بازدید 2173

هند ایران را به تاخیر در پروژه چابهار متهم کرد

منابع هندی ادعا کردند، اعتبار ۲۲.۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده است، اما تاخیر ایران در آزادسازی این مبلغ عامل تاخیر در پروژه است.
کد خبر: ۶۶۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵ 06 February 2017
منابع هندی ادعا کردند، اعتبار ۲۲.۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده است، اما تاخیر ایران در آزادسازی این مبلغ عامل تاخیر در پروژه است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، به گفته برخی مقامات هندی، هرچند اعتباری 22.5 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده است، اما با توجه به اینکه تهران هنوز پیشنهاد خود برای آزادسازی این رقم را ارائه نکرده، احتمالا این اختصاص بودجه برای تسریع در اجرای این پروژه کافی نخواهد بود.

به گفته این مقامات، دولت هند از سال 2015 میلادی، 235 میلیون دلار خط اعتباری برای این پروژه کنار گذاشته بود، اما نتوانسته  اولین قسط 150 میلیون دلاری این خط اعتباری را آزاد کند.

یک منبع آگاه از موضوع در این باره گفت: «این اعتبارات بدون تشریفات اداری نمی تواند آزاد شود و این اسناد هنوز به دست دولت هند نرسیده است. حتی یادآوری های اگزیم بانک به دولت ایران نیز کمکی نکرده است.»

وی مدعی شد: «ظاهرا تاخیر ایران در ارائه پیشنهادش برای آزادسازی این وام هیچ دلیلی ندارد.»

به گفته منابع آگاه، بر اساس یادداشت تفاهمی که در جریان سفر می 2015 نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند به تهران، مقرر شده که اگزیم بانک هند 150 میلیون دلار خط اعتباری برای توسعه این مجتمع بندری اختصاص دهد. 85 میلیون دلار دیگر نیز بعدا و پس از قرارداد طرفین برای تامین تجهیزات توسعه 2 لنگرگاه این بندر اختصاص داده شد.

این منابع گفتند، هند پیشنهاد کرده بود که اولین بخش از این خط اعتباری را در طی 4 ماه پس از ارائه پیشنهاد ایران در مورد طرح توسعه گسترش و توسعه بندر آزادسازی کند، اما این پیشنهاد هنوز به دست طرف هندی نرسیده است.

امام منابع آگاه در دولت ایران گفتند، طرف هندی در کار بر روی پروژه تاخیر داشته است. این منابع دلیل این تاخیر را بیان نکردند. به گفته منابع هندی، این پروژه قبلا یک بار به دلیل تغییر یک جانبه شرایط قرارداد در روز قبل از امضای یادداشت تفاهم در سال 2015 به تاخیر افتاده بود. در آن زمان طرف ایرانی بدون مشورت با طرف هندی، یک شریک ایرانی را برای این پروژه معرفی کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها