بازدید 7826

پیش‌بینی فروریختن ساختمان با یک سامانه‌ هوشمند

متخصصان ایتالیایی با استفاده از یادگیری ماشین سامانه‌ای طراحی کردند که می‌تواند براساس شرایط محیطی، عمر یک ساختمان و فروریختن احتمالی آن را پیش‌بینی کند.
کد خبر: ۶۶۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ 01 February 2017
متخصصان ایتالیایی با استفاده از یادگیری ماشین سامانه‌ای طراحی کردند که می‌تواند براساس شرایط محیطی، عمر یک ساختمان و فروریختن احتمالی آن را پیش‌بینی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، این سامانه درون خود ساختمان قرار می‌گیرد و براساس میزان حرارت موجود در زمان آتش‌سوزی، میزان رطوبت موجود در زمان طوفان و دیگر سوانح عمر مفید ساختمان را پیش‌بینی می‌کند.

محققان کمپانی CGnal که در میلان ایتالیا قرار دارد وضعیت ساختمان‌های مختلف این شهر نظیر بیمارستان‌ها و سالن‌های تئاتر فعال را مورد بررسی قرار داده‌اند تا بتوانند یک پایگاه‌ داده غنی از وضعیت‌های مختلف یک ساختمان به دست بیاورند.

این سامانه که "محافظت پیشگویانه" نام دارد، پس از نصب و دریافت اطلاعات ساختمان، می‌تواند مشکلات موجود در سازه، سیم‌کشی برق، سیستم تهویه و اطفای حریق را شناسایی کند. با توجه به اینکه در این سامانه از یادگیری ماشین استفاده شده است، قدرت آن به مرور زمان افزایش می‌یابد.

در یکی از آزمایش‌های اولیه این سامانه هوشمند توانسته 76 خطا از مجموع 124 خطای موجود در ساختمان را شناسایی کند. با گذشت زمان و تکمیل پایگاه داده، در تست‌های این سامانه حداکثر خطایی که مشاهده شده حدود پنج درصد بوده است.

کمپانی‌های دیگری نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته‌اند و حسگرهای بی‌سیمی تولید کرده‌اند که میزان دما و کیفیت تهویه ساختمان‌ها را بررسی می‌کنند و در صورتی که وضعیت بحرانی شود سامانه هشدار فعال می‌شود.

سامانه محافظت پیشگویانه یکی از اولین سامانه‌های حفاظتی محسوب می‌شود که بر اساس یادگیری ماشین تولید شده است و مسئولان کمپانی CGnal اعلام کرده‌اند که تلاش می‌کنند در اسرع وقت این سامانه را تجاری‌سازی کرده و به بازار عرضه کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان