بازدید 1241

تعداد تلفات غیرنظامیان افغان در ۲۰۱۶، ۳ درصد رشد داشت

هیات سازمان ملل در گزارش سالانه خود که امروز (دوشنبه) منتشر شد،‌ آورده است:‌ تعداد غیرنظامیان افغانی که در جریان درگیری‌ها در ۲۰۱۶، کشته و زخمی شدند، سه درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است.
کد خبر: ۶۶۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 06 February 2017

هیات سازمان ملل در گزارش سالانه خود که امروز (دوشنبه) منتشر شد،‌ آورده است:‌ تعداد غیرنظامیان افغانی که در جریان درگیری‌ها در ۲۰۱۶، کشته و زخمی شدند، سه درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش ۲۰۱۶ سالانه درباره حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه در افغانستان که امروز منتشر شد، آمده که از اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶، ۱۱ هزار و ۴۱۸ غیرنظامی شامل ۳۴۹۸ کشته و ۷۹۲۰ زخمی در جریان درگیری‌ها در افغانستان گزارش شده‌اند.

در این گزارش آمده که دو درصد در مرگ غیرنظامیان و شش درصد در زخمی شدن آنها رشد مشاهده شده که به صورت کلی رشد سه درصدی تلفات نسبت به سال ۲۰۱۵ است.

هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان در این گزارش آورده که خشونتهای مرتبط با درگیری باعث کشته و زخمی شدن افراد زیادی در افغانستان در ۲۰۱۶ شده و وخامت اوضاع در حفاظت از مردم باعث شده تا از ۲۰۰۹ این کشور با بیشترین تلفات غیرنظامیان روبه‌رو شود. سال ۲۰۰۹، آغاز ثبت نظام‌مند تلفات غیرنظامیان افغان ناشی از درگیری‌ها در این کشور توسط این هیات کمک رسان است.

این هیات ۳۵۱۲ مورد تلفات را در میان کودکان شامل ۹۲۳ مورد مرگ و ۲۵۸۹ مورد زخمی ثبت کرده که رشد ۲۴ درصدی از ۲۰۱۵ دارد و بیشترین تعداد تلفات کودکان، ثبت شده توسط این هیات در یک سال است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده که رشد بدون تناسب تلفات کودکان در سراسر افغانستان در سال ۲۰۱۶ در نتیجه افزایش ۶۶ درصدی تلفات آنها ناشی از مهمات بلااستفاده یا ول شده در این کشور است.

"تادامیچی یاماموتو"، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفت: این درگیری‌ها در افغانستان تنها به از بین رفتن زندگی‌ها و فروپاشی جوامع در این کشور منجر می‌شود. حمایت واقعی از غیرنظامیان در این کشور نیازمند اجرای تعهدات و انجام اقدامات جامع و کامل برای حفاظت از آنها در مقابل آسیب‌ها و تاکید به طرف‌های درگیر برای تضمین عدم آسیب رساندن به این افراد غیرمسلح است.

هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان گفته که ۶۱ درصد از زخمی‌ها و کشته‌های غیرنظامیان به دست عوامل مخالف دولت کابل صورت می‌گیرد که اکثرا طالبان هستند و ۲۴ درصد نیز از جانب نیروهای حامی دولت است.

از ۲۴ درصد نیروهای حامی دولت، ۲۰ درصد را نیروهای امنیت ملی افغانستان، دو درصد را گروه‌های مسلح حامی دولت و دو درصد باقیمانده را نیروهای ارتش های بین‌الملل تشکیل می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل