بازدید 4256

جزئیات برگزاری دادگاه تجدیدنظر درباره دستور ترامپ

کد خبر: ۶۶۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 08 February 2017
دادگاه حوزه نهم فرجام خواهی آمریکا در نشستی با حضور 3 قاضی و همچنین نماینده دولت ترامپ، دستور مسافرتی اخیر دولت جدید این کشور را به دقت مورد بررسی قرار داد و قرار است این هفته، حکم نهایی خود را در این باره اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری آنا از رویترز، دادگاه به بررسی این سوال می‌پردازد که آیا این ممنوعیت به شکلی ناعادلانه افراد را به دلایل مذهبی هدف ممنوعیت قرار داده یا نه.

در جریان یک جلسه استماع بیش از یک ساعته، یک هیات متشکل از 3 قاضی از حوزه نهم دادگاه تجدید نظر از یک وکیل دولتی سوالاتی در این باره کردند که آیا استدلال امنیت ملی دولت ترامپ مبتنی بر این مدرک بوده که اتباع این 7 کشور خطری برای آمریکا تلقی می شوند یا نه.

قاضی ریچارد کلیفتون، که توسط جورج بوش منصوب شده، سوالات سختی نیز از نمایندگان ایالت‌های مینسوتا و واشنگتن که دستور ترامپ را به چالش کشیده‌اند، پرسید. کلیفتون این سوال را پرسید که آیا حکم قاضی سیاتل مبنی بر تعلیق این دستور «سراسری» بوده است؟

حوزه نهم در پایان این جلسه اعلام کرد که در زودترین زمان ممکن حکم خود را در این باره صادر خواهد کرد. روز سه شنبه دادگاه گفته بود که احتمالا این هفته حکم خود را صادر خواهد کرد، اما این حکم در همان روزی که جلسه استماع برگزار شده صادر نمی‌شود. این پرونده احتمالا در نهایت به دیوان عالی آمریکا خواهد رفت.

دستور ترامپ اتباع کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را برای مدت 90 روز از ورود به خاک آمریکا منع کرده بود. همچنین پناهجویان همه کشورها به مدت 120 روز از ورود به آمریکا منع شده بودند.

این دستور ترامپ موجب ایجاد اعتراضات و آشفتگی‌هایی در امریکا و فرودگاه‌های کشورهای دیگر شد. مخالفان همچنین این اقدام را مخالف قانون اساسی و قوانین موضوعه آمریکا خوانده و آن را تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان توصیف کردند.

یک قاضی فدرال در سیاتل روز جمعه گذشته این دستور را تعلیق کرد و بسیاری از مسافرانی که به دلیل این دستور با درد سر مواجه شده بودند، پس از این حکم قضایی به سرعت برای ورود به آمریکا اقدام کردند.

آگوست فلنتجه، نماینده دولت ترامپ به هیات تجدیدنظر گفت: «کنگره به صراحت به رئیس‌‌جمهوری اختیار داده تا ورود گروه‌هایی از بیگانگان را» به دلایل امنیت ملی تعلیق کند.

فلنتجه در آغاز این جلسه استماع که وی به صورت تلفنی و از طریق اینترنت در آن حضور داشت گفت: «این کاری است که رئیس‌جمهور در اینجا انجام داده است.»

زمانی که قضات از فلنتجه پرسیدند که برای صدور این دستور از چه مدارکی استفاده شده تا اتباع این 7 کشور هدف قرار گیرند، فلنتجه بدون اشاره به نمونه‌ای مشخص پاسخ داد: «اقدامات در این زمینه بسیار سریع انجام شده است.»

وی افزود، هم کنگره و هم دولت باراک اوباما مشخص کرده بودند که این هفت کشور بالاترین ریسک تروریسم را برای آمریکا دارند و در گذشته نیز شرایط اخذ روادید سختگیرانه‌تری را برای اتباع این کشورها به اجرا گذاشته بودند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان