بازدید 103151

کدام عضو خاندان پهلوی در ایران ماند؟

«شاه برادر دیگری داشت که در ایران بود. از خاندان سلطنت طردش کرده بودند. فامیلی‌‌اش را "اسلامی" گذاشته بود. خیلی شبیه شاه بود».
کد خبر: ۶۶۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 05 February 2017
 با نزدیک شدن به ایام پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 57، عوامل و سران رژیم پهلوی یکی پس دیگری از ایران گریختند اما در این میان یک اتفاق عجیب افتاد که کمتر در تاریخ انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده است.

به گزارش تسنیم، یکی از برادران محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران، پس از انقلاب اسلامی در ایران ماند و به زندگی خود ادامه داد و در نهایت در تیر سال 71  فوت کرد.

گزارش زیر نگاهی گذرا به زندگی پرحاشیه این عضو کمتر شناخته‌شده خاندان منحوس پهلوی دارد:

"حمیدرضا پهلوی" هفتمین پسر و یازدهمین فرزند (آخرین فرزند) رضا شاه بود که در 13 تیر 1311 به دنیا آمد. مادرش عصمت الملوک دولتشاهی بود. حمیدرضا پهلوی پس از به قدرت رسیدن برادرش، به ایران بازگشت و تحصیل خود را در ایران گذراند که البته در درس خواندن نیز چندان موفق نبود.
کارنامه درسی حمیدرضا پهلوی؛ نمره 17 در درس ورزش بالاترین و نمره 2 در درس دیکته، پایین‌ترین نمرات او هستند

وی هنگام برکناری و سپس تبعید پدرش به آفریقای جنوبی، در کنار او بود و پس از مرگ رضاشاه در سال 1323 برای ادامه تحصیل راهی بیروت شد ولی به دلیل عیاشی و صرف هزینه‌های زیاد برای فساد اخلاقی، تحصیل را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت.
 
حمیدرضا پهلوی آخرین فرزند رضاشاه بود/ از راست به چپ: محمودرضا، فاطمه و حمیدرضا پهلوی

وی در سال 1330 با «مینو دولتشاهی» دختر عموی مادرش ازدواج کرد و صاحب یک دختر به نام «نیلوفر» شد. او با ترک همسر اول خود، با زنی به نام «هما خامنه» رابطه برقرار و سپس ازدواج کرد که ماحصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های «نازک» و «بهزاد» بود. البته مدتی بعد از «هما خامنه» هم جدا شد.
حمیدرضا پهلوی(چپ) در کنار اسد الله رشدیان از عوامل کودتای 28 مرداد

    غوطه‌ور در فساد و هروئین

به استناد برخی منابع، حمیدرضا پهلوی دارای فساد اخلاقی گسترده‌ای بود و خود و همسرش (هما خامنه) اعتیاد شدیدی به هروئین داشتند. او را پس از اشرف، فاسدترین عضو خاندان پهلوی دانسته‌اند.

در یک مورد از فساد اخلاقی او، گفته شده پس از رابطه نامشروع با زنی به نام «ایران‌دخت حاج میرزا آقاسی» معروف به «فلور»، پس از بادار شدن او، حمیدرضا پهلوی از وی می‌خواهد که سقط جنین کند که او امتناع می‌کند و در نهایت، فلور به دست حمیدرضا پهلوی به قتل می‌رسد. پس از این رسوایی، برادر محمدرضا پهلوی از کشور خارج می‌شود و مجدداً پس از چند ماه به ایران باز می‌گردد.

در همین زمینه در گزارشی از ساواک آمده است «چندی قبل جراید ایران اطلاع دادند که زنی در خیابان بهار به نام ایران یا فلور آغاسی به قتل رسیده. ایران دو ماهه آبستن بوده و همه شواهد نشان می‌دهد که قتل برای جلوگیری از تولد فرزند انجام شده است، بنابراین قاتل ایران کسی بوده که از لحاظ منفعت و موقعیت اجتماعی خاص خود نمی‌خواسته از ایران صاحب فرزندی باشد... با تولد بچه خواه ناخواه پای فلور به خانواده سلطنتی باز می‌شد... به هر حال این‌که شاهزاده اخبار جراید را درباره قتل معشوقه‌ خویش می‌خواند، لبخندی می‌زند و نگاه رضایتمندانه‌ای به دست‌های خون‌آلود خود می‌اندازد. آری شاهپور حمیدرضا قاتل است و باید به جرم این قتل محاکمه و مجازات گردد.»
 

 حمیدرضا پهلوی و همسرش هما خامنه‌ به شدت به هروئین اعتیاد داشتند
در این تصویر  وی در حال کشیدن سیگار در کنار همسرش دیده می‌شود


    حذف حمیدرضا پهلوی با علنی شدن مفاسد و رسوایی برای دربار


در سال 40 پس از آنکه فساد علنی او موجبات رسوایی را برای خاندان پهلوی فراهم کرد، برای سرپوش‌گذاشتن بر اقدامات وی، دربار او را طرد و عنوان شاهزادگی‌اش گرفته شد. رژیم پهلوی بعدها به نحوی دیگر از همین اقدام نمایشی برای سرپوش گذاشتن بر فساد اخلاقی و مالی اشرف خواهر شاه استفاده و وی را عازم آمریکا کرد. از اشرف پهلوی و برادرش حمیدرضا به عنوان مهم‌ترین اعضای باندهای تامین کننده مواد مخدر در ایران دوره پهلوی یاد می‌کنند.

پس از انقلاب اسلامی، حمیدرضا پهلوی در ایران ماند ولی به دلیل ارتکاب جرائمی از جمله خرید و فروش مواد مخدر، بازداشت و بعدها آزاد می‌‌شود.
حمید رضا پهلوی- سال 58 در زندان اوین

محسن رفیق دوست وزیر وقت سپاه در جلد دومکتاب خاطرات خوداشاره‌ای کوتاه به ماجرای حضور برادر محمد رضا پهلوی در ایران می‌کند و در این باره می‌گوید: «شاه برادر دیگری داشت [حمید رضا پهلوی] که در ایران بود... . از خاندان سلطنت طردش کرده بودند. فامیلی‌‌اش را "اسلامی" گذاشته بود. ... خیلی شبیه شاه بود.»
 برادر محمدرضا شاه در سال 1371 در ایران فوت کرد و جنازه‌اش در بهشت زهرا دفن شد

سرانجام آخرین فرزند رضا شاه در سال 1371 بر اثر بیماری فوت کرد و جنازه‌اش در بهشت زهرا در تهران دفن شد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان