بازدید 6476
۲
خوانده می شوید:

نظرتان درباره سقوط سهام های بانکی چیست؟

بانک ملت، تنها یکی از بانک هایی بود که با تغییر شیوه حسابرسی بانک ها، پرده از زیان انباشته اش در طول سال های گذشته برداشته شد. امروز و درست یک هفته بعد از آن ماجرا، اتفاقی مشابه برای بانک تجارت افتاد. بر این اساس در جریان معاملات روز جاری "وتجارت" پس از حدود 6 ماه توقف با افت قیمتی 33 درصدی به تابلوی معاملات بورس بازگشت و ارزش بازاری آن از 4,588 میلیارد ریال به 3,061 میلیارد ریال کاهش یافت. این دفعه در رابطه با سقوط سهام بانکی نظر شما را جویا شده ایم.
کد خبر: ۶۶۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴ 01 February 2017
چهارشنبه هفته گذشته نماد معاملاتی بانک ملت پس از حدود شش ماه توقف، بازگشایی شد، ولی "وبملت" با تعدیل منفی 80 درصدی سود برآوردی مواجه گردید. بر اساس این گزارش، نماد بانک ملت که طی 27 تیرماه سال جاری با قیمت 1930 ریالی بسته شده بود، با افت38 درصدی قیمت هر سهم به تابلوی معاملات بازگشت و این به معنی ضرر 3600 میلیارد تومانی سهامداران این بانک در یک روز بود و برخی این رقم را با خسارت های مالی ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو و برخی آن را با اختلاس خاوری، رئیس سابق بانک ملی مورد مقایسه قرار دادند که اتفاقا از هر دو نیز بیشتر بود. 

به گزارش تابناک اقتصادی، بانک ملت، تنها یکی از بانک هایی بود که با تغییر شیوه حسابرسی بانک ها، پرده از زیان انباشته اش در طول سال های گذشته برداشته شد. در همان زمان، صحبت‌هایی مطرح شد که دو نماد بانک تجارت و بانک صادرات که همچنان بعد از گذشت ماه ‌ها توقف، بسته هستند احتمالا در هفته جاری بازگشایی خواهند شد. پیش‌بینی‌ها و نظرات کارشناسان این بود که به احتمال زیاد نماد دو بانک تجارت و صادرات نیز در روز اول بازگشایی با افت در قیمت پایانی مواجه شوند.

همین مسئله باعث شد تا نامه ای از سوی حدود 200 نفر از فعالان بازار سرمایه به رئیس بانک مرکزی به صورت سرگشاده ارسال شود و در رسانه ها بازتاب های گسترده ای پیدا کند. در بخشی از این نامه آمده بود: "ما در طی سالها با مفهوم ریسک و انواع آن آشنا شده ایم. می دانیم نوسان در بازارهای جهانی ممکن است منجر به تغییر سودآوری شرکت هایمان شود. می دانیم ممکن است نرخ بهره در بازار پول تغییر کند و ارزش گذاری سهام در بازارسرمایه نیز با تغییراتی مواجه شود. نیک می دانیم ممکن است کارخانه ای که سهامدارش هستیم شبانه آتش بگیرد و تمام دارایی مان سوخت شود ولی، تغییر ذایقه یک شبه بانک مرکزی در رابطه با استاندارد های صورت های مالی بانکها را در رسته سو مدیریت ها طبقه بندی می کنیم نه ریسک ها … در منطق ما، ادغام موسسه میزان در بانک صادرات و تحمیل ضرر چند 100 میلیاردی به این شرکت، برای جلوگیری از تجمع سپرده گذاران این موسسه ریسک تلقی نمی شود، بی عدالتی نام می گیرد.”

امروز و درست یک هفته بعد از ماجرای بانک ملت، اتفاقی مشابه برای بانک تجارت افتاد. بر این اساس در جریان معاملات روز جاری "وتجارت" پس از حدود 6 ماه توقف با افت قیمتی 33 درصدی به تابلوی معاملات بورس بازگشت و ارزش بازاری آن از 4,588 میلیارد ریال به 3,061 میلیارد ریال کاهش یافت تا در يك لحظه بيش از 1500 ميليارد ريال سرمايه سهامداران دود شود و بدین ترتیب زیان سنگینی را بر سهامدارانش تحمیل كند. در این شرایط بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت تأثیر منفی 369 واحدی بر شاخص کل بورس اعمال کرد و نماگر بازار سرمایه را به نیمه مدار 77 هزار واحدی پایین کشید.

به نظر شما:
  • مدیران بانکی مقصران اصلی این اتفاقات هستند یا مدیران بورس یا اصلا بانک مرکزی؟
  • سقوط ارزش سهام این دو بانک بیشتر به چه کسانی لطمه وارد می کند؟ سهامداران حقیقی یا سهامداران حقوقی؟
  • آیا مشابه این اتفاق برای بانک صادرات (به عنوان بزرگترین بانک حاضر در بورس با سرمایه اسمی بیش از 5.7 هزار میلیارد تومانی) نیز رخ خواهد داد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
دزدی تو روز روشن
برخی از دلایل سقوط سهام بانکها :1- عدم شایسته سالاری در انتصاب مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانکها ، 2 -وجود اشکالات ساختاری بسیار در بدنه سیستم بانکی 3- مشکلات اقتصادی و به تبع آن عدم امکان فعالیت سالم بانکها و در نتیجه روی آوردن بانکها به واسطه گری و دلالی که نقش مخربی نیز در اقتصاد کشور داشته است 4- عدم کارشناسی و نظارت لازم دراعطای تسهیلات بالاخص تسهیلات کلان از سوی بانکها و بانک مرکزی و در نتیجه معوق شدن بخش عظیمی از تسهیلات اعطایی بانکها که آنها را در آستانه ورشکستگی( که البته طبق موافقتنامه های بانکداری بین الملل ورشکسته محسوب میشوند ) قرارداده 5- پنهانکاری و عدم شفافیت بانکها در ارائه صورتهای مالی و جابجایی مطالبات معوق با تسهیلات جدید (که وضعیت را وخیم تر میکند ) به منظور پنهان نمودن زیاندهی و ارائه سود غیر واقعی و 6 - تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار