بازدید 32580

تفسیری از سکوت معنادار مسکو در خصوص افزایش تنش میان آمریکا و ایران

در حالی که طی یک هفته گذشته تنش‌ها به شکل کم سابقه میان دولت جدید آمریکا و ایران افزایش یافته است، مقامات مسکو و پوتین به شکلی معنادار در برابر این مسأله سکوت کرده اند. اهمیت این موضوع در آن است که تا پیش از این، سخن بر سر «اتحاد استراتژیک» میان ایران و روسیه بوده و اکنون سکوت روسیه، به نظر سکوتی معنادار و بسیار با اهمیت است و ماهیت اساسی روابط میان تهران و مسکو را مشخص می کند.
کد خبر: ۶۶۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 06 February 2017

در حالی که طی یک هفته گذشته تنش‌ها به شکل کم سابقه میان دولت جدید آمریکا و ایران افزایش یافته است، مقامات مسکو و پوتین به شکلی معنادار در برابر این مسأله سکوت کرده اند. اهمیت این موضوع در آن است که تا پیش از این، سخن بر سر «اتحاد استراتژیک» میان ایران و روسیه بوده و اکنون سکوت روسیه، به نظر سکوتی معنادار و بسیار با اهمیت است و ماهیت اساسی روابط میان تهران و مسکو را مشخص می کند.

به گزارش «تابناک»؛ مسأله اساسی از آنجایی ناشی می‌شود که کمی بیشتر در معنا و مفهوم اتحاد و یا رابطه «استراتژیک» دقیق شویم. زمانی که یک رابطه به مرحله «اتحاد استراتژیک» می رسد، این امر نخست به معنی همخوانی اساسی و عمیق میان اهداف و رویکردهای دو بازیگر در یک زمینه مشترک، به همراه توافق اساسی بر سر راه‌ها و مسیرهای ممکن برای تعقیب و تحقق این اهداف است. اتحاد و همراهی استراتژیک مرحله‌ای از سیستم‌های اتحاد و ائتلاف است که طی آن دو یا چند بازیگر به گونه‌ای به هم پیوند خورده و همراه می‌شوند که در یک حوزه مشخص و تعیین شده از حالت بازیگران مستقل و منفرد به شکل یک کل انسجام یافته و یکپارچه تغییر شکل داده، و بر سر اهداف تعیین شده از منافع و تهدید های مشترکی برخودار می شوند.

این تعریف ساده و ابتدایی ـ و البته نا کامل ـ از رابطه استراتژیک به سرعت ذهن مخاطب را به این سمت هدایت می کند، که اساساً روابط میان ایران و روسیه تا چه اندازه از ماهیت استراتژیک برخوردار است؟ پیش از این بارها از زبان تحلیلگران مختلف داخلی و خارجی گزاره های اساسی در مورد عدم برخورداری روابط تهران و مسکو از ماهیت استراتژیک ـ چه در عمل و چه در نظر ـ بحث به میان آمده و این به رغم تأکید برخی مقامات در مسکو و تهران بر استراتژیک بودن این روابط است.

تفسیری از سکوت معنادار مسکو در خصوص افزایش تنش میان آمریکا و ایران

پرسشی که باید به سرعت به سؤال نخست مرتبط کرد و پاسخ به آن می تواند اساساً پاسخ دقیقی به سؤال نخست فراهم کند، این است که چرا روسیه در برابر افزایش تنش میان ایران و آمریکا سکوت کرده است؟

حسین ملائک، دیپلمات ارشد و سفیر سابق ایران در چین و اتریش، کارشناس مسائل اروپا و معاون سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در یادداشتی با نام «تنظيمی جديد برای سياست خارجی» در وب سایت اینترنشنال، به خوبی و با دقتی نظری، ماهیت واقعی روابط میان ایران و روسیه را مورد مداقه قرار داده است.

ملائک در این یادداشت که طی آن دو موضوعی که باید به سرعت در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار بگیرد را مطرح کرده است – اول مدیریت روابط با روسیه و دوم مدیریت برخورد با اقدامات دولت جدید آمریکا – بیان می کند: اهداف روسیه و حضور در بحران سوریه با اهداف ایران در آن کشور همخوانی زیادی ندارد. تمایلات جهانی و منطقه ای روسیه در محورهایی قرار می گیرد که اهداف ایران در آن حوزه ها ناچیز و یا از اولویت برخوردار نیست.

به نظر ملائک در حال حاضر مهمترین هدف سیاست خارجی برای روسیه خروج از بحران و بی ثباتی در تعاریف و پروتکل های رفتاری با آمریکاست. وی تحولات جدید دولت در آمریکا از جمله رویکردهای شخص ترامپ به روسیه و همچین وزیر خارجه وی یعنی تیلرسون را دلیل اصلی وسوسه روسها در این زمینه می داند که بتواند در راهی منطقی تر از گذشته با آمریکا قرار گرفته و مدیریت جهانی را دوجانبه پیش ببرند. ملائک به صراحت بیان می کند: تا وقتی روسیه در بیم و امید تنظیم این رابطه با امریکا قرار داشته باشد، این هدف را پیگیری خواهد نمود و آن را تحت الشعاع هیچ موضوع دیگری قرار نخواهد داد. در این محیط و در این مسیر ایران برای روسیه بیشتر از آنکه یک سرمایه باشد یک ابزار با قابلیت نسبی محدود به شمار می آید.

تفسیری از سکوت معنادار مسکو در خصوص افزایش تنش میان آمریکا و ایران

حسین ملائک با اشاره به روابط میان ترکیه و روسیه و تلاش‌های این کشور برای نگه داشتن ترکیه در مدار خود از یک سو و همچنین تلاشهای مشابه از سوی ناتو و غرب از سوی دیگر بیان میکند که روسیه اگر در موضع انتخاب بین ترکیه و ایران قرار گیرد، در بیشتر موارد اصولاً به طرف ترکیه گرایش خواهد داشت.

وی در نتیجه‌گیری از این مسائل بیان می کند که مدیریت روابط با روسیه بسیار ضروری بنظر می‌رسد و اگر آمریکا با طرح حفاظت از مناطق امن قصد برهم‌زدن روند «آستانه» را داشته و یا آن را وارد مسیر دیگری کند، همکاری ایران و روسیه و از همه مهمتر توافق در مورد باز تعریف شرایط جدید و نحوه برخورد با آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد.

با توجه به نظارت حسین ملائک، اکنون شاید بتوان به درکی درست از ماهیت اساسی روابط میان تهران و مسکو رسید. اینکه به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید و نمی توان روابط میان این دو را در حد یک رابطه و اتحاد استراتژیک تعریف کرد. با این تفاسیر، حتی همراهی ایران و روسیه در موضوع سوریه نیز ماهیتی استراتژیک نداشته و نیست. این مسأله ما را به مسأله دوم یعنی چرایی و معنای سکوت مسکو در برابر افزایش تنش میان ایران و آمریکا می رساند.

مسکو به گفته حسین ملائک اکنون در بیم و امید تنظیم روابط با آمریکای ترامپ قرار دارد و آن را تحت الشعاع هیچ موضوعی دیگر قرار نخواهد داد، به ویژه تحت الشعاع تنش ایران با آمریکا آن هم در حالی که تهران برای مسکو «ابزاری با قابلیت نسبی محدود» است و نه یک سرمایه.

حوزه های تماس میان آمریکا و روسیه اکنون بسیار گسترده است: از مسأله اوکراین و کریمه و ناتو گرفته تا مسأله سوریه و داعش و حتی تحولات مربوط به آسیا و چین. در این زمینه، هرچند ایران میتواند یکی از مسائل میان روسیه و آمریکا باشد، قطعاً و بدون هیچ شکی نه از اولویت و نه از اهمیت اساسی برخوردار است. این مسأله حتی می تواند منجر به یک شکاف در بین روسیه و ایران در مسأله سوریه نیز شود.

در نتیجه سکوت مسکو در قبال افزایش تنش‌های ایران و آمریکا در زمینه‌ای که روس ها اکنون در آن تفکر کرده و عمل میکنند، کاملاً منطقی به نظر میرسد. این مسأله به ما می گوید که روابط تهران با مسکو به هیچ وجه خاصیتی استراتژیک نداشته و ندارد و بنا به توصیه حسین ملائک تنظیم روابط با مسکو و مدیریت آن یکی از مهمترین دستورکارهای سیاست خارجی ایران در برهه فعلی است.

ملائک در همین یادداشت به مسأله ترامپ و ایران نیز اشاره کرده است. وی بیان می کند: دولت آقای ترامپ حداقل ظرف شش ماه تا یک ‌سال آینده پتانسیل تصمیم‌هایی خلاف عرف، سرسخت و با تصمیم‌هایی یک جانبه و تحریک‌کننده را دارد. دولت جدید آمریکا هم در سیاست داخلی با نوآوری‌های خود جامعه این کشور را به طرف اغتشاش به پیش می‌برد و هم در سیاست خارجی کشورها را وادار خواهد کرد به لاک محافظه کاری و بی‌تصمیمی و انفعال فرو بروند.

ملائک می نویسد: در این فضا دو مسأله باید برای ایران در اولویت قرار داشته باشد: یکی جلوگیری از اینکه موضوع ایران و تبلیغات حول آن توجه جامعه آمریکا را از بحران داخلی به «دشمن» خارجی معطوف کرده و ایران با توجه به اینکه ظرفیت نزدیک کردن دموکرات ها و جمهوریخواهان را دارد وجه المصالحه حل مسائل داخلی آقای ترامپ شود. دوم و مهمتر اینکه شرایطی به وجود نیاید که روسیه به آمریکا نزدیک‌تر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۱۹۰
پوتين با يك اشاره ترامپ ايران را از مذاكرات سوريه حذف كرد حالا شما انتظار داري بياد مقابل ترامپ قرار بگيرد.
لطفا منتشر كنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
بلی
تاریخ ثابت کرده که هیچ وقت نباید به روسیه
اعتماد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
متاسفانه عده ای که خودشون رو روشنفکر میدونند همیشه میگن چرا میگیم مرگ بر آمریکا؟ دشمن تراشی نکنید... به فرموده رهبر انقلاب ما دشمن تراشی نمیکنیم شما خودتون دشمنی امریکا را نمیبینید؟
دیگه امریکا چقدر دشمنی کند؟
چون روسیه با نظام در بیشتر مواقع همراه بوده و پوتین به دیدار رهبری می روند این غرب پرستان میگن مرگ بر آمریکا بد است ولی مرگ برروسیه بگید!!!
امریکا هر کاری علیه ملت ما میخواهد انجام بدهد ولی ما حق نداریم دفاع کنیم؟ تا کسی هم موضع میگیرد میگویند: دلواپس!
اگر انها دلواپس هستند شما هم ترسو هستید که از ترس جان تان می گویید در مقابل امریکا لال شویم...
متاسفم برای تابناک که این نظراتی که دلسرد کننده هست را و غیرت ملی ما از بین میبرد را منتشر هم می کند
امام حسین سر به نیزه دادند و لی تن به ذلت ندادند یعنی همه چیز زندگی مرفه نیست بلکه باید برای انسانیت جانمان را هم بدهیم...
kazem
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
با سلام.
در صورت صحت همه ی ای تفاسیر! نباید ضربه ای که روسیه به داعش و اصولا کلیه ی تروریستهای تو سوریه زد رو نادیده گرفت چئن اگر روسیه نبود قطعا بشار سقوط کرده بود و این چیزی بود که اصلا به نفع ایران نبود.
لذا از این به بعد اگر ایران منافع خودش رو در نظر داشته باشه و و روش اصرار بورزه ایشاله حقوق خودش رو میگیره.
(لطفا منتشر کنید)
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
باز روس‌ها دارند سیاست موش دواندن خود را بین روابط ایران و غرب دنبال میکنند، ابتدا اینجور ایران را امیدوار و تشویق به تاکید برا مواضع خود میکنند، ولی وقتی‌ کار به تحریم و شورای امنیت برسد، مانند هست یی در نهایت با گرفتن سهم و امتیاز خود از همه مواضع آنها حمایت خواهند کرد، کاما اینکه هرگز به اسرائیل و حملات اسرائیل به سوریه ،کوچکترین واکنشی نشان نمیدهند،ولی‌ پشت سر هم، از حق و حقوق دولت بشار اسد برا حاکمیت در سوریه بیانیه‌ها صادر میکنند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
اینکه امریکا یا روسیه یا هر کشوری در دنیا به فکر منافع و اهداف کوتاه مدت و درازمدت خودش باشد این به معنای دشمنی آنان با ما نیست، بدیهی است ما نیز در هر جایی که ممکن باشد در پی اهداف استراتژیک خودمان هستیم،، و باز بدیهی است که اگر مثلا در یمن اهداف ما عربستان مقابل هم قرار گرفت میشود به بیانی ما را دشمن هم دید، ولی بنا به همان اصل پایدار دیپلماسی نه دوست دایم وجود دارد و نه دشمن همیشگی.
به نظر میرسد در ااین برهه تلاقی اهداف ما با روسیه کم است و با امریکا زیاد ولی نباید ساده انگاری کنیم و تصور کنیم دوسها با ما در یک مسیرند و آمریکا با ما دشمن است. اگر دوست و دشمن به این وضوح و بطور ثابت مشخص بود دیگر دیپلماسی چه معنایی داشت؟
مثال بسیار واضح روابط امریکا و روسیه و چین و ژاپن و آلمان و هند و بسیاری از کشورها به ما نشان میدهد که با وجود تقابلات فراوان اهداف در بدترین حالت هم با هم روابط کامل دارند.
دوستان ما فقط دیپلماسی خوب میخواهیم وگرنه کشوری مثل عمان در استراتژیکترین نقطه قرار دارد و بدون داشتن قدرت خاص نطامی از باثبات ترین کشورهای دنیاست.
امير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
درطول تاريخ هيچ دولتي به اندازه روسيه به ايران خيانت نكرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ین خبر خود تابناکه: کرملین:با موضع ترامپ علیه ایران مخالفیم

خیلی سریع برای همه چیز تفسیر میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
آقای ناشناس دوم شما از نه از سیاست چیزی میدونی و نه از تاریخ چیزی یاد گرفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
بحث ترس و دلواپس بودن نیست بحث سیاسته..لاتهای قدیم میگفتند اگر با یک بچه درگیر شدید و دیدید بچه چاقو ..کشید فرار کنید هرچند گنده لات محل بودید....
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
شما همیشه تهلیل میکنین نه تحلیل
معامله محتمل امریکا با روسیه،کریمه برای شما خلیج فارس برای ما
آقا جان دست از روسیه ستیزی بردارید.
خدابه همه انصاف دهد. خدا را شکر نظرات مخالف خودتان را منتشر هم نمی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
يك كلام هم از بقاياي حزب منقرض شده ي خائن توده بشنويد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
اگر روسیه تو سوریه نمی آمد، آیا الان ایران می تونسته تو سوریه حضور داشته باشه !! اونم این همه کشور مخالف در اطرف این کشور!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
شما هم دست از روسیه پرستی بردارید و واقع بین باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
در طول تاریخ این کشور بیشترین ضربه را از شوروی و انگلیس خورده ایم، نه اینکه آمریکا تافته جدا بافته ای باشد ولی شوروی و انگلیس قطعاتی از خاک ایران را از ایران زمین جدا کردند، حالا چرا به دشمن دیرینه و قسم خورده خود تکیه کرده ایم الله اعلم
ولی این یک قانون نانوشته است، اگر دو دشمن دارید که یکی از محل زندگی شما دور و دیگری همسایه دیوار بدیوار شماست ، از دشمن در همسایگی بیشتر بترس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
من وقتی این نظر را دادم، یک لینک هم از یک سایت مجاز قرار دادم که روسیه سکوت نکرده و جانب ایران را گرفت. آقایان منصف تابناکی آنرا حذف کردند. در پاسخ به این برادر ناشناس عرض می کنم که نظام روسیه تزاری سرنگون شد، شوروی هم سرنگون شد و الان روسیه فدراتیو حاکم است. اگر معقول است که برای حکومت های گذشته با کشوری دشمنی کنیم، الان باید با مغولستان و عربستان و یونان و ایتالیا و افغانستان و ازبکستان هم دشمن باشیم چرا که حمله اعراب و محمود افغان و رومی ها و یونانی ها و چنگیز و ... بودند. البته اگر این نظر بنده را نیز تابناکی های محترم سانسور نکنند.
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
اینجا ایران و ما ایرانی ها همیشه ودرهمه حال چه خواب چه بیدار باید بستیزیم
علی صفاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
بنظر شما روسیه از بقیه بهتر است
هر کشوری به روسیه تکیه کند به یخ تکیه کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
بر عکس هر کی به آمریکا تکیه کند به کوه تکیه کرده
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
یخ نه عزیزم سیخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
تکیه بر هر قدرتی غیر از خدا حماقت و سفاهت است صدام و قذافی به روسیه تکیه داشتند فنا شدند مبارک و شاه ایران متکی به امریکا بودند پشتشان را خالی کرد مبارک به زندان رفت و شاه را به امریکا راه نداد
ملت که اینارو میدونه حکومت؟!!!
روسیه از ابتدا قابل اعتماد نیست
مقاله ای دیگر بر علیه روسیه! هر روز یک مقاله! مواجب خوب می رسد ظاهرا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
سلام بر متصدي امور کامنت گذاري در پايگاه هاي اطلاع رساني
شما خوبيد ؟
همکارا خوبن؟
کم و کسري ندارين؟
بي تعارف اگه مشکلي داشتيد بفرماييد براتون حل کنيم.
فلوس موجود لامشکل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
مواجب شما چطوره؟ خوبه؟ کمه؟
ما به هیچ کشوری نباید تکیه کنیم ، ولی باید با همه کشورها باید بر اساس منافع ملی و احترام متقابل روابط داشته باشیم . در این صورت هیچ کشوری نمی تواند ما رو تحت فشار قرار بده .
روسيه سكوت نكرده!؟
در خبرها خوانديم رئيس كميته ضد تروريسم روسيه از اقدام ترامپ جهت ممنوع كردن ورود مهاجران 7 كشور از جمله ايران به امريكا حمايت كرده و آن را اقدام سازنده ضد تروريسم توصيف كرده است!
پاسخ ها
محمدتبريزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
کد خبر: ۶۶۴۲۸۷
تاریخ انتشار:
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
06 February 2017
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 3010
سخنگوی ولادیمیر پوتین از مخالفت روسیه با اظهارات ضدایرانی روزهای اخیر دونالد ترامپ خبر داد.

به گزارش العالم به نقل از رویترز؛ سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت کرملین با اظهارات ضدایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که ایران را کشوری تروریست خوانده بود، موافق نیست.
مردم که این مسائل را میدونستند شما به بالادستی ها بگید
روسیه کشور قدرتمند و البته خییییییلی موذی و باهوشیه.غیر ازین هم انتظار نداریم که سکوت کنه و منتظر فرصتی برای استفاده باشه.
سلام
سياستمداران ما هيچ وقت از تاريخ عبرت نگرفتند روسها همانهايي بودند كه درپايان جنگ جهاني دوم تماميت ارزي ايران را زير پا گذاشتند وبدون هماهنگي با دولت مركزي در داخل سفارت شوروي در ايران كنفرانس پل پيروزي را رهبري نمودند وهنگام ترك ايران به حمايت از شورشيان تبريز و مهاباد كه داعيه جدايي از ايران راداشتند پرداخته وتقويت نمودند .به نظر ميرسد پوتين نيز دنبال تحقق وصيت پطر كبير ايران را حياط خلوت خود نموده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
البته با نگاهی به مستندات تاریخی که سیاسیون آن دوران تبریز و باکو اظهار کردند در دوران حکومت خودمختار آذربایجان ایران که یکسال به رهبری پیشه وری اداره میشد روسها عملا هیچ کمکی به دولت پیشه وری نکردند (دقیقا مثل امروز که کمک عملی به ایران نمیکنند و در هر مقطعی پشت پا میزنند) و تنها کمکی که در کتاب - اطلاعات طبقه بندی شده حکومت پیشه وری نوشته حمید ملازاده انتشارات مهد آزادی تبریز - به آن اشاره شده این بود که بعد از حمله ارتش ایران به تبریز به رهبری قوام السلطنه روسها فقط به مدت 24 ساعت مرزهای شوروی را به روی آذربایجانیهایی که برای حفظ جانشان به مرزها گریخته بودند باز کردند
محمدتبريزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
اگر از تاريخ عبرت مي گرفتند فرمايش مولا علي(ع) را اجرا مي كردن كه فرموده مومن از يك سوراخ دو بار گزيده نمي شود
پوتين خيلي صبور وباهوش است وپي گير روسيه مقتدر،پس براي رسيدن به هدف ابزار لازم است ، وبراي به دست آوردن ابزار موانع را نيز برطرف ميكندو................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
پوتين باهوش نيست ما تحليلگر نيستيم
درتمام مدت پس از انقلاب ،ایران وجه المصالحه روسیه در تمامی معادلات بین المللی این کشور بوده و این کشور از قدیم الایام به ایران به عنوان تاس و برگ برنده خود در هر زمینه ای نگاه کرد و ایران و منافع ملی ان هیچگاه همراستا با منافع این کشور امپریالیستی نبوده ونیست. این کشور علاوه بر تضاد منافع با ایران به لحاظ ایدولژی نیز در قطب مخالف ایران است اما متاسفانه یک نوع برادری ناخونی و بی نسبتی بین ما و آنها برقرار شده که همیشه برادر ناخلف وبزرگتر میراثخوار و میراثدار معادلات بین المللی است وبرادر دیگر مغبون و مبهوت از این رسم نابرادری است .تابناک محبت بفرما درج کن
با گرگ همکاری کنی با روس نه.
خوانندگان چی فرض کردی ؟؟

یک جور از روسیه در همه مراتب و زمینه ها انتظار همیاری داری که انگار جزی از کشور ماست!


روسیه تحریم دوباره ایران توسط دولت ترامپ محکوم کرد چرا از انها چیزی نمیگویی؟؟


معلوم نیست مدرک را کدام خراب شده گرفته ی که سواد و تحلیل درستی نداری

مطالب چندبارت درباره روسیه بدرد وبلاگ میخورد تا یک سایت
پاسخ ها
اسکندر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
بنظرم تحلیل ملائک خوبی بود و درسته
در عالم سیاست دوستی معنا ندارد همه یا دشمنت هستند یا زیر دستت
روسیه هم به امریکا به چشم دشمن نگاه میکند و به ایران به چشم زیردست
امریکا در طول تاریخ یک نفر ایرانی رو نکشته ولی روسها هزاران نفر رو در زمانهای مختلف کشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
بجز مسافرای .........
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
پس هواپیمای ایر باس رو من بودم که منفجر کردم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
C130!
کی روسیه به ایران وفا کرده که این بار دومش باشه؟؟؟؟؟ و متاسفانه همیشه مسئولان ایران دوباره به آنها اعتماد می کنند...
جنایات روس ها هنوز از ذهن سالخوردگان این مرز و بوم پاک نشده.
آقای 12:30 شما از کجا می گید ایران رو از مذاکرات سوریه کنار زده؟
این مطلب الجزیره قطر هست که اتفاقا ضد دولت سوریه هست:
بدأت في كازاخستان اجتماعات لجنة بسوريا. ويشارك في هذه الاجتماعات خبراء عسكريون من روسيا وإيران وتركيا والأمم المتحدة والأردن.
میگه ایران هم هست!!
خدا به همه ما رحم کنه! امیدوارم جنگ جدیدی شروع نشه
به خاطراینکه میدونه مسیولان ایرانی دوره دیده درشوروی سابق اعتراضی ندارندچون پتشونو میریزند رو آب
مردم ایران بهتر از دولتمردان ایران روس ها را میشناسند و هرگز به آنها اعتماد نمیکنند
این هزار بار به روسیه اعتماد نیست . روسها جنایتکار ازآمریکایی ها هستند . باز افسار آمریکایی ها رو قانون میکشه . ولی روسها کله خرهستند.
روسيه آن موقع كه ادعاي انترناسيوناليسم داشت كشورهاي بلوك شرق را به نفع خودش چپاول ميكرد حالا كه پايش را جاي پاي آمريكا گذاشته است كه ديگر جاي خود دارد .
معامله انجام شده و ما بی خبریم
نه تکیه بر کشور دیگر درست است و نه دشمنی یا افزایش دشمنی با کشور دیگر. منافع ملی ما فقط توسط خود ما حفظ میشود.
گویا انتظار بعضی ها در این است که ما با همه قطع روابط کنیم تا همین میزان تنفس را هم از دست بدهیم!!!

یک جا در مقابل دشمنی اشکار امریکا نسخه سکوت و عدم جواب و رفتار متقابل تجویز میکنید و جای دیگر در مقابل روابط نسبت خوب با روسیه فریاد ناله سر میدهید

ارتباط و روابط دوسویه لازم است..و عدم اعتماد در جهان سیاست امروز ، که هر کشوری بنا به مصلحت و منافع ممکن است تغییر جهت دهد یک موضوع عادی است و چیز جدیدی نیست

مهم این است که منافع و درگیری روسیع با غرب در منطقع خاورمیانه با منافع ما یکی شد همین سبب نزدیکی بهتر اینم دو کشور نسبت به گذشته شان شده


ما ما باید از این فرصت به دست امده نهایت استفاده را کنیم

روسیه با ما عقد اخوت نبسته و قرار نیست بعنوان بادیگراد در همه مراتب با ما یکی باشد ...ای کاش این را متوجه میشدید


ای کاش امریکا هم یک صدم این روابط فعلی ...به ما احترام میگذاشت ان زمان مطالب سایتها دیدنی بود!!!!!!!



یک انتقاد:

حداقل ظرفیت انتشار نظرات و نقد مطلب خودتان را داشته باشید

من از زمانی که نام سایت بازتاب بود خواننده این سایت اما گویا احترام به خوانندگان خیلی وقت است که رفته

شاید نویسندگان و همکاران جدید به این سایت امده اند که این احترام از بین رفته
نه روسیه و نه هیچ کشور دیگه ای حاظر نمیشه منافع خودشو به خاطر ایران در مقابل آمریکا به خطر بیاندازه!

هر جور که فکر کنید این کدخدا قدرت داره!

ما باید سیاست خودمونو درست کنیم.
من هم جای روسیه بودم ایران برام اولویتی نداشت. پسرخاله که نیستیم. هر کشوری بر اساس منافع خودش عمل میکنه.
چنانچه خود شما در اتحاد استراتژیک گفته اید این اتحاد برای هدف خاص است و طبیعتا این هدف خاص هم سوریه است. اما اینکه کدام کشور در تصمیماتش به کدام سو حرکت کند وابسته به ظرفیت خود آن کشور است. طبیعتا ظرفیت کشور ما با پتانسیل کشور روسیه برابر نیست. روسیه هم مانند ما زخم خورده تحریم های آمریکاست و اتفاقا نگران تر از ما . لذا استرتژی های خود را با دولت جدید آمریکا مرور خواهد کرد تا مشکلات ناشی از تحریم خود را حل کند. مگر روسیه در در تحریم آمریکا قرار گرفت ما تصمیم گرفتیم تا با آمریکا برای برجام مذاکره نکنیم . ما مذاکره را با توجه به وضعیت تحریم ها که البته ناعادلانه بود با آمریکا شروع کردیم و اتفاقا درست در زمانی که روسیه هم در بحران کریمه و اوکراین درگیر بود و در حال تحریم های آمریکا و اروپا. لذا بپذیریم که هر کشور باید منافع و مضار خود را در امور مختلف ببیند . فراموش نشود که اتحاد استراتژیک ما با روسیه محدود به سوریه است و لاغیر و مطمئنا این اتحاد محدود به نفع ماست و به نظر می رسد که وزارت خارجه ما اتفاقا با توجه به گذشته روسیه این اتحاد محدود را پذیرفته است. کما اینکه در کشور سوریه هم نگاه و استرتزی بلند مدت ما با روسیه کاملا متفاوت است اما در معادلات بین المللی حتی برای ابر قدرت ها هم برد صد در صد وجود ندارد پس باید امتیازی داد امتیازی هم گرفت. البته به نظر من در این شرایط که کری خوانی ها و رجز خوانی های کاخ سفید اوج گرفته سیاستمداران ما نباید بر موج گزافه گویی ها آنها سوار شوند بلکه بایستی با طمانینه حرف ها و رفتارهای آنها را مرور کرد.
مسائل میان ایران و روسیه قطعاً و بدون هیچ شکی نه از اولویت و نه از اهمیت اساسی برخوردار است. این مساله حتی میتواند منجر به یک شکاف در بین روسیه و ایران در مساله سوریه نیز شود.
روس ها همان دیوار شکسته هستند که نباید به آنها اعتماد کرد.
رابطه ما با روسیه مصداق این ضرب المثل است .. از بی سگی ریسمان تو گردن شغال انداخته ایم
پاسخ ها
سرهنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
یا بعبارت دیکه: ازروی لاعلاجی به خرش میگیم خانباجی
سابقه روسها نسبت به ما در بد عهدیها در 200 سال اخیر کاملا مشخص است
من واقعا نمیدانم ، اینکه شما نمی دانید برای روسیه برعکس کشور ما فقط وفقط منافع ملی مطرح است ولا غیر؟
تابناک از شما بعید است که در زمین دشمن بازی کنید همین امروز سخنگوی کرملین به سخنان ترامپ واکنش نشان داده :

سخنگوی کرملین به اظهارات رئیس جمهور آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد.

سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت: روسیه با سخنان ترامپ درباره اینکه ایران کشوری تروریستی است موافق نیست.

وی تصریح کرد: روسیه اختلافات عمیقی با آمریکا بر سر چند موضوع دارد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
مثل بعضی از دوستان من هم نمی دانم ستون نویسان سایت تابناک چه نفعی را در دشمنی با روسیه می برند؟روسیه یک کشور همسایه است و در عین حال یک قدرت بزرگ جهانی است لذا مسئولیت بین المللی او با کشورهای کوچک متفاوت بوده و باید حالت کدخدامنشی خود را در مناقشات جهانی حفظ کند.چند روز پیش انتقاد می کردید چرا روسیه هواپیمای سوخو به ایران نفروخته یعنی شما نمی دانید تا 5 سال دیگر طبق قطعنامه سازمان ملل فروش سلاح های تهاجمی به ایران قدغن است؟ مگر همین روسیه نبود که در اوج مشگلات جنگ سوریه نیروی هوایی خود را ولو با هر انگیزه ای به کمک متحدین ما فرستاد و با صرف هزینه گزاف نتیجه جنگ را به سمت شکست تروریست ها هدایت نمود؟ آیا به جز روسیه کشور دیگری را سراغ دارید که حتی با ده برابر رقم جهانی حاضر باشد برای ما نیروگاه اتمی بسازد یا کیک زرد در اختیار ما قرار دهد؟ متاسفانه نمک نشناسی جزءعادات اخلاقی برخی از مردم ما شده
لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ

مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان به دوستى بگيرند و هر كه چنين كند در هيچ چيز از خدا نيست مگر اينكه از آنان به نوعى تقيه كند و خداوند شما را از خود مى‏ ترساند و بازگشت به سوى خداست (۲۸)

آل عمران
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ایران اگر تجاوز ارمنستان به قره باغ آذربایجان را محکوم میکرد هم با ترکیه رابطه خوب پیدا می کرد و هم با جهان اسلام
يادتون باشه
نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي
اين استراتژي پيروزي انقلاب در ايران بود .
خلاص .
در همین راستا انصافا با توجه به نزدیکی خیلی از ارزشهای امریکا (به جز موارد انگشت نما عدم مطابقت) با ارزشهای اسلامی به نظر من حتی دشمنی با امریکا بر دوستی با روسیه خیلی ارجحیت دارد. تا این اندازه روسیه غیرقابل اعتمادتر از امریکا هست. با توجه به پایداری نسبی اروپا بر روی ارزشهای آنها در برابر ترامپ و همچنین کدورت بین اروپا و روسیه بر سر اوکراین از یک طرف و تضاد منافع امریکا و چین در شرایط فعلی ما باید به سمت اروپا و چین بیشتر متمایل شویم تا روسیه. در اینده بر سر سوریه ان خواهد امد که اکنون بر سر اوکراین امده است... روسیه بخشی از ان را ابتدا پایگاه استیجاری و سپس پر از روس تباران کرده و بعد با خودمختاری و رفراندوم صوری به قلمرو روسیه اضافه خواهد نمود...
تا پول داری رفیقتم....رفیق بند کیفتم.....
تا وقتی براش منافع داریم عزیزیم و بعدش...!
اگه به دنبال تقسیم ایران باشند چه؟ شمال ایران برای روسیه، جنوب ایران هم برای آمریکا. وجه المصالحه تقسیم منافع خاورمیانه ای. روسیه از آمریکا هم بدتر است.
روس ها در هبچ تاریخی سودی به ایران نرسانده جر شر.از قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای و اخال و...تا کمک به صدام تا همکاری تنگاتنگ با امریکا در موضوع تحریم ها و ندادن حق ایران از دریای خزر و بمباران حرم رضوی و...که صداوسیما هرگز اشاره ای به این همه خیانت نمیکند؟واقعا همچین کشوری می تواند متحد ایران شود؟؟؟
دیگه دلیلی واسه حمایت نمیبینه.... هر چی میخواست بهش رسید ، گرفت و دوشید.....
خداوند همه مارا از گزند دشمنان محفوظ نماید. تابی جان درج کن
تاریخ بارها به ما ثابت کرده است هر وقت بروی کشورهای غربی علی خصوص روسیه حساب باز کزدیم ضرر کردیم هر کشوری دنباله رو منافع خودش است روسیه با شوروی با تزارها هیچ فرقی نداره حال سیاست مداران کی بیدار می شوند خدا می داند .
مروری به تاریخ همه چیز رو یادآوری میکنه .... بهیچ عنوان روسها قابل اعتماد نبوده و نخواهند بود؛ فقط و فقط برای منافع خودشون با برخی کشورها همراه شده و سپس در اولین فرصت مسیرشون رو عوض میکنن... اصل روابط ما هم باید بدین شکل باشه و براساس منافع ملی با هر کشوری روابط برقرار کنیم؛ ایجاد روابط براساس منافع ملی، مطمئنا خیلی فرق میکنه با سرسپردگی که برخی بعلت منافعشون این رو میگن و خطر میدونن ...

"لطفا" منتشر کنید"
عاشق این ذکاوت و تیزهوشی مسئولانمون هستم که به اشاره ای و در کوتاهترین زمان ممکن حقایق رو کشف میکنن.....!!
اين همه مردم ميگن به روسيه اعتمادي نيست ولي دولت مردا ما گوششان بدهكار نيست
برای ازمایش هم شدا چند سال روسیه رو ول کنید به امریکا بچسبید ببینید چه امتیااتی می تونید از امریکا بگیرید. امریکا هیچ وقت متحداشو تنها نگذاشته
پاسخ ها
دلسوز
| Ukraine |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
بله من هم موافقم امریکا تا جایی که مقبولیت دولت وجود دارد از انها حمایت میکند و به محض از بین رفتن مبقبولیت آنها همگام با مردم میشود و یا احیانا شاید عنوان کودتا بتوان روی ان گذاشت اما انصافا نگاه کنید با هر دولتی که در منطقه ارتباط داشته به محض از مقبولیت افتادن پشت آنها را برای همیشه نگرفته است اما مشکل اینجاست که شرایط و موقعیت ایران و اوکراین برای روسیه مشابه هستند و روسیه امکان بهتر شدن رابطه ایران و غرب را هرگز اجازه نمیدهد کجایی شعار نه شرقی نه غربی دقیقا کجایی.؟
روسیه هیچ وقت به ایران به چشم یک متحد استراتژیک نگاه نمیکنه، چون هیچ زمانی حاضر نبوده سخاوتمندانه به ایران برای نو سازی نیروهای نظامی کمک کنه بر خلاف روندی که با چین هند مصر و عراق زمان صدام حسین داشته، میگ های29 که بعد از جنگ به ایران فروخته شد ظاهرا ساعت پروازشون پر شده بود و حالا هم که اس 400 و سوخو 30 و تانک t92 رو به راحتی نمیدن. اونها تا امتیاز چند برابری نگیرند ما رو شریک خودشون نمیکنن. به نظر من غربی ها بر اساس اتفاقات تاریخ معاصر قابل اعتماد تر هستند. اونها حتی در ازای امتیازاتی مارو به عربستان هم میفروشند
توکل و امیدتون به خدا باشه.چه از آمریکا و چه از جانب روسیه آبی برای ما گرم نمیشه. این خدا بوده که این کشور رو حفظ کرده و شما هم اگر برای خدا شریک قایل نشوید و غیر او را در تدبیر عالم موثر ندانید مطمئن باشید هیچ نیازی به حمایت شرق و غرب نخواهید داشت. البته اگر ایمان به وجود خدای قاهر و توانا و مدبر و حکیم داشته باشید والا این حرفها براتون قابل پذیرش نیست. من که به شخصه دست تقدیر و یاری خداوند را در زندگیم دیده ام و از این لحاظ هیچ هراسی از آینده و مشکلات ندارم هرچند شاید ظواهر امور به مذاق انسان خوش نیاید ولی سرانجام و عاقبت خیر برای متقین و اهل ایمان است و این وعده حتمی الهی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
اونهایی که منفی دادند مشکلشون با خداست احتمالا نه؟
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
لطفا از خداوند کمتر مایه بگذارید، کمی از خودتان بگویید.
ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
لطفا واقع بين باش مسائل عقيدتي وموهومي با واقعيا مخلوط نكن
همه بی بصیرت ها از اول این مساله رو می دونستند و پیش بینی کرده بودند
مشکل با بصیرت ها هستند که بصیرتشون از نوک بینیشون فراتر نمیره
خب پوتین منتظره ببینه کدوم طرف گل بیشتری میزنه. اگه ما مثل برجام 3 بر 2 آمریکا رو ببریم اون موقع پوتین هم طرفدار ما میشه.
روسيه مثل اب خوردن ايران و ايرانى را قربانى ميكنه . ، ايران را نگه داشته تا با كريمه و تحريمها مبادله كنه .
وای اگر حاج اقا پوتین حکم جهادم دهد دشمن دنیا نمیدونم چی چیو چی چی شود و از این حرفها.
عکس جالبیه نگاه پوتین به روحانی که در حال لبخنده
اصلا دلیل اینکه ما با همه سر جنگ داریم چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
مرض داریم. نمیتونیم آروم باشیم. دچار بیماری پارانویا هستیم و با همه دنیا دشمن. تو توهم زندگی میکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
منافع دلواپسان در ایجاد دشمن برای پوشاندن ضعف مدیریت و اختلاس و چپاول ثروت کشور است. دلیل از این بهتر.
کمی به روز تر باشید! سکوت نکرده! اخبار امروز را مجدد مطالعه فرمایید.
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
سكوت نشانه رضايت پوتين است.
بوتين بد، امريكا و چين و انگليس و فرانسه و اعراب و اسرائيل و ..... بد . ما يا دنيا إز دست ما چه خاكى تو سرشون بريزند.!!
تمام کشورها به دنبال منافع ملی و آسایش شهروندان خودشان هستند و اگر روزی لازم شود با هم پیمان دیروز خود نیز وارد ستیز می شوند . وضعیت روسیه که روشن است که بیشتر از هر چیز دنبال منافع خودش است و هیچ بویی از انسانیت در هیِت حاکمه آن از قدیم تا حال وجود نداشته است . کشور ایران در طول تاریخ بیشتر از هر کشوری از روسیه ضربه خورده است و ما فقط کودتای 28 مرداد را چسبیده ایم و امریکا ستیزی می کنیم (قصد حمایت از رفتار امریکا نیست) و روسیه از این رفتار ما (که بیشتر هم شعاری است) بیشترین بهره را برده است .
کاش یک بار هم شده دولت مردان ما به فکر منافع ملی و آسایش ملت خود بودند .
پس چی شد شعار نه شرقی نه غربی؟؟؟؟؟؟ الان باید نگران این باشیم که شرق ما رو به غرب ارزون فروخته؟
تعريف رابطه اتحاد استراتژيك با روسيه: تمام و كمال ايران را به روسيه دادن ر زبان وخط روسى زبان اصلى در ايران ، و رهبريت كشور و نظام را به پوتين واگذار كردن.
روس منتظر رشوه از طرف ایرانه روسها کمونیست ودشمن خدایند وبرای این دنیای خود حمام خون درست میکنند اما بقیه اهل کتابندو خدا را قبول دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
واللا حرفت متین طرفدار روسها هم نیستم ولی تا جایی که ما توی تاریخ اسلام و مسیحیت خوندیم خداباوران بیشتر حمام خون راه انداختند
بند در مقاله ايي كه در مهر ماه سال 89 در روزنامه سياست روز به چاپ رسيد نقدي داشتم نسبت به رفتارهاي روسيه و عواقب خطرناك آن براي اين كشور. در آن برهه از زمان چين و روسيه در بهترين حالت به قطعنامه هاي ضد ايراني راي ممتنع مي دادند. من اعلام كردم بعد از ايران نوبت روسيه است.روسيه اگر متحدان خود را به اين قيمت ارزان بفروشد همانند درخت بدون ريشه ايي با يك نسيم هم مي افتد.تلاش روسيه براي بهره برداري از تحريم ايران و تلاش ايران براي برون رفت روسيه از تحريم دو معناي متضاد دارد.چراغ سبز ترامپ به روسيه براي جدا كردن اين كشور از متحدان خود و سپس اقدام عليه هم ايران و هم روسيه و در نهايت چين است.آنها نمي خواهند اين اتحاد مانع پيشبرد اهداف آنها گردد.
روسيه تلاش كرده است براي افزايش قدرت چانه زني خود و برون رفت از بحران تحريمها از ايران استفاده ابزاري كند . غافل از اينكه تسلط روسيه بر ليبي متحد ديرينه خود چيزي در حد محال است.و تمام نقشه ها براي جدا كردن ايران و سوريه و در نهايت ضربات مهلك اقتصادي و سياسي بر روسيه است.
روسها بايد بخاطر خودشان هم كه شده دست از بازي يك بام و دو هواي خود بردارند و نسبت به امتيازات زود گذر هوشيار باشند.روسيه حتي بدون پايگاه ائيدئولوژيك ايران در منطقه با مقاومت جدي روبرو بود. اما اين پايگاه جنگ نرم با قدرت نظامي باعث شد روسيه در موقعيت برتر قرار گيرد.
روسها نبايد به غرب اعتماد كنند .گسستن اتحاد ايران و روسيه باعث از دست رفتن يكي ديگر از متحدان روسيه يعني سوريه خواهد شد.ايران در تحريم بعدي با اين روند كنار روسيه نخواهد ماند و هردو آسيب پذير خواهند شد.
بابا مثل یک کشور عادی زندگی کنیم تو امور دیگران دخالت نکنیم. دیگه نه نیاز به روسیه هست و نه به امریکا... فهمیدید؟
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
بی راه نمیگی ولی همیشه هم اینطوری نیست، نمونه هاش بسیاره
ما ملت ساده انگاری هستیم که معتقدیم دیگران منافع ملی خود را به خاطر ما کنار می گذارند. اشتباه ما در اینجاست که منافع ملت خود را فدای بیگانگان و تاجرانی می کنیم که به ملت و کشور ما به عنوان کالایی نگاه می کنند که در صورت دریافت سود بیشتر حاضرند آن را به هر کسی بفروشند. فرقی نمی کند این بیگانه هر کدام از سایر کشورها از سودان و جیبوتی تا آمریکا و روسیه می تواند باشد. تاریخ را فراموش نکنیم. در سیل سیاست ما هم سیاستمدار باشیم: مکر دشمن را با مکر، خنده او را با ریشخند، عصبانیت او را با منطق و قدرت نمایی او را با نوآوری فلج کنیم. آیا نمی توان برای هر زهری پادزهری ساخت؟
سالهای سال ثابت شده به روسیه نمیشه اطمینان کرد صدرحمت به امریکا
روسیه خودش مشکلات زیادی داره هم در داخل و هم در همسایگانش و هم در دنیا.به عنوان مثال
۱-در داخل تحریمهای غرب باعث نا رضایتی مردم شده و فشارهای اقتصادی زیاد شده بر مردم و این رو بدونید نگه داشتن کریمه خط قرمز برای ماندن پدتین در قدرت هست و همه می دونند دنیا می خواد کریمه به اکراین برگرده.پوتین برای نگه داشتن راهی برای مدینرانهدر سوریه و ترکیه هرگز دست به کار خطر ناکی نمی زنه.
۲-در همسایگان روسیه هر لحظه بوی آغاز چند جنگ خونین که بعید نیست به داخل روسیه هم کشیده بشه هست مانند جنگ قره باغ که می تواند هم روسیه و هم ایران را فلج کند
۳-در منطقه هم حمایت روسیه از اسد باعث رفتارهای ضد روسی شده تا جایی که سفیر آن کشور ترور شد و این برای روسیه که یک اقلیت بزرگ مسلمان دارد بسیار خطرناک و یاد آور جنگهای داخلی چچن هست.
در نتیجه بهترین گزینه برای روسیه کارت ایران هست که با آن تا گرفتن آخرین امتیاز از غرب بازی کنه و آخر دور بندازه این کارت رو.چون روسیه می دونه هر نظاپی هم تو ایران سره کار بیاد باید نیم نگاهی به روسها داشته باشه شایدم با تجزیه ایران صاحب خاکم بشه.
زمانیکه تاریخ 200 سال گذشته ایران را مرور کنیم می بینیم دولت روسیه چه صدمات و آسیبهایی به کشورمان زده که تا به امروز نیز جبران نشده است حالا شما از دولتی که همیشه چشم طمع به خاک ما داشته و همیشه دوست میداشته با هر ترفند و کلکی به آبهای گرم جنوب ایران دسترسی پیدا کنه توقع دوستی دارید
تاریخ 40 سال گذشته نشان داده است که آمریکا بسیار قابل اعتماد تر از شوروی سابق و حالا روسیه است. حمایت بی چون چرای آمریکا از حامیان منطقه ایش (عربسان، امارات، قطر و صد البته اسرائیل) دلیل این واقعیت است.
شما یا نمی دونید سیاست چیه یا تاریخ نخوندید. فکر می کنید مثلا انگلستان و فرانسه و آلمان به عنوان مثال با همدیگر چطور روابطی داشتند؟ همیشه با هم و علیه دشمن سوم متحد میشدند؛ الان هم تقریبا فرانسه و المان خلاف جهت مورد علاقه انگلستان حرکت می کنند. همه جا همین طوری است.
سیاست یعنی همین باید به فکر کشور ومردمش باشددر سیاست هیچ کس دوست دائم ویا دشمن دائم نباید باشد
ایران هیچوقت عبرت نمی گیرد تمام کشورهای دنیا منافع ملت و کشورشان رادر اولویت قرار می دهندغیر از ایران روسیه هم یکی از این کشورها هست
فقط کافیه برگردیم به 200سال قبل ببینیم از اون موقع روسیه چقدر از خاک ما رو گرفت و چه بلایی تو جنگها سر ایرانیها آورد!!!!!
التماس تفکر
رسیه از خداشه بین ایران و آمریکا درگیری بشود و نفت را به قیمت 200 دلار در بشکه بفروشد
بوی جنگ می آید! به جای حل مسئله سوریه به سختی، می تواند یک درگیری از نوع جنگ در ایران از طرف آمریکا راه حل غربیان باشد، با پشتیبانی اعراب، اسرائیل و صد البته سوریه و ترکیه. تازه به حمایت سازمان ملل و اروپا هم نمی توان حسابی باز کرد. ببینید دور و برمان را آتش گرفته است، تنها متحدان ما عراق و سوریه است که گردن در منجلاب فرو هستند. افغانستان هم که حیاط خلوت ما بوده، شده زمین بازی عربستان از طریق پاکستان.
روسیه دشمن شماره یک ملت ایران و شیطان تر و خونخوارتر از آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس است!!!
ایران برای روسیه بیشتر از آنکه یک سرمایه باشد یک ابزار با قابلیت نسبی محدود به شمار می آید.لطفا اینو با طلا بنویسید بندازید به گردن دلواپسان
مطابق گزارش شماره 664287 امروز خودتان "سخنگوی ولادیمیر پوتین از مخالفت روسیه با اظهارات ضدایرانی روزهای اخیر دونالد ترامپ خبر داد." پس چه سکوتی؟ چرا تابناک به روسیه گیر داده؟
شما انتظار داريد پوتين آمريكا و اروپا را رها كند و به ايران و حزب اله و حوثي و حشد الشعبي بچسبد؟ خودتان جاي ايشان بوديد چكار ميكرديد؟ مگر همه كشورها و ملت ها دم از منافع ملي نميزنند. پ.تين كه عاشق چشم و ابروي ايرانيها نيست
ماهیت روابط روسیه و ایران را تازگی درک کردید؟
با امريكا و غرب دشمن ، اعراب كه دشمني تاريخي ، شرق اسيا خنثي و بدون اتحاد و در نهايت روسيه هم كه اينچنيني .... واقعا اين چجور سياستيه كه ما داريم
انتظار واکنش از طرف روسیه، توقع ناجایی است. اگر امریکا روسیه را بر سر قضیه اوکراین تحت فشار قرار دهد مگر ایران غیر از سکوت کاری میکند. پس آنها هم می توانند ادعا کنند ایران متحد خوبی نیست.
در واقع اتحاد ایران و روسیه بر سر مسائل خاصی است و انتظار داشتن روابط برادرانه و متحد تما عیار در همه زمینه ها دور از واقعیت است.
باید از همین اتحاد موجود استفاده کرد نه اینکه به بهانه های اینچنینی سعی در تنش زایی در دنیایی پر از دشمن کرد.
بدترین کار در تحلیل سیاسی عجله است .دومین اشتباه این است که فکر کنیم اگر در گذشته رابطه دوکشور جور مخصوصی بوده است در آینده هم همنطور خواهد بود.سومین اشتباه این است که فکر کنیم
برای دفاع از منافع خودمان تاید به کشور دیگری تکیه کنیم .ما باید به نحوی عمل کنیم که همیشه
بتوانیم هزینه عمل خودمان را خودمان بپردازیم ومنتظر دیگران نشویم و نکته آخر این که کریمه همیشه مال روسیه بوده و الان هم هست وهیچ لزومی ندارد که روسیه به خاطر کریمه باجی به آمریکا بدهد .این تحلیل اشتباه است
باید صبر کرد ودید این ترامپ ظاهراً دیوانه واقعا چه می خواهد فعلا هم برای روسیه و هم ایران عاقلانه است که بهترین کار سکوت است
کاش دولت مردان ما بصورت واقعی و نه هیجانی سوابق روابط ایران با دو قدرت (روسیه و آمریکا) را ملاک تصمیم سازی ها و چراغ راه خود قرار دهند.
در سالهای گذشته کشور ما از ترس آمریکاییها گرفتار نیرنگ و خیانت روسها شده است. وگرنه چرا در مورد تضیع حقوق ایران در تقسیم دریای خزر کسی حرفی نمیزند؟؟؟؟ خیانتی که روسها نسبت به منافع ما کردند دیر یا زود بر ملا خواهد شد.
این خبر خود تابناکه: کرملین:با موضع ترامپ علیه ایران مخالفیم

خیلی سریع برای همه چیز تفسیر میزنه
جنایاتی که روسها درحق ملت ایران در طول قرنها کرده‌اندقابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست . امید بستن به روسها دنبال سراب رفتن است
دلیل اعتماد بیش از حد به روسیه و عدم اعتماد مطلق به آمریکا را باید از دواتمردان پرسید. اصولا روسیه همیشه از پشت به ایران خنجر زده و هرگز دوست ما نبوده. شعار انقلاب ما نه شرقی نه غربی بود. ما "نه غربی" را خیلی جدی پیاده کردیم، اما کاملا به شرق وابسته بوده ایم، چه چین و چه روسیه. در حالیکه در خوشبینانه ترین حالت آنها به فکر جیب خود هستند. روسیه با ترامپ در مورد سوریه و ایران توافق می کند و خود او به تشکیل خاور میانه جدید کمک می کند. شک نکنید!
روسیه برادر بزرگ مائه روسیه امید مائه
روسیه برادر بزرگ مائه روسیه امید مائه روسیه هرکاری بکنه هر کم لطفی که بکنه هر معامله ای بر سر کشور ما با دول غربی بکنه عیب نداره بی الاخره ما با هم همسایه ایم آمریکای جهانخوار استکبار جهانی خبیث چی میخواد تو منطقه بره گم شه.
راستی ،ممنوعیت ورود اتباع کشورمون، ایران اسلامی به ایالات متحده کنسل شد.دیگه راحت میتونند(ازمابهتران)به آنجا سفر کنند
مرگ بر استکبار جهانی آمریکای جهانخوار جنایتکار
تابی جون سانسور نمیکنی؟
چرااز جنگ ده ساله و سه ساله ایران وروس نمیگوییید
اورانیوم های غنی شده رو که برده، دیگه چیزی ته دیگ نمی بینه که بخواد خودش رو به آب و آتیش بزنه
اتحاد استراتژیک؟
ایران و سوریه برای روسیه نه «متحد استراتژیک» و نه حتی متحد معمولی محسوب نمیشوند.
تحلیل ارائه شده منطقی به نظر می رسد.
با تشکر از تابناک برای انتشار این تحلیل
اینقدر امریکا و روسیه نگید یعنی میخواین بگید شما از امام بیشتر بلدین
نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی تابناک منتشر کن
روس ها در اوایل انقلاب با یک حرکت هوشمندانه مارا باغرب رودرو قرار دادند وتا حال حاضر داریم هزینه اش را می پردازیم
ا ما مفهوم استراتژیک را همانگونه که ما بکار میبریم اونها هم قبول دارند .ما یک عالمه مدرک تحصیلی که این کلمه را در خود دارد چاپ کرده ایم و برای واجد شرایط شدن افراد مورد اطمینان استفاده می کنیم اونا هم با این کلمه چنین برخوردی دارند
بسمه تعالی
با نگاهی اجمالی به تاریخ می توان متوجه شد که روسیه کشور قابل اعتمادی نبوده و یک کشور معامله گر است.
روس ها دقیقاً مثل گریه سانان، بی وفا و منفعت طلب هستند، فقط و فقط در راستای بهره وری و سوء استفاده دست دوستی دراز می کنند و به محض احساس خطر، در جبهه مقابل قرار می گیرند.
روسیه همیشه متحدان خودش را قربانی میکند اما آمریکا متحدانش در برابر هر خطری پشتیبانی میکند مثل کره ژاپن عربستان ... همه متحدان امریکا در جهان
ما هم گشتیم روسیه را پیدا کردیم و باهاش اتحاد استراتژیک بستیم و این هوش سیاسی سرشاز ما را میرساند
ترامپ این چیزی که به ما معرفی میکنند نیست،روسیه حتی به اخراج دیپلماتهای خودش هم از امریکا اعتراض نکرد،و دست بعمل متقاب نزد.با سه ماه نرفتن به امریکا نرفتن چیزی نمیشود پس منتظر اقدامات بعدی ترامپ باشیم و کار هایش رو خوب رصد کنیم،ببینیم واقعا طبق گفته خودش از خاورمیانه میرود یا نه
امريكا و روسيه هردو سر انگشت اسرائيل ميگردن
اسرائيل هم كه با ما بخاطر طرفدارى از فلسطينيهاى حامى ( خليج ع$$$ ) دشمن شده
ايا كسى ميتونه اين معادله يك مجهولى رو حل كنه؟
مرگ بر روسیه
روسیه روسیاه
از یک سوراخ چندبار گزیده شدن
ای خدا
باید به درستی اندیشید و به درستی تصمیم گرفت روسیه هیچ وقت متحد ما نبوده و نخواهد بود هر چه که تلاش کنیم روسیه رفتارش را در قبال ایران عوض نخواهد کرد و راه های پیش رو تغییر در سیاست های در قبال مسائل موجود هست و اینکه نباید در قبال آمریکا وارد فاز بی تفاوتی و تهاجمی شویم و شاید بهتر این باشد که با آمریکای دوران ترامپ هم دیداری داشته باشیم و نه از سر ضعف و استیصال بلکه از موضع قدرت و نه بر سر مسئله بر جام و باید بر سر چیزی دیگر گفت و گو کرد و نباید آرمان هایمان با مذاکره و مذاکره نکردم تضعیف شود در شرایط موجود
آقاجان خیال خودمونوراحت کنیم باید به تنهایی آنچنان قدرتمند باشیم که منتظر کمک از هیچ کشور یا همپیمانی نباشیم در هیچ زمینه ای حالا این وسط اگر کشوری سمت ما نزدیک شد هم چه بهتر فقط باید فکر قدرتمندتر شدن و منافع ملّی کشور خودمون باشیم
تامین نیازهای دفاعی منجمله جنگنده های مورد نیاز و درخواست ایران در کوتاهترین زمان ممکن بدون وقت کشی و بهانه گیری و توجه به شانتاژ غرب مخصوصا امریکای ترامپ شاید آخرین آزمون صداقت پوتین و روسیه از دیدگاه مردم ایران با توجه به سابقه نه چندان مطلوب این همسایه قدرتمند شمالی ما در مودت ،دوستی و همکاری باشد.
در این حد بگم که برای بیرون اومدن از چاه به ماکارونی بیشتر میشه اعتماد کرد تا به ظاهر طناب پوسیده روسیه و چین
برای بازی در سیاست باید مهره های مختلف داشت ولی ایران مهره های خود را با افکار تند وبدون فکر از دست داده اگر ارتباط ایران با کشور امریکا قطع نبود الان خیلی قوی تر می توانست در دنیا بازی کند ارتباط داشتن و سفارت داشتن در کشور ها به منزله خوب بودن با ان کشور نیست ولی می توانست نقش ایران را در منطقه پررنگ تر کند قطع ارتباط یعنی قطع منافع روسیه با امریکا تا پای جنگ هسته ای رفتند اما سفارت هایشان باز است ترکیه با اسرائیل درگیر شد ولی سفارت ها را نبستند و از دیوار ان بالا نرفتند فرق ایران با همسایه هایش در این است که مهره ها و پل های پشت سرش را خراب کرده و فقط مجبور است با کشور های بلوک شرق (روسیه و چین)تصمیم گیری کند
از کوزه برون تراود هر چه دروست.
مسئولان تمامي كشورها به فكر منافع كشور خود و مردمشون هستند مگر مسئولين
منافع عده ای در داخل کشور در ادامه دادن شعار مرگ بر امریکاست حتی در صورت وارد شدن هرگونه خسارت به کشور ومنافع ملی در یک کلام همینه که هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
منافع همان عده همسوی منافع ملی ایران نیست. بلکه همسوی منافع ملی کرملین است.
به نام خدا
اگر در روابط و معادلات بين المللي مان همواره منافع ملي كشورمان مد نظر باشد يقينا سود مي بريم .
اما متاسفانه بارها در سنوات گذشته منافع ملي ما فداي رسيدن به اهداف واهي شده كه هيچگونه سودي براي ملت ايران نداشته و حتي خسارات جبران ناپذير مادي و معنوي برايمان داشته است .
من به عنوان يك ايراني خواهش مي كنم منافع ملي را فدا نكنيد ، تنها ما ملت ايران هستيم كه بايد در هر مقام و مسلكي هستيم دست به هم داده و ايراني بهتر براي خود و آيندگانمان بسازيم
خدايا ايران و ملت ايران را حفظ بفرما
خوشبختانه در داخل کشور انبوهی از تحلیگر مسایل سیاسی داریم و دست ریس جمهور آینده برای انتخاب وزیر خارجه وکادر دیپلماسی پر است.
چقدر مفسر و تاریخ دان اینجا زیاد شده!!!

علمشو ندارید نیازی به بحث نیست..از کلمات کلیشه دوری کنید

هیچ کشوری مثل بریتانیا در تاریخ گذشته به ایران خیانت نکرده است

روسیه هم اگر کاری صورت داده در گذشته...متهم را باید از حاکمان سست ان روزگار جستجو کرد


روسیع ترکمن چای و گلستان به ما تحمیل کرد .. چون از ضعف ایران در ان دوره نهایت استفاده را برد


پس مقصر حاکمان ان زمان خودمان بودند که با نابلدی در اداره امور ؛ هر کشوری که میتوانست چنگی بر صورت این ملت میکشید


در ضمن تاریخ را ک بخوانیم. ما خودمان نیز علیه دیگر کشورها مثل هرات هند و همسایگان شمال غربی

دست به لشگر کشی و عهد شکنی زده ایم!


کلام اخر

یک عده 200 سال گدشته و تجاوزات روسیه را بخاطر دارند اما خیانت دخالت و جنایت چند دهه اخیر تا به امروز امریکا را نه!



به فکر منفعت ملیتان باشید...و تا میتوانید از ان استفاده کنید بجای دشمن تراشی..روسیع اگر متحد ما نماند اما علیه ما نیز یکی نمیشود

چون جنگ در اروپا شکل خواهد گرفت...



دوستدار و منتقد تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
در روسيه باران بياد شما در ايران چتر به سر ميگيريد.!
همین اظهار نظرات مردمی که مشت نمونه خروار است را کارشناسلن سیاسی روس هم مطالعه میکنند و از دیدگاه غالب در ایران آگاه می شوند. اما ما علیرغم رفتارهای منفعت طلبانه یکسویه روسها هنوز روی این کشور حساب باز می کنیم.
چرا؟ یکدلیلش شاید منفعت طلبی کوتاه مدت به حای راهبرد های واقعی در سیاستهای نظام باشد.
طبق پیش بینی نوستراداموس ابتدا تزار روس با ایران متحد شده سپس به ایران پشت کرده و متحد غرب میشه علیه ایران و جنگ سختی صورت خواهد گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
کم فیلم ببین
روابط ما با روسیه باید تاسطحی باشد که منجر به قطع رابطه نشود .نباید غرق روابط با آنها شویم چون ممکن است روزی ازپشت به ما خنجر بزنند
یک جنگ سخت در راه است
اعتماد و انتظار پشتیبانی از. روسیه مثل اعتماد و انتظار از حباب روی آبه
برای گفتن از روسیه همین بس که روس ها پیمانی نحس را بر کشورم تحمیل کردند که نامش با نام محل زندگیم شهر ترکمانچای پیوند خورده است.
سکوت معنادار ؟
خیلی واضح هست
روسای عوضی
ملت خردمند مسئولین.....
پیش بینی من این است که امریکا به بهانه مداخله و درگیری ایران با کشورهاز منطقه به ایران حمله خواهد کرد
روسیه در طول تاریخ به بهانه‌های مختلف همواره از ایران دزدیده،از نفوس بگیرید تا منابع...
فکر میکنم مسئولین ما سعی کردن خودشون رو به روسیه و چین نزدیک کنند تا بلعکسش، در ضمن روسیه و هم چین و هم هرکشور دیگر از جمله همین ترکیه که بخاطر مذهبی بودنش سرکار اومد و مسئولین ما کف و هورا میکشیدند
اکثر تفسیر های تابناک اینجوریه
بیشترین دشمنی رو تو طول تاریخ روسیه با ایران داشته. منتهی توی استعمار با سیاست تر از آمریکا بوده. وگرنه ما باید تو راهپیمایی 22 بهمن قبل از مرگ بر آمریکا، مرگ بر روسیه بگیم
اخرچقدرساده لوحی تاریخ رانگاه کنیدبیشترین زیان وضرر راروسیه به ایران زده /مااصلاهمسایه دوستی نداریم/اگرمیخواهیم ایران سربلند باشدفقط دراولویت ملت ایران باشه چون همیشه این ملت بوده که ازخاک ایران دفاع کرده /داخل ایران تقویت شود هیچ کشوری جرات نمیکند نگاه چپ کند.زنده باد ایران
روسیه هنوز هویت فرهنگی ندارد که بتواند روابط استراتژیک داشته باشد. دلیل جدایی اکراین هم همین است که چیزی در روسیه نمی بیند که در اروپا و غرب پیدا نکند. ایران هم همین طور. ما در نهایت مجبوریم با همسایه ها دوست و اتحادیه بسازیم. درباره ترکیه هم تنها راه ما حمایت از کردها ارمنی ها و یونانی هاست. روسیه در صورت حمایت ایران از یونان و ارمنی ها رابطه اش با ترکیه به هم می خورد. ساده است، همیشه جوری بازی کن که هر دو دوست یکی دوست تو شود و دیگری دشمن دیگری. به این شکل تو قدرت می گیری. خلاص
بسمه تعالی راستی دریای خزری که صاحب ۵۰ درصدش بودیم چی شد ......؟؟؟؟؟؟!!!!!
اعتماد کردن به پوتین اشتباه محض است
دو جناح آبکی ما در این مملکت اتحاد استراتژیک صرفا سر منافع شخصی ندارند(ملت اصلا به جهنم) شما چه انتظاری از روسیه ... دارید.
چه زود فراموش کردیم؛ نه شرقی و نه غربی را ! تعامل باید باشد، ولی استقلال یعنی نه شرقی و نه غربی!
شما نگاه کنید هر کشوری که با روسها رابطه به قولا گرم داره همشون دارای عقب ماندگیهای اقتصادی و نابسامانی هستند
هر دولت و مقامی در دنیا به فکر رفاه و اسایش ملت خودش و پیشرفت مملکتش میباشد
روسها و عربها دو دشمن قهار ایران هستند که تا ایران را ندوشند و بیچاره نکنند دست از سر ایران بر نمیدارند.
تابناك عزيز اين يك نظر سنجي خوبيست اكثرا معتقد به عدم همكاري با روسيه هستند لطف كنيد مقاله اي هم در باره اين نظر سنجي بنويسيد تا شايد....
آمریکااز شوروی وشوروی از آمریکابدتراست،واسرایئل از همهبدتراست،دلواپسا همبدانند،اگر زمان شاه کلدرآمدما بجیبآمریکا وانگلیسمیرفت الآن صدبرابرش بجیب کشورهایی میره که که ازهرنامردی ،نامردتره مثل افغانستان صدها کشوردیگه که اگه روزی استقلال کامل پیدا کنند
ما نباید فکر کنیم شخصی مثل پوتین منافع کشورش را بخاطر ایران نا دیده میگرد ترامپ احتمالا به پوتین باج سنگینی میدهد تا پوتین در مقابل فشار امریکا به ایران سکوت کند در دوران ترامپ احتمالا با امریکا وارد رویارویی نظامی خواهیم شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار