بازدید 1863

حمایت ایلدریم از تغییر نظامی سیاسی ترکیه

نخست وزیر ترکیه طی سخنانی ضمن حمایت از طرح تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری تاکید کرد که آنکارا تنها باید یک رهبر داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶ 01 February 2017
نخست وزیر ترکیه طی سخنانی ضمن حمایت از طرح تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری تاکید کرد که آنکارا تنها باید یک رهبر داشته باشد.

به گزارش مهر به نقل از حریت، «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اهمیت تغییر نظام سیاسی این کشور به نظام ریاست جمهوری گفت که سیستم پارلمانی نمی تواند با انتخاب مستقیم رئیس جمهور همچنان دوام داشته باشد.

«ایلدریم» در توضیح چرایی این سخن خود گفت: دو ناخدا نمی توانند همزمان پشت یک سکان قرار بگیرند.

وی همچنین تغییرات قانون اساسی این کشور که در سال ۲۰۰۷ و با انجام همه پرسی عمومی در این کشور صورت گرفت را مقدمه ای برای تغییر نظامی سیاسی ترکیه به نظام مبتنی بر ریاست جمهوری دانست و گفت: آن زمان شرایط ایجاب می کرد که چنین کاری صورت بگیرد. امروز ما به دنبال تکمیل بخش مفقود ادامه تغییرات آن زمان هستیم. اگر این کار را انجام ندهیم، چه پیش خواهد آمد؟ رهبری دوگانه (نظام سیاسی) ادامه خواهد یافت.

نخست وزیر ترکیه همچنین افزود: در یک سو، یک نظام پارلمانی قدرتمند خواهیم داشت و از سوی دیگر رئیس جمهوری که مردم وی را انتخاب می کنند. دو ناخدا نمی توانند پشت یک سکان قرار بگیرند. تنها باید یک ناخدا وجود داشته باشد.

گفته می شود ترکیه در حال آماده شدن برای برگزاری یک همه پرسی در راستای ای به قانون اساسی جدید این کشور است که پیشتر توسط پارلمان این کشور به تصویب رسیده است. پیش نویس قانون اساسی جدید در صورت رای همگانی به آن و تایید «رجب طیب اردوغان» به عنوان رئیس جمهوری این کشور، منجر به تغییر نظامی سیاسی ترکیه از شکل پارلمانی به ریاست جمهوری خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل