بازدید 22224

ماجرای اخراج دختر دانشجوی ایرانی از آمریکا

کد خبر: ۶۶۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 01 February 2017
سارا دختر جوان دانشجوی ایرانی مقیم اتریش که در آمریکا تحصیل می کند پس از پایان تعطیلات شب همان روزی به این کشور بازگشت که دونالد ترامپ حکم ممنوعیت ورود ایرانی ها و اتباع 6 کشور دیگر را امضا کرده بود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرانس پرس، «سارا . ی » جمعه شب 27 ژانویه ( 8 بهمن) وقتی وارد فرودگاه لس آنجلس شد فکر می کرد که مطابق معمول بدون هیچ مشکلی از کنترل گذرنامه عبور می کند؛ این دانشجوی ایرانی هیچ اطلاعی از هرج و مرجی که یک حکم ضد مهاجرت دونالد ترامپ به راه انداخته بود ، نداشت.

او نمی دانست که 23 ساعت بعد اخراج خواهد شد و یکی از نخستین قربانیان این حکم می شود که همان روز توسط رئیس جمهور جدید آمریکا امضا شده بود. حکمی که براساس آن ورود اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا به طور موقت ممنوع اعلام شده است.

سارا دوشنبه شب در شهر وین پایتخت اتریش که اقامت دائم این کشور را دارد در گفت و گویی با فرانس پرس ماجرای تلخش راکه اندکی پس از فرود هواپیمایش در جمعه شب آغاز شد و در حالی که حکم ضد مهاجرتی به اجرا درآمده بود بی آنکه وی اطلاعی از آن داشته باشد، شرح داد.

این زن جوان که فارغ التحصیل دانشگاه است و هم اکنون در رشته بهداشت جامع در(California Institute for Human Science ) انستیتوی علوم انسانی کالیفرنیا در شمال سن دیه گو تحصیل می کند، می گوید: من برای تعطیلات به کانادا رفته بودم تا خواهرم را ببینم ، سپس به اتریش رفتم و در پایان تعطیلات برای حاضر شدن سر کلاس ها به آمریکا بازگشتم.

وی می افزاید: اصلا انتظار نداشتم که مرا دستگیر کنند. من تاکنون بارها به این کشور وارد شده بودم و همواره با من خوش رفتاری شده بود. همیشه ظرف چند دقیقه از کنترل های گمرکی عبور می کردم.

این بار، سارا زود متوجه شد که اوضاع تغییر کرده است.مامور سرویس های مهاجرت که وی پاسپورتش را به او داده بود آن را ضبط کرد و دختر ایرانی به یک سالن انتظار برد.

دختر دانشجو را مجبور کردند رو به دیوار ایستاده و دستهایش را بالا ببرد تا دو پلیس زن که با فریاد به او دستوراتشان را می دانند وی را تفتیش بدنی کنند. سپس به او دستور دادند روسری اش ، زینت آلاتش و بندهای کفش هایش را در آورد. سپس سارا ناگزیر شد تمام پول نقدی که همراهش بود و نیز موبایلش را به ماموران پلیس بدهد.

دانشجوی ایرانی ساعت ها بعد وسایل شخصی اش را پس گرفت اما در این میان ناگزیر 4 ساعت انتظار کشید ، بازجویی شد بی آنکه حتی اجازه داشته باشد کمترین تماس تلفنی را با نزدیکانش بگیرد. یک مامور پلیس به او گفت که ویزای دانشجویی اش دیگر اعتبار نداشته و سارا را مجبور کرد تا فرمی را امضا کند که بر اساس نسبت به اخراجش رضایت می دهد.

سارا یادآوری می کند: مامور پلیس به من گفت شما دو راه حل دارید: یا قبول می کنید و رضایت می دهید که به میل خود خارج شده اید ...یا اینکه به زور اخراج شده با این احتمال خطر که مدت یک تا 5 سال و حتی بیشتر ورودتان به خاک آمریکا ممنوع خواهد شد. مامور پلیس با لحن تهدیدآمیزی صحبت می کرد و من احساس کردم که چاره ای جز امضای آن فرم ندارم.

اندکی پس از نیمه شب، هنگامی که وی اجازه یافت در تماسی کوتاه به خواهرش خبر اخراجش را اطلاع دهد ، سارا تازه متوجه هرج و مرجی شد که در فرودگاه های آمریکا به دلیل حکم ضد مهاجرتی حکمفرما شده بود.

وی می گوید: من ساعت 20 و 30 دقیقه جمعه به وقت محلی وارد لس آنجلس شدم و ساعت 19 و 30 دقیقه روز بعد آنجا را ترک کردم.

در حالی که دو مامور پلیس زن مسلح او را تا پروازش به مقصد اروپا همراهی می کردند ، سارا توانست به سرعت نگاهی کوتاه به موبایلش بیندازد و خبری را مشاهده کرد که بر اساس آن یک قاضی بخشی از اجرای این حکم را به حال تعلیق درآورده است.

وی می افزاید: من به یکی از دو مامور گفتم که یک قاضی تصمیمی علیه این حکم صادر کرده است... و من نباید به زور سوار هواپیما بشوم اما تنها چیزی که او گفت این جمله بود: اوه ، چه خوب! ولی بهتر تو به راهت ادامه بدهی.

سارا پس از بازگشت به اتریش نزد والدینش هنوز تلاش می کند آنچه را که برایش گذشته بفهمد و تصمیم بگیرد که چه رفتاری را باید در پیش بگیرد.

سارا وقتی احساس سرگشتگی اش را توضیح می دهد ، بغضش می ترکد: از یک طرف احساس آسودگی می کنم که از دستگیری رهایی یافتم اما از طرف دیگر به شدت غمگینم زیرا واقعا تحصیلاتم را دوست داشتم. من مدت یک سال و نیم به شدت تلاش کردم و رفتن به آنجا برای تحصیل رشته ای که بسیار به آن علاقه دارم خیلی دشوار بود.

وی تاکید می کند که مقامات دانشگاهش که نگران سرنوشتش هستند از او به شدت حمایت کرده اند و وکلای اتحادیه آزادی های مدنی آمریکایی ( ACLU) نیز به وی پیشنهاد کمکشان را داده اند.

سارا که باید تابستان آینده فارغ التحصیل شود، می گوید: ممانعت از ورود م به کشوری که در آن تحصیلاتم را دنبال می کنم هیچ توجیهی ندارد. با من رفتاری شد که گویی واقعا مرتکب جرمی غیر قابل بخشش شده ام. من فکر نمی کنم انجام تحصیلات برای کمک به مردم جرمی محسوب شود که مجازات آن اخراج باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
من فکر نمی کنم انجام تحصیلات برای کمک به مردم جرمی محسوب شود که مجازات آن اخراج باشد.
بیا ایران درس بخوان بخدا اونقدر ها هم بد نیست تازه هیچ وقت هم با این فضاحت اخراجت نمی کنند .وطنم پاره تنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
دانشجوی ستاره دار میدونی چیه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
مطمئنی هیچوقت اخراجش نمیکنن؟
متاسفم که چنین اخباری در مورد هموطنان عزیزم میشنوم...
سارا جان عزیزم ...اونجا کشوریه که ساکنان اصلیش یعنی سرخپوستان و بومیها رو کشتند اونم به بدترین وجه ممکن...اونجا مهد نژاد پرستیه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
بخاطر این افراد مرفه ناراحت نمی شم
`جهان بطور عام وآمریکا بطور خاص باید علیه این عوامگرای ترمز بریده متحد شود و قبل از آنکه وی فاجعه ای جهانی را رقم زند برکنارش کند! ما آثار حکومت 8 ساله ترامپ کوچکتری رادر کشور خودمان تجربه کرده ایم ولی خساراتی که این یکی میتواند بزند با آن یکی قابل قیاس نخواهد بود!
دیگر ابرویمان را در دنیا برده اند
زیاد شلوغش نکنید.
روی پرچم ایالت متحد آمریکا ، هر ستاره یک ایالات می باشد . وحالا من متوجه شودم ، ستاره ها پرچم از همدیگر جدا می شوند وتشکیل کشور موستقیل می دهند . کشور کالیفرنیا کشور تگزاس کشور نیویورگ کشور کشور جورجیا کشور ایلینویز کشور میشیگان کشور پنسیلوانیا کشور اوهایوکشور کارولیناشمالی کشور نیو جرسی کشور نیومکزیک کشور آریزونا کشور تنسی کشور مین کشور یوتا کشور ویرجینیا غربی کشور ویرجینیا ،کشور ویسکانسین کشور مینه سونا کشور میزوری کشور ماساچوست کشور مریلند کشور آیلند کشور فلوریدا کشور هاوایی کشور کلرادور کشور آلاسکا کشور آلاباما کشور آیوا کشور وایو مینک کشور ورمونت کشور داکوتا جنوبی ، کشور داکوتا شمالی کشور نیوهمشایر کشور اوکلاهاما کشور میسییپی کشور لوییریانا کشور کانزاس کشور دلاویر کشو اوکلاهاما کشور کنتیکت کشور ایندیانا کشور اورگن کشور نوادا کشور آرکانزاس از ایالت واشنگتن دی سی جدا می شوند ویک کشور های مختلف می شود
تازه داره از ترامپ خوشم میاد.بزن ...یکی کن.مایه دارای بی غم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
تا حالا واژه انسانیت به گوشِت خورده؟اخلاق چطور؟!
اگه امضا نمیکرد میتونست شکایت کنه
ما که پرچم آمریکا رو آتش میزنیم ایراد ندارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
ما با این کار به سیاستهای مستکبرانه آنها اعتراض م یکنیم کما اینکه خود آمریکائیها هم در اعتراض به سیاستهای مسئولینشان این کار را می کنند.
جالبه. همین آقا ( ترامپ!) کسانی که قانونی وارد خاکش شدن رو بازداشت میکنه و اینطوری رفتار میکنه ، ولی وقتی ملوانان اونها بدون اجازه و غیر قانونی وارد آب ما شدن و به طول قانونی دستگیر شدن ، صداش در اومده!! چرا راجع به این موضوع مطلبی نمینویسید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
چون مرغ همسایه غازه و غرب پرستان را خوش نیاید.
مرگ بر تروریسم دولتی آمریکا
عجیبه از شیطان بزرگ این رفتارها ...
لیاقت کسی که وطن رو ترک میکنه همینقدر هست......!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
فکر میکنم دانشجوی دانشگاه ازاد باشید!!؟؟
یک ایرانی
| Australia |
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
به تو ربطی نداره کی میره کی میمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
بهتر بود اسمتون رو مینوشتید: فقط یه متعصب حشک مغز
رییس جمهوری که مایه ننگ مردم خودش و کل جهان شده
تو که روسی داری امریکا چکار میکنی حتما منتظر فرصت هستی کاری غیر انسانی انجام دهی
ترامپ تو با قوانين و قولهاي خودت هم در افتادي. ديگه سارا چرا؟
لعنت بر آمریکایی ها
چرا انتظار بیش از این بد رفتاری و توهین و تحقیردارین از امریکا؟ خودتون با افغانها که هم زبان هم دین و هم فرهنگ هستید هزار بار بدتراز این بر خورد میکنن. نزن به دروازه کسی به انگشت که نزند به دروازه ات به مشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
چرا تهمت می زنید، افغانهایی که قانونی وارد کشور شده اند برادران ما هستند و دوستانه در کنار هم زندگی میکنیم، در مورد کسانی که غیر قانونی وارد کشور می شوند هم تفاوتی بین افغان و پاکستانی و غربی و ... نمی کند مثل سایر کشورها بازداشت و به کشورهایشان بازگردانده میشوند.
هر کی خربزه می خوره پای لرزش هم میشینه .
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
امان ار بخل و حسودی
تابناک دلت برای اونها نسوزه ! اونا جاشون راحته دلت برای خودمون بسوزه .
اون یه وجبی چی میگه این وسط ؟ مگه خودت جا و مکان نداری پاشدی رفتی آمریکا !
هر کس منافع کشور خودشو در نظر میگیره و حق داره
چرا اینقدر کامنت ها بی احترامی می کند
ایران به این خوبی ! چرا میرن آمریکا ؟!
پاسخ ها
م.ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
حتما آقازاده ای که همچین حرفی میزنی...نفست از جا گرم در میاد
انتقام دستگیری نیروی دریایی آمریکا...
از ایران نرفت ، مقیم اتریشه .ولی حال او ،،،،،،،،که فرزندانشون تو امریکان، بد جور گرفته شد . مایی که تا کیش هم نمی تونیم بریم چرا باید ناراحت بشیم؟.
ترامپ رو ول کن اسید پاشی اصفهان رو نمی خواهید معرفی کنید؟
ترامپ جنون دارد و صددرصد دچار بیماری روانی شدید خودشیفتگی است. چنین کسی لیاقت ریاست جمهوری را ندارد. مرگ بر آمریکا
این تو بمیری آزمون توبمیرا نیست
نابود باد آمریقا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار