بازدید 5117
۳

سقوط ۱۰ هزار میلیاردتومانی بورس در ۱۰روز

ارزش کل بورس تهران از سه‌شنبه ۲ هفته پیش که نماد بانک ملت پس از ۶‌ماه در بورس باز شد، تا دیروز (شنبه) ۱۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۶۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴ 05 February 2017
الف نوشت: ارزش کل بورس تهران از سه‌شنبه ۲ هفته پیش که نماد بانک ملت پس از ۶‌ماه در بورس باز شد، تا دیروز (شنبه) ۱۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

یک هفته بعد از واردآمدن ضربه ریسک صورت‌های مالی آلوده بانک‌ها بر بورس، این بار ریسک بدهی‌های سنگین مالی شرکت‌های فعال در صنایع معدنی و فلزی، در کنار افزایش ریسک‌ها ومخاطرات سیاست خارجی، بازار سهام را وارد چالش جدیدی کرد.

افت 10هزار میلیارد تومانی
دیروز همگام با مجموعه این عوامل شاخص عملکرد بورس تهران با افت سنگین 590واحد مواجه شد و به کانال 76واحد سقوط کرد. با این میزان نزول رقم کل افت ارزش بازار سهام در 10روز گذشته، از مرز 10هزار میلیارد تومان عبور کرد. پنجم بهمن‌ماه که نماد بانک ملت در بورس باز شد ارزش کل بورس تهران 331هزارو 800میلیارد تومان بود که این مقدار در پایان مبادلات دیروز به 321هزارو 700میلیارد تومان رسید، به این ترتیب ارزش کل بورس تهران در این مدت دست‌کم 2.5میلیارد دلار افت کرده است.

چالش ادامه‌دار سهام بانک‌ها
10روز پیش، یعنی در جریان مبادلات روز 5بهمن بورس تهران، وقتی نماد بانک‌ ملت پس از 6‌ماه باز شد، ارزش بورس تهران فقط در طول چند ساعت 4300میلیارد تومان کاهش یافت. این افت تحت‌تأثیر گزارش‌های مالی جدید بانک ملت رخ داد. این گزارش‌های رسمی نشان می‌داد عملکرد بانک ملت برخلاف آن چیزی که قبلا تصور می‌شد چندان مطلوب نیست. یک هفته بعد از این اتفاق نماد بانک تجارت هم در بورس باز شد و بازهم مطابق همان سناریوی قبلی، شاخص عملکرد بورس تهران با افت مواجه شد. هنوز نماد بانک‌های صادرات، اقتصاد نوین و پارسیان در بورس باز نشده است. پیش‌بینی می‌شود اثر بازگشت سهام این 3بانک هم بر شاخص بورس تا حد زیادی ناخوشایند باشد.

ریسک‌های جدید، در صنایع جدید
دیروز با انتشار گزارش تفریغ بودجه سال 94دولت مشخص شد که رقم بدهی‌های 2شرکت بزرگ چادرملو و گل گهر که در حوزه تولید سنگ‌آهن فعال هستند به دولت به 2هزار میلیارد تومان رسیده است که این موضوع قیمت سهام این شرکت‌ها را پایین کشید و در عین حال منجر به افت شدید قیمت سهام بسیاری دیگر از شرکت‌های معدنی و فلزی ازجمله فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، توسعه معادن و فلزات، توسعه معادن روی، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی و سایر شرکت‌های وابسته به این صنعت شد.

به این ترتیب در شرایطی که هنوز پرونده سهام بانک‌ها در بورس بسته نشده است دومینوی نزول بورس با افت سهام شرکت‌های معدنی و فلزی تشدید شد حتی پیش‌بینی می‌شود در مرحله بعد سهام شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی به‌دلیل تثبیت قیمت دلار و کاهش درآمدهای ارزی، زمینه‌های نزول شاخص بورس را فراهم کنند. در چنین شرایطی، وقوع چند رویداد جدید در حوزه سیاست خارجی، سایه ریسک‌های درون‌زا و برون‌زا را بر بازار سهام سنگین‌تر کرده است.

ریسک ترامپ
اطلاعات مربوط به آمار معاملات بازار سهام در مبادلات دیروز نشان می‌دهد که نزول بازار سهام فقط مربوط به کاهش ارزش سهام شرکت‌های فعال در بخش معادن نبود. در مبادلات دیروز سایه یک روند عمومی نزول بر فراز بورس پهن شده بود به‌طوری که در پایان مبادلات دیروز قیمت سهم 250شرکت افت کرد و فقط قیمت سهام 62شرکت با اندکی رشد مواجه شد این ارقام نشان می‌دهد که دیروز قیمت سهام 75درصد شرکت‌های بورس افت کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که ماجراجویی‌های سیاسی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که ظرف روزهای گذشته با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نیز همراه شده در بروز این شرایط نزولی فراگیر در بورس بی‌تأثیر نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
چه اقتصادیه که ترامپ حرف میزنه 2.5 میلیارد دلار افت میکنه والا تو خود امریکا هم اینجوری نیست این حباب امان از این حباب
با بی تدبیری دولت و ریاست محترم بورس فکر کنم تا عید چیزی از بورس و سهامدار باقی نمی مونه.
جالب اینجاست که روزنامه تخصصی موضوعات اقتصادی یعنی دنیای اقتصاد در این ده روز درصفحه اول خود به همه چیز پرداخته جز بورس !!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل