بازدید 2124
سرپرست مرکز تجارت الکترونیکی خبر داد

نامه وزیر صنعت برای جلوگیری از موازی‌کاری بود

سرپرست مرکز تجارت الکترونیکی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت جایگزین پنجره واحد الکترونیکی گمرک نیست، گفت: برای جلوگیری از موازی کاری بین این دو سامانه تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۶۶۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ 06 February 2017
سرپرست مرکز تجارت الکترونیکی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت جایگزین پنجره واحد الکترونیکی گمرک نیست، گفت: برای جلوگیری از موازی کاری بین این دو سامانه تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.

رمضانعلی صادق‌زاده در گفت‌وگو با فارس در مورد راه‌اندازی سامانه جامع تجارت گفت: از آنجا که راه‌اندازی سامانه جامع تجارت جزء تکالیف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان زیر مجموعه وزارت صنعت بود لذا، پس از ایجاد چنین سامانه‌ای برای اطلاع رسانه‌ای و ایجاد ارتباط بین دو سامانه تجارت الکترونیکی گمرک و سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، نامه‌ای از سوی وزیر صنعت به وزیر اقتصاد ارسال شد. 

سرپرست مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سامانه جامع تجارت شامل 5 زیر شاخه است، افزود: تجارت داخلی، تجارت خارجی، شناسه کالا، کدرهگیری و انبار 5 زیر شاخه، سامانه تجارت الکترونیکی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سامانه جامع تجارت جایگزین پنجره واحد الکترونیکی گمرک شده است، بیان داشت: خیر، هر دو سامانه در کنار یکدیگر فعالیت خواهند کرد اما با تبادل اطلاعات این دو سامانه از موازی‌ کاری‌ و تکرار کارها جلوگیری می‌شود. 

صادق‌زاده با بیان اینکه نامه ارسالی وزیر صنعت به وزیر اقتصاد در راستای جلوگیری از موازی کاری و تکرار کارها در این سامانه‌ها بوده است، تصریح کرد: ثبت سفارش واردات کالا با رعایت استانداردها از 25 دی ماه در سامانه جامع تجارت آغاز شده، اما این موضوع سبب تعطیلی پنجره واحد الکترونیکی گمرک نشده و سامانه گمرک بنا به وظایف گمرک به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 سرپرست تجارت الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت با تأکید بر اینکه با ارتباط این دو سامانه با یکدیگر موازی‌ کاری‌ها از بین می‌رود، افزود: در واقع سامانه جامع تجارت برای کاهش تردد‌های فیزیکی، تسهیل و تمرکز فعالیت‌ها در فضای مجازی در امر تجارت راه‌اندازی شده است. 

وی گفت: تبادل اطلاعات بین سامانه جامع تجارت و پنجره واحد گمرک در نهایت منجر به سهولت کار بازرگانان و صرفه‌جویی در زمان می‌شود. 

صادق‌زاده با بیان اینکه گمرک بر اساس وظایف قانونی که دارد باید یک سری از کارها را از طریق پنجره واحد گمرکی انجام دهد، افزود: پنجره واحد گمرکی تعطیل نمی‌شود اما ظرفیت‌های پنجره واحد گمرکی و سامانه جامع تجارت در فضای مجازی با هم لینک می‌شود. 

معاونت آموزش و پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا ثبت سفارش واردات کالا هنوز هم از طریق پنجره واحد گمرکی امکان‌پذیر است، گفت: بله، اما توصیه ما به تجار و بازرگانان ثبت سفارش واردات کالا از طریق سامانه جامع تجارت است. 

وی افزود: با توجه به شرح وظایفی که گمرک در مورد ترخیص کالا و سایر موارد دارد می‌توان با حذف کارهای تکراری بین سامانه جامع تجارت و سامانه پنجره واحد گمرکی هر دو سامانه با ارتباط با یکدیگر به کار خود ادامه دهند. 

صادق‌زاده با بیان اینکه ایجاد چنین سامانه‌ای در جلوگیری از عرضه کالای قاچاق بسیار مؤثر است، گفت: زیر شاخه‌های سامانه جامع تجارت مانند شناسه کالا، کدرهگیری و همچنین انبار تمامی مراحل ورود و ترخیص و دپوی کالا را مشخص می‌کند و باعث می‌شود اجناس عرضه شده در فروشگاه‌ها شناسنامه‌دار باشد.

به گزارش فارس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی در نامه‌ای به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه مجوزها در قالب سامانه جامع تجارت و بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستار عمل کردن گمرک به این قانون و دریافت مجوزها از طریق سامانه جامع تجارت شده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار