بازدید 5838

کدام کشور رکورددار نرخ زاد و ولد در سال 2016 است؟

کد خبر: ۶۶۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 01 February 2017
سال 2016 میلادی اولین سال اجرای همه‌جانبه سیاست «دو فرزند» در چین بود که در این سال، بیش از 18 میلیون نوزاد در این کشور متولد شدند.

به گزارش فارس، آمار کمیسیون بهداشت و برنامه‌ریزی جمعیت چین نشان می‌دهد تعداد تولد نوزاد در سال 2016 میلادی در این کشور 18 میلیون و 460 هزار نفر بوده که از سال 2000 تا کنون بیشترین آمار زاد و ولد در چین است و در طی دهه‌های گذشته اولین بار است که آمار تولد در چین، چنین روند چشم‌گیری را پشت سر گذاشته است.

بر اساس داده‌های کمیسیون بهداشت،‌ 45 درصد این آمار متعلق به خانواده‌هایی است که تجربه یک نوزاد را داشته‌اند و در واقع در دسته‌ خانواده‌های دو فرزندی قرار گرفته‌اند.

سیاست تنظیم خانواده معروف به سیاست تک‌فرزندی، برنامه کنترل جمعیت در چین بود که از سال 1979 آغاز شد و تا سال 2015 ادامه داشت. تخمین زده می‌شود که از ابتدای اعمال این سیاست تاکنون از تولد حدود 400 میلیون نوزاد جلوگیری شده است.

سال 2016 میلادی اولین سال اجرای همه‌جانبه سیاست «دو فرزند» در چین بود که در آن سال، تعداد تولد نوزاد، افزایش چشمگیری داشته است.

مقامات چینی اجرای سیاست تک فرزندی را موفقیت آمیز توصیف کرده و یکی از عوامل رشد سریع اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر دانسته‌اند، هرچند برخی از کارشناسان گفته‌اند که بهبود دسترسی به امکانات برنامه‌ریزی خانواده، افزایش درآمدها و تغییرات فرهنگی ناشی از آن نیز در جلوگیری از رشد سریع جمعیت چین مؤثر بوده‌ است.

علاوه بر این، نرخ مرگ و میر مادران، مرگ و میر نوزادان و مرگ و میر در میان کودکان زیر سن پنج سال، در سال گذشته نیز کاهش یافته است.

چین با افزایش تعداد متخصصان زنان، ماماها و تخت‌های بیمارستان نیز بهبود خدمات بهداشت مادر و کودک را متعهد شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل