بحران ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد و باید به دنبال افزایش مهارت‌ها در رشته‌های گوناگون بود گفت: درحال حاضر در کشور 50 هزار دانش‌آموخته بیکار با مدرک دکتری داریم.
کد خبر: ۶۶۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ 02 February 2017
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد و باید به دنبال افزایش مهارت‌ها در رشته‌های گوناگون بود گفت: درحال حاضر در کشور 50 هزار دانش‌آموخته بیکار با مدرک دکتری داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدحسین امید عصر امروز در نشست هماهنگی، توجیهی مدیران مراکز جامع علمی کاربردی استان فارس، اظهار داشت: زمان آن رسیده است که مردم بدانند که دیگر مدرک به درد نمی‌خورد و باید به دنبال افزایش مهارت‌ها در رشته‌های گوناگون بود که دانشگاه علمی کاربردی باید در این راستا حرکت کند.

وی افزود: امروز 50 هزار دانش‌آموخته بیکار در مقطع دکتری داریم که سالانه 30 هزار نفر نیز به این آمار اضافه می‌شود، درحالی‌که وزارت علوم به‌عنوان دستگاهی که بیشترین جذب را در این زمینه دارد، تنها می‌تواند 2 هزار هیات علمی را در سال به کار گیرد و این نشان می‌دهد که باید به سمت مهارتی کردن رشته‌ها برویم و مردم نیز بدانند که دیگر مدرک تنها به دردشان نخواهد خورد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌های جدید این دانشگاه برای جذب دانشجو و توسعه مراکز، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدید ما سامان‌دهی استادان دانشگاه است که به‌زودی هیات ارزیابی تمام استادان را ازلحاظ علمی و صلاحیت‌های تدریس پایش خواهد کرد و برای آنان نیز کارت صادر خواهد شد تا بتوانند در تمام مراکز تدریس کنند.

این مقام مسؤول جذب استادان هیات علمی را در دانشگاه جامع علمی کاربردی منوط به طی فرایند گزینش ندانست و گفت: استادانی که هیات علمی دانشگاه‌های دولتی و آزاد هستند را می‌توان بدون گزینش جذب کرد و این افراد نیاز به طی مراحل فرایند استخدامی ندارند، افزون‌بر اینکه به‌زودی فراخوانی برای ثبت‌نام استادان در سراسر کشور خواهیم داد تا بهترین‌ها را جذب دانشگاه کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمام مراکز باید دارای شناسنامه حقوقی شوند، اظهار داشت: در شش ماه آینده توسط هیات ارزیابی، تمام واحدها شناسنامه‌دار خواهد شد.

امید در ادامه نیز ظرفیت‌های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی را برشمرد و گفت: امسال ما 130 هزار دانشجو جذب کردیم درحالی‌که ظرفیت دانشگاه 850 هزار نفر بود، یعنی از هر هفت صندلی، یک صندلی پرشده است که روند کاهش دانشجو در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این مقام مسؤول افزود: در حال حاضر در دانشگاه‌های روزانه دولتی به دلیل فشارهای سیاسی و منطقه‌ای ظرفیت پذیرش دانشجو افزایش‌یافته و این امر به‌طور طبیعی از شمار دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی خواهد کاست و ما چاره‌ای نداریم که در این رقابت به سمت رشته‌های مهارتی برویم تا دانشجو را برای بازار کار تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدنصاب داشتن دانشجو در مراکز 500 نفر است، تصریح کرد: برخی مراکز ما در کشور تنها 50 دانشجو دارند که با این وضعیت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند چراکه از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند و بهترین راه‌حل برای این مراکز کیفی‌سازی رشته‌ها متناسب با نیازهای بازار اشتغال است.

امید همچنین خاطرنشان کرد: امروز ما در دانشگاه، بحران ظرفیت خالی داریم که باید تا پایان برنامه توسعه ششم 800 هزار دانشجوی مهارتی را تحویل جامعه دهیم که بیشترین سهم مربوط به دانشگاه علمی کاربردی بوده و جالب است که تنها جایی که هم می‌تواند توسعه کیفی داشته باشد و هم کمی، این دانشگاه است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با انتقاد از وضعیت فعلی مهارت‌آموزی به دانشجویان، خاطرنشان کرد: قرار نیست دانش‌آموختگان ما مانند دانشجویان نظری دستشان در جیب دولت باشد، بنابراین رشته‌های تحصیلی ما باید شغل‌محور بوده و دانشجو را برای بازار کار مهیا کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نهادینه کردن نظام کنترل کیفیت رشته‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و گفت: در راستای کیفیت‌بخشی به رشته‌ها و ماهر کردن دانشجویان در رشته‌ها معاونت سنجش را در این دانشگاه ایجاد کردیم که این معاونت با زیرمجموعه‌های خود، تمام فعالیت‌های دانشگاه را به‌دقت ارزیابی خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به در نظر گرفته شدن 20 میلیون دلار در برنامه توسعه ششم برای خرید تجهیزات دانشگاهی به دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: بدون شک استفاده از این تسهیلات که با بهره چهار درصد خواهد بود به دانشگاه‌هایی تخصیص خواهد یافت که فعالیت بهتری داشته باشند، افزون‌بر اینکه در راستای توانمندسازی مراکز به دنبال بستن قرارداد با یک بانک داخلی نیز هستیم.
برچسب ها
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
تصور کنید دوتا دوست که یکی باهوش و درس خوان و دیگری متوسط.
نفر دوم نمی تونه بره ریاضی و مجبور میشه میره تجربی بعد دانشگاه آزاد پزشکی قبول میشه و با تلاشش می تونه تخصصش را هم بگیره و الان ماهی بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون فقط کارانه میگیره. اما نفر اول می تونه بره رشته ریاضی و برق دانشگاه تهران قبول میشه. فوق را فیزیک دانشگاه تهران میره و دکترا را هم دانشگاه تهران می گیره الان به ماهی سه میلیون هم راضیه که بره سرکار اما کاری براش وجود نداره( حق التدریس کار بادوام نیست). طرف خیلی بیشتر ازیک پزشک متخصص درس خونده اونم نه درس حفظ کردنی و از اون طرف دوستش داره غرغر می کنه که ما نخبه بودیم و زحمت کشیدیم و حقوق ما باید بالاتر باشه تو فلان کشور پزشک خیلی پول در میاره.
نفر اول چه حالی داره؟
جدامانده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
در حال حاضر و با شرایط موجود تنها و تنها رشته پزشکی به سرانجامی خوب ختم میشه.
دوستان و خانواده های کنکوری از سرنوشت من عبرت بگیرین. من لیسانس و فوق لیسانس مهندسی رو در یکی از بهترین دانشگاه های ایران با معدل بالای 17 گذراندم. مهارت هم دارم. اما الان که با شما بزرگواران حرف میزنم متاسفانه کار دانشجویی پروژه و پایان نامه میکنم........ بسیاری از دوستانم که در دانشگاه های بین الملل و آزاد پزشکی و حتی پرستاری خوندند الان درآمدهای بالا دارن. پزشک که بالای 10 20 میلیون. پرستار هم بالای 3.5 میلیون.
قصد دارم با تمام سختی های پیش رو دوباره کنکور بدم. چون مطمئنم قبول میشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
اخوی کی فارغ التحصیل شدی شما؟ کدوم دانشگاه و چه رشته ای؟
ممل
|
United States
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
به خدا باهاس گریه کرد به حال این روزگار ما. آخه مرتیکه اگه کار نداشتی چرا اینهمه رشته دایر کردی که بعداً فارغ التحصیلاش کار نداشته یاشن. باهاس مسولین وزارت علوم رو گرفت دادگاهی کرد.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: