بازدید 2704

روایت سفیر سابق انگلیس از پشت پرده بحران سوریه

سفیر سابق انگلیس در سوریه روایت شش ساله کشورها و رسانه های غرب درباره مناقشه سوریه را رد کرد.
کد خبر: ۶۶۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 01 February 2017
سفیر سابق انگلیس در سوریه روایت شش ساله کشورها و رسانه های غرب درباره مناقشه سوریه را رد کرد.


العالم- پیتر فورد درباره دوره ای که در سوریه سفر انگلیس بود، گفت: زمانی که من سفیر بودم روابط انگلیس و سوریه در بهترین سطح خود قرار داشت. بشار اسد در آن زمان تازه به لندن سفر کرده بود و بعد از آن طولی نکشید که به عنوان سفیر انگلیس در سوریه انتخاب شدم.وی با ملکه انگلیس دیدار صمیمانه ای داشت.انتظارات زیادی وجود داشت که سوریه به یک کشور اصلاح طلب در جهان عرب تبدیل شود.قرار بود سوریه اینگونه شود اما رویدادها چیز دیگری را رقم زدند.

پیتر فورد در پاسخ به این پرسش که برداشت شما از سوریه چیست و آیا در زمانی که در سوریه بودید این کشور یک کشور پلیسی بود؟ گفت: خیر، نه پلیسی تر از اردن و نه بیشتر از عربستان سعودی یا قطر یا هر کشور دیگری در خلیج (فارس) که کشوری پلیسی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا علوی ها در سوریه مقامات و شغل های رده بالا را داشتند و اکثریت سنی در مشاغل کم اهمیت بودند؟ گفت: در مورد ادعای سلطه علوی ها ، باید بگویم این مطلب بارها و بارها تکرار شده است اما من سایر فرقه ها مثل سنی ها و مسیحیان و دروزی ها را در میان مقامات سوری دیدم.من با یک وزیر خارجه سنی سر کار داشتم ، معاون وزیر خارجه هم یک سنی بود.معاون رئیس جمهور یعنی (عبدالحلیم) خدام سنی بود.وزیر دفاع یعنی ژنرال ترکمانی سنی بود.روسای آژانس های اطلاعاتی و حتی تا امروز هم بسیاری از مقامات آن سنی هستند.

سفیر سابق انگلیس در سوریه ضمن مقایسه سقوط حکومت های تونس، لیبی و مصر با رویدادهای سوریه در سال دوهزار و یازده گفت : علت سقوط نکردن بشاراسد این بود که هر سه کشور تونس ، لیبی و مصر کشورهایی با اکثریت قاطع سنی بودند و مشکل فرقه ای در آنها نبود اما سوریه وضعیت دیگری داشت و فرقه های مختلفی در آن بودند.
وی در توضیح علت دیگر سقوط نکردن بشار اسد گفت هر سه کشور تونس، لیبی و مصر متهم بودند که حکومت های آمریکایی دارند اما سوریه اینگونه نبود.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی پرس تی وی در پاسخ به این پرسش که آیا تظاهرات اولیه درسوریه مسالمت آمیز بود یا خیر؟ گفت: تظاهرات درسوریه همان پنج دقیقه اول مسالمت آمیز بود.خیلی سریع افراد مسلح وارد خیابان ها شدند و با تیراندازی اقدام به کشتن تظاهرکنندگان کردند تا واکنش هایی را تحریک کنند.

مجری خطاب به سفیر سابق انگلیس گفت آیا این چیزی که می گوید یک ادعا است یا سندی برای آن دارد؟ پیتر فورد گفت: همکاران سوری من که در شهر درعا زندگی می کردند این موضوع را به من گفتند.

من نمی توانم دست به خطر بزنم و بگویم این چیزی که می گویم درست است اما به نظر من این گفته در خود حقیقت دارد.من نمی گویم که دولت سوریه مرتکب اشتباهات تاکتیکی نشد و واکنش نامتناسب نداشت اما این افسانه که گفته شود تظاهرات همه مسالمت آمیز بود و مردم مجبور شدند خودشان را مسلح کنند تا از خود در برابر رژیمی خشن محافظت کنند، چرند است و مصرف تبلیغاتی دارد.

سفیر سابق انگلیس در سوریه درباره نقش کشورهایی مثل عربستان سعودی، قطر و ترکیه در اوضاع سوریه گفت: اشتهای این کشورها با دیدن موفقیت ماجراجویان در تونس، لیبی و مصر زیاد شد. شبکه الجزیره نقشی بسیار بزرگ داشت.قطری ها وقتی دیدن قذافی و مبارک رفتند، خشنود شدند و نقش زیادی در رفتن این دو داشتند و اکنون از سلاح های خود در سوریه استفاده می کردند.

بخشی از تمایل قطر به رفتن اسد می تواند فرقه ای باشد.کشورهای خلیج (فارس) اکثریت سنی دارند.
این رژیم‌ها نمی توانند تحمل کنند و شاهد باشند کشوری در منطقه وجود داشته باشد که تحت حکومت سنی ها نباشد.
وی افزود: در سال 2006 حمله اسرائیل به لبنان رخ داد و حزب الله به طرزی موفقیت آمیز مقاومت کرد و توانست اسرائیلی ها را دفع کند. در جریان آن جنگ، کشورهای خلیج (فارس) از اسرائیل طرفداری کردند و امیدوار بودند که اسرائیل بتواند به حزب الله تلفات وارد کند اما حزب الله به لطف حمایتی که از سوریه دریافت کرد توانست بقا داشته باشد و در واقع در آن جنگ پیروز شد.

سفیر سابق انگلیس گفت: دولت سوریه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و مورد حمایت حزب الله قرار دارد.
پیتر فورد گفت: اغلب گفته می شود که چهارصد هزار یا حتی نیم میلیون نفر از مردم بدست رژیم سوریه کشته شدند اما این گفته درست نیست.دست کم نیمی از این اعداد و ارقام مربوط به جنگجویان دو طرف می باشد.نیم دیگر این ارقام مربوط به غیرنظامیانی می شود که باز هم از دو طرف هستند.وی افزود برای مثال به دیرالزور نگاه کنید که شمار کشته های بخش طرفدار دولتی بیشتر از شمار کشته های دولت اسلامی (داعش) است.

سفیر سابق انگلیس تاکید کرد که این حرف ها را می زند اما حقوق بگیر هیچ کس نیست.وی افزود کسانی که از من انتقاد می کنند حقوق بگیر قطر هستند.آنها پول می گیرند و این حرف ها را می زنند اما من نظرم را براساس درک خود از حقایق بیان می کنم.

وی درباره نقش روسیه و ایران در سوریه گفت: خدا را شکر که روسیه و ایران از دولت سوریه حمایت کردند.
چند سال پیش به نقطه ای رسیدیم که داعش در نزدیک دروازه های دمشق بود ، فقط تلاش های مشترک ایران ، حزب الله و روسیه به همراه ارتش عربی سوریه بود که موفق شد تا وضعیت را تغییر دهد.افرادی که از ایران و روسیه انتقاد می کنند باید به این پرسش پاسخ دهند که آیا شما می خواستید که تکفیری ها کنترل دمشق را در دست گیرند؟

مجری گفت: چرا ایران وارد عرصه سوریه شد؟ مخالفان ایران می گویند ایران تلاش می کند امپراطوری فارسی را بار دیگر ایجاد کند ، از یک دیکتاتور حمایتمی کند.برخی حتی گفته اند ایران تلاش می کند سوریه را به یک کشور شیعی تبدیل کند.

پیتر فورد گفت: به نظر من همه این اتهامات خیالپردازی و پارانویا است.باید به ترکیب جمعیتی نگاه کرد.
ادعاهایی وجود دارد که شیعیان به منطقه ی «وادی بردی» سوریه اعزام می شوند تا هلال شیعی بین ایران و لبنان را تکمیل کنند.به نقشه نگاه کنید می‌بینید که این حرف چرند است.تعداد شیعیان در سوریه بسیار اندک‌تر از سنی‌ها است.موضوع ساده این است که ایران از هم‌پیمان خود حمایت می‌کند و نمی خواهد که این همپیمان سقوط کند.
وی افزود: در نبرد حلب چیزهای جدیدی از دستکاری‌ها، خبرهای جعلی، تحریف و دروغ‌ها را دیدیم.

سفیر سابق انگلیس گفت: بشار اسد بخش مهم صلح است.وی تنها شخصی است که رژیم سوریه می تواند حول او جمع شود.وی سنگ بنای طاق است و اگر نباشد طاق فرو می‌ریزد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل