بازدید 2032

مسئولین جسارت عذرخواهی داشته باشند

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی مسئولین عذرخواهی در حادثه ساختمان پلاسکو را به معنی قبول همه تقصیر می دانند گفت که هر کدام از نهادهای مسئول که تکلیف قانونی‌شان را در این ماجرا درست انجام نداده بودند باید از مردم عذرخواهی کنند.
کد خبر: ۶۶۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ 07 February 2017
محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ عذرخواهی بین مسئولین کشور جا نیفتاده و این یک ضعف فرهنگی است. وقتی مردم ما اینقدر نجیب و شریف هستند که به عذرخواهی یک مقام مسئول بسنده می کنند، به نظرم دور از انصاف است که مسئولین حاضر به عذرخواهی نمی‌شوند و فکر می کنند که این کار به معنی قبول همه تقصیر است.

وی افزود: شکی نیست که با توجه به قوانین  و مقررات موجود شهرداری در قضیه ساختمان پلاسکو به لحاظ مدیریتش در حوزه شهری و مدیریت بحران قصور و تقصیر داشته است که البته میزان آن را باید کارشناسان با نگاه دقیق کارشناسی مشخص کنند. قطعا نمی توان گفت که شهرداری هیچ قصور و تقصیری در این زمینه نداشته است.

این عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه قانون شهرداری مصوب سال ۳۴ است و با توجه به واقعیت‌های کلان شهرهایی مثل تهران، شیراز و مشهد نیاز به اصلاح دارد، افزود: این قانون مربوط به جوامع شهری هفت دهه قبل است و نمی توانند پاسخگوی مشکلات و معضلات شهرهای بزرگ باشند و ما حتما باید این را جزو وظایف مجلس و کمیسیون شوراها بدانیم که این قانون را بازنویسی کنند.

فتحی ادامه داد: با این وجود شهرداری ماده ۱۰۰ و ۵ این قانون نیم بند را خیلی محکم چسبیده و به آن عمل می کنند. طبیعی است باید ماده ۵۵، بند ۱۴و تبصره آن نیز از سوی شهرداری به عنوانی جزئی از همین قانون پذیرفته شود. وظایف شهرداری در قبال سیل و حریق مشخص شده است. البته گستردگی خدمات شهری و ضعف قانون شهرداری یک واقعیت قابل قبول و غیر قابل انکار است، اما در هر حال همین قانون شهرداری در قبال برخی مسائل مسئول دانسته و ما نباید از زیر بار مسئولیت‌ها فرار کنیم.

وی ادامه داد: چطور شهرداری یک تخلف ساده در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را به شدت مورد برخورد قرار می‌دهد؟ نمی شود که در مورد یک قانون نومن ببعض و نکفر ببعض باشیم و آنجایی که برایمان سود دارد و منبع درآمد است بپذیریم و آنجایی که قانون بر عهده ما تکلیفی می‌گذارد بگوییم این قانون قدیمی است. این امر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به رفع مسئولیت بسیاری از مسئولین مربوطه در ماجرای حادثه پلاسکو اظهار کرد: من در کمیسیون عمران هم گفتم که اگر شهرداری، وزارت کار، هیات مدیره ساختمان و سایر نهادهایی که باید مسئولیت بپذیرند در این حادثه مقصر نیستند پس مقصر خداست و باید این جرات و جسارت را داشته باشیم که به مردم اعلام کنیم ما مسئولیتی را در این زمینه عهده دار نیستیم.

فتحی اضافه کرد: هر کس به میزان قصور و تقصیری که در حادثه پلاسکو داشته برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه باید قدم اساسی بردارد. زیرا اینکه بخواهیم مسئولیت این حادثه را نپذیریم و در رابطه با آن فرافکنی کنیم، مشکلی را حل نمی کند. به هر حال افکار عمومی شکل و جهت خود را پیدا می کند و نهایتا به بی‌صداقتی ما حکم می کند. پس باید جسارت لازم را داشته باشیم و هر کدام از نهادهای مسئول که در این ماجرا تکلیف قانونی شان را درست انجام نداده بودند از مردم عذرخواهی کنند و جلوی تکرار موارد مشابه در آینده را بگیرند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان