بازدید 27125
یادداشت دکتر محمود سریع القلم؛

چرا ما راحت تحریم می‌شویم و هر اتهامی را به ایران نسبت می دهند؟

چرا هر حرف و اتهامی به ایران روا داشتن بدون هزینه است؟ افرادی هستند حتی نمی‌توانند بگویند که ایران کجای کرۀ زمین است، ولی هر چه می‌خواهند نسبت می‌دهند؛ چرا؟ چون بود و نبود ایران برای آن‌ها اهمیت ندارد. کدام کشور و صنعت و شرکت به ما نیازمند است؟ کدام کشور از ما می‌ترسد؟
کد خبر: ۶۶۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ 07 February 2017
دکتر محمود سریع القلم در یادداشتی که در سایت شخصی اش نوشته، به برخی از دغدغه های مردم درباره اینکه چرا وضعیت ایران در محیط بین الملل شکننده تر از کشورهای همتراز است، پرداخته است. وی در این یادداشت دو کلید واژه «ترس» و «نیاز » را مطرح می کند؛ دو کلید واژه ای که بر اساس آن، باعث می شود در محیط بین الملل کشورها مورد احترام قرار گیرند و برخورد نامطلوب با آنان هزینه زا ارزیابی شود.

به گزارش «تابناک»؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی بر این باور است، ایران بنا بر ظرفیت ها و پتانسیل ها باید قدرتی منطقه ای باشد؛ اما همزمان می گوید که تحقق این آرمان،‌ محتاج یک استراتژی است، زیرا قدرت، مصونیت و شوکت کشور در ایجاد روابط متقابل و در سایه نیازمند کردن دیگران به خود تضمین خواهد شد.

متن کامل یادداشت دکتر محمود سریع القلم به شرح زیر است؛


چرا ایران به راحتی آماج قرار می‌گیرد؟ چرا هر نسبتی دادن به ایران تقریباً مجانی است؟ چرا پیوسته ما را متهم می‌کنند؟ چرا بیشتر وقت سخنگوی وزارت خارجه صرف رد اتهام است تا تبیین سیاست خارجی کشور؟ چرا از جیبوتی گرفته تا همسایگان بزرگ و قدرت‌های جهانی ما را نفی می‌کنند؟ چرا تقریباً همه اعضای سازمان کنفرانس اسلامی علیه ایران رأی دادند؟
 
از منظر علم روابط بین الملل، پاسخ به این پرسش‌ها بسیار ساده و روشن است؛ اما قبل از طرح پاسخ به این نکته توجه فرمایید: با سرمایه‌گذاری و همکاری بین‌المللی که عربستان طی ۴۰ سال گذشته انجام داده، به مهم‌ترین بازیگر انرژی چه در قالب اوپک و غیر اوپک تبدیل شده ‌است. ده میلیون کارگر خارجی با درآمدی حدود ۱۸ میلیارد دلار در این کشور کار می‌کنند. حدود ۴۴۰۰۰ نفر متخصص عرب و غیر عرب در بهداشت، صنعت، آموزش و غیره از دولت عربستان حقوق معادل پنج میلیارد دلار دریافت می‌کنند. اروپا در تحریم روسیه بعد از الحاق کریمه، بسیار ملایم تر از آمریکا رفتار کرد. چون اتحادیه اروپا، حدود نیم تریلیون دلار با روسیه تجارت می‌کند. تجارت آمریکا با روسیه حدود ۴۰ میلیارد دلار است که در مقیاس جهانی بسیار ناچیز است و بنابراین، تحریم روسیه بسیار آسان و کم‌هزینه بود. آمریکا با چین بسیار محتاطانه عمل می‌کند، چون نیم تریلیون دلار با آن کشور تبادل دارد. چینی‌ها به قدری آرام و پیچیده عمل می‌کنند که غربی‌ها دقیق از قدرت مالی و نظامی آن‌ها، اطلاعات دقیقی ندارند و بیشتر حدس می‌زنند.

در نهایت آمریکا در قبال مکزیک کوتاه خواهد آمد، چون بدون نیروی کار مکزیک، بخش کشاورزی و خدمات در آمریکا دچار اختلال جدی می‌شود. اروپایی‌ها به شدت یکدیگر را رعایت می‌کنند چون ۷۰ درصد تجارت آن‌ها در میان اعضای اتحادیه اروپاست. همه به آلمان احترام می‌گذارند، چون مازاد تجاری آن در سال ۲۰۱۶، رتبه اول جهانی را آورد: ۲۸۵ میلیارد دلار. نیم میلیون مهندس چینی فقط در آفریقا، مشغول تولید و ساخت عمرانی هستند. یک شرکت مسافری هوایی رتبه سوم هندی، اخیراً ۲۰۵ هواپیمای ایرباس سفارش داد. سالانه حدود ۱۷۰ میلیون نفر خارجی از ۵۳۵ راه ورودی، به آمریکا سفر می‌کنند. ۹۰۰ نفر افسر مسلمان در اداره پلیس شهر نیویورک کار می‌کنند. پنج میلیون انگلیسی در اسپانیا ویلا دارند. سالانه حدود ۱۳ میلیون خارجی از دوبی بازدید می‌کنند. شش میلیون هندی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کار می‌کنند. و هزاران آمار دیگر در تبادلات و ارتباطات متقابل میان کشورها.
 
مقایسه کنید این واقعیات جهانی را با هیجان و خندۀ افراد اجرایی در راهروی هواپیمای ایرباس که به ایران تحویل داده شده بود. حقیقت این است که ایران یک کشور صرفاً وارد کننده ‌است. استقبال اروپایی‌ها از برجام به خاطر فروش کالا و خدمات است. آمریکا به ایران نیازی ندارد اما به عربستان، ترکیه و مصر نیاز دارد. بخش اعظم احترامی که یک کشور به کشوری دیگر می‌گذارد به خاطر نیاز است و نه اخلاق. روابط بین الملل در سه واژه خلاصه می شود (به ترتیب): نیاز، ترس و بنابراین احترام.
 
چرا هر حرف و اتهامی به ایران روا داشتن بدون هزینه است؟ افرادی هستند حتی نمی‌توانند بگویند که ایران کجای کرۀ زمین است؛ اما هرچه می‌خواهند نسبت می‌دهند. چرا؟ چون بود و نبود ایران برای آن‌ها اهمیت ندارد. کدام کشور و صنعت و شرکت به ما نیازمند است؟ کدام کشور از ما می‌ترسد؟ اصل اجتناب‌ ناپذیری (Indispensability) به این معناست.

هندی‌ها برای آنکه توازنی در روابط با همسایه چینی خود ایجاد کنند، تبادلات وسیع و عمیق عمرانی و خدماتی با ژاپن برقرار کرده‌اند. عربستان ۲۰ میلیارد دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کرده تا سیاست‌های مسکو را تعدیل کند. وقتی کشوری بخصوص همسایگان را به خود وابسته کند به طور طبیعی مانع از رفتار و گفتار خصمانه آن‌ها می‌شود. نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ما به وفور در بازارهای بین‌المللی قابل یافت است. محصولات کشاورزی ایران، رقبای خارجی نیز دارد ضمن اینکه فرش هندی، ترکیه‌ای و چینی، خریداران متوسط را راضی کرده ‌است.
 
بنابراین، استراتژی ما برای آنکه حداقل تعدادی از کشورها را به خود نیازمند نماییم چیست؟ دستگاه دیپلماسی به معنای علمی و کاربردی مفهوم، استراتژی سیاست خارجی نداشته است زیرا سیاست خارجی = ملاقات، جلسه و سفر. سیاست خارجی = اعلام مواضع، رد اتهام و دفاع از خود. سیاست خارجی = موعظه و دعوت به مراعات کردن و انسان خوب بودن. کدام اندیشه‌های اقتصادی، فنی و سیاسی، ارتباطات خارجی کشور را تئوریزه کرده است؟
 
آیا می‌توان بدون استراتژی منطقه‌ای و بین‌المللی، کشور را مدیریت کرد؟ آیا مدیریت داخلی بدون استراتژی بین‌المللی مقدور است؟ در این نظام بین‌الملل، هیچ کشور به کشوری دیگر، مجانی احترام نمی‌گذارد. توجه داشته باشید انگلستان به رغم مخالفت آمریکا، روابط عمیق بانکی و مالی با چین را به توافق و امضا رساند. امید روسیه این است که با تبدیل شدن به مهم‌ترین بازیگر در سرنوشت سوریه، آمریکا را در رابطه با کریمه، اوکراین، شرق اروپا، موشک‌های مستقر آمریکا در شمال شرقی اروپا و تحریم‌های اقتصادی مجبور به مصالحه کند.

روابط بین‌المللی حالت تار عنکبوتی دارند. سیاست خارجی و استراتژی ملی نمی‌تواند براساس توصیه‌های حقوقی، ما به ازای مثبت تولید کند. ما هم دیگران را از خود بی‌نیاز کرده‌ایم و هم بعضاً در مدارهای حساسیت آنان وارد می‌شویم. نتیجه بسیار روشن است. ایران باید قدرت منطقه‌ای شود. ایرانی‌ها باید ظرفیت‌ها و استعداد‌های خود را بروز دهند. ایران باید در مدار‌های قدرت، ثروت، صنعت و فرهنگ منطقه‌ای و جهانی حضور داشته باشد. ما کمتر از هند و کره‌جنوبی نیستیم. اما تحقق این آرمان‌ها محتاج یک استراتژی است: قدرت، مصونیت و شوکت کشور در ایجاد روابط متقابل و در سایه نیازمند کردن دیگران به خود تضمین خواهد شد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۱۷۱
وقتی برای هرمخالفی آرزوی مرگ میکنیم خوب نتیجه اش همینه.
مرگ آخر خشونته دیگه و ماهم شعار هر روزمونه!
جالب بود
الان دارم به این فکر میکنم که شاید انتقاد از نقش ایران تو عراق سوریه خیلی هم بجا نیس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
متاسفم برات.
میتوان پرسید که آیا گوش شنوایی برای این مطالب خواهد بود؟

و تقریبا میتوان جواب داد (بادقتی بیش از 95 ذرصد) : خیر!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
گوش شنوا هست توی مملکت ... ولی مگه امسال شریعتمداریها ، صدا و سیما و سایر دلواپسان اجازه میدن کاری رو که به نفع مملکت هست انجام بدن
meisam
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
فکر کنم در این چند سال تحلیلی به این دقت از هیچ یک از مسئولین جمهوری اسلامی نشنیده بودم.
درود بر دکتر سریع القلم متفکر و اندیشمند واقع گرا ، جناب استاد عزیز واقعیت این است تا منافع ملی خور را نشناسیم و باز تعریفی از اولویتها و دوستان و دشمنان واقعی ایران نداشته باشیم و به فرصتهایی که به راحتی از دست میدهیم بهتر نیندیشیم تغییری در دیدگاه دیگران نسبت به ما ایجاد نخواهد شد
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
درسته ما باید بر اساس منافع خودمان سیاست خارجیمان را ترسیم کنیم. ایدئولوژی نمیتواند معیار خوبی برای رابطه با دیگر کشورها باشد. ترکمنستان این کشور دوست و مسلمان گاز را بر ما قطع کرد یا پس از مرگ صدام حماس صدام را شهید نامید و برای او در نوار قزه 3 روز عزای عمومی اعلام کرد سوال اینجاست منافع ملی ما کجاست ؟؟؟ چرا صدامی که بهترین جوانان ما را از ما گرفت از سوی حماس شهید خوانده میشود؟؟؟ امیدوارم سیاست خارجی ما باز تعریف شود
لیسانس فیزیک هسته ای بیکار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
خیلی راحت بگم نسل جوون بیکارن و اون وطن دوستی از بین رفته
جتاب استاد!!!!بقول حضرت امام(رحمه الله علیه)اگراتفاقی نیافتاده چرااینقدرسروصدامی کنید؟؟ اگربودونبودمابرایشان مهم نیست چرااینقدربه پروپای مامی پیچند؟؟!!این نشان بی اهمیتی ماست یانشان اقتدارروزافزون ما؟؟!!داستان ایرباس هم آش دستپخت همفکران شماست که باشق القمری که کردندتاسیسات اتمی را دادندتاشایدکدخدا بنده نوازی فرموده وگوشه چشمی بنماید.برویدتحولات جهان ومنطقه راازقول همان کسانیکه خودتان دستگاه تبلیغاتیشان شده ایدمرورکنید.البته این سایت محترم این پیام راپخش نخواهدکردولی گردانندگانش خواهندخواندکاش حداقل برای جنابعالی ارسال کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
نگاهي به مثبت و منفي پيغامتون بندازيد شايد بيشتر فکر کنيد ( مشت نمونه خروار است )
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
با سلام و احترام به نظر اين جانباز عزيز ، برادر عزيزم اين مقاله نوشته يك استاد روابط بين الملل است و مستند به آمارهاي واقعي مي باشد ولي تحليلي كه جنابعالي مي فرمائيد به اين صورت است كه چون ايشان متعلق به اردوگاه اصلاحطلبان است پس حتما اشتباه ميگويد و قصد خوار كردن ايران را دارد. به نظر من حرف ايشان كاملا درست و دقيق است . تهمت ها و پيچيدن به پر و پاي ما به دليل اقتدار مانيست كه اگر اقتدار و قدرتي داشتيم كسي جرات زدن اين اتهامات واهي را به ما نداشت.به خدا سوگند بايد قدر اين انديشمندان را بدانيم و توصيه هاي خير خواهانه آنان را فارغ از جناح سيسي شان به كار بنديم تا انشاالله نام ايران و اسلام روز بروز سر بلند تر شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
جانباز جان دمت گرم خوب زدی تو خال این فروشندگان عزت مردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
دوست عزیز آیا وقتش نشده که از خواب بیدار شوید. اینقدر در دنیا من من کردید و کسی هم شمارا ندید که هم خودتان دچار توهم شدید هم دیگران به شما پوزخند زدند. فقط ای کاش بعد از یک عمر خواندن و مطالعه کردن تنها برای یک لحظه می توانستم تفکر افرادی مثل شما را درک کنم.حس تنفر تمام وجود شما را گرفته به طوری که حتی جلوی پای خودتان را هم نمی توانید ببینید. به خاطر خودتان هم که شده کمی از کینه هایتان را کم کنید. لازم نیست ظلمهایی که در حق شما شده و این مملکت شده است را فراموش کنید.فقط در لحظه فکر کردن بدونه کینه و بدون تعصب فکر کنید تا بهترین عقیده را داشته باشید. زندگی کنید چون فقط یک بار زندگی خواهید کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اگر فامیلیت جانبازه که هیچ ولی اگر نیست از چیزی دیگه مایه بذار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
این سر و صدا فقط به گوش شما میرسد دوست عزیز. به جای ایجاد احترام بیشتر روی ایجاد ترس تمرکز می کنید
ایجاد ترس بخشی از ماجراست نه همه آنو هزینه
بیشتری هم دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
ایا کره شمالی هم کشور مهمی هست که به قول شما به پروپاش میپیچند؟
فرشاد
| United States |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
جانباز گرامی شما در این دنیا زندگی نمیکنی و در ابر ها سیر میکنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
کاش نظر دادن پولی بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
این جملاتت قاطی پاتی چیه. حرف منطقی گفته میخای باور کنی یا نکنی .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
می شه دقیقا منظورتون از اقتدار روز افزون رو بفرمایید؟
رونوشت به تمامی دولتمردان ایران جهت استحضار و اقدام سریع
حیف کو دیده بینا و کو گوش شنوا !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
بسمه تعالی
ملاحظه شد. بایگانی گردد
خیلی درست و عالی بود. قدرت علمی کشورهاست که به عنوان پشتوانه اصلی قدرت و احترام سایر کشورهاست.ما حتی اگر حرف حقی هم داشته باشیم خیلی کسی به آن اهمیت نمیدهد،چرا که از دهان یک کشور تقریبا دور از علم و تکنولوژی گفته می شود.آنچه قدرت ساز و احترام ساز است علم است که ما اهمیتی به آن نمیدهیم.
چون دروغ نمیگن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
ریا نمی کنن. ادا در نمیارن. متخصصین سرکار هستن نه فحش دهندگان و آتش زنندگان
ايشون در قالب مقاله درست فرمودند ولي متاسفانه ما بايد در داخل رفتار و گفتار خودمان را درست کنيم سپس پا در عرصه جهاني بگذاريم ، دوران مرگ بر اين .. بر آن گذشته ، بايد نگرش و سياست خودمان را نسبت به همه کشورها دنيا عوض کنيم وگرنه همچنان عقب و عقب تر مي رويم تا از آن طرف ديوار با يک تلنگر بيفتيم
نوشتاری بود ارزنده که بر پایه علم و خرد تنظیم شده بود و از تابناک انتظار ناپرهیزی در چاپ اینگونه مطالب میرفت! امیدواریم که تغییر روش داده باشد تا به تنویر افکار کمک نماید.
عالی بود
احسنت به اين مطلب
امان امان از تابناک ، یک زمانی مطالبی می نویسند که آدم به رعایت انصاف در تابناک شک می کند و زمانی مطالبی می نویسد که انسان حسابی لذت می برد ، نمونه لذت بخش آن همین مطلب است
پایدار باشید
درود به شرفت دکترررررر!
پاسخ تمام اين سوالات را روز جمعه خواهيد يافت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| United States |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
واقعا کم عقلی از کامنتت میباره...
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
حتما پاسخ این سوالات را روز جمعه خواهیم یافت. چگونه؟ خیلی ساده:
با فریاد مرگ بر آمریکا!!!
روستايي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
با مرگ بر اين و ان و اتش زدن پرچم پاسخ هيچ كس را نخواهيد داد فقط تف سربالا انداخته ايد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
دوران نمایش های خیابانی سپری شده
کدام کشور از ما می‌ترسد؟


خیلی از کشور ها از ما می ترسند و گرنه شما الان تو منزل راحت لم نداده بودی و این لاطعات را سر هم نمی کردی !!!!!


شما که مشاورشی تفکرت اینه وای به حال رئیست ..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
حكايت كشورهايي كه به قول شما ازما مي ترسند حكايت مردم رهگذر از كسي است كه چشمانش را بسته و چاقويي را دور مي چرخاند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اونوقت این ترس به چه درد ما خورده
مثلا امارات از ما میترسه ولی انواع اقدامات خصمانه رو علنا علیه ما انجام میده
این شد ترس
یا عربستان از ما میترسه و دایما همه نوع توهینی به ما میکنه

این نوع ترس ارزشی نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
درست گفتن کسی رو که خوابه می شه بیدار کرد، ولی کسی رو که خودش رو به خواب زده نمی شه بیدار کرد. شما هم خودت رو به خواب زدی برادر من.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
اینکه همه دنیا هم که از مابترسه (فرض محال) باز هم واسه ما رفاه و پیشرفت نمیاره
عماد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
ترسشون از خط ونشون کشیدن های مایه وگرنه ترس اقتصادی که ندارن . ما هم داریم میشیم مثل کره شمالی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
لاطعات ؟ !!! چی هست این لاطعات
رونوشت به تمامی دولتمردان ایران جهت استحضار و اقدام سریع ....

عالی بود ... زرنگی و سياست يعنی همين ، نه داد و بيداد کردن
سلام
استاد عزیز احیانا" قصد شرکت در انتخابات آتی را ندارید؟؟
...من به این نتیجه رسیدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
نبین کی گفته
ببین چی گفته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
به فرض این فرضیه شما هم درست باشه!! ایا مشکلی داره تو انتخابات هم شرکت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی ها آریایی هستند و با آلمانی ها هم نژادند اما خیلی باهوش تر از آلمانی ها هستند دنیا این را می داند و می فهمد که درصورتی که ایران را آزاد بگذارند جهان رابه سیطره در می آورد در صحنه بین المللی زبان انگلیس در مقابل زبان فارسی پا پس می کشد و دنیا زیر دست ایرانیان می شود. بنابراین نیاز آنها به دانشمندان ما و ترسشان از هوش وافر ایرانیان باعث می شود که آنها در مقابل ایران کوتاه بیایند. لطفا ایران را با امسال عربستان و ترکیه مقایسه نکنید این توهین است. امریکا اگر امروز حرفی می زند از روی ترس است نه قدرت. از تابناک خواهشمندیم از تحلیلگران و تفسیرگران زبده استفاده نماید والا سایتتان روز بروز مخاطب خود را از دست می دهد.
سلام كاملا به جا ومنطقي است ما هيچ شاخص مهمي كه قابل مطرح كردن درعرصه اقتصادي وعلمي و... در دنيا باشد نداريم واين سالهاي اخير نيز پرواضح است كه عده اي دوست ندارند كه اين شاخصه ها را داشته باشيم چرا كه اغلب در جهت دشمن تراشي پيشتازي مي كنند واين يعني انزوا
حرفاش خیلی قشنگه ولی به درد ایرانی جماعت نمیخوره
بسیار عالی تحلیل کردی اگر ما از روش های چینی ها(تقلب) دوری کنیم و چینی ها رو الگو قرار ندیم و به جای معرکه گرفتن و تقصیر ها رو به گردن این و اون نیندازیم و اگر مثل کشور بادیه نشین امارات که با نقشه های بلند پروازانه و کمک از مشاوران خارجی یک کشور بیابانی رو به این شکل در آورد و صدها اگر دیگه و مثل بقیه جهان دیدمون رو تغییر بدیم و امریکا رو یک گاو ببنیم که یک سری کشور ها مثل ژاپن و عریستان سال هاست دارند شیر این گاو رو میدوشن و ما به جای شیر گاو با شاخ گاو در میفتیم .... بیچاره ترامپ حق داره برای جمع کردن ریخت و پاش (از دید یک تاجر) بگه دیگه هر کس شیر میخواد باید هزینشو بده ! ....
کو گوش شنوا.....................
اگر بود ونبو ما برایشان مهم نیست،پس غلط میکنند دنبال نفرات اول دانشگاهی و علمی ما هستند.و تقریبا اکثر شرکت ها و سازمانهایشان را افراد فرهیخته ایرانی مدیریت می کنند.وای بر ما ، که شما نظریه پرداز جامعه هستید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اگر ما هم عقل داشتيم دنبال نفرات برگزيده انها بوديم نه اينكه ان چند هزار نفري از نخبگان كه رفته اند را هر روز بيشتر طرد كنيم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اونا دنبال نخبه های ماهستند یا برعکس نحبه های ما هستند که چپ و راست برای ادامه ی تحصیل به آمریکا مهاجرت می کنند و بیشترشان هم بر نمی گردند .. کسی به نخبه های ما التماس نکرده که به آمریکا بروند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اینکه میگید اکثر شرکت ها و سازمان های امریکا رو ایرانی ها مدیریت میکنن بر اساس چه مدرکیه؟ عادت کردید روی هوا یه حرفی بزنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
براي اينكه ما توانايي جذب همين نفرات اول را در ايران نداريم! و معلوم است كه كشورهاي خارجي به اين افراد خوش آمد ميگويند و صد البته به نفع آنان نيز هست.
ناشناس
| Cameroon |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
جناب آقای محمد رضا عزیز :
می تونید بگید چرا این نفرات اول دانشگاهی و علمی ما همشون جذب شرکتها و دانشگاههای خارجی میشن؟
چون آینده ای رو برای خودشون متصور نیستن چون بستر لازم برای این افراد وجود نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
البته که این نخبه ها هم در دانشگاههای غرب رشد یافتند و الا در ایران که مسافرکش هم نمیشدند.
ضمنا کی گفته سازمانهاشونو ایرانیها اداره میکنند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
باز هم توهم اینکه مدیران همه شرکتهای خارجی ایرانیند. رو هم جمعه کنی ما 10نفر مدیر معروف تو دنیا نداریم عزیز جان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
شما توو انگلیس بهت خوش می گذره از وضع داخل مملکت خبر نداری ... بورسیه زمان احندی نژاد گرفتی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
"تقریبا اکثر شرکت ها و سازمانهایشان را افراد فرهیخته ایرانی مدیریت می کنند"

چی زدی داداش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
کسی دنبال نخبه های ما نیست . نخبه های ما دربدرِ اونها هستند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
ای جونم با این نظر دادنت!!! چرا فکر می کنی خیلی مردم نخبه ای هستیم؟؟؟ آیا آمار مستدلی داری؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
شما هم عادت کردید بدون مدرک حرف بزنید اون هم بخاطر این اخبار جعلی که مثلا نصف ناسا ایرانی هستند و اگر اونها نباشند ناسا از بین میرود!! برادر یم سرچی بکنید توی اینترنت تازه مگه نحبه های ما اپل مایکروسافت و عیره رو بوجود آورند!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
بیشتر شرایط کشور ماست که نفرات اول دانشگاهی رو به سمت اونا فراری می ده
ایران قدرتمند تره یا عربستان؟ آمریکا از ایران میترسه یا از ترکیه ؟ تمام شون جمع شدن اسد رو سرنگون کنند نتو نستن !!
حق با شماست اقای دکتر..ولی مسئولین ما در داخل نارضایتی مردم خودشون رو قبول ندارند...گرفتاری مردم رو نمی بینند و براشون اهمیتی نداره...پس بی احترامی سایر کشورها هم براشون بی اهمیته...بیچاره مردم که هر روز ی مشکل به مشکلات قبلیشون اضافه میشه..
ما هم رفتیم ارتباط برقرار کردیم با کشورها... سوریه لبنان و.... وقتی با اینها میخوای ارتباط برقرار کنی باید فکر روزهای بعدش هم باشی. ... حداقل اگر دوست داری اسلام رو به تمام جهان صادر کنی یکم باید براشون خرج کنی کاری که عربستان میکنه نه هی هلدرو پلدورم بکنی...
چون هیچ کجای دنیا مرگ بر آن و این نمی گویند و پرچم آتش نمی زنند..
آقای دکتر این همه که فرمودید متین است ولی در کشور ما اراده وتوان کافی برای برقراری این فرضیات وجود نداره . ما به طور کلی دارای استراتژی بایسته برای پیشرفت نداریم و درگیر بازی قدرت درداخل هستیم وتا دید جهان شمول نسبت به مسایل اطرافمان نداشته باشیم ، محاله که در دنیا مطرح بشیم. واقعاًمتاسفم.
متاسفانه در جامعه ما خیلی راحت نظر میدهند و خیلی راحت انگ می زنند من یک سئوال دارم چرا در جامعه ما چون جامعه غربی آدمی نداریم که علم و اطلاعاتش به اصطلاح بومی خودمان باشد متناسب با آدب و رسوم و فرهنگ خودمان چرا همواره طیف روشن فکر ما نشخوار کننده دیگران است . برای ساختن یک کشور قوی آدمهای قوی و خوش فکر و زمان نیاز دارد باید از یک چا شروع شود . اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و عرق ملی داشته باشید. به امید ایرانی آباد با مردمانی آزاد
با سلام در تایید فرمایشات استاد محترم دانشگاه جناب آقای دکتر سریع القلم باید گفت جامعه ما و بالاخص گفتمان سیاسی ما در حال حاضر گرفتار جناح بندیهای بی پایان و سهم خواهیهای گروههای مختلف شده. بنده طی یک بررسی ساده به این نتیجه رسیدم که ۹۰ درصد تصمیمات سیاست خارجی ما برعکس که به نفع ما باشه به ضرر خودمونه. آیا این ناشی از این نیست که به ملتهای دنیا احترام لازم را نمیگذاریم؟ در همین قضیه مخالفت ترامپ آیا ندیدید که مردم عادی امریکا پرچم ما و فقط ما رو بلند کردند و بهش احترام زیادی گذاشتند اما ما بجاش چه کردیم اونو انداختیم زیر دست و پا و بهش توهین کردیم یا آتشش زدیم.
این پاسخ فقط یکی از جنبه های صرفا اقتصادی موضوع هست
اقا محمد رضا کشور شما امکانات در اختیار این فرهیختگان قرار بده نرن مگر اون کشور ها دعوت نامه میفرستند اگر تو گشور ما از دزدیها کم بشه همه چیز حله
جانا سخن از زبان ما ميگويي
بسیار عالی و منطقی
تا زمانی که دافعه ما بر جاذبه مون می چربه ، همین آش و کاسه وجود داره. ما به همه کشورها بدبینیم. یکی ارتجاع عربه یکی دیگه سکولاره دیگری نوکر آمریکاست بعدی نژادپرسته اون یکی نظام سرمایه داری داره و چندتاشون با رژیم اسراییل دوستند و خلاصه مرزی کشیدیم دور خودمون و وضعمون همینه که دکتر سریع القلم گفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
عالی
اقای محترم ما اگر کشوری بودیم که امثال شما می گویند چه دلیلی دارد نخبه های ما به کشور های دیگر برود ?
دلیل پسرفت و بی اعتباری ما در سطح بینلمل سیر کردن در ۱۵۰۰ سال قبل و استفاده از انسان های سودجو و بی تخصص در پست های کوچک و بزرگ است .
پس بخابید اجازه بدین این افراد باسواد روشنفکر بروز شده وشجاع مملکت رو بدن اونا برامون بسازن
جناب آقای واقعا سریع ! القلم . نمتوانم بگویم که نمی دانی . و متاسفانه خوب هم میدانی برای چه مغضوب علیهم هستیم ! مگه پریشب آقای ترامپ جوابتو ندا؟! مگه بزبان ساده بهت نگفت که اگه ایران بیاد زیر بلیت ما ،همه چی حله ! اقای عجله قلم ; اما به چه قیمتی؟ آیا باید خفت و خواری قبل از انقلاب یعنی کاپیتلاسیون و لگدمال کردن عزت و شرف ایران وایرانی عزیز رو مجددا تجربه کنیم تا پیش شیطان بزرگ عزیز بشیم؟ برادر من ، مگه کشورهای دیگه اجازه دارند که بدون امریکا رابطه با ما برقرار کنند که شمای. مسئول توقع دارین ؟ فاین تذهبون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
با این تفکرات خشک ملت رو بر باد خواهید داد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
چرا فکر میکنیم رابطه با دیگر کشورها یعنی وابستگی؟ کشور مسلمان مالزی بهترین الگو برای ماست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
آقا یا خانم محترم ناشناس مسخره کردن اسم و فامیلی افراد دور از شان شما و رعایت ادب و احترام به دیگران ولو مخالف جزو اولین دستورات دین ماست
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
ما همین که انجمن دوستی ایران وکره شمالی داریم کافیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
ادب مرد به ز دولت اوست! ادبیات شما چقدر برای مردم ما آشناست! 8 سال با این ادبیات هستی مردم رو نابود کردید و در کمال پروئی هنوز هم دست بردار نیستید!
روستايي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
شما اصلا قباز انقلاب بدنيا اومده بودي كه از خفت و خواري صحبت مي كني ؟ اصلا شما عزت و احترامي كه به ايرانيها مي گذاشتند را شنيده اي ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
ادب مرد به ز دولت اوست
یه نطر مخالف هم منتشر کن بدونیم تمام نظرات درحال بررسی فقط مخالفین نیستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
فکر کردی اینجام فارس نیوزه که بترسه مثبت منفی ها ها و رای های مخالفشو بگذاره ؟ نه قربان این مثبت و منفیا و کامنتها همش یه جور رفراندوم مردمیه .
خب مشکل رو همه میدونن؟
ممنون از این خبر ... یه مطلب بدرد بخور
متاسفانه سیاستمداران ما به حد کافی و بطور جدی به فکر توسعه کشور و رفاه ملت و نسل های آینده نیستن.. اگه بجای شعاردادن و لجبازی و جناح بازی، خرد کافی داشتن الان مملکت ما به این داغونی و خرابی نبود ... اگه مثل سیاستمداران همه کشورها ، بجای اینکه دنبال دوست و دشمن بگردن ، به این باور می رسیدن که در دنیای فعلی دوست و دشمن دایمی وجود نداره و این منافع لحظه ایه که نوع رابطه با کشورهای مختلف رو تعریف میکنه ، اینقدر دشمن پیدا نمی کردیم...

ملت فقیر و افسرده و ناامید به آینده
محیط زیست نابود شده
صنایع فرسوده
شهرهای فرسوده
زیرساخت های فرسوده
سیستم حمل و نقل فرسوده
ارتش فرسوده با تسلیحات فرسوده و قدیمی
نخبگان فراری.....
نظر مردم هم همین است
...روابط بین الملل در سه واژه خلاصه می شود (به ترتیب): نیاز، ترس و بنابراین احترام...

استاد دانشگاه ما هنوز نمی داند هر علمی زبان خاص خودش را دارد با واژه های علم روانشناسی-نیاز ترس- نمی توان روابط بین الملل را تحلیل کرد
سلام
نکات بسیار جالب و ارزنده ای بود. منتهایک اشکال اساسی دارد؛ بدون قضاوت درباره شخص ایشان، اشکال در این است که داوری و تحلیل استاد مبتنی بر تئوریهای سیاسی لیبرالی و سکولاری است که معتقد به عاری بودن نظریه ها و تحلیلها از هر موضع ارزشی است.
کلام خود استاد بهترین دلیل بر این رویکرد است؛ ایشان میگویند: "...به خاطر نیاز است و نه اخلاق. روابط بین الملل در سه واژه خلاصه می شود (به ترتیب): نیاز، ترس و بنابراین احترام." و یا میگویند: "سیاست خارجی و استراتژی ملی نمی‌تواند براساس توصیه‌های حقوقی، ما به ازای مثبت تولید کند.". یعنی حتی کلمه "احترام" هم که به ظاهر کلمه ای اخلاقی است، نتیجه دو عنصر اول است و فقط شباهت لفظی به مشترک لفظی خود در اخلاق دارد. نتیجه این که تمام عناصر، مواضع، رویکردها و برنامه ریزیهای سیاسی یک کشور میتواند و باید بر اساس این تئوریها باشد و لو این که با خود، لوازم غیر اخلاقی و حتی غیر انسانی هم باشد.
لذا، رویکرد ایشان میتواند این باشد که وقتی میگوید: "ایران باید قدرت منطقه‌ای شود."، این یعنی ایران باید، به تقلید از دیگران، بر اساس آن سه عنصر، ولو خالی از هرگونه رعایت جوانب اخلاقی باشد، خود را قدرت منطقه کند ودر این راه نباید به اخلاق توجه نماید.
بعید میدونم خود استاد به عنوان یک ایرانی و مسلمان و بقیه ایرانیها، حاضر باشند، فعلا، به این نوع رویکردها که گاهی خالی از هر گونه جنبه اخلاقی است، تن در بدهند؛ یا شاید هم به تعبیر خود استاد، هنوز بلد نباشند.
از کرامات شیخ ما این است
شیره را خورد و گفت شیرین است

تازه ایشان فهمیده آمریکا به ایران نیاز ندارد. خوب سوال اصلی همینه یعنی چرا آمریکا به ایران نیاز ندارد.
من از جواب همه شما فهمیدم سریع القلم باید بره خارج!! چون شما همتون مث دولت مردا فقط حرف میزنید! بلند شید حرکت کنید حتی بایک قلم هم میشود ثروت درست کرد فکرهارو بکار ببندید بفکر کشورتون باشید بفکر آیندتون باشید! بلند شید حتی با یک نخ هم میشود به مرزهای اقتصادی بزرگ رسید فقط خواستن نه حرف زدن! بلند شید خواهش میکنم تنبلی رو بزارید کنار منتظر بقیه و دولت نباشید هرکس یه گوشه را بلند کند با همه محدودیتها با همه کاستی ها با همه نداشته ها هم میشود ثروتمند شد فقط خواستن است که شروع حرکت به جلو است!! اما من از همه شما نامیدم چون بعد حرف من بازم منو توجیه می کنید مطمنا
اولین اصل سیاست در دنیای فعلی که هر سیاستمداری باید بلد باشه اینه که
«نه دوست دایمی وجود داره نه دشمن دایمی»
متاسفانه سیاستمداران ایرانی اولین اصل سیاست رو بلد نیستن و بعد از حدود ۴۰ سال از گذشت انقلاب ، اصلا هم نمیخان این اصل رو یاد بگیرن و بر مبنای این اصل ، دنبال منافع ملی ایرانی ها باشن..
ما تا وقتی یاد نگیریم که بجای شعار دادن ، از ظرفیت های کشورهای دیگه حتی کشورهایی مثل آمریکا و اسراییل و روسیه و عربستان که بدترین ضربات رو ازشون خوردیم ، برای پیشرفت استفاده کنیم ، وضعمون به همین منوال روز به روز بدتر خواهد شد..
دقیقا مشکل اینه ک ی سریا از این جنگ و دعوا با سایر کشورها دارن سود میکنن و خیلی هم سود میکنن
دقیقا مشکل اینه ک ی سریا از این جنگ و دعوا با سایر کشورها دارن سود میکنن و خیلی هم سود میکنن
اون چیزی که تو ذهن اکثریت مردمه مشخصه برادر من. تنها مشکل اینه که قدرت الان دست اقلیته
سرمایه هر کشوری ملت و مردم هستند که در ایران نادیده گرفته شده اند و برای نظرات مردم کسی تره هم خرد نمیکنه
متاسفانه ادعاها و عرض اندام ما در عرصه جهانی با قدرت واقعی ما در زمینه های سیاسی؛ اقتصادی و نظامی تناسب ندارد. شما قدرت عظیمی مانند چین با یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت را مشاهده کنید. در تمام دوران ده؛ پانزده سالی که موضوع هسته ای ایران در سطح جهان مطرح بود؛ شما فقط یک جمله ساده را از دهان سخنگوی وزارت خارجه چین می شنیدید:

"از نظر ما موضوع هسته ای ایران باید از راه دیپلماتیک حل شود".

همین و بس. نه تهدیدی نه شاخ و شانه کشیدنی. می دانید چرا؟ برای اینکه آنها برای به رسیدن به اهداف استرتزیک خود برنامه دراز مدت دارند و می دانند که نباید این برنامه و منافع ملت چین با مواضع غیر دقیق و تند خدشه دار گردد. داشتن برنامه ایجاد دیسیپلین و نظم در موضع گیری ها می کند. وقتی برنامه وجود نداشته نباشد؛ طبیعتا" هر چه می خواهیم می گوییم و انجام می دهیم و کشور را با هزینه های جبران ناپذیر روبرو می سازیم.
تحلیل خوبی در حوزه روابط بین الملل بود. ولی بنظرم روند سیاست خارجی رو به رشد است
خنده دارترین چیزی که در عمرم شنیدم این است که آمریکا محتاج به عربستان است پس عربستان کشوری قوی است و روسیه کشوری ضعیف است چون مراودات مالی آمریکا با آن قابل اعتنا نیست . بنابراین عربستان سعودری را نمیتوان تحریم کرد ولی روسیه را میتوان
اگر میگویی چین سه هزار مهندس در افریقا دارد و هند چند هزار نفر در فلان جا . خب ما هم خیلی ایرانی در امریکا و اروپا داریم تازه سه ملیون افغانی هم داخل داریم
منفعت ملی در ایران وجود ندارد آنچه هست ایدئولوژی است
شما تصور کن یک تحلیل منطقی مانند همین را (فارغ از حد صحت ان در مطالب مطرحه) را پیشاروی شخصیتی مانند حسین شریعتمداری بگذاری و از او بخواهی سیاستهایش را بازبینی کند
زمانی که حسین شریعتمداری همه ارکان کلیدی کشور را در اختیار خود داشته باشد نتیجه آن می شود که در برخی کامنت های پر از مخالفت دیده می شود یعنی (فحش تهمت تهدید)
روابط بین الملل = نیاز، ترس و بنابراین احترام
دقت کردید، جنگل هم همینه.
عالی بود
گویا برخی دوستان پس از خواندن این مقاله خیلی ناراحت شده اند!!! چرا؟ جواب ساده است: سرانجام در این زمانه خودفریبی و توهم زدگی، یک نفر پیدا شده و موضوعی را مطرح کرده که مطابق با نظر طبقه باسواد و روشنفکر و دور از توهم جامعه ایرانی است. ای کاش حق با آقای سریع القلم نبود و میشد به راحتی به ایشان تاخت و دست آوردها و موفقیتهای صنعتی و اقتصادی و... کشورمان را به رخ ایشان کشید. اما باید بپذیریم که حق با ایشان است. کشور ما نقش فعالی در اقتصاد جهانی ندارد. ضمن اینکه به دلیل برخی خطوط قرمز، نمی تواند بازار پررونقی برای تولیدات کشورهای قدرتمند باشد. نتیجه اینکه کشور ما کشوری است که بود و نبودش برای بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان امروز یکی است!!!
در همه کشورهايي که حمايت مي کنيم و منابعمان را هدر ميدهيم هم طرفدار نداريم. روزگاري بوسني و هرزگوين-فلسطين و ...ولي هيچ کدوم در مواقع اضطرار از ايران حمايت نمي کنند درود بر نگارنده مطالب که واقعيات را نگاشته ولي کو عمل کننده. روسيه هم که هيچ وقت قابل اعتماد نبوده و نيست.
مرسی جناب سریع القلم. ممنون.
به جاش امنیت داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
کره شمالی هم امنیت دارد!!! البته فقط بمب گذاری توش انجام نمی شه دولت بجاش ده برابر بیشتر می کشه
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
ناراحت نشین!اما خطراتی که درمقابلشونمارو حفظ میکنین روتقریبا خودتون باسیاسیاتون باعث میشین
آنها از ما می ترسند یکی از علل آن، کاهش قدرت آنهاست، ولی باور کنید آنها میگن ایران الان با چهل سال پیش فرق می کنه. مگه خودشون مقاله نداده اند که ما قدرت هفتمیم.... بابا اینقدر خودمونو داغون نکنیم دیگه.
امریکا اوایل دهه نود میلادی کلی ارتش و مهمات آورد و کویت رو آزاد کرد اما الان خودشان اذعان می کنند دیگه اون قدرت رو ندارند
افغانستان بدون اینکه ترسی از پرداخت هزینه بابت تحدید دو استان بزرگ ایران را داشته باشد ورود آب به این دو استان را محدود و حتی قطع می کند و ما هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم جز نفرین . اگر شرایط به گونه ای بود که رگ اقتصاد آنها به بندر چابهار وابسته بود و انرژی و برق حداقل استانهای غربی آنها از ایران تامین می شد. آیا حاضر به پذیرفتن ریسک قطع آب به سمت ایران را داشتند. برای ایجاد تعادل نیاز به تعامل بین طرفین است.اگر ما بزرگترین دستاورد علمی تاریخ حود را در مقابل هواپیماها ، دارو ، قطعات یدکی ، و شیر آتش نشانی و غیره با امریکا معاوضه می کنیم به دلیل عدم وجود تعادل است.استراژی ایران باید در جهت پر کردن این شکاف باشد
حرفی درستی است اما تمام حقیقت نیست ... و این اشکال بزرگ نظریه پردازان ماست
حال اومدیم با این نظرات
زنده باد زنده باد زنده باد
از روزی که بجای انتخاب خلاق ترین ها باهوش ترین ها منظم ترین ها صادق ترین ها اساس و پایه انتخابمان شد رابطه و اینکه هرکس مارو قبول داره پست و مقام و به اون بدیم به بیراه رفتیم زنده باد به این استاد متفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
زنده باد و مرده باد در بحث علمی جایی نداره
با تشکر از تابناک برای انتشار این تحلیل مفید
تابناک برات متاسفم که اکثر خوانندگانت ذلیل غرب هستند.
چرا ما راحت تحریم می‌شویم و هر اتهامی را به ایران نسبت می دهند؟

برای اینکه زیرا چونکه هرگز هیچی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
زبان آلمانیه
مبنای رواط را - نیاز - ترس و احترام فرموده اند .

سئوال از آقای دکتر اینستکه
1- بدون تعصب ما به امکانات فنی و اقتصادی و اموزشی آمریکا نیاز داریم ولی چرا رابطه برقرار نمیکنیم .
2- از شرارت های اوهم میترسیم ولی چرا رابطه بر قرار نمیکنیم
3- مولفه های احترام هم که باید مشخص شود چیست در این کشور اگر هست نمی بینیم و از این بابت هم با او رابطه برقرار نمیکنیم .

اشکال در کجاست . که این مولفه ها موجب برقراری روابط نمیشود
پاسخ ها
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
چون ما کارهامون بر اساس عقل و منطق نیست !
اقتصاد و فرهنگ.
این آقای سریع القلم خیلی بامزه است .اغلب کارش نصیحت های اخلاقی است .اماگاه سیاست را با ادب واخلاق و این چیزها می سنجد.اساس سیاست ادب نیست .سیاست بر اساس منافع است
خیلی منفی نگری بود ما در خلیج فارس قدرت هایی داریم و به ما نیاز مندن همینطور مسیرابی کنار یمن که به دست حوثی ها دارد می افتد البته اگه ما می توانستیم جاده ابریشم را کامل کنیم تا شرق و غرب بهم متصل شوند وهمچنین خزر را به خلیج فارس از طریق ریل و قطار متصل کنیم می توانستیم نیازمندی دیگران را به خود بیشتر کنیم
یک سوال
چرا وزیر امور خارجه امریکا برای مذاکره با چنین کشور ضعیف و ذلیلی رکورد سفرهای خارجی و پرواز با هواپیما و چند تای دیگه رو با هم میشکنه ؟؟؟
مقایسه کنید با تئافق امریکا و کوبا که وزیر خارجشون فقط رفت امضا کرد اومد...
چون رفتارهایمان و سیاست خارجیمان درست نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا آقای دکتر درست میگویند
با خواندن این مطلب امیدوار شدم که در این مملکت هنوز افرادی هستند که می فهمند و درک درستی از کشورها دارند
چون هر کجای جهان اعمال و گفتار اشتباهی انجام میدهند در مقابل ما صد برابر بیشتر از آن را نشان میدهیم.
من تعجب مي كنم از يك استاد دانشگاه يك طرفه به قاضي مي رود تمام جوانب را نمي سنجد اينها كه استاد گفته شرط لازم است و لي شرط كافي نيست علل هاي ديگري است استاد از آن غافل شده است
تحلیل فوق مبتنی بر واقعیت است.ما در دنیا دوستی نداریم.هیچ کس با ما همراه نیست.ما ظاهرا دوستی برای خودمان نگذاشته ایم.دشمنی هم برای ما ارمغانی ندارد.با با دنیا روابط خوبی داشته باشیم.این بهتر است
تفکرات این آقا تناسبی با سیاست خارجی مد نظر امام عزیز ندارد حمایت از مظلوم ومقابله با جهان خواران گرفتاری دارد
با سلام
مطالب کاملا درستی بود و بسیار متاسفم در کشور ما اگر کسی در یک جناح باشه و صحبت و نظری داشته باشه تمام مردم و مسئولینی که از جناح دیگر هستند فقط در جهت نفی صحبت های او حرف می زنند و بایستی جناح بندی ها را کنار بگذاریم و وحدت داشته باشیم زیرا باعث بسیاری از مشکلات دولت و مردم ایران جناحی فکر کردن به مسائل مختلف است عملکرد هیچ جناحی 100 درصد بدون خطا نمی باشد و ما بایستی گوش شنوا داشته باشیم که صحبت های درست هر جناحی را قبول کنیم
متاسفانه هنوز به این سوال پاسخ نداده اند اگر بود و نبود ما هیچ است چرا ۸سال جنگ و سی و چند سال تحریم و تهدید به جنگ آیا برای هیچ ده ها میلیارد دلار هزینه می کنند و برای اینکه در دنیا برای اینکه ثابت کنند در مذاکرات هسته ای ایران هیچ را سرجایش نشانده اند شش کشور به اصطلاح قدرتمند روبرویش با لشگری از متخصصین گوناگون نشسته و تبلیغات سنگینی که هنوز نیز ادامه دارد انجام داده اند آقایون متخصص روابط بین الملل به تک تک این سوولات جواب دهید
مقاله تان عالی بود! از هر 5 برنامه نویس برتر دنیا یکیش هندیه ! یه آمار اینجوری بدین ببینم ؟ خالی از عقده های درونی یکم روی این مطلب فکر کنین بی جا نمیگه !
مقاله تان عالی بود! از هر 5 برنامه نویس برتر دنیا یکیش هندیه ! یه آمار اینجوری بدین ببینم ؟ خالی از عقده های درونی یکم روی این مطلب فکر کنین بی جا نمیگه !
کشور ما استرتژی ندارد زیرا هنوز نتوانسته ایم تعریف درستی از منافع ملی ارائه کنیم. هنوز مرز بین ایده الها و واقعیات برای تصمیم گیران سیاسی ما معیین نیست و توافق نظر بین آنها وجود ندارد. برخی گفتگو با کشوری را تابو و گناه نابخشودنی می دانند و برخی همه مشکلات را ناشی از عدم گفتگو می بینند.
این نتیجه شعارها و اقدامات نسنجیده ای هست که باعث ایران هراسی شده.آقا نمیشه به همه دنیا فحش داد و پرچم آتیش زد و از دیوار سفارت بالا رفت بعد توقع احترام داشته باشیم. همش داریم برای دیگران آرزوی مرگ میکنیم اما روز به روز وضعمون بدتر میشه.
آخه بدبختی ما اینه که به هر کی رای میدیم فقط مملکت را رو به نابودی میبره
این مطالب رو ما هم میدانیم....ولی نمیدونیم کی باید عملی کند....ما توی کشورمون از عوام گرفته تا فرهیخته فقط حرفای خوب میزنیم...جالب همه میگن فلانی بده اونم میگه دیگری بده و بصودت دایره وار دوبار به خودمون میرسه معلوم نیست کی راست میگه چه کسی خوبه.....و....
با سلام
در نگاه اول مطلب جالب و جذاب است و وابستگی اقتصادی کشورها ، بخش کوچکی از واقعیت است
کلید اصلی ، توانمند سازی داخلی مورد نظر مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است . موضوع اصلی جمهوری اسلامی ایران با کشور آمریکا و سایر کشورها در اهداف نظام و پیاده سازی اسلام راستین می باشد .
داشتن دیدگاه الهی و مادی موجب تفاوت نظرها است . ای کاش در ابتدا در این موضوع به توافق می رسیدیم.
جمله آخر تحلیل غلط است و باید اینطور تصحیح شود :
تحقق این آرمان‌ها محتاج عقلانیت است.
ايران مدتهاست كه قدرت منطقه اي است . كشورهاي سلطه گر غربي بخوبي مي دانند كه پيروزي مردم عراق ، سوريه و مقاومت بسياري از كشورها ريشه در گفتمان و مشي انقلاب اسلامي دارد بر همگان اشكار است كه نفوذ معنوي ايران در بين مردم منطقه و جهان بر كسي پوشيده نيست اتفاقا" دليل اصلي شتاب زدگي آمركا و ساير كشورهاي غربي ريشه در ترس
آنان دارد و نه خالي بودن دست ايران . عربستان اتفاقا كشوري آسيب پذير است و اخيرا نيز در ميدان هاي مختلف و در ژاويي كشورهاي غربي اوضاع اقتصادي خوبي ندارد. بهرصورت تقسير جنابعالي از نظر شكلي و ماهوي صحيح نيست
آقای منورالفکر!!!پس چراکشورهایی که بقول شمامیلیاردی باکدخداتجارت می کنند اوضاع نابسامانی دارند .
همین چند ماه پیش بود که سعودی پیشنهاد سرمایه گ اری چند صد ملیاردی به روسیه داد در قبال قطع رابطه با اسد و ایران ولی پوتین گفت ما مافیا نیستیم که دوستان خودمون رو به پول بفروشیم پس مولفه های دیگه ای هم وجود دارند مثل منافع مشترک و ارمان ها که درابطه ایران و امریکا ارمانهای ایران مثلا به رسمیت نشناختن اسرائیل مانع هست البته سیاست مدارای ما هم سعی میکنن اون سه اصل ایجاد بشه ولی تحریم نمیزاره نمونش ترکیه که با وجود تمام دشمنی ها رابطه اقتصادی قطع نمیشه
افت مداوم ارزش پول ملی نشان دهنده نیاز بقیه به ایران ماست. ما بلد نیستیم متعادل پیش برویم.
این که باید دنیا را نیازمند خود کنیم حرف صحیحی است
بس كه تو أمور كشور ها دخالت ميكنيم هر كسي به خودش اجازه ميد ه به ما توهين كنه إز دنيا عقب مونديم به فكر سوريه لبنان فلسطين هستيم بابا ما خودمون إز درون ويران هستيم مشكلات داريم
راست میگه ما حتی از افغانستان در تکنولوژی پایین تریم همش حرف حساب زده
. بقول استاد گران قدر از ما ترسی ندارد و یا نیازی به ما ندارد . پس براحتی ایران را تحریم و تهدید میکنند و بعد باج خواهی شروع میشود
سلام علیکم
متاسفانه بیانات دکتر سریع القلم نشان دهنده آن است که اصلا پیام اصلی انقلاب اسلامی و امام راحل عزیز را نگرفته اند.
این صحبتها من را بیاد جلسه شورات نایزه وزیر فقط شوروی سابق در حضور امام ره در جمران می اندازد.
بیاییم بعنوان یک بچه مسلمان مومن واقعی به همه پدیدههای اطرافمان نگاه و عملکنیم.
درود و رحمت خدا بر شهید دکتر چمران و همه شهدا این نهضت الهی.
این استاد تو توهم زندگی میکنه آمریکا کشور عربستان را می دوشه شما اسمش بگذارید سرمایه گذاری .از آن طرف عربستان مردم یمن را میکشه آیا این سرمابه گذاری با انسانیت ساز گار است
امان از این بدبینی ها
دیپلماسی+صادرات
راه نجات کشور
درود بر شریعتمداری که دزدی ها وخیانت های مفسدا رو رو میکنه. عزیزم خود شکن ائینه شکستن خطاست.
اینا همش کلی گویی هایی بود که به مذاق همه طرفها خوش میاید. آیا هیچ طرفی در ایران هست که مخالف استراتژی داشتن باشد؟
تساهل وتسامح بادشمن به نفع اقتدارمانیست.
متاسفانه ما سیاست بین المللی را با سیاست کمچه بازاری اشتباه گرفتیم وچقدر هم تاوان در تول تاریخ دادیم
کاملا مخالف این تایپیک هستم چون هیچ اشارهای به لابی و نفوذ صهونیست ها نشده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر