بازدید 15695

بهترین گزینه از نظر مردم برای پرکردن جای خالی «پلاسکو» چیست؟

شماری از شرکت کنندگان در این نظر سنجی، رای به دایر کردن بنای یادبود قهرمانان شهید حادثه پلاسکو در محل خالی برجای مانده از آن ساختمان 17 طبقه داده‌اند. بنای یادبودی که می‌تواند در کنار ایستگاه آتش نشانی مجهز و ویژه ای در این مکان احداث شود و مطلوب نظر بیش از 60 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی است.
کد خبر: ۶۶۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 01 February 2017
جای خالی نخستین برج خاورمیانه دیر یا زود می‌بایست پر شود؛ چه با سازه‌ای مشابه یا حتی بلندتر و مدرن‌تر، چه با بوستانی که در قلب آن، یادمان شهدای آتش‌نشان جای خواهد گرفت. اما کدام انتخاب بهتر است؟

به گزارش «تابناک»، این پرسشی بود که در قالب یک نظرسنجی مطرح کردیم و از کاربران خواستیم در یافتن پاسخ مناسب برای آن، یاری‌مان دهند. با این ملاحظه که می‌دانیم در ساختمان فروریخته پلاسکو، شمار زیادی از هموطنانمان از حقوق قانونی مانند سرقفلی برخوردار بوده‌اند و مالکیت بنا نیز در اختیار یک نهاد خاص قرار داشته است.

با این ملاحظات، از شما پرسیدیم که «با حفظ حقوق کسبه پلاسکو، به نظر شما چه بنایی به جای ساختمان ویران شده پلاسکو ایجاد کنیم؟» سوالی که می‌شد گزینه های فراوانی برای پاسخ دادن به آن مطرح کرد اما از میان همه آنها، چهار گزینه مناسب‌تر و معقول‌تر به نظر می‌رسید و در مطالبات مطرح شده از جانب مردم در این باره نیز به چشم می‌خورد:

1- مرکز آتشنشانی مجهز و مدرن در مرکز شهر     
2- بنای یادبود پلاسکو و قهرمانان آتش نشان     
3- مرکز تجاری مدرن با مالکیت بنیاد مستضعفان     
4- پارک فناوری در حوزه ایمنی و آتش نشانی
 
بهترین گزینه از نظر مردم برای پرکردن جای خالی «پلاسکو» چیست؟ 

نتیجه نظر سنجی حکایت از آن دارد که از مجموع حدود 25 هزار رای ثبت شده، بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظر سنجی، گزینه یک را نتخاب کرده‌اند. یعنی از دید ایشان، دایر کردن مرکز آتش نشانی مجهز و مدرن در محل ساختمان سابق پلاسکو، در محدوده مرکزی شهر، بهترین انتخاب است.

انتخابی که اگر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و جامه عمل بپوشد، هم به دلیل موقعیت جغرافیایی این محل و نزدیک بودن آن به مراکز خطر از جمله بازار تهران و حتی ساختمان های فرسوده به جا مانده از تهران چند دهه قبل، اتفاق مثبتی به حساب خواهد آمد و هم یادمانی مناسب برای شهدای آتش نشان پلاسکو خواهد بود.

این موضوع زمانی جالب توجه خواهد بود که بدانیم حدود 12 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی، رای به دایر کردن بنای یادبود قهرمانان شهید حادثه پلاسکو در محل خالی برجای مانده از آن ساختمان 17 طبقه داده‌اند. بنای یادبودی که می‌تواند در کنار ایستگاه آتش نشانی مجهز و ویژه ای در این مکان احداث شود و مطلوب نظر بیش از 60 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی باشد.

نکته قابل تامل در بررسی آرای ثبت شده در این نظر سنجی، آرای فراوان ثبت شده برای گزینه سوم، یعنی تاسیس «مرکز تجاری مدرن با مالکیت بنیاد مستضعفان» است که این گزینه را تبدیل به دومین انتخاب شرکت کنندگان در این نظر سنجی نموده و این باور را به وجود خواهد آورد که دست کم یک پنجم مردم بر این باورند که می‌بایست پلاسکوی جدیدی در محل سازه فروریخته پلاسکو احداث نمود.

انتخابی که شاید محفوظ داشتن حق کسب و کار مالکان، کسبه و کارکنان پلاسکو را نشانه رفته و یا عبور از بحرانی که مرزهای کشورمان را در نوردیده، با احداثی سازه ای با رعایت تمامی جوانب ایمنی ممکن دانسته است. یعنی بازگشت اوضاع با وضع سابق، با لحاظ موارد ایمنی و پوشاندن عیب و اشکالاتی که پلاسکو به آنها مبتلا بود و ندید گرفته شد.

این رویکرد از آن رو اهمیت دارد که می‌‎تواند الگویی بسیار نیک برای مواجهه با امثال پلاسکو به دست دهد؛ سازه هایی فرسوده و ناایمن که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند و تردد بسیار بالای مردم در آنها، نگرانی از تکرار فاجعه پلاسکو، حتی با شدت بسیار بیشتر را دامن می‌زند، مگر اینکه نسبت به تخریب و تاسیس سازه های مدرن و ایمن به جای سازه های فرسوده و ناایمن فعلی اقدام شود.

این در حالی است که می‌بینیم حدود 17 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی، دور اندیشانه تر به ماجرا نگریسته و نه به فکر جایگزین کردن پلاسکو و جایگزینی آن با ایستگاه مدرن آتش نشانی و یا احداث بنای یادبود در محل آن رویداد شوم، که به فکر تامین امنیت بیشتر برای کشورمان در حوزه مقابله با خطرات شهری هستند. مخاطبانی که بر این باورند احداث «پارک فناوری در حوزه ایمنی و آتش نشانی» بهتر از هر اقدامی دیگری است.

رویکردی که می‌تواند منجر به دستیابی‌مان به دانش های نوین در عرصه خدمات ایمنی شده و جهش نهادهای شاغل در این عرصه مانند سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را به دنبال داشته باشد. ضرورتی که از دید برخی کارشناسان، در پرداخت به آن کاهلی کرده‌ایم، که اگر این گونه نبود، در مواجهه با حریق امثال پلاسکو، می‌توانستیم موفق تر عمل کنیم.

این را می‌شود از نواقصی دریافت که برخی بر این باورند در تجهیزات آتش نشانان دیده می‌شود و در مواردی مانند آتش سوزی ساختمان تولیدی لباس در خیابان جمهوری یا حریق ساختمان پلاسکو خودنمایی می‌کند و به شدت آزاردهنده و رنج آور است. امثال کمبود نردبان های بلند، کمبود بیسیم، کمبود امکانات پروازی برای اطفای حریق در ساختمان های بلند و ناایمن و غیره. کمبودهایی که می‌توان افق وسیع تری برایشان در نظر گرفت و پای ضرورت توجه به تکنولوژی‌های نوین در اطفای حریق را به ماجرا باز کرد؛ از شیوه های مدرن اطفای حریق گرفته تا بهره گیری از امثال ربات های هوشمند در سازه های پرخطر.

گزاره هایی که بر اساسشان جا دارد به دنبال تحقق تمامی خواست های عمومی پس از حادثه پلاسکو شویم. به این معنی که هم تدبیری اتخاذ کنیم که حقوق کسبه پلاسکو حفظ شده و به جای مغازه ها و واحدهای از دست رفته‌شان، مغازه ها و واحدهای نوساز و امنی تحویل بگیرند، هم مرکز مدرن و ایمن آتش نشانی در مرکز شهر دایر شود، هم بنای یادمانی برای بزرگداشت جان‌فشانی‌های قهرمانان پلاسکو در جایی دایر شود و هم برای دستیابی به دانش ها و تکنولوژی های مدرن، به فکر تاسیس پارک فناوری در حوزه ایمنی و آتش نشانی باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۵
به جز یک مورد در باقی موارد بحث سرقفلی ها چی میشه؟ البته به نظرم هر چی میزنن نباید مالکش بنیاد مستضعفان باشه چون اونا هم در مورد کم کاری ها قصور دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
مالک اصلی بنیاد نبوده. این ملک مصادره ای است و حالا حداقل باید زمینش به صاحب اصلیش برگرده.
این ها همه حرف واحساس ورزی است وبهترین کار برای ما ان است که در محلی چسب پلاسکو ویا حریم ان ومثلا پاساز پروانه متعلق به شهرداری وکمیته،، محلی به ما بدهند که اماده باشد واعتبار 30ساله ما محل پلاسکو است ونه پاسازهای نور ولی عصر وجمهوری با فاصله زیاد از محل که اعتبار ما را نابود میکند
توجه شهردار ومسولین وبنیاد
محلی اطراف مثل کوی برلن ویا پاساز نزدیکش مثل پروانه اعتبار مان را در ادامه زندگی برمیگرداند ونظرسنجی را محدود کرده اید به 4مورد!!!
یعنی واقعا شما برای دارایی یه عده دیگه نظرسنجی گذاشتید؟!!!!
اونهایی که 2 میلیارد دادن سرقفلی خریدن هیچ حقی براشون نیست.... کمی منصف باشیم
کلا تصمیم گیری بر عهده مالکان باید باشد.
مراکز تجاری باید از وسط تهران خارج شوند.
همیشه تو نظرسنجیتون گزینه هیچکدام هم بزارید تا مردم مجبور نباشن به گزینه های دلبخواه شما رای بدن
تابی جون نظرت راجع به یه پارکینگ بزرگ طبقاتی چیه؟ اینایی که گفتی خوبه ولی پارکینگ طبقاتی بیشتر به کار می آد.
از 4 گزینه ارائه شده مجبور به گزینش شذیم.
گرینه های ذیگری نیز میتواند وجود داشته باشد.
مثالا از نظر بنده از فردوسی تا بهارستان در ضلع شمالی جمهوری به طول پلاسکو تخریب و بلوار شود بهترین انتخاب میباشد.
چقدر هم به نظر مردم اهمیت میدهند!
شرکتی به صورت سهامی عام ثبت شود و ساختمانی با معماری فاخر ایرانی و مدرن در محل پلاسکوی قدیم احداث شود که قطب تجارت پوشاک در ایران باشد .
از ترامپ پوپولیست تر ...
من می خواستم اتفاقا به پارک فناوری رای بدم
ولی اگر نگاهی به وضعیت پارکهای فناوری بندازید متوجه می شید که در ایران این گزینه فایده ای نداره
زمین پلاسکو رو از مالکین بخرن
آقا پارکینگ طبقاتی بزنند بهترین گزینه است.
بهترین گزینه ساختن آرامگاه برای آ تش نشانان بخت برگشته است .
نظر صاحب زمین ومجوز شهرداری کاربرد زمین را مشخص خواهد کرد. ساختمانی چند طبقه فروشگاهی مانند پلاسکو ضرورتی از نظر شهری ندارد.خود ساختمان پلاسکو نیز نامناسب ونازیبا در منطقه بنظر میرسد..از نظر ترافیکی مرکزی تجاری مشکل دار است. و باید دیدنظر شهرداری در این موردچیست.ایا یک پارکینگ چند طبقه میتواند مفید باشد... ونیازی به چنین پارکینگی هست؟ممکن است بتوان چند منظوره از ان استفاده کرد. مرکزی برای اتش نشانی با لوح باد بود شهدای اتش نشانی. ودر طبقات فوقانی وتحتانی پارکینگ ایجادنمود. .در طبقات دیگر سالنهای ورزشی وفرهنگی ورستوران میتواند مفید باشد. تصور من ان است که چند منظوره با توجه به نیاز شهری وصاحب ملک وشهرداری وکارشناسان شهری ممکن است مفید تر باشد.
مراکز اتش نشانی باید کوچک و بسیار متعدد باشد تا سطح شهر را بسرعت پوشش دهند..حد اکثر ماشین در یک مرکز از پنج وشش با چند امبولانس و ماشین های کمکی بالاتر نیست..کارشناسان اتش نشانی نظری بهتر دارند..یکی از کمبودهای عمومی ما در تهران چه در بخش تجاری وچه مسکونی نبود انبار وخدمات تجارتی مانند بانک وخدمات بانکی وغیره است..ملاحظه کنید میزان کالای ورودی وخروجی بازار چه میزان است.بازارها تک فروش نیستند و بیشترعمده فروش اند برای جامعه ای هشتاد میلیونی نه چند میلیونی..حمل این میزان کالا بداخل وخارج مشکلات دارد. وزیبائ بازار را تحت تاثیر قرار می دهد..وخطرات زیادی می افریند..ایجاد مراکز خدماتی ورفاهی برای واحد های تجاری در کشور در هرزمینه باید در الویت قرار گیرد..توجه کنید که زمین ساختمان پلاسکو ملک باارزشی است.باید بهترین واقتصادی ترین بهره را برای بهبود نیازهای شهری از ان برد.
من هم با مورد 1 موافقم.
حتی اگه 99 درصد هم به گزینه های دیگه جز گزینه ی 3 رای داده بودن ، حتی اگه بجای 25 هزار نفر ، 80 میلیون در این نظر سنجی شرکت میکردن ، باز هم گزینه ی 3 بود که در دستور کار قرار میگرفت
تابناک در مورد ساخت یه بوستان سبز هم نظرسنجی میکردی.اینم بد نیستا
گزینه 1 و 2 میتواند با هم باشد یعنی هم مرکز آتشنشانی هم قسمتی از آن بنای یادبود باشد .
مگه مال باباتونه که از مردم نظر سنجی میکنید چی بشه.اونجا صاحب داره .معلومه باید ساخته بشه دوباره مالکاش برگردن همونجا
خدا خودش میدونه این حادثه چرا پیش اومد
میتوان هر چهار گزینه را در محل اجرا کرد طبقه ۱- برای گزینه ۲ و ۴ وطبقه همکف برای گزینه ۱ و طبقه ۲به بالا برای ساختن مرکز تجاری
پارک فناوری ایده خوبیه. ولی مرکز شهر مناسب نیست و همچنین زیر بنای پلاسکو برای این منظور کوچک است.
کاری را که آمریکا بعد از ویرانی برج های دوقلوی خود انجام داد ، برای برج ویران شده پلاسکو مشابه ساری بکنند .
کاملاً درسته،احداث مجهزترین و بزگترین مرکز آتش نشانی تهران در محل کنونی ضمن پنج شش متر عقب نشینی ساختمان جدید برای اختصاص فضای بیشتر به جاده و راه،شهری که راه و جاده پهناور و پُرکشش برای حمل و نقل در شرایط بحرانی نداشته باشه شهر نیست بلکه یک ده کوره هَردَمبیل و پهن شده بر روی زمین هست!
احداث پایگاه مشترک اورژانس و آتش نشانی و هلال احمر برای اتفاق احتمالی ای که درمورد ساختمان فرسوده آلومینیوم رخ خواهد داد
فکر خوبیی ولی پول دوستان و زمین بازان و برج سازان مخالفت میکنند.
فکر خوبییه
پارکینگ طبقاتی
به نظر من باید پلاسكو احیا بشه. ساختمونی با معماری قبلی. پلاسكو گوشه ای از فرهنگه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل