بازدید 1429

فرماندار پورتوریکو برگزاری رفراندوم جدایی از آمریکا را تایید کرد

فرماندار پورتوریکو یک رفراندوم غیرالزام‌آور را برای تعیین آینده سیاسی این جزیره تایید کرده و ساکنان آن فرصت دیگری برای اعلام نظر درباره تشکیل کشور یافتند.
کد خبر: ۶۶۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 04 February 2017

فرماندار پورتوریکو یک رفراندوم غیرالزام‌آور را برای تعیین آینده سیاسی این جزیره تایید کرده و ساکنان آن فرصت دیگری برای اعلام نظر درباره تشکیل کشور یافتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پورتوریکو مجمع‌الجزایری در شمال شرقی منطقه کارائیب، از نواحی غیرضمیمه به خاک ایالات متحده آمریکا است و تحت حاکمیت سیاسی ایالات متحده قرار دارد.

رفراندوم مذکور در 11 ژوئن انجام می‌شود و به رای‌دهندگان دو گزینه داده می‌شود: تشکیل کشور و یا ایجاد انجمن مستقل/آزاد. اگر اکثر مردم پورتوریکو مورد دوم را انتخاب کنند، یک رفراندوم دیگر در ماه اکتبر برگزار می‌شود و از رای‌دهندگان می‌خواهند که یکی از آن دو را انتخاب کنند.

ریکاردو روسلو، فرماندار پورتوریکو گفت: استعمار یک گزینه برای پورتوریکو نیست. این یک مساله حقوق مدنی است. زمان آن فرا می‌رسد که ایالات متحده به درخواست‌های 5 / 3 میلیون شهروندی که به دنبال دموکراسی مطلق هستند، پاسخ دهد.

حامیان این طرح می‌گویند که همه‌پرسی به این جزیره کمک می‌کند تا به یک دهه بحران اقتصادی غلبه کند. این جزیره برای احیای حدود 70 میلیارد دلار از بدهی دولتی تقلا می‌کند و از سوی یک هیات کنترل فدرال برای اجرای تدابیر ریاضتی بیشتر تحت فشار قرار دارد.

اگر کنگره آمریکا قرار باشد نهایتا پورتوریکو را به عنوان ایالت پنجاه و یکم تایید کند، این جزیره می‌تواندسالیانه 10 میلیارد دلار دیگر در قالب بودجه فدرال دریافت کند و آژانس‌های دولتی و شهرداری‌ آن می‌توانند اعلام ورشکستگی کنند؛ اقدامی که اکنون طبق قوانین محلی ممنوع است.

مردم پورتوریکو پیشتر هم شاهد برگزاری چهار رفراندوم بودند اما اقدامی از سوی کنگره آمریکا مشاهده نکردند؛ کنگره آمریکا باید حرف آخر را درباره هرگونه تغییراتی در وضعیت سیاسی پورتوریکو بزند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار