بازدید 5108

ظریف: موضوع موشک جزئی از برجام نیست

کد خبر: ۶۶۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ 31 January 2017
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با وزیر خارجه فرانسه درباره همکاری‌های سیاسی دو کشور گفت: اجرای برجام مورد تاکید دو طرف است .

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در کنفرانس مطبوعاتی گفت: بعد از سفر آقای روحانی به فرانسه نقشه راهی برای گشایش روابط دو جانبه در حوزه‌های مختلف طراحی شد و امروز بعد از یک سال این نقشه راه را در حوزه‌های مختلف که ثمرات مثبتی نیز داشته است را بررسی کردیم.

وی افزود: ماه آینده شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود و این از اولین دستاوردها که موجب اشتغال و انتقال فن‌آوری بوده است. در فرصت ایجاد شده بعد از اجرایی شدن برجام همکاری در حوزه ایرباس، ساخت فرودگاه، قطارهای سریع السعیر، همکاری‌های تحقیقاتی هسته‌ای و علمی و آموزشی، محیط زیست و گاز را داشتیم.

ظریف گفت: هم‌چنین یادداشت‌هایی میان دو وزیر در چارچوب کمیسیون مشترک به امضا رسید و علاوه بر آن صبح امروز یادداشت‌هایی در اتاق بازرگانی میان مقامات دو طرف امضا شد. هم‌چنین در حوزه مبارزه با پولشویی نیز یادداشت تفاهمی میان دو  کشور امضا شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که در حوزه مسایل سیاسی بحث‌های مثبتی داشتیم و بر اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق تاکید شد گفت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و مقابله با تروریسم و افراط‌گری و ثبات در منطقه در ادامه مذاکرات و ناهار کاری گفت‌وگو می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان درباره اجرای برجام گفت: متاسفانه ما از طرف‌های دیگر برجام به ویژه ایالات متحده آمریکا به همان میزان که ما به برجام متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بودیم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش کنیم و از فشار سیاسی بهره‌برداری کنیم.

ظریف اظهار کرد: تا الان توانسته‌ایم برجام را تا حد زیادی با وجود کارشکنی و بدعهدی که توسط آمریکا انجام گرفته است که یک مورد آن همان مقررات فرامرزی این کشور بوده است را اجرا کنیم اما این نوع اقدامات مانع اجرای کامل برجام است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در واکنش به انتقادها نسبت به ادعای آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده، گفت: همه اعضای مذاکره‌کننده اعلام کردند که موضوع موشکی جزیی از برجام نیست و این موضوع را دولت فرانسه و ایالات متحده (دولت گذشته آمریکا) هر دو در گذشته به طور رسمی اعلام کردند.

وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد.

ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 اشاره شده است به موشک‌ بالستیکی که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک‌های ما با قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که بیش‌ترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم.

ظریف تأکید کرد: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی ما که خارج از برجام و قطعنامه 2231 است، بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا شود که متاسفانه سابقه ننگین مانع شدن از ورود افرادی که ویزای قانونی این کشور را در کارنامه خود قرار داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار