بازدید 16918
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «سقوط شاخص دلار به دنبال انتقاد ترامپ از چین و ژاپن» تا «تغییر سیاست‌های نفتی سعودی‌ها»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار فراز و فرود هفتگی بورس تهران، ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی طلا و سکه، طلا همچنان بالای 1200 دلار، کاهش درآمد گردشگری ترکیه، افزایش قیمت نفت با پایبندی جهانی به کاهش تولید، اطاعت توتال از آمریکا درباره تغییر قرارداد گازی با ایران، رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران به ژاپن، کم شدن ۸ میلیارد دلاری موجودی صندوق توسعه ملی و روند قطع یارانه ثروتمندان را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 04 February 2017
از «سقوط شاخص دلار به دنبال انتقاد ترامپ از چین و ژاپن» تا «تغییر سیاست‌های نفتی سعودی‌ها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار فراز و فرود هفتگی بورس تهران، ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی طلا و سکه، طلا همچنان بالای 1200 دلار، کاهش درآمد گردشگری ترکیه، افزایش قیمت نفت با پایبندی جهانی به کاهش تولید، اطاعت توتال از آمریکا درباره تغییر قرارداد گازی با ایران، رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران به ژاپن، کم شدن ۸ میلیارد دلاری موجودی صندوق توسعه ملی و روند قطع یارانه ثروتمندان را در بر دارد.



فراز و فرود هفتگی بورس تهران

در ادامه روند منفی بازار سهام، در هفته ای که گذشت، بسیاری از سهامداران از افت قیمت‌ها ضررهای زیادی را متحمل شدند. در پایان معاملات هفته منتهی به 13 بهمن ماه 95، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با 0.8 درصد کاهش  نسبت به آخرین رقم خود در هفته گذشته با عدد 77 هزار و 975 واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل فرابورس ایران نیز در روز انتهای هفته جاری در ارتفاع 849 واحدی قرار گرفت و در مقایسه با آخرین روز هفته گذشته با 12 واحد افزایش مواجه شد.



ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی طلا و سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت ها در هفته گذشته در بازار داخلی روند مناسبی داشته است. روند کاهشی قیمت ارز و دلار در هفته قبل تأثیر مثبتی بر قیمت طلا در بازار داخلی گذاشت و باعث شد، تأثیر افزایش قیمت جهانی طلا بر بازار داخلی خنثی شود تا در مجموع بازار آرامی را در هفته گذشته داشته باشیم. به گزارش ایسنا، وی درباره آخرین قیمت ها از بازار داخلی سکه و طلا گفت: بر اساس آخرین قیمت‌ها از بازار داخلی قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۱۸۹ هزار تومان، نیم سکه ۶۱۸ هزار تومان، ربع سکه ۳۲۷ هزار تومان و سکه گرمی ۲۰۶ هزار تومان است و همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۴ هزار تومان قیمت دارد.

طلا همچنان بالای 1200 دلار

در بازار جهانی فلزات گرانبها، آخرین قیمت ها از طلا و نقره حکایت از رشد 40 سنتی هر اونس طلا و رسیدن به رقم 1217 دلار و 90 سنت دارد. همچنین هر اونس نقره در بازار جهانی با کاهش 4 سنت به قیمت 17 دلار و 49 سنت معامله شد. طلا تاکنون طی هفته گذشته 1.8 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است.

سقوط شاخص دلار به دنبال انتقاد ترامپ از چین و ژاپن

به دنبال انتقاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از چین و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دستکاری کردن نرخ ارز ملی، شاخص دلار به پایین ترین میزان ظرف ۳۰ سال گذشته رسید. به گزارش ایرنا، تارنمای ساوت چاینا از هنگ کنگ روز جمعه گزارش کرده که شاخص دلار در ماه ژانویه در مجموع 2.6 درصد سقوط کرده است که این بیشترین سقوط پس از کاهش 3.6 درصدی در سال ۱۹۸۷ میلادی است. بلومبرگ نیز در گزارشی آورده است که انتقادهای مکرر از دیگر کشورها نشان می دهد، ترامپ علاقه مند به تضعیف نرخ دلار است تا این کشور قوای صادراتی بالاتری داشته باشد. چین، ژاپن و کره جنوبی کشورهایی هستند که عمدتا در برابر آمریکا دارای مازاد تجاری هستند که با تضعیف دلار، صادرات آمریکا به این کشورها افزایش یافته و این مازاد تجاری کاهش چشمگیری خواهد داشت.

درآمد گردشگری ترکیه کاهش یافت

انستیتوی آمار ترکیه در سایت اینترنتی خود اعلام کرد، درآمد بخش گردشگری ترکیه در سال 2016 به میزان 29.7 درصد(9.5 میلیار دلار) نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته و به 22.1 میلیارد دلار رسیده است. حملات تروریستی مکرر توسط داعش و گروه های کرد به صنعت گردشگری ترکیه آسیب زده است. به علاوه، تلاش های نافرجام برای سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان در 15 جولای، عامل دیگری بوده که تعداد سفر گردشگران به این کشور را کاهش داده است. در کل سال گذشته میلادی، 31 میلیون گردشگر به ترکیه سفر کردند، در حالی که این رقم در سال 2015 میلادی حدود 42 میلیون گردشگر بود. به گزارش تسنیم گردشگری یکی از بخش های کلیدی اقتصاد ترکیه است و حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. از این روی، افت این بخش در کاهش رشد اقتصادی ترکیه موثر است.

افزایش بهای نفت با پایبندی جهانی به کاهش تولید

روز جمعه، با توجه به اظهارات الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، مبنی بر اینکه تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) طبق قرارداد جهانی کاهش تولید، تولید نفت خود را کاهش داده اند، قیمت نفت افزایش یافت. به نقل از رویترز، روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت روز قبل ۱۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۷۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۳.۶۹ دلار صورت گرفت.

اطاعت توتال از آمریکا درباره تغییر قرارداد گازی با ایران

به نقل از رادیو فرانسه، پاتریک پویان، مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال گفت: با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و تنش‌های دولت وی با ایران، در مورد قرارداد گازی توتال با ایران نگرانی ندارد. وی خاطرنشان کرد: «این پروژه به خطر نیفتاده است. توتال به قانون‌های بین المللی احترام می گذارد. اگر تغییری در قراردادی که امضا کردیم وجود دارد، ما مجبور به اطاعت هستیم اما تا امروز، ما داریم جلو می رویم.»

رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران به ژاپن

وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از افزایش 40 درصدی واردات نفت این کشور از ایران در دسامبر 2016 خبر داد. بر اساس آمارهای این وزارتخانه، خرید نفت ژاپن از ایران در ماه دسامبر 2016 به 1.213 میلیون کیلو لیتر برابر با 271 هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 40 درصدی داشته است. واردات نفت ژاپن از ایران در دسامبر سال 2015 برابر با 862 هزار کیلو لیتر برابر با 193 هزار بشکه در روز اعلام شده بود. واردات نفت این کشور جنوب شرق آسیا از ایران در دسامبر 2016 نسبت به ماه قبل از آن نیز با رشد 7 درصدی روبرو شده است. ایران در ماه نوامبر 2016 برابر با 253 هزار بشکه در روز نفت به ژاپن صادر کرده بود.

معاون وزیر نفت: گاز را فقط می سوزانیم

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز با تصریح بر اینکه گاز برای ساختن (کشور) است نه برای سوختن، گفت: متأسفانه در کشور ما این نعمت خدادادی فقط سوزانده می شود. حمید رضا عراقی روز جمعه در نشست اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان در گرگان اظهار داشت: در کشوری هستیم که گاز فراوان دارد ولی به دلایل مختلف از آن استفاده بهینه نمی کنیم. وی گفت: بخشی از هدر رفت گاز به دلیل احداث غیراصولی ساختمان و سازگار نبودن آن با اقلیم هر منطقه است ضمن اینکه ارزان بودن قیمت هم موجب اسراف شده است.

موجودی صندوق توسعه ملی ۸ میلیارد دلار کم شد

در حالی طی سال گذشته ۶ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار از محل درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز شد که در این سال ۱۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار از موجودی این صندوق مصرف شده که از کاهش ۸ میلیارد دلاری موجودی صندوق حکایت دارد. به گزارش تسنیم، گزارش عملکرد دولت در قانون بودجه 94 نشان می دهد،  سهم صندوق توسعه ملی از محل منابع حاصل از صادرات نفـت (شـامل نفـت خـام، میعانـات گازی و فرآورده های نفتی) به مبلغ شش میلیارد و ششصد و هفتاد و دو میلیـون دلار به حساب صندوق واریز شده است. بنابراین گزارش، طی سال گذشته، مجمـوع مصـارف صندوق به مبلغ چهارده میلیارد و ششصد و چهل و پنج میلیون بوده دلار است کـه عمده ارقام آن بابت تسهیلات ارزی، تسهیلات طرح هـای عمرانـی، تکـالیف بودجـه ای و قـانونی، سپرده گذاری ریالی و ارزی پرداخت شده است.

نوبخت: روند قطع یارانه ثروتمندان با احتیاط ادامه می‌یابد

محمدباقر نوبخت با اشاره به دستورالعمل وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی برای انجام با دقت و احتیاط حذف یارانه ثروتمندان اظهار کرد: یارانه حدود 3 میلیون نفر از افرادی که اطمینان حاصل شد نیازی به دریافت یارانه ندارند تاکنون قطع شده، البته این تعداد ابتدا 4 میلیون بود که پس از اعتراض یک میلیون از آن کاسته شد. معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: معتقدیم اگر کسی که استحقاق یارانه ندارد این مبلغ را دریافت کند بهتر از این است که یارانه فردی که استحقاق دریافت دارد، قطع شود و امیدواریم زمینه انجام این اقدام با مصوبات مجلس فراهم شود.

تغییر سیاست‌های نفتی سعودی‌ها

در حالی که طی چند ماه گذشته با ایجاد توافق و افزایش همکاری بین اعضای اوپک شاهد افزایش قیمت‌های جهانی نفت بوده‌ایم، حال نشانه‌هایی از چرخش ناگهانی سیاست‌های نفتی سعودی‌ها در عصر ترامپ دیده می‌شود. وزیر انرژی عربستان به تازگی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نگران وعده ترامپ درخصوص استقلال در حوزه انرژی نیست؟ گفته است: «ما با افزایش عرضه داخلی نفت آمریکا مشکلی نداریم.» وی مدعی شد: «من بارها بر این موضوع تاکید کرده‎ام که این افزایش عرضه به موازات افزایش تقاضا برای نفت خام رخ می‎دهد و ما از این شرایط استقبال می‎کنیم!» به گفته خالد الفالح، ترامپ سیاست‎هایی دارد که برای صنعت نفت جهان خوب است و باید از این سیاست‎ها قدردانی کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، این اظهارات مقام نفتی آل سعود در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی ظرف دو سال اخیر بارها نشان داده که علیه تولید نفت شیل در بازار نفت در حال مبارزه است. به‌طور مثال، این کشور در نشست صد و شصت و ششم در 27 نوامبر 2014 که اولین نشست رسمی اوپک بعد از شروع کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود، به همراه متحدانش در حاشیه خلیج فارس با خواست دیگر اعضای این سازمان برای کاهش عرضه جهانی نفت مخالفت کرد. علی النعیمی، وزیر نفت وقت سعودی‌ها در این نشست اعلام کرده بود در صورتی که اوپک تولید خود را کاهش دهد تنها سهم خود را در بازار نفت از دست می‌دهد، زیرا با کاهش تولید نفت اوپک و رشد قیمت‌ها تولیدکنندگان نفت شیل به رشد تولید خود ادامه داده و مجددا موجب کاهش قیمت‌ها خواهند شد.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
زیادی گاز هم باعث شده تا به همسایگانمان مانند امارات و ترکیه مجانی بدهیم
سقوط سهمگین بورس از دقایق اولیه روز شنبه 16 بهمن آغازشد
در ادامه ریزشهای پی درپی و مستمر بورس امروز شنبه 16 بهمن شاخص کل به کانال 76 هزارواحد سقوط کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل