بازدید 6321

رمالی و پیشگویی با یک کلیک

کد خبر: ۶۶۴۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸ 07 February 2017
رمال‌ها همیشه افرادی با چهره‌های خشن و صداهای خوفناک نیستند. آنهایی که معمولا منقلی جلویشان می‌گذاشتند و گاهی دود سفید و غلیظ وافورشان را به هوا می‌فرستادند. دستخط‌های ناخوانا و مهره‌های سفید، تکه‌های فلزی کج و معوج، طلسم‌ها، گاه مدفوع و ادرار انسانی و حیوانی و ابزارهای این‌چنینی برای ترساندن مشتری‌ها داشتند تا آنها تصور کنند رمال، انرژی ماورایی دارد و قرار است گرهی از مشکلاتشان باز کند. اکنون اما با پیشرفت فناوری، چهره رمال‌ها نیز تغییر کرده است.

به گزارش جام جم، بخش عمده‌ای از آنها به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و طعمه‌های خود را با راه‌اندازی وبلاگ یا از طریق سایر شبکه‌های اجتماعی انتخاب می‌کنند. آنها می‌دانند اکنون فقط یک کلیک می‌تواند مشتری‌ها را از شهرهای مختلف کشور به سوی آنها بکشاند و جیبشان را پرپول کند. در بین مالباخته‌ها، پدر و مادر کودک سرطانی، افراد عاشق‌پیشه و تحصیلکرده هم حضور دارند و گاه مدارک دکتری هم در مقابل رمال‌های بی‌سواد فضای مجازی، به کاغذپاره تبدیل می‌شود. صدها میلیون تومان درآمد این رمال‌ها درحالی به دست می‌آید که مرور برخی پرونده‌ها نشان می‌دهد، فقط یک کلیک در فضای مجازی، فاصله افتادن یا نیفتادن در دام کلاهبرداری مجازی آنهاست.

به گفته پلیس فتای کشور، رمالان اینترنتی با درج مطالبی مانند حل مشکلات خانوادگی و زناشویی، مسائل عشقی، مشکلات مالی، نوشتن دعا برای خوشبختی و پیشگویی آینده در سایت‌های خود، با ترغیب مردم به گرفتن فال و دعانویسی، با ارائه یک شماره حساب از آنها درخواست پول می‌کنند. این درحالی است که پشت پرده این تبلیغات، نقشه کلاهبرداری پنهان شده و گاه به حادثه‌های شوم دیگری چون آزار و اذیت و قتل نیز می‌انجامد. پلیس فتا از هموطنان خواسته تا در صورت مشاهده این موارد از طریق سایت Cyberpolice.ir به ماموران اطلاع دهند.

مجازات رمالان


رئیس شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران رمالان را افرادی می‌داند که به دنبال فریفتن مردم هستند. او درباره مجازاتی که برای آنها تعیین شده، می‌گوید: «در قانون مجازات اسلامی، جرمی با عنوان «رمالی» نداریم، اما اگر کسی با جعل عنوان یا تظاهر به داشتن توانایی خاص از طریق فریفتن، مبلغی از مردم دریافت کند، کلاهبردار است که با توجه به میزان مبلغ اخاذی و شکل آن مورد مجازات قرار می‌گیرد.»

به گفته دکتر محمدباقر قربانزاده، با این تعریف می‌توان رمالی را در حیطه جرم کلاهبرداری دانست و مجازات آن را برایش مدنظر قرار داد. براساس قانون، اگر فرد کلاهبردار کارمند غیردولت باشد، بستگی به شکل و میزان مبلغ کلاهبرداری به دو تا هفت سال حبس محکوم می‌شود. اگر کارمند دولت باشد تا ده سال و اگر کلاهبرداری به شکل گروهی و برنامه‌ریزی شده باشد، از 15 سال تا حبس ابد را در پی خواهد داشت.

وی افزود: وقوع رمالی از طریق فضای مجازی تاثیری در مجازات آن ندارد و تنها عنوان مجرمانه آن به کلاهبرداری رایانه‌ای تغییر پیدا می‌کند.

کلاهبرداری از خانواده کودک سرطانی


چندی پیش پدر و مادر کودکی مبتلا به سرطان که تصور می‌کردند با رمالی، بیماری فرزندشان درمان می‌شود، 300 میلیون تومان پول پرداخت کردند، اما کودک بهبود نیافت. پسری جوان نیز برای جلب رضایت دختر مورد علاقه‌اش، به پیشنهاد رمال، چهار گنجشک مرده را به مبلغ چهار میلیون تومان از او خرید و در نزدیکی خانه دختر آویزان کرد، اما همه چیز به هم ریخت. پلیس اصفهان یکی از همین رمال‌ها را در فضای مجازی شناسایی و دستگیر کرد. او به دلیل تعدد مشتری‌ها، چهار دستگاه پوز و یک دفتر حاوی اطلاعات شخصی چند هزار مشتری در خانه داشت و مالباخته‌هایش از مرزهای کشور نیز فراتر رفته بودند. مدفوع و ادرار انسانی و حیوانی، پوست و مو و استخوان حیوانات از جمله ابزاری بود که پلیس از خانه این قبیل رمال‌ها کشف کرده و سابقه سوءاستفاده جنسی و ایجاد مزاحمت برای زنان نیز در پرونده آنها درج شده است.

دکتر در دام رمال دیپلمه


طعمه‌هایش را از بین دختران دم بخت انتخاب می‌کرد. به آنها وعده می‌داد که می‌تواند با نوشتن وردهای خاص، بختشان را باز کند، اما با وجود دریافت مبالغ میلیونی، خبری از خواستگار نبود. نقشه کلاهبرداری این رمال فضای مجازی را زنی 35 ساله لو داد. او با مراجعه به کلانتری گفت: «چندی پیش در فضای مجازی با یک وبلاگ بخت گشایی آشنا شدم. صاحب آن مردی بود که در دو مرحله 40 هزار تومان از من گرفت و دعایی برایم نوشت، اما هیچ تغییری در زندگی‌ام رخ نداد. دوباره با او تماس گرفتم و این بار گفت باید 900 هزار تومان بدهم تا دعایی مخصوص برایم بنویسد، اما باز هم خواستگاری برایم نیامد.»

با ثبت این شکایت، ماموران پلیس فتای تهران موفق به ردیابی متهم شدند. او که مردی دیپلمه است در یکی از شهرهای اطراف تهران، با راه‌اندازی وبلاگ مدعی شده بود که نه‌تنها در زمینه بخت‌گشایی بلکه در زمینه‌های لاغری، بچه‌دار شدن، ایجاد محبت در دل شوهر، پولدار شدن، جلوگیری از طلاق و... نیز تخصص دارد. او پس از دستگیری گفت: «بیشتر مالباخته‌هایم زنان تحصیلکرده بودند و حتی بعضی‌هایشان دکتری داشتند. من برایشان دعا می‌خواندم و آنها هم برای قدردانی مبالغی به حسابم واریز می‌کردند.» این درحالی است که مالباخته‌ها از شهرهای مختلف کشور هستند و تعدادشان به چند نفر می‌رسد.

قتل اعضای خانواده به خاطر مراجعه به فالگیر


رجوع به رمال‌ها گاهی اوقات از کلاهبرداری فراتر رفته و حادثه‌هایی مرگبار را رقم زده است. چندی پیش مردی در آق‌قلای گلستان وقتی متوجه مراجعه زن و دخترش به رمال شد، هر دوی آنها را با ضربه‌های تبر کشت. مرد 55 ساله پس از دستگیری از سوی پلیس به ماموران گفت: «من دو دختر دارم که به اختلالات روانی مبتلا هستند. همسر 51 ساله‌ام برای درمان آنها مدام به رمال و فالگیر مراجعه می‌کرد. من مخالف این کار بودم، اما او توجهی نمی‌کرد. تا این‌که روز حادثه کنترلم را از دست دادم و با تبر، هم او و هم دخترم را کشتم.»

کلاهبرداری زوج جوان


زن و شوهر رمال در همدان با راه‌اندازی یک وبلاگ در فضای مجازی، به بهانه فالگیری و دعانویسی دست به کلاهبرداری زدند. آنها پس از دستگیری مدعی شدند به خاطر بیکاری و برای کسب درآمد اقدام به رمالی مجازی کرده‌اند. مالباخته‌ها تصور می‌کردند دعاهای این زوج می‌تواند مشکلات زناشویی‌شان را برطرف کند. چند روز پس از دستگیری آنها، پلیس فتای دزفول نیز مردی را که با فالگیری در اینستاگرام اقدام به اخاذی کرده بود، دستگیر کردند.

اخاذی زن شیاد از 575 نفر


زن جوان که ابتدا برای دوستان خود فالگیری می‌کرد، کار خود را در فضای مجازی گسترش داد و از 575 نفر کلاهبرداری کرد. چندی پیش پلیس فتای مرکزی در جریان تبلیغات گسترده این زن در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. او مبالغی بین 40 تا 300 هزار تومان از مشتری‌ها می‌گرفت، اما پس از شکایت چند نفر از آنها، از سوی پلیس اراک دستگیر شد. در بازرسی از خانه او تجهیزات رایانه‌ای و مخابراتی به دست آمد. همچنین به مرور تعداد شاکیان به 575 نفر افزایش یافت و ارزش کلاهبرداری به 30 میلیون تومان رسید. متهم در بازجویی‌ها گفت: «چند وقتی بود که برای دوستان و آشنایانم فالگیری و رمالی می‌کردم. همه از کارم راضی بودند و دوست داشتند باز هم برایشان فال بگیرم برای همین تصمیم گرفتم کارم را در فضای مجازی ادامه دهم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار