تروریستی حزب کارگران کردستان حمایت می کنیم. عربستان از ترکیه در رویارویی با گروه‌های تروریستی حمایت می کند. 

چاووش اوغلو هم در این نشست خبری گفت: ما موضع مشترکی با عربستان در جنگ با داعش در سوریه داریم. مرحله آینده در جنگ با داعش در الباب، رقه و موصل بسیار مهم است. گروه‌های مسلحی که از حمایت ترکیه برخوردارند در جنگ با داعش در شمال سوریه پیشروی کردند.

وی در ادامه گفت: رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در گفتگوی تلفنی خود درباره مبارزه با داعش گفتگو کردند. ما با گروه های تروریستی برای جنگ با داعش همکاری نخواهیم کرد. با آمریکا و عربستان در مرحله آینده در منطقه همکاری خواهیم کرد.

مولود چاوش اوغلو نیز گفت: رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی خود درباره مبارزه با داعش گفت وگو کردند.

وی با اشاره به اینکه ما با گروه های تروریستی برای جنگ با داعش همکاری نخواهیم کرد اظهار داشت: با آمریکا و عربستان در مرحله آینده در منطقه همکاری خواهیم کرد.

چاووش‌ اوغلو افزود: برای هماهنگی موضع دو کشور در زمینه های مختلف تلاش می کنیم و تصمیمات مهمی در نشست شورای هماهنگی دو کشور اتخاذ شد. 

وزیر خارجه ترکیه افزود: رجب طیب اردوغان به زودی به عربستان و دیگر کشورهای منطقه سفر می کند.

 به نظر می رسد در این نشست هر کدام از این دو بازیگر سعی داشتند تا دیگری را وارد زمین بازی خود کنند. عربستان سعودی تلاش دارد با پررنگ جلوه دادن جنبه ضد ایرانی این نشست یکبار دیگر ترکیه را در برابر ایران قرار دهد و از سوی دیگر نیز ترکیه قصد دارد در عملیات های پیش روی خود در الباب و رقه از عربستان استفاده کند. چراکه ارتش ترکیه به همراه برخی گروه‌های تروریستی تحت الحمایه خود، در حال تلاش برای خارج کردن الباب از کنترل تروریست‌های داعش است اما تاکنون موفق به این امر نشده است. از طرف دیگر با توجه به اینکه در مذاکرات سیاسی-دیپلماتیک اخیر در مورد بحران سوریه عریستان به صورت کامل کنار گذاشته شده بود به همین جهت سعودی ها قصد دارند بار دیگر با استفاده از نقش و حضور فعال ترکیه در یحران سوریه نقش و حضور خود را احیاکنند.
 
در این راستا به نظر می رسد هماهنگی هایی نیز با آمریکایی ها صورت گرفته است. در همین زمینه باید به گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ در بامداد چهارشنبه اشاره کرد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان تورک» گزارش داد این دو طی تماس تلفنی که 45 دقیقه به طول انجامید، درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، مقابله با بحران پناهندگان سوری به کشورهای اروپایی و همچنین نبرد با تروریسم در خاورمیانه صحبت کردند.

همچنین رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا توافق کردند بصورت مشترک عملیات نظامی در شهر «الباب» در شمال سوریه و همچنین آزادسازی «الرقه» پایتخت خودخوانده داعش در این کشور را پیش ببرند.

 آنچه که واضح به نظر می رسد این است که ترک ها قرار است بار دیگر به مسیری بازگردند که در 5 سال گذشته دنبال کرده بودند و نتیجه نیز چیزی نبود جز ناامنی و کودتا در این کشور. ترکیه گزینه های زیادی در سوریه ندارد؛ آن ها یا باید مطابق میل عربستان با ایران و دولت سوریه مقابله کنند یا با یک همکاری سازنده که نتیجه آن نشست آستانه بود، رویکرد مثبت تری را در پیش گیرند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار