بازدید 6871

آلودگی هوا از عوامل بروز آلزایمر است

کد خبر: ۶۶۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 07 February 2017
محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند، ذرات ریز ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها و خودروها تقریبا عامل بروز 20 درصدی بیماری آلزایمر هستند.

به گزارش ایسنا، این پزشکان معتقدند هرچند رابطه بین آلودگی هوا و آلزایمر،  زمینه‌ای جدید در تحقیقات پزشکی محسوب می‌شود، اما در این مطالعه به شواهدی دست پیدا کردیم که نشان می‌دهد آلودگی هوا، مانند تنباکو، برای مغز سالمندان خطرناک است.

طی این مطالعه، گروهی از موش‌های ماده توسط دستگاهی مخصوص با آلودگی مشابه با آنچه در هوای شهرهای آلوده است، مواجه داده شدند.

این موش‌ها حامل ژنی موسوم به "APOE4" بودند که خطر آلزایمر را افزایش می‌دهد. پس از گذشت 15 هفته، افزایش  60 درصدی پلاک آمیلوییدی در موش‌ها دیده شد؛ این ماده با بروز آلزایمر در ارتباط است.

علاوه بر این، اطلاعات بیش از 3هزار و 600 زن آمریکایی 65 تا 79 ساله مورد بررسی قرار گرفت که هیچ یک از این زنان در ابتدای تحقیق آلزایمر نداشتند.

پس از در نظر گرفتن عواملی نظیر نژاد، سبک زندگی و سلامتی، محققان دریافتند زنانی که در مناطق با میزان آلودگی بالا زندگی می‌کنند در خطر 81 درصدی برای ابتلا به زوال قدرت شناختی قرار دارند. حتی درصد احتمالی ابتلا به زوال عقل نظیر بیمار آلزایمر برایشان 92 درصد گزارش شد.

در بین زنانی که حامل ژن "APOE4" بودند نیز این درصد به مراتب بالاتر می‌رفت.

این پژوهش در مجله "Translational Psychiatry" منتشر شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان