بازدید 6828

اکتشاف ۱۵میلیارد بشکه ذخایر جدید ‌نفت خام

در بخش نفت ۱۵ میلیارد بشکه نفت در جا (۲ میلیارد بشکه، قابل استحصال) و در بخش گاز ۶۶ تریلیون فوت مکعب گاز در جا (۳۷ تریلیون فوت مکعب، قابل استحصال) کشف شده است اما برای برداشت این ذخایر ، نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان و تکنولوژی‌های روز دنیا هستیم تولید روزانه نفت خام تا پایان سال به 4 میلیون بشکه می رسد
کد خبر: ۶۶۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 05 February 2017
با اکتشاف‌های جدید صنعت نفت ذخایر درجای نفت خام و گاز طبیعی ایران قد کشید. بطوری که مدیرعامل شرکت ملی نفت می‌گوید: در بخش گاز ۶۶ تریلیون فوت مکعب گاز در جا (۳۷ تریلیون فوت مکعب گاز قابل استحصال) و در بخش نفت ۱۵ میلیارد بشکه در جا (۲ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال) کشف شده است. اما برای برداشت این گاز و نفت خام از زیر زمین نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان و تکنولوژی‌های روز دنیا هستیم. تکنولوژی و سرمایه‌ای که در ایران نیست اما علی کاردر از شکستن قفل‌های بین‌المللی و جذب این سرمایه از خارج کشور در روزهای پایانی سال 1395 خبر می‌دهد.
 
به گزارش ایران، معاون وزیر نفت در نشستی که روز گذشته با خبرنگاران داشت، اذعان کرد: ۲۹ شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز خارجی برای حضور در مناقصات قراردادهای بالادستی نفت و گاز تعیین‌صلاحیت شده‌اند و نخستین مناقصه مربوط به میدان آزادگان ۱۵فوریه برگزار می‌شود. 15 فوریه مصادف با 27بهمن ماه است. به این ترتیب هفته آینده نخستین مناقصه نفتی بعد از سال‌ها وقفه برگزار خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین افزود: انتظار می‌رود که مناقصه مربوط به فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز تا پیش از پایان امسال برگزار شود که هم‌اکنون کارهای مقدماتی انجام شده و در حال آماده‌سازی اسناد آن هستیم.
 
تولید 4 میلیون بشکه نفت خام تا پایان سال
 
وی‌میزان تولید نفت خام در مردادماه ۱۳۹۲ را ۲ میلیون و ۶۵۰هزار بشکه اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی تأسیسات نمک‌زدایی تا پایان سال انتظار می‌رود تولید نفت مرغوب به ۴میلیون بشکه در روز نیز برسد. وی افزود: میزان صادرات نفت نیز در سال ۱۳۹۲ یک میلیون بشکه بوده است که بعد از تحریم با احتساب ۶۵۰ هزار بشکه میعانات گازی به ۲میلیون ۹۸۵ هزار بشکه رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت میزان تولید گاز در مردادماه ۱۳۹۲ را ۴۹۰ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم‌اکنون تولید گاز با افزایش ۳۵۰ میلیون متر مکعبی به ۸۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
 
کاردر میزان تولید میعانات گازی در سال ۱۳۹۲ را ۳۲۵ هزار بشکه اعلام کرد که هم‌اکنون به ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. معاون وزیرنفت افزود: از ۷۵ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب هم‌اکنون ۲۵ میلیون بشکه باقی مانده است که انتظار می‌رود تا انتهای فروردین ماه سال آینده به فروش برسد که این امر ضمن درآمدزایی، کاهش هزینه نگهداری را به همراه دارد.
 
صادرات 900 هزار بشکه نفت به اروپا
 
میزان صادرات نفت به کشورهای اروپایی در ماه دسامبر ۲۰۱۶ (آذر-دی)، ۹۰۰ هزار بشکه بود که به گفته کاردر این رقم در پسابرجام بالاترین حجم صادرات نفت خام ایران به اروپا بوده است. وی متوسط صادرات به کشورهای اروپایی را هم‌اکنون ۶۰۰ هزار بشکه اعلام کرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه ما انتظار داریم تا پایان سال از قبال قراردادهای جدید فقط 10تا 15 میلیون دلار سرمایه وارد ایران شود گفت: پس از ریاست جمهوری ترامپ در امریکا هیأت‌های جدیدی به ایران آمدند درحالی که ترامپ دستورهای منع سفر به ایران را صادر کرده و به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران است.
 
طلب 4.5 میلیارد یورویی ایران
 
معاون وزیر نفت موضوع نقل و انتقالات در حوزه بانکی را بزرگترین نگرانی موجود اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه پس از برجام اگرچه توانستیم بخش قابل توجهی از مطالبات خود را به کشور بازگردانیم گفت: هم‌اکنون 2 میلیارد یورو از هند طلب داریم که بانک مرکزی باید برای بازگرداندن آن تعجیل کند و مجموع پول‌های خرد ما از کشورهای دیگر نیز 2.5میلیارد دلار است.
 
ایران آماده تحویل گاز به امارات
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: 2هفته پیش به طور رسمی به طرف اماراتی آمادگی خود برای تحویل گاز را اعلام کردیم. اما طرف اماراتی پاسخ داده که در حال بررسی شرایط فنی این موضوع است. وی ادامه داد: قرارداد صادرات گاز به شرکت اماراتی طبق رأی دادگاه زنده و جاری است. ما محدودیتی در صادرات گاز به امارات مطابق قرارداد کرسنت نداریم و هر خریدار جدیدی که بیاید به آن گاز می‌فروشیم.
 
ایران مقام اول ذخایر هیدروکربوری دنیا
 
در این نشست خبری مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز حضور داشت و از وجود ۱۱۴۰میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه ذخایر درجای هیدروکربوری در کشور خبر داد. کریم زبیدی گفت: از نظر دارا بودن ذخایر هیدروکربوری، ایران با داشتن 52/345 میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت هیدروکربوری رتبه اول در دنیا را دارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل