بازدید 8590
۱

توضیحات رییس بنیاد درباره پلاسکو و محرومیت‌زدایی از اقتصاد

بنا به گفته سعیدی‌کیا بنیاد مستضعفان یک و نیم درصد بیشتر از اقتصاد سهم ندارد
کد خبر: ۶۶۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵ 05 February 2017
 محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای نخستین بار بعد از حادثه پلاسکو در یک برنامه زنده تلو محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای نخستین بار بعد از حادثه پلاسکو در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و درباره این حادثه و محرومیت زدایی از اقتصاد توضیحاتی مطرح کرد.

بر اساس توضیحات رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دستگاه های مختلفی در ماجرای پلاسکو نقش دارند که باید نقش هرکدام از آنان در این ماجرا بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که در برنامه تلوزیونی تهران بیست حاضر شده بود در رابطه با ماجرای پلاسکو گفت:«دستگاه های مختفی در این ماجرا مسئولیت دارند که من نمی خواهم در حال حاضر اسم ببرم چرا که آقای رییس جمهوری یک کمیسیونی تعیین کردند که این موضوع را بررسی کنند. ما هم مسئول هستیم و نمی خواهیم به عنوان بنیاد مستضعفان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنم اما باید بررسی های حقوقی مشخص شود  تا تکلیف هر کس روشن شود.»

او با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده تا ابعاد این ماجرا بررسی شود توضیحات خود را اینگونه ادامه داد:« الان هم موقع این رسیدگی است. به هر حال تا مدتی برداشتن آوار و رسیدگی به صدمه دیدگان مطرح بود و الان فصل رسیدگی به این موضوع است که چه اتفاقی افتاده است. یک مدتی قاعدتا این رسیدگی طول می کشد.»  

سعیدی کیا بار دیگر تاکید کرد ساختمان پلاسکو در یک بازه زمانی دو ساله قابل ساخت است و در نهایت به آنهایی که او را در این باره مورد نقد قرار داده بودند پاسخی به این شکل مطرح کرد:«بنیاد با مشخصات استاندارد مطابق مقررات ملی کشور ان شاالله این ساختمان را ظرف دو سال می سازد. برخی به من نقد وارد کردند که نمی شود این کار را کرد. بالاخره تحصیلات و تجربه من در این کار هم هست. ان شاالله آن را به موقع خواهیم ساخت و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. »

رییس بینیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در بخش دیگری از توضیحات خود درباره رسالت این سازمان برای از بین بردن محرومیت اقتصادی گفت:« بنیاد مستضعفان یک بنیاد با سه عملکرد در بخش های اقتصادی، فرهنگی - اجتماعی و رفع محرومیت است. به علت تنوعی که بنیاد دارد قاعتا بزرگ دیده می شود وگرنه ما یک و نیم درصد اقتصاد کشور هستیم ولی چون تنوع در کارمان وجود دارد بزرگ به چشم می آییم. در حقیقت علت وجودی بنیاد آنطور که مقام معظم رهبری به من فرمودند خدمت به محرومین است و کار اقتصادی می کند تا بتواند بخشی از درآمدهای خود را صرف این کار کند و بخشی را برای توسعه و به روز نگه داشتن بنیاد داشته باشد.»

سعیدی کیا توضیحاتی درباره نحوه برنامه های بنیاد مطرح کرد و گفت:« برنامه های بنیاد سه ساله است. بخش های مختلفی در زمینه رفع محرومیت داریم. در بخش های مختلفی در توانمندسازی اقتصادی محرومان ، بهداشت و سلامت، توسعه آموزش و خدمات اجتماعی کار می کنیم. در کنار همه این ها مقام معظم رهبری به من فرمودند یک منطقه محروم را بگیرید آباد کنید.»  

او افزود:« در بخش توانمند سازی اقتصادی مردم، ما با تمام استانداران یادداشت تفاهم امضا کردیم. این تفاهم نامه به این شکل است که در استان ها طرح های محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم را استانداران با تیم شان بررسی می کنند و آنهایی که از نظر آنها  قابلیت دارد را به بانک می فرستند. بانک آن را بررسی می کند و اگر توجیه اقتصادی داشته باشد وام را تصویب می کند. برای هر استانی از امسال به بعد 20 میلیارد تومان وام فکر کردیم تامین کنیم و هر طرحی حداکثر دو میلیارد تومان که افراد بیشتری را در بر گیرد. الان این کار شروع شده است. تا الان دو هزار طرح از استان های محتلف مطرح شده که از این ها 340 تا 350 عدد قابلیت بررسی داشته و 127 عدد به قرارداد رسیده و پرداخت وام آن شروع شده است. این کار شروع اش مهم است ولی مهم تر از آن پایش اش است.»

بر اساس گفته های وزیر اسبق مسکن و شهرسازی این کار به تدریج بارورتر خواهد شد و تا 4 هزار طرح در استان ها را شامل خواهد شد که از این ها کارآفرین های بسیار خوبی برای کشور شکل می گیرد.

سعیدی کیا در ادامه گفت:« امسال کار دیگری به طور مشترک با کمیته امداد انجام دادیم و بر اساس آن 1000 وسیله نقلیه برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور که آنان شناسایی کردند و ما با آنان مشارکت کردیم تهیه شد.»

او همچنین به از بین رفتن ماهیان خاویاری دریای خزر اشاره کرد و گفت:« در استان های شمالی کشور ماهیان خاویاری متاسفانه در دریای خزر از بین رفته است. محوریت کار ما همیشه مردم است. با سه استاندار شمالی کشور تفاهم کردیم و تا کنون 37 طرح ارائه کردند که 20 طرح تصویب شده و 4 طرح وام شان را دریافت کردند. بنا شده ما به کمک مردم ماهیان خاویاری را پرورش دهیم و یک مرکزیت هم برای تامین بچه ماهی  ایجاد کنیم و به این افراد بدهیم. امیدوارم این کار باعث شود خاویار ایران بار دیگر در دنیا جایگاه حقیقی خودش را پیدا کند.»  
 
توضیحات رییس بنیاد درباره پلاسکو و محرومیت‌زدایی از اقتصاد
 
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به همکاری بنیاد با وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:« ما با وزارت بهداشت از نزدیک کار می کنیم. طرح های کوچکی در نقاط دوردست به عنوان درمان بستر پیشنهاد کردیم و داریم با کمک آنها می سازیم. یک بیمارستان کوچک 20 تخت خوابی می سازیم  که بنیاد با آنها مشارکت دارد و دو آمبولانس می گذاریم و آنها نیز بیمارستان را تجهیز می کنند که بخشی از نیاز مردم را تامین کند. همچنین طرح سلامت مادران در نقاط محروم را داریم. بچه هایی که ناقص به دنیا بیایند هزینه زیادی برای کشور دارند به همین دلیل ما امسال 60 هزار مادر باردار را باز به کمک وزارت بهداشت از طریق خانه های بهداشت تحت پوشش قرار دادیم و به آنان سبد کالا می دهیم به گونه ای که نیازشان رفع شود. این را ادامه می دهیم چون بیشتر از این رقم در کشور وجود دارد و به طور سالانه 20 هزار عدد آن را افزایش می دهیم.»

سعیدی کیا در همین رابطه ادامه داد:« از وقتی با بیماری ای بی در ملاقات های مردمی آشنا شدیم این افراد را تحت پوشش گرفتیم. از طریق وزارت بهداشت و مرکز بیماری های خاص این اقدام انجام شد. الان 520 نفر شناسایی شدند که برای آنها جایی به نام خانه ای بی در نظر گرفتیم. امیدواریم بشود تسکین هایی صورت گیرد چرا که تا الان راه درمانی برای آنها فراهم نشده است. »

او همچنین در رابطه با فعالیت های بنیاد در بخش آموزش نیز توضیحاتی اینگونه مطرح کرد:«دانش آموزان نقاط محروم را با کمک آموزش پرورش حدود 50 هزار تحت پوشش قرار دادیم و با لوازم کمک آموزشی به آنان کمک کردیم. خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی داشته و بیشتر از 5000 نفر در کنکور دانشگاه های دولتی قبول شده اند.»  

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ادامه داد:« ما متوجه شدیم تعدادی خانوار در کشور هستند که دو معلول بیشتر دارند و متاسفانه تا 7 معلول هم در خانواده ای هست. این ها 11 هزار و 300 خانوار هستند. بنیاد با همراهی بنیاد مسکن، بهزیستی، خیرین مسکن ساز و سازمان ملی زمین و مسکن این افراد را تحت پوشش گرفته و امیدواریم ظرف 4 سال آینده اینها را صاحب خانه کنیم.  مشکل اصلی اینها نیز خانه است که داریم انجام می دهیم. در رابطه با خانواده هایی که فرزند سه قلو به بالا دارند هم  سالانه تعدا شان 700 عدد هست که داریم پوشک و شیر خشک شان را تا دو سالگی تامین می کنیم و آنهایی که مسکن ندارند را کمک می کنیم. »  

بخشی دیگر از توضیحات سعیدی کیا به توضیحات مقام معظم رهبری در رابطه با آبادانی یک منطقه محروم ارتباط پیدا کرد که او در این باره به محرومیت زدایی از روستای قلعه گنج اشاره کرد و آن را به این شکل روایت کرد:« قلعه گنج در جنوبی ترین نقطه کرمان است. من وقتی خدمت مقام معظم رهبری بودم ایشان به من فرمودند:«  یک منطقه را در نظر بگیرید آنگاه بپردازید به رفع محرومیت از آن منطقه؛ به ایجاد اشتغال؛ ایجاد رونق و هر کاری که لازم دارد.  یک منطقه را از آب و گل در بیاورید.» استاندار کرمان که پیش من آمده بود گفت که منطقه قلعه گنج را بیاید آباد کنیدو با هم رفتیم آنجا منطقه را بررسی کردیم و با توکل به خدا و با توجه به فرمایش آقا رفتیم و شروع کردیم. تقریبا آبان 93 یک تفاهم نامه ای نوشتیم که وزارتخانه های ذیربط هم امضا کردند و کار آغاز شد. ما فکر کردیم آبادانی یعنی چی؟ ما در جمهوری اسلامی ایران برای روستاها خیلی کار کردیم که این ها اثر داشته است. این ها زمینه ساز و نیاز توسعه هست ولی پیشرفت آبادانی چیز دیگری است. امکانات به روستاها رفته ولی آنطور باید و شاید از محرومیت در نیامده اند.»

سعیدی کیا ادامه داد:« آبادانی یعنی جایی که مردم بتوانند معشیت پایدار داشته باشند. نیازهای اقتصادی، آموزشی و بهداشت و درمان شان برآورده شود و بتوانند کارهای اجتماعی کنند. ما شعار مان کار با مردم برای مردم و توانمندسازی و معشیت پایدار است. یعنی ما آنجا نمی رویم خودمان را جای مردم قرار دهیم و این مردم هستند که باید زندگی شان را سامان دهند. ما کاری که می کنیم یک بستر فراهم می کنیم و کارهایی که نمی توانند بکنند با آموزش و راهنمایی که صورت می گیرد این کار را انجام می دهیم. اولین نکته اعتماد مردم است. معمولا ما مسئولان می گوییم مردم به ما اعتماد کنید ما می خواهیم برای شما کار کنیم. من همیشه بر عکس این را می گوییم و اعتقاد دارم ما باید به مردم اعتماد کنیم. بر این اساس یک شبکه مدیریت ایجاد کردیم برای اینکه بتواند کار را سامان دهد. با تجربه و امکانات موجود کار را آغاز کردیم. در کشور ما خیلی امکانات رها شده وجود دارد به طور مثال یک سوله در هماین منطقه وجود دارد که متوجه شدیم برای فرش است. رفتیم قرارداد بستیم تا حالا 120 خانم آموزش قالیبافی دیدند و الان 100 نفر در خانه هایشان دارند قالی می بافند. الان یک امیدی ایجاد شده و ما هم  ما گفتیم تا دو سال قالی های تان را می خریم.»

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در رابطه با طرح توسعه قلع گنج افزود:« مرحله دوم یک مشاور گرفتیم برای اینکه طرح جامع آبادانی و پیشرفت را تهیه کنیم. الان هم مشغول کار است. مشاور دیگری برای کار مردم گرفتیم. یک کار مهم توانمندسازی مردم است. با 20 روستا شروع کردیم الان به 80 روستا رسیده که باید به 160 روستا برسد. مردم را به میدان می آورد. گروه های روستایی را خود مردم تشکیل می دهند. ما به آنها نمی گوییم چه کسانی با هم جمع شوند. خودشان دور هم جمع می شوند. رییس را خودشان انتخاب می کنند و از طریق مشاوری که داریم همه این موارد را یادشان می دهیم. در هر روستایی 15 تا 20 گروه متناسب با جمعیت  شکل گرفته که گروه ها هم معمولا بین 10 تا 15 نفر هستند. خانم ها هم خیلی فعال هستند و حتی رییس گروه ها هستند. یک حساب بانکی باز می کنند و سر ماه پول در این حساب می ریزند. تا حالا در این 80 روستا که شروع کردند بیشتر از یک میلیارد تومان مردم محروم آنجا پول به حساب ریختند. حدود 740 گروه تشکیل شده در این روستاها و تقریبا 11 هزار نفر عضو دارند و ما هم به آنها گفتیم هر چقدر شما پول ریختید ما هم هر  سه ماه کنترل می کنیم و همانقدر پول می ریزیم. با این رقمی که تا حالا جمع شده بیشتر از 2 هزار نفر وام گرفتند که یک مورد عقب افتادگی نداریم.»
یزیونی حاضر شد و درباره این حادثه و محرومیت زدایی از اقتصاد توضیحاتی مطرح کرد.

بر اساس توضیحات رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دستگاه های مختلفی در ماجرای پلاسکو نقش دارند که باید نقش هرکدام از آنان در این ماجرا بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که در برنامه تلوزیونی تهران بیست حاضر شده بود در رابطه با ماجرای پلاسکو گفت:«دستگاه های مختفی در این ماجرا مسئولیت دارند که من نمی خواهم در حال حاضر اسم ببرم چرا که آقای رییس جمهوری یک کمیسیونی تعیین کردند که این موضوع را بررسی کنند. ما هم مسئول هستیم و نمی خواهیم به عنوان بنیاد مستضعفان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنم اما باید بررسی های حقوقی مشخص شود  تا تکلیف هر کس روشن شود.»

او با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده تا ابعاد این ماجرا بررسی شود توضیحات خود را اینگونه ادامه داد:« الان هم موقع این رسیدگی است. به هر حال تا مدتی برداشتن آوار و رسیدگی به صدمه دیدگان مطرح بود و الان فصل رسیدگی به این موضوع است که چه اتفاقی افتاده است. یک مدتی قاعدتا این رسیدگی طول می کشد.»  

سعیدی کیا بار دیگر تاکید کرد ساختمان پلاسکو در یک بازه زمانی دو ساله قابل ساخت است و در نهایت به آنهایی که او را در این باره مورد نقد قرار داده بودند پاسخی به این شکل مطرح کرد:«بنیاد با مشخصات استاندارد مطابق مقررات ملی کشور ان شاالله این ساختمان را ظرف دو سال می سازد. برخی به من نقد وارد کردند که نمی شود این کار را کرد. بالاخره تحصیلات و تجربه من در این کار هم هست. ان شاالله آن را به موقع خواهیم ساخت و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. »
 
توضیحات رییس بنیاد درباره پلاسکو و محرومیت‌زدایی از اقتصاد 

رییس بینیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در بخش دیگری از توضیحات خود درباره رسالت این سازمان برای از بین بردن محرومیت اقتصادی گفت:« بنیاد مستضعفان یک بنیاد با سه عملکرد در بخش های اقتصادی، فرهنگی - اجتماعی و رفع محرومیت است. به علت تنوعی که بنیاد دارد قاعتا بزرگ دیده می شود وگرنه ما یک و نیم درصد اقتصاد کشور هستیم ولی چون تنوع در کارمان وجود دارد بزرگ به چشم می آییم. در حقیقت علت وجودی بنیاد آنطور که مقام معظم رهبری به من فرمودند خدمت به محرومین است و کار اقتصادی می کند تا بتواند بخشی از درآمدهای خود را صرف این کار کند و بخشی را برای توسعه و به روز نگه داشتن بنیاد داشته باشد.»

سعیدی کیا توضیحاتی درباره نحوه برنامه های بنیاد مطرح کرد و گفت:« برنامه های بنیاد سه ساله است. بخش های مختلفی در زمینه رفع محرومیت داریم. در بخش های مختلفی در توانمندسازی اقتصادی محرومان ، بهداشت و سلامت، توسعه آموزش و خدمات اجتماعی کار می کنیم. در کنار همه این ها مقام معظم رهبری به من فرمودند یک منطقه محروم را بگیرید آباد کنید.»  

او افزود:« در بخش توانمند سازی اقتصادی مردم، ما با تمام استانداران یادداشت تفاهم امضا کردیم. این تفاهم نامه به این شکل است که در استان ها طرح های محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم را استانداران با تیم شان بررسی می کنند و آنهایی که از نظر آنها  قابلیت دارد را به بانک می فرستند. بانک آن را بررسی می کند و اگر توجیه اقتصادی داشته باشد وام را تصویب می کند. برای هر استانی از امسال به بعد 20 میلیارد تومان وام فکر کردیم تامین کنیم و هر طرحی حداکثر دو میلیارد تومان که افراد بیشتری را در بر گیرد. الان این کار شروع شده است. تا الان دو هزار طرح از استان های محتلف مطرح شده که از این ها 340 تا 350 عدد قابلیت بررسی داشته و 127 عدد به قرارداد رسیده و پرداخت وام آن شروع شده است. این کار شروع اش مهم است ولی مهم تر از آن پایش اش است.»

بر اساس گفته های وزیر اسبق مسکن و شهرسازی این کار به تدریج بارورتر خواهد شد و تا 4 هزار طرح در استان ها را شامل خواهد شد که از این ها کارآفرین های بسیار خوبی برای کشور شکل می گیرد.

سعیدی کیا در ادامه گفت:« امسال کار دیگری به طور مشترک با کمیته امداد انجام دادیم و بر اساس آن 1000 وسیله نقلیه برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور که آنان شناسایی کردند و ما با آنان مشارکت کردیم تهیه شد.»

او همچنین به از بین رفتن ماهیان خاویاری دریای خزر اشاره کرد و گفت:« در استان های شمالی کشور ماهیان خاویاری متاسفانه در دریای خزر از بین رفته است. محوریت کار ما همیشه مردم است. با سه استاندار شمالی کشور تفاهم کردیم و تا کنون 37 طرح ارائه کردند که 20 طرح تصویب شده و 4 طرح وام شان را دریافت کردند. بنا شده ما به کمک مردم ماهیان خاویاری را پرورش دهیم و یک مرکزیت هم برای تامین بچه ماهی  ایجاد کنیم و به این افراد بدهیم. امیدوارم این کار باعث شود خاویار ایران بار دیگر در دنیا جایگاه حقیقی خودش را پیدا کند.»  

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به همکاری بنیاد با وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:« ما با وزارت بهداشت از نزدیک کار می کنیم. طرح های کوچکی در نقاط دوردست به عنوان درمان بستر پیشنهاد کردیم و داریم با کمک آنها می سازیم. یک بیمارستان کوچک 20 تخت خوابی می سازیم  که بنیاد با آنها مشارکت دارد و دو آمبولانس می گذاریم و آنها نیز بیمارستان را تجهیز می کنند که بخشی از نیاز مردم را تامین کند. همچنین طرح سلامت مادران در نقاط محروم را داریم. بچه هایی که ناقص به دنیا بیایند هزینه زیادی برای کشور دارند به همین دلیل ما امسال 60 هزار مادر باردار را باز به کمک وزارت بهداشت از طریق خانه های بهداشت تحت پوشش قرار دادیم و به آنان سبد کالا می دهیم به گونه ای که نیازشان رفع شود. این را ادامه می دهیم چون بیشتر از این رقم در کشور وجود دارد و به طور سالانه 20 هزار عدد آن را افزایش می دهیم.»

سعیدی کیا در همین رابطه ادامه داد:« از وقتی با بیماری ای بی در ملاقات های مردمی آشنا شدیم این افراد را تحت پوشش گرفتیم. از طریق وزارت بهداشت و مرکز بیماری های خاص این اقدام انجام شد. الان 520 نفر شناسایی شدند که برای آنها جایی به نام خانه ای بی در نظر گرفتیم. امیدواریم بشود تسکین هایی صورت گیرد چرا که تا الان راه درمانی برای آنها فراهم نشده است. »

او همچنین در رابطه با فعالیت های بنیاد در بخش آموزش نیز توضیحاتی اینگونه مطرح کرد:«دانش آموزان نقاط محروم را با کمک آموزش پرورش حدود 50 هزار تحت پوشش قرار دادیم و با لوازم کمک آموزشی به آنان کمک کردیم. خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی داشته و بیشتر از 5000 نفر در کنکور دانشگاه های دولتی قبول شده اند.»  

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ادامه داد:« ما متوجه شدیم تعدادی خانوار در کشور هستند که دو معلول بیشتر دارند و متاسفانه تا 7 معلول هم در خانواده ای هست. این ها 11 هزار و 300 خانوار هستند. بنیاد با همراهی بنیاد مسکن، بهزیستی، خیرین مسکن ساز و سازمان ملی زمین و مسکن این افراد را تحت پوشش گرفته و امیدواریم ظرف 4 سال آینده اینها را صاحب خانه کنیم.  مشکل اصلی اینها نیز خانه است که داریم انجام می دهیم. در رابطه با خانواده هایی که فرزند سه قلو به بالا دارند هم  سالانه تعدا شان 700 عدد هست که داریم پوشک و شیر خشک شان را تا دو سالگی تامین می کنیم و آنهایی که مسکن ندارند را کمک می کنیم. »  

بخشی دیگر از توضیحات سعیدی کیا به توضیحات مقام معظم رهبری در رابطه با آبادانی یک منطقه محروم ارتباط پیدا کرد که او در این باره به محرومیت زدایی از روستای قلعه گنج اشاره کرد و آن را به این شکل روایت کرد:« قلعه گنج در جنوبی ترین نقطه کرمان است. من وقتی خدمت مقام معظم رهبری بودم ایشان به من فرمودند:«  یک منطقه را در نظر بگیرید آنگاه بپردازید به رفع محرومیت از آن منطقه؛ به ایجاد اشتغال؛ ایجاد رونق و هر کاری که لازم دارد.  یک منطقه را از آب و گل در بیاورید.» استاندار کرمان که پیش من آمده بود گفت که منطقه قلعه گنج را بیاید آباد کنیدو با هم رفتیم آنجا منطقه را بررسی کردیم و با توکل به خدا و با توجه به فرمایش آقا رفتیم و شروع کردیم. تقریبا آبان 93 یک تفاهم نامه ای نوشتیم که وزارتخانه های ذیربط هم امضا کردند و کار آغاز شد. ما فکر کردیم آبادانی یعنی چی؟ ما در جمهوری اسلامی ایران برای روستاها خیلی کار کردیم که این ها اثر داشته است. این ها زمینه ساز و نیاز توسعه هست ولی پیشرفت آبادانی چیز دیگری است. امکانات به روستاها رفته ولی آنطور باید و شاید از محرومیت در نیامده اند.»

سعیدی کیا ادامه داد:« آبادانی یعنی جایی که مردم بتوانند معشیت پایدار داشته باشند. نیازهای اقتصادی، آموزشی و بهداشت و درمان شان برآورده شود و بتوانند کارهای اجتماعی کنند. ما شعار مان کار با مردم برای مردم و توانمندسازی و معشیت پایدار است. یعنی ما آنجا نمی رویم خودمان را جای مردم قرار دهیم و این مردم هستند که باید زندگی شان را سامان دهند. ما کاری که می کنیم یک بستر فراهم می کنیم و کارهایی که نمی توانند بکنند با آموزش و راهنمایی که صورت می گیرد این کار را انجام می دهیم. اولین نکته اعتماد مردم است. معمولا ما مسئولان می گوییم مردم به ما اعتماد کنید ما می خواهیم برای شما کار کنیم. من همیشه بر عکس این را می گوییم و اعتقاد دارم ما باید به مردم اعتماد کنیم. بر این اساس یک شبکه مدیریت ایجاد کردیم برای اینکه بتواند کار را سامان دهد. با تجربه و امکانات موجود کار را آغاز کردیم. در کشور ما خیلی امکانات رها شده وجود دارد به طور مثال یک سوله در هماین منطقه وجود دارد که متوجه شدیم برای فرش است. رفتیم قرارداد بستیم تا حالا 120 خانم آموزش قالیبافی دیدند و الان 100 نفر در خانه هایشان دارند قالی می بافند. الان یک امیدی ایجاد شده و ما هم  ما گفتیم تا دو سال قالی های تان را می خریم.»

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در رابطه با طرح توسعه قلع گنج افزود:« مرحله دوم یک مشاور گرفتیم برای اینکه طرح جامع آبادانی و پیشرفت را تهیه کنیم. الان هم مشغول کار است. مشاور دیگری برای کار مردم گرفتیم. یک کار مهم توانمندسازی مردم است. با 20 روستا شروع کردیم الان به 80 روستا رسیده که باید به 160 روستا برسد. مردم را به میدان می آورد. گروه های روستایی را خود مردم تشکیل می دهند. ما به آنها نمی گوییم چه کسانی با هم جمع شوند. خودشان دور هم جمع می شوند. رییس را خودشان انتخاب می کنند و از طریق مشاوری که داریم همه این موارد را یادشان می دهیم. در هر روستایی 15 تا 20 گروه متناسب با جمعیت  شکل گرفته که گروه ها هم معمولا بین 10 تا 15 نفر هستند. خانم ها هم خیلی فعال هستند و حتی رییس گروه ها هستند. یک حساب بانکی باز می کنند و سر ماه پول در این حساب می ریزند. تا حالا در این 80 روستا که شروع کردند بیشتر از یک میلیارد تومان مردم محروم آنجا پول به حساب ریختند. حدود 740 گروه تشکیل شده در این روستاها و تقریبا 11 هزار نفر عضو دارند و ما هم به آنها گفتیم هر چقدر شما پول ریختید ما هم هر  سه ماه کنترل می کنیم و همانقدر پول می ریزیم. با این رقمی که تا حالا جمع شده بیشتر از 2 هزار نفر وام گرفتند که یک مورد عقب افتادگی نداریم.»
 
توضیحات رییس بنیاد درباره پلاسکو و محرومیت‌زدایی از اقتصاد 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
شما جیب ملت رو نزنید محرومیت زدایی پیشکش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان