بازدید 5365
۴

۱۳ میلیون دخترو پسر ایرانی در آستانه ازدواج

کد خبر: ۶۶۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 02 February 2017
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت کشور با بیان اینکه در 10 سال اخیر سن ازدواج در ایران بین 4 تا 6 سال افزایش یافته است،گفت: در حال حاضر حدود 13 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم .

به گزارش ایرنا، محمد اسماعیل مطلق چهارشنبه در همایش تبیین سیاستهای کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در بندرعباس، اظهار داشت: بهترین سن برای ازدواج و بارداری 18 تا 35 سال است و بعد از آن باروری باید با مراقبت انجام شود.
 
وی اشاره به وجود چالش‌های متعدد در کاهش نرخ باروری در کشور ادامه داد: متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به جهان می‌آورد را نرخ باروری کلی می‌گویند و برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت میزان نرخ باروری باید حداقل 2.1 (سطح جانشینی) باشد.
مطلق با بیان اینکه بر اساس اعلام جمعیت شناسان میزان باروری کلی یک و 9دهم در کشور است که باید به 2 و یک دهم برسد، افزود: اگر میزان باروری کلی کمتر از دو و یک دهم باشد، وضعیت سلامت کشور در آینده مناسب نیست.
 
وی افزایش فاصله ازدواج تا فرزند اول و افزایش فاصله فرزند اول تا دوم، تک فرزندی و افزایش سن ازدواج را از مهمترین عوامل کاهش میزان باروری کلی در کشور عنوان کرد.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت : اگر میانگین سن ازدواج در کشور تا دو سال کاهش یابد، نرخ باروری افزایش می یابد.
 
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود : رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال 93 سیاست‌های افزایش جمعیت را در 14 بند ابلاغ کرد که پنج بند از این سیاست‌ها به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مربوط است که این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای تحقق این موارد انجام می دهد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح کمک به زوج های نابارور در هشت استان محروم کشور برای افزایش میزان باروری، گفت: این طرح با مشارکت بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و وزارت بهداشت در حال اجراست.
 
وی با اشاره به وجود حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور، بیان داشت: از این شمار، 44 هزار نفر آنها در مناطق محروم هستند.
 
مطلق مشاوره و کمک هزینه درمان نازایی، راه اندازی مراکز درمان نازایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور را از جمله اقداماتی عنوان کرد که برای زوج های نابارور انجام می شود.
رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال 93 سیاست‌های افزایش جمعیت را در 14 بند ابلاغ کرد که پنج بند از این سیاست‌ها به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مربوط است.
 
بند اول سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری یعنی ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی و بند دوم این سیاست‌های ابلاغی که شامل رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد است به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مربوط است.
 
همچنین اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذیربط و تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری و ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها از دیگر بندهای این سیاست‌های ابلاغی است که اجرایی کردن این سیاست‌ها به برنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مربوط شده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴
بنده 35 سال دارم الان در استانه ازدواج محسوب میشم یا پیر پسر شدم؟ مسئولین محترم تکلیف ما رو مشخص بفرمایید
با اين تعداد جوان در مرز ازدواج و اين وضعيت فرهنگي و اقتصادي كه درباره بحث ازدواج داريم و ازدواجها عملا يا ناممكن است يا با تاخير چندين ساله انجام ميشه منتظر يه سونامي از رواج فساد جنسي و متعاقب اون ايدز در جامعه باشيم. جايگزين شدن ازدواج سفيد يا همباشي سياه، يكي از طليعه هاي اين سونامي است.
الان من پسر سی و دوساله بیکار درآستانه ازدواجم یا آستانش رد شده
با این سیاستی که شما دارید ، باش تا جوان ها ازدواج کنند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر