بازدید 12781
مروری بر روزنامه های سه شنبه نوزدهم بهمن ماه؛

رونمایی از چهار روش خلاصی از شر ترامپ/ احتمال ورود ملخ ها به ایران

روزنامه های امروز، اقدام نیروهای یمنی در هدف گرفتن ریاض را ستوده اند. از سوی دیگر، موضوع ترامپ و نوع واکنش ایران که مدارا و یا تقابل باشد، نیز در کانون توجه قرار دارد. این در حالی است که موضوع ورود احتمالی ملخ ها به کشور نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۶۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 07 February 2017

روزنامه های امروز، اقدام نیروهای یمنی در هدف گرفتن ریاض را ستوده اند. از سوی دیگر، موضوع ترامپ و نوع واکنش ایران که مدارا و یا تقابل باشد، نیز در کانون توجه قرار دارد. این در حالی است که موضوع ورود احتمالی ملخ ها به کشور نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، واکنش روزنامه ها به حمله یمنی ها به قلب ریاض جالب است.

رونمایی از ٤ روش خلاصی از شر ترامپ/ احتمال ورود ملخ ها به ایران 

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «شلیک به قلب عربستان انصارالله بینی آل سعود را به خاک مالید»، با اشاره به اینکه موشک انقلابیون به ریاض رسید، نوشت: «عربستان 23 ماه است که یمن را از زمین، هوا و دریا محاصره کرده و بمباران می‌کند. تاکنون چندین بار ادعا شده ذخایر موشکی انصارالله نابود شده و در این مدت همواره نیز وعده پیروزی داده شده است. اما در این مدت آل‌سعود به هیچ کدام از خواسته‌های خود نرسیده است. آل‌سعود اکنون به دنبال راهی برای فرار از این باتلاق است اما این اصل را فراموش کرده که «شروع‌کننده جنگ لزوما تمام‌کننده آن نیست.» همین چند روز پیش بود که هفتمین ناوچه سعودی و دومین ناوچه مدرن این کشور که با تجهیزات الکترونیکی محافظت می‌شد توسط موشک «برکان 1» انصارالله منهدم شد و هراس شدیدی را در اردوگاه سعودی به راه انداخت.»

واکنش به ترامپ چه باشد؟

رونمایی از ٤ روش خلاصی از شر ترامپ/ احتمال ورود ملخ ها به ایران 

روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «٤ روش خلاصی از شر ترامپ» با اشاره به سخنان مشاور سیاسی سابق وزارت دفاع آمریکا روش‌های رهایی از ترامپ تشریح کرد: انتظار، استیضاح، کودتا و استفاده از جاه‌طلبی‌های مایک پنس نوشت:« «روزا بروکز»، استاد حقوق دانشگاه جرج‌تون و عضو ارشد دانشگاه آریزونا در پروژه «آینده جنگ» است. او همچنین به‌عنوان مشاور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سال‌های ٢٠٠٩ تا ٢٠١١ و نیز به‌عنوان مشاور ارشد در وزارت امور خارجه آمریکا خدمت کرده است. خانم روزا بروکز، در مصاحبه‌ای با «فارن پالیسی» به تحلیل سیاست‌های یک هفته اول دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید پرداخته است. او همچنین ٤ راه برای برکناری دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری را برشمرده است. انتظار، استیضاح، کودتا و استفاده از جاه‌طلبی‌های مایک پنس.»

 

سید حسین موسویان در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «سخنی با بزرگان نظام در مورد عصر ترامپ» نوشت: «برخی از تحلیلگران جهانی از احتمال وقوع جنگ بین ایران و امریکا و تهاجم نظامی به منابع و مراکز حیاتی ایران هشدار داده‌اند. معتقدم چنین سناریویی ضمن اینکه غیرممکن نیست، اما فعلاً در دستور کار دولت ترامپ نیست و شامل تهدیدات آنی جمهوری اسلامی هم نیست. جنجال درمورد احتمال جنگ، بخشی از جنگ روانی است که همراه با اعمال تحریم‌ها، فضای بین‌المللی را برای همکاری‌های اساسی تکنولوژیک، سرمایه‌گذاری و تجاری با ایران تیره و تار می‌کند و این دقیقاً استراتژی طراحی شده جاری علیه ایران است. ترامپ دردوره انتخابات، عربستان را منشأ اصلی تروریسم جهان خواند و اخیراً ژنرال ماتیس ایران را تهدید اول تروریستی جهان خواند. روند جدید فشارهای کشنده علیه ایران اینگونه خواهد بود. دولت ترامپ بتدریج سوی اسلام هراسی را پایین و «ایران هراسی» را جایگزین خواهد کرد.

ایران نیازمند چهار تدبیر است: اول اینکه، بهانه به دست تندروهای دولت ترامپ برای اقدامات ضد ایرانی بیشتر ندهد. دوم اینکه، از اقدامات و شعارهای احساسی بی‌خاصیت بپرهیزد. سوم اینکه، درایجاد فضای جنگی و جو التهاب بین‌المللی علیه ایران، با دولت ترامپ مسابقه نگذارد بلکه برعکس فضای ثبات و امن با حداقل ریسک به جهانیان عرضه کند، چهارم اینکه یک برنامه مؤثر و جامع برای مقابله با تهدیدات بیشتر دولت ترامپ داشته باشد که قطعاً استفاده از دیپلماسی نرم، بخشی از آن خواهد بود. هیچ نیازی به ترس، عقب نشینی، وادادگی یا واکنش از موضع ضعف نیست اما انتخاب مؤثرترین شیوه و تاکتیک برای مقابله با تهدید و استفاده از فرصت‌ها، ضرورتی آنی و حیاتی است.

راجع به زمینه دیپلماسی نرم، بد نیست دونمونه عینی کوچک که دردوروز اخیر برای خودم پیش آمد، را ذکر کنم. صبح همسایه دندانپزشک امریکایی من در منزل را زد. وقتی در را باز کردم گفت فقط آمده‌ام ازشما و خانواده‌تان به خاطر توهین ترامپ به مسلمانان عذر خواهی کنم. درحالیکه گریه می‌کرد یک دسته گل به من داد و رفت. همسرم برای خرید به مغازه‌ای رفته بود. مغازه دار ازاو پرسیده بود شما محجبه‌اید. ازکدام کشور هستید؟ همسرم پاسخ داده بود من ایرانی هستم. صاحب مغازه دست بر سینه گذاشته، به نشانه احترام درمقابل همسرم خم شده و به اوگفته بود بدانید که خیلی ازما امریکایی‌ها اکنون شرمنده شما و مسلمانان هستیم. این نمونه، قطره‌ای از فرصت‌هاست.

طرح از روزنامه قانون

رونمایی از ٤ روش خلاصی از شر ترامپ/ احتمال ورود ملخ ها به ایران
 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «تهديد ترامپ با تمناي کاسبکارانه» نوشت: «رئيس‌جمهور امريكا كه تا همين اواخر درباره ايران روزه سكوت گرفته بود، براي چندمين بار طي كمتر از يك هفته مقابل ‏ايران موضع گرفت؛ موضع‌گيري‌اي كه البته اين بار لحني آميخته به تمنا و تهديد دارد. ظاهراً ترامپ از اينكه ايران به دولت او بي‌‏اعتنايي مي‌كند، احساس «بي‌احترامي» كرده و مي‌گويد: «اگر آنها مي‌گفتند بسيار خب ما اكنون با يكديگر هستيم، با اين ‏توافق(برجام) مشكلي نداشتم»او به همين خاطر دولت ايران را مورد حمله لفظي قرار داده و گفته كه برجام ايراني‌ها را جسورتر كرده ‏است.»


احتمال ورود ملخ ها به ایران

رونمایی از ٤ روش خلاصی از شر ترامپ/ احتمال ورود ملخ ها به ایران 

روزنامه وقایع اتفاقیه در خبری با تیتر «ملخ‌ها می‌آیند» با اشاره به هشدار فائو به ایران می نویسد: «بارندگي‌ها در جنوب و جنوب‌شرق که کانون ملخ‌هاي صحرايي است، به تهديدي جدي براي کشور تبديل شده؛ تهديدي به نام هجوم ملخ‌ها؛ هجومي که فائو هم نسبت به آن به ايران هشدار داده است. اين خبر را رئيس سازمان حفظ نباتات مي‌دهد: «امسال با هجوم ملخ‌هاي مهاجر و بومي در کشور مواجه خواهيم بود. فائو نيز در‌اين‌زمينه به ما هشدار داده است.»محمد‌علي باغستاني توضيح مي‌دهد: «امسال بارندگي در جنوب و جنوب‌شرق که کانون‌هاي ملخ صحرايي است، زياد بوده و وقتي بارندگي زياد باشد، ما با تهاجم ملخ‌ها مواجه خواهيم بود. سطح مبارزه با اين ملخ‌ها در سال زراعي جاري، بيش از ۲۰۰ هزار هکتار پيش‌بيني مي‌شود. ما نياز به کمک سيستم‌هاي پشتيباني دولتي داريم و از آنان براي کنترل اين مسئله کمک مي‌خواهيم.»او با اشاره به اينکه ملخ‌هاي مهاجر که از غرب درياي سرخ شروع به حرکت مي‌کنند و وارد عربستان مي‌شوند، درحال‌حاضر، در کشور يمن هستند، يادآوري کرد: «بعد از اين کشور، وارد عمان و از آنجا وارد مناطق جنوبي کشورمان مي‌شوند؛ بنابراين ما امسال، هم با هجوم ملخ‌هاي بومي و هم با هجوم ملخ‌هاي مهاجر مواجه خواهيم بود.»رئيس سازمان حفظ نباتات با تأکيد بر اينکه سازمان خواروبار کشاورزي (فائو) هم دراين‌باره به ما هشدار داده است، گفت: «امسال، در‌اين‌زمينه وضعيت خطرناکي خواهيم داشت.»

مرتع خواری

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «مرتع خواری!» مدعی شده است، تلاش براي تصرف ۲۰۰ هکتار از مراتع ملی مازندران همچنان ادامه دارد. در بخشی از این گزارش می خوانیم:« بیش از 200 هکتار از مراتع "ریحان آباد" مازندران به دست اشخاصی که می گویند مراتع به آن‌ها واگذار شده، زیرورو شده و در حال تغییر کاربری، فروش و ساخت وساز هستند. این در حالی است که واگذاری تمام مراتع باید با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شود. اهالی ريحان آباد در نزديكي‌هاي بهشهر می‌گویند بارها با نامه نگاری و مراجعه های پی در پی، از مسئولان منابع طبیعی استان، درخواست رسیدگی کرده اند اما تاکنون به نتیجه نرسیده اند. مدیرکل منابع طبیعی مازندران مثل همیشه جواب نمی‌دهد. مراتع مازندران در حالی قربانی سودجویی افراد می شوند که این استان همه‌ساله درگیر رخداد سیلاب‌های مهیب و سهمگین است و علاوه بر خسارت های جانی به شهروندان، میلیاردها تومان خسارت در بخش کشاورزی و مسکن و راه و شهری وارد می آورد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل