بازدید 2138

۳۰ درصد ساختمان‌های تهران ایمن نیستند

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه با اصلاح فرایندهای صدور پروانه ساختمان نکات ایمنی ساخت و ساز افزایش می‌یابد، گفت: ۳۰ درصد ساختمان‌های تهران ایمن نیستند و باید فکری برای این وضعیت شود.
کد خبر: ۶۶۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳ 06 February 2017
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه با اصلاح فرایندهای صدور پروانه ساختمان نکات ایمنی ساخت و ساز افزایش می‌یابد، گفت: ۳۰ درصد ساختمان‌های تهران ایمن نیستند و باید فکری برای این وضعیت شود.

به گزارش فارس، اسماعیل خیرآبادی امروز در نشست هم‌اندیشی بالا بردن سطح ایمنی ساختمان‌ها در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که چند درصد از ساختمان‌های تهران ایمن نیستند و چه اقدامی باید برای بالا بردن سطح ایمنی ساختمان‌ها انجام شود، گفت: ایمنی ساختمان‌ها را می‌توان با اصلاح قوانین و فرایندها بالا برد، بنابراین اگر می‌خواهیم ایمنی در ساختمان‌ها افزایش یابد، باید اصلاح فرایند صدور پروانه ساخت را جدی بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در سازمان برنامه و بودجه مجموعه‌ای که با نام پدافند غیرعامل و ایمنی و کاهش خطر وجود دارد می‌تواند در اصلاح این فرایند کمک‌ زیادی انجام دهد، گفت: مشاوران سازمان برنامه و بودجه که اهل فن هستند، در مقوله مربوط به ایمنی سازه‌ها می‌توانند مشکلات را به بهترین نحو کاهش دهند. 

خیرآبادی با اشاره به اینکه ریزش ساختمان پلاسکو باعث شده تا این روزها بحث ایمنی ساختمان‌ها مطرح شود و سپس از مدتی این موضوع نیز فراموش خواهد شد، افزود: ایمنی ساختمان‌ها شامل سه دسته بلندمرتبه‌های زیر 6 طبقه و کوچه‌های فرعی است، بنابراین پیشنهاد می‌شود یک نقشه جامع برای ایمن‌سازی این قبیل ساختمان‌ها تهیه شود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: متأسفانه در برخی موارد می‌بینیم که زندگی افراد نادیده گرفته می‌شود و توجهی به آن نمی‌شود.

وی به برگه‌فروشی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: برگه‌فروشی در شهرداری زیاد شده است و متأسفانه از سوی دیگر می‌بینیم که امضا‌فروشی نیز توسط مهندسان ناظر هنوز وجود دارد. پس باید ببینیم و بررسی کنیم که چرا نقش نظارت در حوزه‌های مختلف ساخت کاهش و متزلزل شده است.

خیرآبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چند درصد ساختمان‌های تهران ناایمن هستند و مثل ساختمان پلاسکو اگر کوچکترین اتفاقی بیفتد به مشکل برمی‌خوریم، گفت: 30 درصد ساختمان‌های تهران ایمن نیستند و در صورت بروز هر گونه اتفاقی امکان دسترسی به آن ساختمان‌ها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید وضعیت بازار تهران و ساختمان‌هایی مثل علاء‌الدین که همانند ساختمان پلاسکو در وضعیت مشابهی قرار دارد و مراجعه‌کنندگان زیادی روزانه به این اماکن می‌روند، چگونه است آیا این ساختمان‌ها نیز ناایمن هستند، گفت: در مورد بازار تهران باید بگویم که وضعیت آن بسیار بدتر از ساختمان پلاسکو است و اگر یک آتش‌سوزی کوچکی در آنجا رخ دهد، شاهد صدمات جانی و مالی زیادی خواهیم بود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت:‌ اما در مورد ساختمان علاءالدین باید بگویم که این ساختمان علی‌رغم اینکه 15 سال پیش ساخته شده است، مقررات ملی ساختمان در آن به طور کامل رعایت شده و کاملاً ایمن است. چرا که سقف آن بتن است و به راحتی آتش نمی‌گیرد.

خیرآبادی با اشاره به اینکه طراحی و راههای فرار این ساختمان به خوبی نشان می‌دهد آیین‌نامه 2800 در آن به خوبی رعایت شده است، گفت: سناریوی جدید برای بالا بردن سطح ایمنی در برج‌های جدید و این ساختمان وجود دارد، اما متأسفانه دیده شده است که تخریب طبقه هفتم آن نیز به سایر طبقات مشکلاتی ایجاد کرده است

وی افزود: پیمانکار تخریب‌کننده طبقه هفتم این ساختمان به هیچ‌وجه در این زمینه تبحری ندارد. به طوری که رئیس سابق سازمان نظام مهندسی تهران خواستار ارائه نقشه تخریب این طبقه از سوی شهرداری شده بود، تا تخریب طبقه هفتم براساس اصول مهندسی انجام شود.

همچنین سینا سهیلی کارشناس فنی نیز با اشاره به اینکه شیوه تخریب طبقه هفتم ساختمان علاء‌‌الدین به شیوه‌ای کاملاً ناشیانه و غیرحرفه‌ای انجام می‌شود، گفت: پیمانکار وابسته به شهرداری که در حال تخریب طبقه هفتم است، صلاحیت فنی برای تخریب را ندارد و علی‌رغم اینکه این ساختمان مجهز به سیستم‌های آتش‌نشانی با استانداردهای روز است، می‌بینیم مسائل مختلفی در خصوص عدم ایمنی این ساختمان مطرح می‌شود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: تاکنون آتش‌نشانی در چهار مرحله از سیستم‌های مورد نیاز برای اطفای حریق این ساختمان بازدید کرده و یک ابلاغیه 42 بندی برای رفع نقایص فنی ارائه داده که تمام این موارد مورد نظر آتش‌نشانی اصلاح شده است.

وی افزود: ساختمان علاء‌الدین همانند ساختمان پلاسکو سیستم گازکشی ندارد و در داخل مغازه‌ها هم انشعاب گاز نداریم. بنابراین از این بابت تهدیدی ایجاد نمی‌شود.

سهیلی ادامه داد: طبق اسناد موجود بهمن سال 92 از آتش‌نشانی خواسته‌ایم که پس از بازدیدها نسبت به ارزیابی استانداردهای آتش‌نشانی اقدام کند اما آتش‌نشانی پس از چهار مرحله بازدید حاضر به ارائه تأییدیه‌ها نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل