بازدید 11325

روس ها برای نخستین بار در تاریخ، 149 تن کیک زرد به ایران تحویل دادند

کیک زرد روسیه، یکی از بهترین محصولات این صنعت در جهان است و تا امروز هیچ گاه این محصول خود را به ایران نفروخته و 500 تُن کیک زرد هم که جزو ذخایر کشورمان است، قبل از انقلاب از آفریقای جنوبی خریداری شده بود.
کد خبر: ۶۶۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 07 February 2017
امروز سه شنبه، محموله 149 تنی کیک زرد خریداری شده از روسیه در فرودگاه اصفهان، به ایران تحویل داده شد. کیک زرد روسیه یکی از بهترین محصولات این صنعت در جهان است و تا امروز هیچ گاه این محصول خود را به ایران نفروخته بود و 500 تُن کیک زرد هم که جزو ذخایر کشورمان است، قبل از انقلاب از آفریقای جنوبی خریداری شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ حسن محمدی در گزارشی که درباره تحویل این محموله برای امید ملی ایرانیان تهیه کرد، نوشت: هواپیمای ایلوشین 76غول پیکر روسیه که برای انتقال تجهیزات و مواد خاص طراحی شده است از هفتم تا نوزدهم بهمن طی 4 مرحله در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به زمین نشست تا اولین محوله خریداری شده کیک زرد توسط ایران را تحویل دهد. ورود اولین محموله خریداری شده کیک زرد یک سال پس از اجرایی شدن برجام، نشان از ورود جدی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران به بازار تجارت هسته ای دارد؛ هرچند پیش از این نیز با فروش آب سنگین به روسیه و آمریکا ایران در حوزه تجارت صنعت هسته ای وارد شده بود، خرید کیک زرد به عنوان یک کالای استراتژیک آن هم پس از 38سال تحریم، بسیار حائز اهمیت است. کیک زرد یا Yellow cake که از آن به عنوان اورانیا (Urania) نیز یاد می شود، محصولی استراتژیک و با اهمیت است.

خاک معدنی اورانیوم که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش های لازم، از سنگ معدنی آن کیک زرد تهیه می شود، همچون طلایی است که متخصصان صنعت هسته ای از دل سنگ اورانیوم آن را به دست می آورند اما در حالی که ایران همواره گوشه چشمی به واردات این محصول دارد حمایت از تولید داخل را نیز در دستور کار قرار داده است. به همین دلیل، از کارخانه اردکان یزد ابتدای سال95 با ظرفیت تولید 30 تُن کیک زرد بهره برداری کرد.

کیک زرد یکی از معروف ترین و ارزشمندترین محصولات میانی در چرخه سوخت هسته ای است که از آن برای تولید گاز UF6 استفاده می کنند. گاز UF6 خوراک اولیه سایت های غنی سازی است به همین خاطر ارزش کیک زرد بسیار مهم تلقی می شود.

در گفت وگویی که با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص کیک زرد انجام دادم وی برای تبیین ارزش این محصول گفت: «اگر کیک زرد نداشته باشیم مثل این است که بهترین خودرو را داشته باشیم، ولی بنزین نداشته باشیم.»

همانطور که بارها مسئولان صنعت هسته ای بیان کرده اند، منابع طبیعی کشورمان در حوزه سنگ اورانیوم با خلوص مناسب کم است و ایران جزو کشورهای کم برخوردار در این زمینه محسوب می شود. به همین روی، افزایش ذخایر این محصول استراتژیک پیام محکم و جدی برای طرف مقابل است که به موجب آن، در صورت هرگونه نقض عهد یا ایجاد مشکلی در اجرای برجام، جمهوری اسلامی ایران می تواند با سرعت بسیاری غنی سازی در مجتمع های موجود و با ماشین های سانتریفیوژ نسل جدید ذخایر غنی شده خود را افزایش دهد.

در حالی که عیار سنگ اورانیوم ایران حدود 300 یا 400 گرم در تُن خلوص دارد یک سنگ معدنی با عیار متوسط محسوب می شود اما کیک زرد روسیه یکی از بهترین محصولات این صنعت در جهان است و تا امروز هیچ گاه این محصول خود را به ایران نفروخته و 500 تُن کیک زرد هم که جزو ذخایر کشورمان است، قبل از انقلاب از آفریقای جنوبی خریداری شده بود.

در حالی که ذخایر کیک زرد ایران در 38 سال اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه افزایش نیافته بود، پس از توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 در مرحله تبادلِ 11 تُن مواد هسته ای، به جای دریافت پول از طرف مقابل 200 تُن کیک زرد دریافت کرد و پس از آن نیز با ورود به عرصه تجارت هسته ای یک سال پس از اجرایی شدن برجام 149 تُن کیک زرد از روسیه خریداری کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به امیدملی ایرانیان گفت: «امروز خوشحالم قولی که به مردم ایران داده بودم که نه تنها فعالیت های هسته ای ایران پس از برجام کُند نشود که برخی از آن فعالیت ها هم شتاب بیشتری به خود بگیرد، عمل کرده ام و اکنون خرید 149 تُن کیک زرد پس از 38 سال یکی از همین دستاوردهای غیرقابل انتظاری بود که به همّت همکاران من در سازمان انرژی اتمی میسر شد و قطعا متخصصین این صنعت اهمیت سخنان من را بیشتر درک می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۱۰
مملکتی که هیچ ذخیره اورانیومی نداره چه اصراری به غنی سازی اورانیوم داره؟!
جناب آقای پوتین ما از شما توقع داریم که آمریکا را رها کرده و در کنار ایران بمونی به نفع خودتونه

آخه یه سیاستمدار بزرگ مثل شما ایران و نیروهای حشد شعبی‌ و حوثی‌ها را ول می‌‌کنه برای آمریکا ؟؟؟
الان میگین نتیجه انتقاد های تابناک از روسیه بوده
آقای صالحی زیاد خوشحال نباش.الان دلواپسها سریع یه بهونه و بامبولی درمیارن.
کیک زرد واسه مردم نون و آب نمیشه، جلوی اختلاس و فساد رو بگیرید
ایول به صالحی
حال کردیم
چه کیک زرد خوشمزه ای
۱۴۹تن کیک زرد خریداری شده انهم از روسیه را جز پیشرفت هسته ای بشمار میاورند!!!ضمن اینکه ۴۰سال پیش ۵۰۰تن ان شاه خاین خریداری کرده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اگه سنگ پرونی شما و امثالهم به سفارت های مختلف امان میداد قبل از این هم میشد کیک زرد در مقیاس بالا خرید
باور نکنید دروغ میگویند روسیه فقط پول میگیرد هیچی نمیدهد
مرگ بر هر چه سنگ پرون راستی تو اصلا میدونی کیک زرد چیه ؟ ما در حال حاضر کجای کاریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر