بازدید 14676
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد دلار و سقوط شاخص بورس» تا «وضعیت خودروهای ۲۵۰۰ سی سی متروکه»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات بازار سکه، بورس و ارز، زمان تک نرخی شدن ارز، نظر سیف درباره بدهکاران بانکی، تورم دی‌ماه روستایی، دلیل افزایش قیمت برنج هندی، کاهش صادرات نفت عراق به دنبال کاهش تولید اوپک، تبعات تصمیم ترامپ در صنایع آمریکا و ادعای آمریکا درباره دامپینگ چین روی فولاد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 06 February 2017
از «رشد دلار و سقوط شاخص بورس» تا «وضعیت خودروهای ۲۵۰۰ سی سی متروکه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات بازار سکه، بورس و ارز، زمان تک نرخی شدن ارز، نظر سیف درباره بدهکاران بانکی، تورم دی‌ماه روستایی، دلیل افزایش قیمت برنج هندی، کاهش صادرات نفت عراق به دنبال کاهش تولید اوپک، تبعات تصمیم ترامپ در صنایع آمریکا و ادعای آمریکا درباره دامپینگ چین روی فولاد را در بر دارد.



افت 209 واحدی شاخص کل بورس

روز یکشنبه 17 بهمن ماه شاخص کل بورس از ابتدای ساعت معاملات روند نزولی در پیش گرفت و با افت 209 واحدی به ارتفاع 76 هزار و 616 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با افت 86 واحدی به رقم 15 هزار و 404 واحد دست یافت. ارزش معاملات نیز 1243میلیارد ریال شد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را نماد وبملت با 16 واحد و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نماد خساپا با 29 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز از آن نماد وتجارت با 82.5 میلیارد ریال بود. در فرابورس نیز آیفکش شاهد افت 2.5 واحدی بود که روی عدد 836 واحد تثبیت شد. ارزش معاملات نیز رقم 1205میلیارد ریال را نشان داد.



سکه به مرز یک میلیون و ۲۰۰هزارتومان رسید

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۵۶ هزار تومان، نیم سکه ۶۳۱ هزار تومان، ربع سکه ۳۳۵ هزار تومان، سکه یک گرمی ۲۱۳ هزار تومان است. به نقل از مهر، هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۲۰ دلار و ۵۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان است.

افزایش قیمت دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات روز یکشنبه 17 بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با افزایش 274 ریال به رقم میانگین فروش 38 هزار و 323 ریال رسید. همچنین هر یورو با رشد 169 ریال به میانگین قیمت 41 هزار و 534 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز با افزایش 38 ریال به رقم فروش 10 هزار و 519 ریال رسید.



معاون وزیر اقتصاد: ارز امسال تک نرخی نمی شود

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره زمان تک نرخی کردن ارز گفت: هرچند دولت برای تحقق این امر مهم تا پایان امسال برنامه ریزی کرده بود اما در زمان کنونی، عملی نیست. «سیدحسین میرشجاعیان حسینی» در گفت وگو با ایرنا اضافه کرد: این مساله دغدغه وحشتناکی برای دولت نیست، زیرا سبد کالای ارز مبادله ای کم و کوچک شده است و شکاف بین قیمت ارز مبادله ای و آزاد نیز شدید نیست. به گفته این مسوول، از آنجا که نرخ ارز بر اساس نرخ تورم داخلی و بین المللی تعدیل می شود، باید به سوی افزایش برود و بالا حرکت کند. میرشجاعیان اضافه کرد: اگر در سال های آینده نرخ تورم 9 تا 10 درصد و متوسط نرخ تورم خارجی سه تا چهار درصد پیش بینی شود، باید نرخ ارز افزایش یابد و نباید از بالا رفتن قیمت دلار بهراسیم. وی ادامه داد: ترس ما باید وقتی باشد که نرخ ارز را سرکوب کرده و در همان سطح نگه داریم اما پس از مدتی به یکباره جهش کند.

سیف: بدهکاران بانکی تحت کنترل هستند

رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با مهر در توضیح این گفته وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه بدهکاران بابک زنجانی بزرگترین بدهکار بانکی نیست و یکی از بدهکاران بزرگ بانکی ۸۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: در کمیته فرادستگاهی که در بانک مرکزی تشکیل می شود، همه بدهکاران بانکی تحت کنترل هستند که همه دستگاه های موثر در آنجا حضور دارند که تا الان نیز دستاوردهای خوبی داشته ایم و پرونده این بدهکاران در آنجا بررسی می شود.

تورم دی‌ماه روستایی 7.1 درصد شد

مرکز آمار ایران شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در دی‌ماه سال 1395 را منتشر کرد. شاخص کل (بر مبنای 100=1390) در دی‌ماه سال 1395 عدد 249.0 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش داشته است. شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 7.1 درصد افزایش یافته که نسبت به تورم نقطه به نقطه ماه قبل (7.2 درصد)، 0.1 واحد درصد کاهش یافته است.

دلیل افزایش قیمت برنج هندی

سوراب کومار سفیر هند درباره گران‌فروشی برنج هندی به ایران در فصل آزاد بودن واردات این محصول در ایران  اظهار کرد:  این موضوع به عرضه تقاضا برمی‌گردد، هرچند باید در نظر داشت که هندی‌ها نیز دوست ندارند بازار خود را در ایران از دست بدهند. وی افزود: باید توجه داشت تا زمانی که کشش وجود دارد قیمت‌ها نیز متفاوت است. کومار در پاسخ به این سؤال که پس دلایل افزایش قیمت برنج هندی در بازار، افزایش تقاضای برنج از طرف ایران است گفت: من بازاریاب برنج نیستم و نمی‌توانم به این سؤال به‌ درستی جواب دهم اما باید در نظر داشت که عرضه و تقاضا یک کشش دو جانبه است وقتی برای این محصول تقاضا بالا می‌رود قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد و نوسان منطقی دراین‌باره وجود خواهد داشت. به گزارش تسنیم، سفیر هند در ایران در پایان گفت: تأکید می‌کنم که هند نمی‌خواهد بازار برنج خود در ایران را از دست بدهد.

کاهش صادرات نفت عراق به دنبال کاهش تولید اوپک

صادرات نفت خام جنوب عراق در ژانویه از رکورد بالای ماه گذشته کاهش پیدا کرد. این کاهش بدنبال اجرای توافق کاهش تولید اوپک و سایر تولید کننده ها برای جلوگیری از اشباع بازار صورت گرفته است. به نقل از کسی که با این مسائل آشنا است و نمی خواهد نامش فاش شود، صادرات نفت عراق در یک ماه گذشته 187 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است و به رقم 3.323 میلیون بشکه نفت در روز در ماه ژانویه رسیده است. این اطلاعات هنوز عمومی نشده است. امکان دسترسی به سخنگوی وزارت نفت برای اظهار نظر دراینباره در روز جمعه که یک روز تعطیل در عراق است وجود نداشت. به نقل از بلومبرگ، صادرات در ژانویه از شرکت نفت جنوبی 3.278 میلیون بشکه در روز بوده است و صادرات از شرکت نفت شمال 45000 بشکه در روز بوده است. وزیر نفت عراق جبار اللویبی در 9 ژانویه گفت "صادرات عراق از جنوب در ماه دسامبر به طور متوسط 3.51 میلیون بشکه در روز بوده است." اوپک و 11 کشور دیگر تولیدکننده عمده نفت که شامل روسیه می شود اواخر سال گذشته توافق کرده اند تا از اول ژانویه به مدت 6 ماه، 1.8 میلیون بشکه  در روز تولید خود را کاهش دهند که سهم عراق از این میزان 210 هزار بشکه است.

تبعات تصمیم ترامپ در صنایع آمریکا

جفری ایملت مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک آمریکا اعلام کرد: با توجه به اینکه حدود ۶۲ درصد از کل کارکنان جنرال الکتریک اتباع خارجی هستند و یا در خارج از آمریکا برای جنرال الکتریک کار می‌کنند، موافق ایجاد موانع سفر برای ۷ کشور نیستیم. او گفت: ما افراد زیادی خارج از آمریکا داریم که در حال همکاری با جنرال الکتریک هستند و نسبت به اقدامات انجام شده بسیار نگران هستند. وی تاکید کرد: ما می‌فهمیم که امنیت بسیار مهم است اما در عین حال نیاز داریم تا با افرادی که در در حال همکاری با ما هستند نیز کار کنیم و آنها باید مسافرت‌های زیادی به داخل و خارج از آمریکا داشته باشند. وی در پاسخ به اینکه آیا ساختن دیوار بین آمریکا و مکزیک و یا اعمال محدودیت برای ورود به آمریکا می‌تواند به افزایش تولید در این کشور کمک کند، گفت: به نظر من از نظر فلسفی ما معتقد به تجارت هستیم.  ما به جریان آزاد کالا بین کشورها معتقدیم و به همین دلیل به نظر من اجرای سیاست‌هایی نظیر ساخت دیوار مناسب نیست. وی در پاسخ به سوال دیگر درباره روابط چین و آمریکا و احتمال بروز هرگونه مشکل در آنها اعلام کرد: ما نسبت به این قضیه نگران هستیم و این مساله برای ما اهمیت زیادی دارد. ایملت ادامه داد : نه تنها برای جنرال الکتریک بلکه برای اقتصاد آمریکا و جهان نیز روابط مناسب اقتصادی و سیاسی چین و آمریکا بسیار مهم است چرا که این دو کشور،  دو قدرت برتر اقتصادی جهان بوده و روابط آنها برای همه جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آمریکا ادعا می کند چین روی فولاد دامپینگ می‌کند

به نقل از اسپوتنیک وزارت اقتصاد آمریکا اعلام کرد: تعرفه واردات فولاد ضدآب از چین به این کشور را از 63 درصد کنونی به 190 درصد افزایش خواهد داد. آمریکا چین را متهم کرده است که به عمد قیمت فولاد را با هدف فشار بر تولید کنندگان آمریکایی پایین نگه داشته است. معاون امور بررسی و اصلاح تجارت وزارت اقتصاد چین در پی این اقدامات دولت آمریکا گفت: پکن نسبت به افزایش تعرفه گمرکی واردات فولاد به آمریکا ناامید شده است. وانگ هجونگ ادامه داد: چین نسبت به اصرار آمریکا برای اعمال تعرفه گمرکی بالا علیه فولاد چین واقعا ناامید است و خواستار بررسی اقدامات غیرعادلانه آمریکا در تحقیق در مورد اتهامات وارده به چین است. این مقام چینی تأکید کرد: آمریکا اسنادی را که چین برای دفاع از خود و رد اتهام پایین نگه داشتن عمدی قیمت فولاد مورد بررسی قرار نداده است. وی تأکید کرد: این اسناد از سوی تولیدکنندگان فولاد در چین ارائه شده و آمریکا حتی از همکاری با دولت چین در این زمینه خودداری کرده است و این مسئله نقض قوانین سازمان تجارت جهانی است. به گزارش فارس، این دومین بار است که طی ماه گذشته اقداماتی علیه واردات فولاد چین به کشورها در جهان صورت می‌گیرد. 

خودروهای ۲۵۰۰ سی سی متروکه مشتری ندارد

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه خودروهای در اختیار ما ٩٥١ دستگاه اعم از متروکه و قاچاق و ضبطی قضایی و گمرکی است، افزود: سهم متروکه ٨٤ دستگاه و قاچاق ٨٧ دستگاه است و بالای ٢٥٠٠ سی سی نیز ١٧١  دستگاه متروکه و قاچاق است. همچنین دیوان عدالت رای داده مبنی بر اینکه خودروهایی که از مبادی رسمی وارد کشور شده و جلوی فروش گرفته شده در دو بخش قبل از مصوبه و بعد از آن تقسیم می شود که مزایده ٢٨ دستگاه خودروی بالای ٢٥٠٠ سی سی برگزار شده و تنها دو دستگاه پورشه آن به فروش رفته است، البته در این میان بنز و سایر خودروها هم وجود دارد. در دسته خودروهایی که بالای ٢٥٠٠ سی سی هستند و باید صادر شود نیز کار در حال انجام است. امین دلیری تصریح کرد: صاحب کالای متروکه باید اموال را مرجوع کند و کسی هم مراجعه برای مرجوع کردن نداشته است. در عین حال، افرادی که این خودروها را وارد کرده اند به نظر می رسد خیلی نیاز به این خودروها ندارند در غیر این صورت حتما آن را تعیین تکلیف می کردند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
ما ایرانی ها هرگز اجازه نمیدهیم که امریکا سقوط کند و وورشکست بشود . چ.ن دلار در همه جهان میرود پائین و از افتخارات ماست که روز به روز گران عرضه میکنیم و جالب همه هم میخرند !!
پاسخ ها
حمید رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
مزخرفه
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
چه ربطی داره؟؟؟؟
ضعیت بورس نشانگر شکست دولت روحانی و بد عهدی رئیس دولت به مردم و خیانت به سهامداران است که مطمئنا در انتخاب برایش گران تمام خواهد شد
بازهم تداوم سقوط بورس وباز هم بی تفاوتی محض روزنامه دنیای اقتصاد در مقابل ریزش های سهمگین بورس
برای مزایده خودروها بقدری مراحل اداری را پیچده کرده اند که کسی نمی تواند وارد این مزایده شود. وگرنه در روزنامه آگهی کنند ببینند .
بدهکاران بانکی تحت کنترل هستند!!!!!
از دی 92 که شاخص بورس به رشد 90 هزارواحدی دست یافته بود تا الان بورس 14 هزار واحد سقوط کرده (باوجود همه دستکاریها ) این یعنی ضعیف ترین بازدهی میان همه بازارهای سرمایه گذاری و ضرر سنگین سهامداران بورس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
دی 92 هم احساسی و واکنشی بود نه فنی و واقعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
بورس ایران بورسی واقعی نیست و تنها جنبه ویترینی و مجازی دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر