بازدید 6495
۴

پرواز را به خاطر بسپار، پرنده خوردنی است!

کد خبر: ۶۶۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 05 February 2017
حکایت شکار بی رویه پرنده در شهرهای شمالی کشور به ویژه فریدون کنار حکایت چندین و چندباره است و واکنش مسئولان محیط زیست و مقامات محلی به این موضوع هم کاربردی ندارد اما حالا با شیوع بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان موضوع سرایت این بیماری به مردم، داستان این شهر را مهم تر کرده است.

به گزارش جام جم آنلاین فریدون کنار در جستجوی گوگل نه به عنوان شهری ساحلی و زیبا برای مسافران که به قتلگاه پرندگان نایاب ایرانی مشاهده می شود. شکار بی رویه پرندگان نایاب و فروش آن در بازار پرنده ها در این شهر مدت هاست که مطرح است و به نظر نمی رسد اراده ای برای جلوگیری از شکار این پرنده ها وجود داشته باشد.

چه تعداد پرنده شکار می شوند؟
 
در این چند سال آمارهای متفاوتی از سوی برخی از مسولان و البته فعالان محیط زیست درباره پرنده های شکار شده در این شهر عنوان می شود. به عنوان مثال همین چند روز گذشته دکتر اسماعیل کهرم فعال محیط زیست و معاون سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده بود که تنها در این شهر بین 500 هزار تا یک میلیون پرنده در سال شکار می شوند. کهرم گفته بود که در سال 4.5 میلیون قطعه پرنده به ایران وارد می شوند در حالی که 1.5 میلیون قطعه از این تعداد شکار می شوند. حتی در دهه های قبل اوضاع به صورتی بود که مسولان اتحاد جماهیر شوروی اعتراض می کردند و مدعی بودند که این همه پرنده به ایران می فرستیم ولی شما آنها را شکار می کنید!

خورشت پرنده های کمیاب!
 
فریدون کنار با جمعیتی حدود 40 هزار نفر در حالی رکورد شکار بیش از نیم میلیون پرنده را در سال دارد که به گفته مسئول انجمن حمایت از پرندگان مهاجر تنها ده درصد از جمعیت این شهر از کنار این شکار روزگار می گذرانند. هر چند محمودی به جام جم آنلاین می گوید بسیاری از این شکارچی ها اگر شغلی با درآمد تننها یک میلیون داشته باشند شکار را کنار می گذراند.
 
محمودی می گوید: بدون شک تعطیلی بازار پرنده فروش های فریدون کنار صورت نمی پذیرد. مدت هاست که این کار را می خواهند انجام بدهند و نمی توانند ضمن اینکه تعطیلی این بازار تفاوتی در وضعیت شکار نخواهد داشت و دامگاه ها همچنان برقرارند. وضعیت به گونه ای است که ما تنها راضی هستیم که پرنده های کمیاب را شکار نکنند.
 
رد بسیاری از این پرنده ها را به راحتی می توانید در بازار پرنده های فریدون کنار بیابید اگر آدرسی از آن ندارید خیلی راحت تر می توانید در منوی رستوران های این شهر پرندگانی را مشاهده کنید که در کشور شمالی جزو گونه های کمیاب معرفی شده اند و تنها چند صد کیلومتر آنورتر بر سر میز غذای ایرانی ها یافت می شوند!
 
محمد الله‌قلی، کارشناس و فعال محیط‌ زیست هم معتقد است که در شرایط کنونی که ویروس آنفلوآنزای پرندگان شایع شده، باید مراقبت از پرنده‌های مهاجر افزایش پیدا کند و اقداماتی صورت گیرد تا این پرنده‌ها پخش نشوند، حال آن‌که شکار همچنان متوقف نشده و فروش پرندگان حتی کنار خیابان هم اتفاق می‌افتد. این درحالی است که «پس از فروش این پرنده‌ها، خطر شیوع بیماری بیشتر می‌شود، چون اهالی، امعاء و احشای پرندگان را به سگ و گربه‌هایشان می‌دهند و این احتمال انتقال بیماری را چند برابر می‌کند.»
 
او می گوید «الان بعضی از این شکارچیان در یخچال‌های صندوقی‌شان، ١٠‌هزار پرنده نگهداری می‌کنند و به رستوران‌ها می‌فروشند، حتی شنیده می‌شود که این پرنده‌ها را با بار کیوی به جمهوری آذربایجان هم می‌فرستند.»

بازار پرنده فروشان تعطیل نمی شود!
 
تعطیلی بساط پرنده‌فروشی و پرنده‌کشی با تورهای هوایی که به هیچ مهاجری رحم نمی‌کند، به همین آسانی نیست؛ چرا که در کنار وصل بودن معیشت بعضی گروه‌ها، پای مافیایی در میان است که تاکنون نگذاشته این اتفاق عملی شود. این‌طور که حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست کشور گفته، علاوه بر دستور قضائی، همکاری همه نیروهای انتظامی و امنیتی استان مازندران برای مقابله با شکار پرندگان مهاجر ضروری است. او به ایسنا خبر داده است که برای مقابله با شکار پرندگان و شیوع آنفلوآنزا، درخواست تعطیلی بازار فریدون‌کنار را به‌عنوان بازار رسمی فروش این پرندگان مهاجر به دادستان این شهرستان مطرح کرده است.
 
این در حالی است که حسین منفردی، فرماندار شهرستان فریدونکنار، در پاسخ به اینکه چرا صدور حکم تعطیلی بازار، به تعویق افتاده به تسنیم می‌گوید: بسیاری از مردم شهرستان از قِبل این بازار، امرار معاش می‌کنند و زندگی‌شان به وجود این بازار گره خورده. بنابراین باید از راه فرهنگی وارد شویم. او می‌گوید: سال‌هاست که مسئولان تلاش می‌کنند بازار را تعطیل کنند اما موفق نمی‌شوند.

هیچ مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده
 
دکتر علی اکبر سیاری معاون وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت آنفلوآنزای پرندگان در کشور، گفت: دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به طور مرتب وضعیت این بیماری را گزارش می کند و به تازگی از اصفهان برگشته بود اما این مشکل در طیور هنوز ادامه دارد.
 
سیاری در ادامه خاطرنشان کرد: در 12 تا 14 استان کشور هنوز، مشکلات آنفلوآنزای پرندگان وجود دارد و مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت، مراقبت و پیشگیری از انتقال این بیماری به انسان است و با وجود اینکه خطر همواره وجود دارد، اما تا کنون هیچ موردی از انتقال آنفلوآنزای پرندگان به انسان مشاهده نشده است.
 
قیمت پرنده ها در بازار چقدر است؟
 
قیمت یک غاز حدود 150 هزار تومان است. اردک هم 70 هزار تومان است. قیمت این پرندگان در اول فصل گران است و وقتی تعداد زیاد شد قیمت آنها کاهش پیدا می کند. قیمت چنگر و خوتکا که 200 یا 300 گرم بیش تر گوشت ندارند حدودا 35 هزار یا 40 هزار تومان است.
رئیس انجمن حمایت از پرندگان مهاجر در فریدون کنار می گوید امسال تعداد پرنده های مهاجر در این شهر بسیار زیاد بوده است در حالی که شکار آنها به نسبت سالهای گذشته کمتر شده است و این نتیجه فرهنگ سازی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
چطور بحث حجاب و ماهواره و كنسرت كه ميشه ضربتي عمل ميكنين، اينجا ميخواين كار فرهنگي بكنين؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
عجب نکته‌ای، آفرین
شعر فروغ فرخ زاد را چرا خراب میکنید ؟
فرهنگ سازی برای کاسب پرنده افاقه نخواهد کرد. بهتر است کمپین " نه به گوشت شکار" از سوی مصرف کننده راه انداخت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار