بازدید 2361

ترامپ نظام جمهوری را با نظام سلطنتی اشتباه گرفته است

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر ترامپ به مسیر غلط خود ادامه دهد، ساختار تصمیم گیر آمریکا ترامپ را وادار به استعفا خواهد کرد.
کد خبر: ۶۶۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 05 February 2017
جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه دادگاه فدرال آمریکا طی حکمی، فرمان ضدمهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، را به طور موقت و در سراسر ایالات متحده ممنوع کرده است، اظهار داشت: ترامپ نظام جمهوری آمریکا را با نظام سلطنتی اشتباه گرفته است در نظام آمریکا تقسیم قدرت بین قوه قضاییه، اجرایی و مقننه است و دادگاه های آمریکا و در رأس فدرال قدرت فوق العاده ای در ساختار سیاسی و تصمیم گیری های مهم آمریکا می توانند ایفای نقش کنند.

ترامپ از پیشینه سیاسی مناسبی برخوردار نیست

نماینده مردم تربت جام ، تایباد و باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دیوان عالی فدرال می تواند برکناری ترامپ را رقم بزند، ادامه داد: با توجه به تقسیم قدرتی که شده است، بخش مهمی از تصمیم ها را کنگره آمریکا می گیرد ولی ترامپ به دلیل اینکه با پیشینه سیاسی مناسبی به ریاست جمهوری نرسیده و تجربه کافی در امر سیاسی ندارد، شناخت درستی از جایگاه و قدرت رئیس جمهور در آمریکا ندارد.

وی گفت: با این حساب ترامپ این نظام را دچار چالش کرده است، نافرمانی اداری و نافرمانی حقوقی اگر ادامه پیدا کند به آمریکا ضربه مهلکی وارد خواهد کرد و ترامپ را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

دادگاه های آمریکا می تواند دستور رئیس جمهور را لغو کنند

این نماینده عنوان کرد: تجربه نشان داده است که ساختار تصمیم گیری در طول تاریخ آمریکا از کارگزار و فرد تصمیم گیر مهمتر و قوی تر عمل کرده است. دستوری که ترامپ داده است توسط دادگاه های قابل نقض هست و هر قاضی حق دارد هر دستوری که در آمریکا صادر می شود به تشخیص که به آن می رسد فرمان دهد.

رحیمی جهان آبادی تاکیدکرد: تشخیص قاضی دادگاه سیاتل مبنی بر اینکه دستور ضد مهاجرتی ترامپ خلاف قانون اساسی است، درست بود، در حال حاضر ترامپ خود و کشور آمریکا را در شرایطی قرار داده است که اگر این مسیر ادامه پیدا کند می‌تواند تشدت در ساختار تصمیم گیری و سیاسی آمریکا را رخ دهد و تبعات منفی به دنبال داشته باشد.

ترامپ در بازی از پیش باخته وارد شده است

وی در خصوص رای دادگاه فدرال به برکناری ترامپ از ریاست جمهوری گفت: این امر قابل پیش بینی نیست، اما ساختار تصمیم گیری در آمریکا و ساختار سیاسی این کشور از کارگزار قوی تر است و کسی که در مقابل این ساختار شکست خواهد خورد ترامپ است.

این نماینده توضیح داد: چرا که در آمریکا تصمیم قدرت وجود دارد و قدرت در اختیار یک نفر نیست و هم اینکه ساختار فوق العاده قدیمی و دارای پیشینه تاریخی است، قدرتمند به لحاظ قانون اساسی و دارای پشتوانه افکار عمومی است. ترامپ در بازی از پیش باخته وارد شده است.

ساختار تصمیم گیر آمریکا می تواند ترامپ را وادار به استعفا کند

رحیمی جهان آبادی با اشاره به برکناری افراد مخالف ترامپ اظهار داشت: زمانی که مسئله واترگیت در آمریکا رخ داد با فشار دیوان عالی فدرال، نهادهای امنیتی و کنگره، نیکسون وادار به استعفا شدند، بنابراین اگر ترامپ به سیاست های خود ادامه دهد و تصمیم برای تغییر در رواش خود نداشته باشد، قشار قوه مقننه به قوه قضاییه اضافه خواهد شد و ترامپ را وادار به استعفا خواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل