بازدید 3069
در جلسه بررسی حادثه پلاسکو در مجلس چه گذشت؟

سخنرانی قالیباف آتش انتقادات را خاموش نکرد

قالیباف و رحمانی‌ فضلی امروز بعد از کش و قوس‌های فراوان به مجلس آمدند و در رابطه با حادثه پلاسکو به نمایندگان مردم گزارش دادند؛ اما صحبت‌های شهردار تهران با واکنش و اعتراض تعدادی از نمایندگان از جمله محمدرضا عارف- رئیس مجمع نمایندگان تهران- مواجه شد.
کد خبر: ۶۶۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲ 01 February 2017
صبح امروز نمایندگان مجلس،‌ نطق‌های میان‌دستور خود را زودتر شروع کردند تا فرصت کافی برای بررسی حادثه پلاسکو با حضور قالیباف و رحمانی فضلی باقی بماند.

ابتدا محمدنعیم امینی‌فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت، گزارش این کمیسیون را قرائت کرد. در این گزارش به سهل انگاری و اغماض مسئولان در اجرای قانون و عدم برخورد با تغییر کاربری های متعدد و بیمه نبودن واحدهای فعال اشاره و تاکید شده بود موارد مشابهی همچون وضعیت ساختمان پلاسکو در تهران و کلان شهرهای دیگر وجود دارد.

در ادامه،‌ محمدرضا رضایی،‌ رئیس کمیسیون عمران هم گزارش اولیه این کمیسیون را قرائت و تاکید کرد سوالاتی در زمینه حادثه پلاسکو وجود دارد که در گزارش دوم کمیسیون عمران به آن‌ها پاسخ داده می‌شود؛ از جمله این‌که آیا ساختار مدیریت بحران دارای تجهیزات، نیروی انسانی و برنامه‌های مدیریت بحران است و آیا توانسته خود را به استانداردهای جهانی ارتقاء دهد؟

سلمان خدادادی،‌ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در گزارشی بر لزوم مدیریت یکپارچه شهری و طراحی نظام ایمنی در کلانشهرها تأکید کرد و گفت: باید به دنبال مدیریت یکپارچه بحران برویم. چندین سال است که کشورهای دنیا مدیریت واحد شهری دارند اما ما در این زمینه همچنان با مشکل مواجه هستیم. ما نیازمند طراحی نظام ایمنی کلانشهرها با اولویت شناسایی ساختمان‌های پرخطر هستیم و امیدواریم پلاسکو درسی برای همه ما باشد تا شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

پس از این گزارش، مجمع نمایندگان تهران گزارش خود را در رابطه با حادثه پلاسکو ارائه کرد. لزوم پاسخگویی به ابهامات،‌ مهم‌ترین مساله‌ای است که در این گزارش بر آن تاکید و از مسئولان ذی‌ربط خواسته شده تا به سوالات موجود پاسخ دهند.

نمایندگان تهران در بخش دیگری از گزارش خود ضمن قدردانی از تلاش آتش‌نشانان، متذکر شدند که نقد افراد و دستگاه‌ها از جمله مدیریت امور شهری تهران به معنای نادیده انگاشتن خدمات آنها نیست و مردم بعنوان صاحبان انقلاب  و کشور حق دارند از شرایط ایمن و خدمات شهری مناسب برخوردار باشند و از نتایج اقدامات اصلاحی دستگاه‌ها مطلع شوند.

علی فاضلی، ‌رئیس اتاق اصناف نیز گزارشی را با رویکرد وضعیت کارگران و تولید در پلاسکو به نمایندگان مجلس ارائه داد. بر اساس گزارش فاضلی "در حادثه پلاسکو 585 بنگاه صنفی آسیب شدید دیده اند و برخی از آنها یعنی حدود 305 واحد به طور کامل سوختند و 3000 کارگر بیکار شدند."

سپس رحمانی فضلی، وزیر کشور در جایگاه ناطقان مجلس قرار گرفت و گزارش مفصلی درباره پلاسکو ارائه داد. رحمانی فضلی در صحبت‌های خود به کمبود امکانات آتش‌نشانی اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر 123 ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد که استاندارد 150 ایستگاه است. از منظر نیروی انسانی این سازمان دارای 4 هزارو 900 نیروی انسانی است که وضعیت مطلوبی دارد. تعداد خودروهای اطفاء حریق آنها 19 دستگاه است که باید به حدود 600 دستگاه افزایش یابد. همچنین تعداد 20 دستگاه و نردبان و بالابر هیدرولیکی در شهر وجود دارد که تعداد استاندارد آن 65 دستگاه است. مدت زمان رسیدن به محل حادثه توسط نیروهای آتش نشانی در تهران برابر 4 دقیقه 10 ثانیه است که مطابق با استانداردهای جهانی است.

اما گزارشی که باعث اعتراض نمایندگان شد، گزارش محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بود.  گزارش قالیباف حتی باعث شد که جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت چند بار با داد و فریاد، گزارش 35 دقیقه‌ای او را قطع کند.

قالیباف در گزارش خود گفت که آتش‌نشانی بعد 2 و نیم دقیقه به پلاسکو رسیده؛ جعفرزاده فریاد زد: اگر این موضوع درست باشد یعنی وزیر کشور دروغ می‌گوید. هرچند سایر نمایندگان سعی کردند جعفرزاده را آرام کنند اما او چند بار دیگر هم با فریاد صحبت قالیباف را قطع و او را به سکوت وادار کرد.

شهردار تهران در گزارشی که به مجلس ارائه کرد از تجهیزات آتش‌نشانی دفاع کرد و با اشاره به هشدارهای قبلی به واحدهای تولیدی پلاسکو سعی کرد از شهرداری سلب مسئولیت کند. قالیباف در فرصت 35 دقیقه‌ای‌اش بابت حادثه‌ای که رخ داده عذرخواهی نکرد که همین مساله واکنش نمایندگانِ‌ ناراضی را به دنبال داشت.

محمدرضا عارف در پایان جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و تاکید کرد: در گزارش مجمع نمایندگان تهران،  بندی وجود داشت که مسئولان باید از مردم عذرخواهی کنند. این موضوع مهمی است باید عذرخواهی کردن را یاد بگیریم، که هنوز در فرهنگ ما جا نیفتاده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا آقای قالیباف از مردم عذرخواهی نکرد، گفت: بنده نمی‌دانم که ایشان عذرخواهی کردند یا نکردند، انگار برخی بزرگ‌تر از این هستند که عذرخواهی کنند!

سهیلا جلودارزاده، دیگر نماینده تهران هم به خبرنگاران گفت: من امروز می خواهم داد بزنم، سه سال پیش در آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، دو زن جان باختند و آتش‌نشانی گفت تجهیزات و نردبان نداشتیم. در جریان حادثه پلاسکو نیز به دلیل همین ضعف تخصص، آنقدر آب به ساختمان بستند که پلاسکو فروریخت.

او با انتقاد از این که قالیباف در جلسه امروز عذرخواهی نکرد، متذکر شد: اگر همان سه سال پیش به بی‌کفایتی مدیر آتش نشانی توجه می‌شد، امروز این وضع پیش نمی‌آمد، روی آتش آب ریختن هنر نیست، بلکه باید یک فرد متخصص و باتجربه مسئولیت آتش نشانی را برعهده بگیرد که بتواند نیروهای خود را تربیت کند.

جلسه بررسی حادثه پلاسکو در مجلس هم با ادامه انتقادات به عملکرد قالیباف و مدیریت شهری تهران به پایان رسید و شهردار تهران نتوانست نمایندگان را قانع کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان