بازدید 30967

بهترین پاسخ ایران برای رادیکالیسم دولت ترامپ

دونالد ترامپ تکلیف خود را با ایران مشخص کرد. پس از اقدام‌های رادیکالی که طی یک هفته گذشته، دولت ترامپ در خصوص ایران انجام داد، نشان داد که مهمترین دستورکار سیاست خارجی خود را در آغاز راه، متوجه ایران کرده است. بازی ترامپ با ایران آغاز شده و این مسأله چند نکته اساسی دارد که به نظر باید به شدت مورد توجه سیاستگذاران و تصمیم سازان سیاست خارجی در ایران واقع شود.
کد خبر: ۶۶۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 04 February 2017
دونالد ترامپ تکلیف خود را با ایران مشخص کرد. پس از اقدام‌های رادیکالی که طی یک هفته گذشته، دولت ترامپ در خصوص ایران انجام داد، نشان داد که مهمترین دستورکار سیاست خارجی خود را در آغاز راه، متوجه ایران کرده است. بازی ترامپ با ایران آغاز شده و این مسأله چند نکته اساسی دارد که به نظر باید به شدت مورد توجه سیاستگذاران و تصمیم سازان سیاست خارجی در ایران واقع شود.

به گزارش «تابناک»؛ اقدام عجولانه و رادیکال دولت ترامپ در خصوص ایران و تحریم نهادها و شخصیت‌های ایرانی و خارجی مرتبط با ایران ـ که به بهانه آزمایش موشکی ایران شروع شد ـ دومین حلقه از زنجیره اقدام‌های ظاهراً سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده دولت جدید آمریکا علیه ایران است؛ زنجیره ای که تداعی گر بازی جدیدی برای ایران نه تنها در خاورمیانه بلکه حتی در سطح جهانی است.

نکته نخست اینکه اقدام به تحریم ایران با این سرعت، دو مسأله را همزمان میان ایران و دولت آمریکا روشن کرده است؛ نخست اینکه ترامپ و کابینه وی ـ البته به همراهی سناتورهای تندروی سنا و مجلس نمایندگان ـ تکلیف خود را در همین ابتدا با ایران مشخص کردند. تا پیش از این چینش کابینه دونالد ترامپ مخاطب را به حدس و گمان هایی در مورد آینده سیاست‌های دولت جدید آمریکا در برابر ایران می رساند، ولی اکنون دیگر نیازی به حدس و گمان نبوده و خوشبختانه تیم ترامپ در دومین هفته از ریاست بر کاخ سفید به شکلی شفاف نشان دادند که دستور کار امنیتی ـ سیاسی آن‌ها در برابر ایران چگونه است.

بهترین پاسخ ایران برای رادیکالیسم دولت ترامپ

مسأله دوم آنکه دولت ترامپ با اقدام سریع خود به تحریم ایران و نهادهای ایرانی فرصت چانه زنی برای این تیم را با ایران از بین برد. ترامپ به خوبی مشخص کرد که اساساً به دنبال هیچ راهکار سیاسی و دیپلماتیکی با ایران نیست و شیفت اساسی در مواضع دولت آمریکا نسبت به دوره پیشین به وجود آورده است. ترامپ اکنون نشان داده است که صرف نظر از رفتارها و واکنش‌های ایران در برابر تهدیدها و درخواست های دولت جدید، کار خود را به پیش خواهد برد. نقشه ترامپ برای ایران، نقشه ای از پیش طراحی شده است که تمامی مسیرهای آن تعیین شده و قرار نیست تغییری در مسیرهای مشخص شده به وجود آید.

به عبارت روشن تر دولت ترامپ در برابر ایران، رویه ای قدم به قدم و پراگماتیک ندارد، بلکه قرار است اساساً کاملاً ایدئولوژیک و با دستور کار مشخص در برابر ایران ظاهر شود. این موضع دولت جدید البته نکته‌ای اساسی در دل خود دارد که باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد.

نکته بعدی در مورد رهیافت های دولت ترامپ در برابر ایران این است که بازیگر اصلی تیم ترامپ در خصوص ایران مشخص شده است: مایکل فلین. مشاور امنیت ملی ترامپ به نظر شخصی است که سیاست‌های اعمالی تیم جدید را در برابر ایران هدایت می کند و به ظاهر باید بیش از جیمز ماتیس برای فهم و درک ابعاد کلی سیاست‌های آمریکا در برابر ایران در دوره جدید بر روی وی تمرکز کرد. مایکل فلین از فوبیای شدید در خصوص ایران رنج می برد و این مسأله بعدی خطرناک به سیاست‌های آمریکا در خصوص ایران می دهد.

بهترین پاسخ ایران برای رادیکالیسم دولت ترامپ

اما در یک لایه پایین‌تر می توان دریافت که آمریکا در بن نقشه جدید خود با ایران چند استراتژی را دنبال می کند؛

انداختن ایران در بازی روی در روی و تقابلی

دولت ترامپ با سرعت دست به کار شده است؛ این سرعت که چاشنی پیش‌بینی ناپذیری را در دل خود دارد، به نظر یک هدف غایی را دنبال می کند: قرار دادن ایران در بازی که از پیش طراحی شده برای هدایت سیاست گذاران داخلی به سمتی که دولت ترامپ در نظر دارد.

ترامپ و مشاوران و اعضای کابینه وی به خوبی می دانند که خارج کردن ایران از نظم فعلی شکل گرفته بعد از توافق هسته ای و راندن مجدد ایران به انزوای دیپلماتیک و سیاسی، در حال حاضر نه ممکن و نه مقرون به صرفه است. این موضوع به سادگی از مواضع دولت ترامپ و به ویژه گفته‌های اخیر پل رایان سناتور جمهوری خواه مشخص است. وی به صراحت بیان کرده که دیگر تلاش برای بر هم زدن برجام غیر ممکن است.

اما با این همه، امیدهای ترامپ برای منزوی کردن ایران هنوز نا امید نشده و بازی جدید ترامپ همین هدف را دنبال می کند. این بازی بر این اساس است که با اقدام‌ها سریع، برق آسا و رادیکال ایران را در مقابل عمل انجام شده قرار داده و منتظر واکنش ایران باشد. تیم ترامپ به خوبی حدس زده است که ایران هنوز در نظم قبلی بازی می کند و هنوز ادراک باقی ‌مانده از دولت اوباما در ذهن سیاستگذاران ایرانی فعال است. در نتیجه محتمل ترین واکنش ایران در مقابل اقدام‌های آمریکایی ها میتواند پاسخ متقابل و مقابله به مثل باشد.

این دقیقاً چیزی است که دولت ترامپ از ایران می خواهد. مقابله به مثل و همراهی قدم به قدم با اقدام‌های رادیکال. این همراهی که تا کنون دو مورد از آن به وضوح مشخص شده است – منع ورود مهاجران آمریکایی به ایران و تصمیم به تحریم نهادها و شخصیت‌های آمریکایی – به تدریج می تواند از ابعاد محدود به ابعاد بزرگ‌تر ختم شود. رابرت جرویس در مصاحبه روز گذشته خود به درستی اشاره کرده که قدم‌های زیادی برای رسیدن به یک تعارض نظامی وجود دارد و اکنون دولت ترامپ در پی آن است که این قدم‌ها را یک به یک بردارد.

آنچه به نظر ترامپ به دنبال آن است و عجله‌ای برای آن ندارد، همراه کردن ایران با مقابله به مثل است تا در نهایت واکنش‌های تقابلی ایران را به واکنش‌های نظامی ـ ابتدا در بعد اندک ـ و سپس در صورت امکان به بعد وسیع بکشاند. مهمترین برگ برنده ترامپ در این میان، سرعت و غافلگیری است. قرار دادن ایران در برابر چالش های کوچک اما سریع و متعدد، در راستای کشیدن ایران به نقطه مورد نظر که جغرافیای آن را میتوان خلیج فارس تصور کرد.

مقابله به مثل ایران با ترامپ، یک نکته خوب دیگر برای ترامپ نیز دارد: هر یک از اقدام های مشابه ایران می تواند بهانه‌ای برای همراه کردن اروپا و روسیه برای محکوم کردن ایران و در نهایت بردن قدم به قدم ایران در انزوای سیاسی باشد. مسأله اساسی دیگر همان است که ترامپ برای رسیدن به نتیجه عجله‌ای ندارد.

تقویت متحدان منطقه ای آمریکا برای مهار ایران

روز گذشته، ناو هواپیمابر آمریکا حرکت خود را به سمت آبهای یمن آغاز کرد. حرکت این ناو به معنی شروع استراتژی مهار ایران با تقویت متحدان سنتی منطقه ای آمریکاست. بدون شک از این پس، شاهد افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه و به ویژه در آب های خلیج فارس و دریای سرخ خواهیم بود. ضمن آنکه رسما درگیری آمریکا در سوریه با داعش نیز بعدی متوجه ایران دارد.

شیفت دوم دولت جدید آمریکا از سیاست‌های قبلی دقیقاً همین موضوع را در بر می گیرد. در‌واقع ترامپ رویه ای میان بوش پسر و اوباما را دنبال می کند. در حالی که بوش رسما پای سربازان آمریکایی را به منطقه کشاند و اوباما نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج کرد، جیمز ماتیس و ترامپ به این نتیجه رسیده‌اند که مطمئن ترین و بهترین راه برای مهار ایران، تقویت متحدانی نظیر عربستان و اسرائیل است. هزینه اندک حمایت از این کشورها در برابر اعزام نیروی نظامی به منطقه و در عین حال قرار دادن ایران در تنگنای امنیتی، نکته‌ای است که در دل استراتژی مهار جدید قرار گرفته است.

جیمز ماتیس به خوبی به این نکته اشاره کرده است. وزیر دفاع ترامپ شب گذشته در توکیو گفته که آمریکا قصد ندارد برای مهار ایران، اقدام به افزایش تعداد نیروهای نظامی در منطقه کند. وی گفته: فکر می کنم نیازی به افزایش تعداد نیروهای نظامی در خاورمیانه نیست. این مسأله الان در دستور کار نیست. ما هر زمان که بخواهیم این توانایی برای افزایش نیرو را داریم اما الان زمان این کار نیست.

جیمز ماتیس بسیار هوشمندانه با طرح کلی ترامپ همراه است. دستور کار فعلی ترامپ تقویت متحدان منطقه ای به ویژه عربستان برای مهار ایران در موقعیت فعلی، عقب نشاندن تدریجی ایران و بعد از آن درگیری جدی در صورت رسیدن ایران به نقطه جوش و انجام واکنشی که ترامپ و تیم وی منتظر آن هستند.

دخالت غیر مستقیم سیاسی در ایران


هدف و استراتژی دیگر تیم ترامپ مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. تحلیلگران و رسانه‌های مختلف غربی به این مسأله اشاره کرده‌اند که تحریم های جدید آمریکا می تواند اثرات مخربی برای حسن روحانی داشته باشد و شانس وی برای دور دوم ریاست جمهوری را کاهش دهد.

دولت ترامپ به گونه‌ای درصدد است تا اثرات غیر مستقیم اما کارگر خود را بر انتخابات ریاست جمهوری در ایران بگذارد و با ایجاد یک شکاف سیاسی در ایران، دومینوی نهایی برای رسیدن به نقطه‌ای که برجام از سوی خود ایران نقض شود، بچیند.

بهترین پاسخ برای عربده کشی های ترامپ


اما پرسش اساسی این است که بهترین پاسخ ایران در زمینه فعلی چه می تواند باشد؟ برای پاسخ به این آن، اشاره به یک نکته ضروری است و آن اینکه در حال حاضر ایران به لحاظ دیپلماتیک وضعیت بسیار خوبی دارد و سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، نشان داد که تحرکات دیپلماسی ایران هنوز تأثیرگذار و امیدبخش است؛ این چیزی است که به شدت دولت ترامپ را ناراحت می کند.

توییت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، شاید سر نخ هایی از بهترین پاسخ در برابر دولت ترامپ را نشان داد: متانت، آسودگی، عدم برافروختگی و تأکید بر حقوق مشروع و قانونی ایران. جمهوری اسلامی ایران در اوضاع کنونی، هیچ نیازی به واکنش در برابر اقدام های ترامپ ندارد، زیرا به گفته رابرت جرویس، اقدام‌های رادیکال و سریع ترامپ در مورد ایران خود ویرانگر خواهد بود. البته شرط این خود ویرانگری آن است که همچنان ایران با متانت و خونسردی با دولت ترامپ برخورد کند.

بهترین پاسخ ایران برای رادیکالیسم دولت ترامپ

تصمیم سازان ایرانی باید این نکته را به خوبی در ذهن داشته باشند که با خواسته‌های دولت ترامپ ـ که همان واکنش‌های مشابه و رادیکال به تصمیمات این دولت است ـ همراهی نکنند. ایران باید به شدت بر تقویت روابط دوجانبه خود با اروپا ـ که خود به شدت از ترامپ در هراس است ـ تمرکز کند، زیرا اکنون همراهی اروپا، بهترین حربه برای ناکارآمد کردن اهداف ترامپ در حوزه دیپلماسی است. برای این کار تمرکز بر انتخابات پیش رو در فرانسه و آلمان، مهمترین نکته برای اندیشکده ها و تحلیلگران ایرانی است.

مقابله به مثل با ترامپ اگر محدود به حوزه اقتصاد و دیپلماسی باشد، موضوع چندان بغرنجی نیست و در عین حال، می تواند قدرتنمایی ایران را در استفاده از امکانات خود بیان کند؛ اما باید هشیار بود که این تقابل به حوزه نظامی و یا نقض برجام از سوی ایران کشیده نشود، زیرا این چیزی است که دونالد ترامپ منتظر آن است.

در عین حال ایران باید بر حقوق مسلم خود در حوزه دفاعی و هسته ای تأکید کرده و از همه ابزارهای مشروع قانونی و حقوقی برای این مسأله با استفاده از یک دیپلماسی فعال و خلاقانه بین‌المللی بهره ببرد. هیچ یک از تهدیدات و اقدام‌ها دولت ترامپ نباید منجر به عقب نشینی ایران از حقوق مشروع خود شود.

اما همه این‌ها باید با خونسردی و در برهه هایی همراه با نادیده گفتن تیم ترامپ و شخص وی انجام شود. ایران باید هوشمندانه و به دور از هرگونه تنش زایی عمل کرده و مطابق با قوانین مشروع بین‌المللی با عقلانیت کامل در برابر دولت ترامپ حاضر شود. مهمترین سلاح فعلی ایران در برابر تیم ترامپ عقلانیت و خردورزی است، زیرا این چیزی است که ظاهراً هم ترامپ و هم تیم وی از آن بی بهره بوده و در نتیجه ایران می تواند با استفاده از سلاح عقلانیت و هوشمندی، همه تلاش‌های ترامپ برای به تله انداختن ایران را ناکام بگذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۲
انتشار یافته: ۴۴
خبر تکراریه دادا
سلام بچه های مکتب بر شما
جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم. مسئولین خدوم و فرزندان شجاعشان در صف اول جبهه خواهند بود.
سلام خالویی خوبی؟
البته که هدف ترامپ درست ومنطقی هست ودر تلاش برای جلو گیری از ورود تروریست به امریکاست .ولی این مو قشنگ عصبانی باید بداند ایرانی تروریست نیست .و این هم راهش نیست . . مو طلایی ! بهترین راه این هست که افرادی از جنس گروههای تروریستی مثه داعش داخل خودشون بفرستی( منظورم در خاک امریکا ) . .و تمام اماکن مشکوک رو با افراد کار بلد مدام زیر نظر بگیری وگر نه راه به جایی نخواهی برد

در ضمن پرو پای ایرانی نپیچ!! که خجالت زده خواهی شد.. همین که بهت گفتم گوش کن .بی خییییل مشاور!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
در ادامه ریزشهای پی درپی و مستمر بورس امروز شنبه 16 بهمن شاخص کل به کانال 76 هزارواحد سقوط کرد
سلام
این که گفتی امریکا یه کاری میکنه بعد میشینه ببینه واکنش ایران چیه کاملا اشتباهه ، چون ایران بود که با ازمایش موشکی غیر ضروری خود این بهانه رو دست امریکا و متحدانش داده. تابناک جان این نطر رو نوشتم که به نویسنده مقاله منتقلش کنی. تشکر
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
آقاي امريكا دوست، موشك غير ضروري نيست از نظر شما هر كاري آمريكا ميكنه درسته.ديروز چين يك موشك تست كرد با قابليت حمل چندين كلاهك هسته اي ، هفته پيش پاكستان تست كرد چرا كسي صداش در نيامد؟؟؟ واقعا براي شما متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
یعنی ما باید با اجازه آمریکا موشک تست کنیم ؟؟؟؟؟

اونوقت آمریکا از اون سر دنیا با اجازه کی درخلیج فارس با اعراب مانور ضد ایرانی برگزار میکنه ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
واقعا برخی نظرهای بزدلانه را آدم میخواند شرمش میشود که وادادگی و انحطاط فکری در برابر دشمن تا کجاها پیش رفته ؟؟؟؟؟؟؟
اقا موشک رو در ظاهر تعطیل کنید روش شعار ننویسید اگر دلتون جنگ میخواد برید جنگ کنید چرا هی شعار شعار ؟بزارید یکم نفس بکشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
مطمئن باش جنگ افروزها فقط آتیش جنگ روشن میکنن ومردم بدبختن که با ید پای جنگ زندگیشون بدن
اجازه بدهید از همین دید (حالا برخی‌ دوستان بگویند مرعوبآنه) به تنش به وجود آمده بین ایران و آمریکا در مورد آزمایش موشکی نگاه کنیم. آنچه مسلم است، تا همین جا، اسرائیل و روسیه و اعراب در ایجاد و گسترش تنش بین ایران و آمریکا در دوره ترامپ بسیار موفق بوده اند. از طرفی‌ ایران بر حق دفاعی خود در استفاده و یا آزمایش موشک بالستیکی تاکید می‌کند، و از طرف دیگر، ترامپ و تیم‌ او با استناد به همان برجام و قطعنامه تایید شده توسط خود ایران، اعلام می کنند که ایران خود تعهد داده و امضا کرده که آزمایش موشک بالستیک را در ۸ سال آینده متوقف کند. متاسفانه آقای ظریف و تیم‌ مذاکره کننده، چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم قبول کنیم، اشتباه بزرگی در برجام برای نهایی‌ کردن آن مرتکب شدند و خود، غیر مستقیم، این اشتباه را تأیید می کنند وقتی‌ می فرمایند، ما چون دیگر غنی‌ سازی را به صورت صنعتی متوقف کردیم، بنابر این خود به خود، باید نگرانی برای ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک را از بین ببرد.

باید به آقای ظریف و آقای عراقچی گفت، این فرمایش شما برای زمانی‌ است که دو کشور دوست، که در موردی با هم اختلاف دارند، این چنین مساله و ابهام را حل کنند ولی‌ نه در مورد رابطه ایران و آمریکا، که بارها همین اساتید فرموده اند که اساس مذاکره ما در مورد برجام، عدم اعتماد به طرف مقابل بود. اگر واقعاً این چنین است، باید، و تکرار می‌کنیم، باید، تبصره یی در برجام یا قطعنامه شورای امنیت گنجانیده میشد که تصریح می کرد، اگر ایران فعالیت غنی‌ سازی خود را محدود کند، هیچ محدودیت و اشکالی بر برنامه موشکی ایران، وارد نخواهد بود! ولی‌ آیا ما چنین کاری را از تیم‌ مذاکره کننده در برجام میبینیم؟ همین دست اشتباهات و غفلت های بسیار اساسی‌ است که حالا شده دستاویز تیم‌ ترامپ. وقتی‌ قرار دادی نوشته میشد، نباید این تصور بود که همیشه تیم‌ اوباما و کری در مسند قدرت هستند. اینها از بدیهیات است که مورد غفلت واقع شده و حالا ایران باید هزینه بدهد.

اما آنچه حالا کشور در موقعیت حساسی قرار داده، این اشتباهات نیست، بلکه خطر اصلی‌ این است که چه از طرف ترامپ و متاسفانه چه از سو برخی‌ از کارشناسان داخلی، مساله ایران و آمریکا و مساله موشکی دارد تبدیل میشود به خطوط قرمز دو طرف. از طرفی‌ آمریکا با استناد به برجام، صریحاً ایران را مسول نقض محدودیت موشکی میداند، و از طرفی‌ بسیاری از کارشناسان در ایران، بدون توجه به این اشتباه استراتژیک تیم‌ مذاکره کننده، انجام آزمایش موشکی را حق طبیعی‌ ایران می‌دانند. اینجاست که تیم‌ مذاکره کننده و شخص آقای ظریف، مسئولیت بزرگ و تاریخی برای جلوگیری از این رویاروی بین ایران و آمریکا دارند. آقای ظریف باید صادقانه و شجاعانه مسئولیت این اشتباه را به عهده بگیرند و کشور و نظام را از یک رویاروی خطرناک، به خاطر اشتباه سهوی آن ها و میل به فرجام رساندن برجام بدون توجه به این موارد، بی‌ نیاز سازند.

البته قطعاً دوستان خواهند گفت، اینها همه بهانه تیم‌ ترامپ است و اگر ما این مورد را به دلیل اشتباه تیم‌ مذاکره کننده بپذیریم، آنها به سراغ بهانه دیگری خواهند رفت. بله، درست هم هست، ولی‌ حداقل در برابر افکار عمومی‌ دنیا و کشورهای ثالث، آمریکا دیگر حربه قانونی‌ برای تحت فشار قرار دادن ایران نخواهد داشت. اگر موارد دیگری هم باشد که آنها باز با اتکا‌ به اشتباهات ما، حربه قانونی‌ داشته باشند، باز چاره یی نیست که آن حربه‌ها را از دست آنها خارج کنیم. اطمینان داشته باشیم، آمریکا هرگز بدون حربه قانونی‌ بین المللی به دنبال تقابل با ایران نخواهد بود. ولی‌ این ما هستیم که باید این هوشیاری را به خرج دهیم و این حربه‌ها را از دست او خارج کنیم. چه در اسرائیل و چه در سایر کشورها، بسیار خوشحال خواهند شد که ما یک موشک دیگر (متاسفانه خلاف تعهد ناخواسته یی که تیم‌ مذاکره کننده در برجام داده اند) انجام دهیم، از این بهتر برای اعراب، روسیه و اسرائیل و حتی چین و اروپا نخواهد بود که ببینند تیم‌ ترامپ و ایران را درگیر یک تقابل عظیم کردند. هوشیار باشیم که در زمین آن ها بازی نکنیم و تیم‌ ترامپ را خلع سلاح کنیم. نبود آقای هاشمی‌ در این برهه بسیار تاسف انگیز است.

به هر حال باز باید یادآوری کرد، که حالا قدم بعدی ایران، میتواند بسیار سرنوشت ساز باشد. ترامپ و تیم‌ او، برای تقابل با ایران بالا آمده‌اند و چه در شرق و چه در آمریکا، گروه ها و کسانی‌ هستند که از این آتش گرم می شوند. آنها از همه ابزار خود، حتی افراد نفوذی خود در داخل ایران، برای پیش بردن این برنامه خباثت آمیز خود استفاده خواهند کرد. به یاد دارم، که رهبر انقلاب در مورد دیگری در دهه هشتاد و بعد از روی کار آمدن بوش که درست مانند امروز به دنبال بهانه بود، فرمایشی به این مضمون داشتند که حالا هیچ کس در کشور اجازه کوچکترین خطایی ندارد، همه باید هوشیار باشند و در زمین دشمن با اشتباهات خود بازی نکنند. باشد که چنین باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
باز روس‌ها دارند سیاست موش دواندن خود را بین روابط ایران و غرب دنبال میکنند، ابتدا اینجور ایران را امیدوار و تشویق به تاکید برا مواضع خود میکنند، ولی وقتی‌ کار به تحریم و شورای امنیت برسد، مانند هست یی در نهایت با گرفتن سهم و امتیاز خود از همه مواضع آنها حمایت خواهند کرد، کاما اینکه هرگز به اسرائیل و حملات اسرائیل به سوریه ،کوچکترین واکنشی نشان نمیدهند،ولی‌ پشت سر هم، از حق و حقوق دولت بشار اسد برا حاکمیت در سوریه بیانیه‌ها صادر میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
اگه فکر میکنی خیلی تحلیل گری یک مقاله بفرست برای خود تابناک تو مقالات چاپ کنه و گرنه مردم حوصله داستان سرایی و اطناب کلام شما رو ندارن...
عالی بوود. به نکات خووبی اشاره کردید. امیدوارم کل حاکمیت همین روندی که شما بهش اشاره کردید در پیش بگیره. و هر کسی راجع به سیاست خارجی اظهار نظر نکنه. این چند سال واقعا نیاز اتحاد داریم.
ترامپ خر کیه ؟
به نظر می اید راهکار فوق عاقلانه باشد
مطمئن باشید که آمریکا هرگز به دنبال حمله نظامی نیست، همه چیزی که او به دنبال آن است این است که ایران را در این شرعت مشکل اقتصادی باقی‌ نگاه دارد. شما ممکن است بفرمایید که آمریکا خیلی‌ تهدید و تحریم کرد، ولی‌ به هدف نرسید، و هدف آمریکا را مثلا فروپاشی و حمله به ایران قلمداد کنید، ولی‌ هدف اصلی‌ و مستتر شده آنها که در همه ۳۰ سال گذشته به آن رسیدند، جلوگیری از تبلور قدرت ملی‌ ایران است، هدف آنها افزایش مشکلات عظیم ساختاری اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست و ... برای جلوگیری از حضور فعال ایران در منطقه و جهان است که متاسفانه به آن رسیدند. نگاهی‌ به مشکلات اقتصادی و فرهنگی‌ و محیط زیست ایران بیاندازید. آمریکا یا کشورهای دیگر، کدام یک از این مشکلات را دارند. آنها مشکل دارند، ولی‌ اصولا قابل قیاس با ایران نیست. پس متاسفانه بدون اینکه بخواهیم، به هدف آنها، با اصرار برا راهی‌ که آنها ظاهراً ما را از آن نهی میکنند ولی‌ کابوس واقعی‌ آنها این است که ما واقعاً مسیر خود را عوض کنیم، ادامه میدهیم. افسوس. آنها هرگز به ایران حمله نخواهند کرد چون نیازی نیست، ما با ادامه برا سیاستهای خود، هدف آنها را ناخواسته تامین می‌کنیم. بروید تاریخ جنگ سرد بین آمریکا و شوروی را بخوانید، ببینید که آیا آمریکا حتی یک تیر به شوروی انداخت، ولی‌ با فشار اقتصادی و عدم تحلیل درست در شوروی، در نهیات به هدف خود بدون انداختن حتی یک تیر رسید، دستور کار آنها در مورد ایران هم دقیقا همین است. زمانی‌ ما پیروزیم که مانند چین بتوانیم این مسیر را به طرف بهروزی و سعادت ملت ایران تغییر دهیم. زمانی‌ که بیکار در ایران کم شود، صادرات ایران زیاد شود، گذرنامه ایرانی‌ اعتبار داشته باشد، همه دوست داشته باشند در ایران سرمایه گذاری کنند حتی شرکت‌های آمریکایی‌ و... آنزمان، پیروزی واقعی است.
عالی . فقط حوصله به خرج بدید و بجا عمل کنید. 100 تا فحش مثل یک چک نیست. ولی باید به موقع زده بشه
ترامپ کاملا هجومی شروع کرده ما باید ضد حمله ای موثر انجام دهیم البته با دیپلماسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
واقعیت همینه که گفتی چون دولت فعلی با توجه به اختلافات درونی که داره ابزاری جز دیپلماسی نداره
ترامپ خر کیه"؟؟

لطفا به ارای دیگر ملت ها احترام بگذارید
ترامپ و تیم ان تله های را برای ایران طراحی نموده اند ما باید عاقلانه این تله ها را شناسایی و خنثی کنیم تحریک ایران به نقض برجام و تحرک نظامی از جمله این تلها ست
به نکات خووبی اشاره کردید. امیدوارم کل حاکمیت همین روندی که شما بهش اشاره کردید در پیش بگیره. و هر کسی راجع به سیاست خارجی اظهار نظر نکنه. این چند سال واقعا نیاز اتحاد داریم.
ایران رو فقط از طریق اقتصادی و فرهنگی میتونند به زانو در بیاورند چون نقطه ضعف ایران همین گزینه است . از نظر نظامی نمی توانند .
عالي بود واقعا تحليل جالبي بود ممنون
خدا پدرتو بیامرزه تابناک و نویسنده این اثر..........امیدوارم تو این فضای گل الود که اصولگرانمایان مشغول ماهیگیری هستند ..این تفکر عقل محور ازدست دولتمردان و سیاست مداران عرصه بین الملل از دست نره......اصولگرای واقعی شمایید
شرایط جهانی ایجاب میکند کهنه مردان باتجربه حوزه سیاست با عقل وتدبیر کنترل اوضاع را بدست گیرند وماجراجویان وتندرو های داخلی را مهار تا با اعمال خام ونسنجیده ونابجای خود بهانه وگزک برای سوک زدن دست فاشیست های برون مرزی ندهند تااتشی که همه را یکجا خواهد سوزاند دوباره روشن شود
اره بهترین پاسخ تحرکات دیپلماتیک و دیپلماسیست!!
مثل همون دپیلماسی هفته قبل در مقابل کویتی ها که خوردن رفتن بلافاصله تحریم کردن .
یا زنگی زنگ یا رومی روم .
از این که ویزا ها رو متوقف کرد ، واقعا لذت بردم . چون فقط آقایان و آقازاده های پولدار و حکومتی ازش استفاده می کردند. به ما مردم عادی هم هیچ ربطی نداره.
تحت تاثیر نقد خردمندانه و هوشماندانه شما قرار گرفتم.
بنده خودم رو در حدی نمیبینم که بخواهم در مورد اخبار سیاسی نظری بنویسم و فقط علاقه مند به خواندنشان هستم فقط فکر میکنم وضعیت به سمت خوبی پیش نمیره باید هوشمندانه عمل کنید
پاراگرافی که نوشتید ترامپ میخواد انتخابات ایران را به نفع خودشون مدیریت کنه تا برجام در دولت آینده از سوی خود ایران نقض بشه کاملا درست ولی قابل مدیریته
اغاجان زودتر چندتا موشک دیگه هواکنید چند تا قایق هم بفرستید جلو جنگ بشه زودتر ته داستان رو ببینیم ما که خسته شدیم از اینهمه بزنیم نزنیم خب بزن دیگه داستان تهش مهمه چی میشه مگه الان داره خوش میگذره که نگران زدنشی
احسنت تابناک.ما باید ازعقلانیت هوشمند.استفاده کنیم.اول دوستانمان رادردنیا بخصوص دراروپا باخودهمراه نماییمنماییم بعد کار را بادیپلاماتیک شروع کنیم نه مقابله بمثل.من عامیانه فکر میکنم بنظرم اقای روحانی رای مناسبی دردوره بعد بدست میاورد.ایران اسلامی پاینده باد
استفاده از عقلانيت و همصدائي ملت دربرابر رجزخواني معدود سياستمدارتازه به دوران رسيده آمريكائي بهترين حربه است .
مراقب باشيم درقبال هرحركت آنها مقابله به مثل نكنيم تا نتوانند ملل آزاده دنيا و اروپا را با خود همصدا كنند .

از قديم گفته اند خيلي جاها جواب ابله هان خواموشي هوشمندانه است .
با همه اين تفاصيل از حق و حقوق بين المللي خود نيز هوشمندانه دفاع نمائيم.
مراقب باشيم كار به تقابل نظامي كشيده نشود چون اين چيزي است كه دولت ترامپ مغرور و اسرائيل غاصب مي خواهد .
ترامپ یه شومن هست که به کیش شخصیت مبتلا هست،برای اینگونه آدمها پیروزی در مجادلات کلامی خیلی مهمه،نیازی نیست که در جواب ترامپ دوباره آزمایش موشکی انجام بدیم یا برجام رو نقض کنیم چون این باعث تغییر رویه اروپایی ها میشه بلکه باید با جملات تحقیر کننده اون رو ضایع کنیم ،این ضایع شدنها و هزینه کردن از وجهه پرفکت ترامپ مطمئنا برایش خیلی دردناکه ،از یک طرف برای یک اقدام تلافی جویانه علیه ایران به ترامپ مشروعیت نمی ده از طرف دیگر می تونه رضایت قلبی جهانیان رو به دنبال داشته باشه و باعث خوار و خفیف شدن چهره ی خودشیفته ترامپ بشه و اون رو از بهره برداری از هر گونه تنش با ایران مایوس کنه
امام در يكي از فرمايشات خود گفتند « آمريكا مثل شير پيري است كه از ترس نعره ميكشد و از طرف ديگر باد از وي بيرون ميرود » اگر مردم به قدرت لايزال خداوند اميدوار باشند و تكيه كنند آمريكا كه سهل است تمام دنيا هم در مقابل ايران نمي توانند بايستند . هدف آمريكا دور كردن مردم از اسلام است و بس . وقتي اسلام مردم شد اسلام عربستاني ، آمريكا به اهداف خود رسيده است و بدون جنگ وخونريزي غارت ميكند .
علیرغم تعریف و تمجیدهایی که ار نویسنده مقاله شد واین جملات "استفاده از عقلانیت"-"اتحاد"-"ترس از شروع جنگ" و....بنظر می آید نویسنده ساده انگارانه به موضوع نگاه کرده است که دولت قبلی و فعلی آمریکا را جدا از هم فرض نموده است اوباما دستکش مخملی ونرم دستش بود و ترامپ فقط دستکشش را خارج کرده است و تنها راه برون رفت از این مرحله اطاعت بدون چون و چرای دولت از دستورات و سیاستهای مطرح از طرف رهبر معظم انقلاب می باشد و نه اینکه رهبر میفرماید من به مذاکرات و امریکا خوشبین نیستم . دست اندر کاران بگویند ما خوشبینیم و افتخار هم بکنند که دیدید این خوشبینی نتیجه داد .زیرا رهبر بدرستی این روزها را پیش بینی کرده بود که بعد از هسته ای سراغ موشک , حقوق بشر و .... می آیند واز دست ظریف و این دولت هم هیچ کاری بر نمیآید و مانند 12سال قبل همان دولتی که کار را خراب کرده است و همه چیز را تعطیل کرده بود پلمپ تاسیسات هسته ای میبایست باز شود.
فقط خواهشا خواهشا خواهشا خواهشا، امسال پرچم آمریکا را آتش نزنید. اگر خواستید آنهم با اکراه عروسک ترامپ را آتش بزنید. به این شکل دنیا را با خود همراه می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
ترس هم حدی داره! خود معترضین آمریکائی هم پرچم کشورشان را به دلیل اعتراض به سیاستهای دولتشان آتش می زنند آنوقت ما به خاطر رعب از قلدری طرف اعتراض نکنیم! این همان خواست آمریکائیها ست، تسلیم کردن طرف مقابل با رعب و وحشت که کمترین هزینه را برای آنها در بردارد.
نگران ترامپ نباشید هنوز داغه چند صباحی هارت و پورت می کنه بعد میشینه سرجاش.
دیوید دیوید او اس ار
دیوید دیوید او اس ار
با مشت میزنم دهن امریکا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار