بازدید 2577

چرا نیروهای ترکیه و سوریه در حلب درگیر نمی شوند؟

تحولات اخیر سوریه نشان می‌دهد آنکارا و دمشق که روابط خوبی ندارند، مجبور شده‌اند، با هم با تروریست ها مبارزه کنند.
کد خبر: ۶۶۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵ 08 February 2017
 تحولات اخیر سوریه نشان می‌دهد آنکارا و دمشق که روابط خوبی ندارند، مجبور شده‌اند، با هم با تروریست ها مبارزه کنند.

به گزارش تابناک، در روزهای اخیر ارتش دولتی سوریه به ارتش ترکیه خیلی نزدیک شد و چند روستا واقع در استان حلب را تصرف کرد. تا این اواخر آن روستاها در دست ترک ها و متحدینشان از میان مخالفان مسلح سوریه بود و اکنون دو همسایه که مناسبات آن‌ها زیاد خوب نیست مجبور شدند، با هم با تروریست ها به مبارزه بپردازند.

در شورای فدراسیون - سنای روسیه می‌گویند که این جریان در نتیجه مساعی مسکو حاصل شده و روسیه بود که با دمشق و آنکارا میانجیگری کرد و بر اثر آن از درگیری یگان های ترکیه و سوریه جلوگیری شد.

به نوشته اسپوتنیک، روسیه عملیات سوریه و ترکیه را در استان حلب هماهنگ می کند. این امر امکان داد از بروز اعمال مسلحانه تحریک آمیز و درگیری میان طرفین اجتناب ورزیده شود. فرانتس کلینتسویچ معاون اول کمیته دفاع و امینت شورای فراسیون روسیه — سنای این کشور که اینرا به اسپوتنیک گفته، ضمن صحبت در باره تماسی که بین یگان های سوریه و ترکیه در حلب شروع شد گفت: «ما در اراضی سوریه عمل می‌کنیم و ممکن نیست کاری نکنیم تا این هماهنگی اجرایی شود. ما اتخاذ هر تصمیم را هماهنگ می کنیم. این کار آسانی نیست ولی ثمرات خود را به بار می آورد».

یگان های سوریه طی روز های اخیر، حرکت خود را به سمت شمال شرقی حلب ادامه داده و به اراضی موجود در دست نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه رسیدند. آن‌ها همچنین پاره‌ای از روستا ها را تصرف کردند که پیشتر ترک ها و متحدین مسلحشان، شبه نظامیان داعش را از آنجا بیرون راندند. با وجود این حتی یک درگیری مسلحانه میان طرفین صورت نگرفته و به این خاطر صحبت‌ها در باره موجودیت گونه‌ای از اعمال هماهنگ شده بین روسیه و ترکیه از یک طرف و میان روسیه و سوریه از طرف دیگر شروع شد.

آنکارا تابستان گذشته در چارچوب عملیات «سپر فرات» یگان های خود را وارد خاک همسایه جنوبی خود کرد و هدف این عملیات را مبارزه با سازمان های تروریستی اعلام نمود. مقامات ترکیه علاوه بر داعش، یگان های دفاعی کرد را نیز در شمال سوریه جزو تروریست ها می داند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دسامبر 2016 اعلام کرد که هدف عملیات «سپر فرات» یک کشور و یا یک فرد نیست.

مناسبات آنکارا و دمشق حتی ممکن نیست روابط کاری نامیده شود. از مارس 2012 روابط دیپلماتیک آن‌ها پاره شد. در جریان اختلاف در سوریه طرفین شاهد درگیری‌های مکرر زمینی و هوایی بین خود بودند. ارتش آزاد سوریه مخالف دولت دمشق در چارچوب عملیات «سپر فرات» همراه با نیرو های مسلح ترکیه عمل می کند.

اسپوتنیک می افزاید: با وجود این اختلافات، حالا آنکارا و دمشق مجبورند در یک جبهه علیه تروریست ها دست به اقدام بزنند. اولگ گلازونف محقق انجمن سیاست شناسان نظامی، دانشیار کرسی سیاست شناسی و جامعه شناسی دانشگاه اقتصاد روسیه به نام پلخانوف بر آن است که از این موقعیت باید به نفع همه استفاده شود. به عقیده او، «این همان موقعیتی است که باید تا تنور گرم است نان پخت. در حال حاضر روسیه در ماهیت امر تنها شریک ترکیه است. بقیه کشورهایی که بر روند اختلاف در سوریه تأثیر می‌گذارند از آن روگردان شدند. اکنون اردوغان دلیلی ندارد که با ما قهر کند. به علاوه وی بیشتر گرفتار کرد ها است که او آن‌ها را تروریست می داند. از این گذشته، مطلب سر اراضی سوریه است که اگر از اصل تمامیت ارضی پیروی شود ترکیه باید در نهایت امر آن را ترک کند. از این پس می‌شود به این نتیجه رسید که هماهنگی اعمال آنکارا و دمشق هر طوری شده صورت می گیرد».

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل