بازدید 9331

ساخت دارویی از خون کوسه

کد خبر: ۶۶۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 31 January 2017
دانشمندان استرالیایی با مطالعه روی «کوسه ریش‌دار» توانستند نوعی آنتی‌بادی‌ در خون این جانور دریایی بیابند که در ساخت دارویی برای درمان فیبروز یا فساد بافت مؤثر است.

به گزارش آنا به نقل از شینهوآ، محققان دانشگاهی در ملبورن دارویی را با آنتی‌بادی‌هایی که در خون کوسه پیدا کردند، ساخته‌اند که قرار است روی بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری‌های جسمی مختلف تحت درمان‌های چند میلیونی و پرهزینه قرار می‌گیرند، آزمایش شود.

از این داروی جدید در درمان بیماری «فیبروز» یا «فساد بافت‌های بدن» استفاده می‌شود. در واقع، فیبروز شامل تشکیل بافت همبند است که ضخیم می‌شود و زخم ایجاد می‌کند و در نتیجه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به جا می‌گذارد.

این دارو براساس نوعی پروتئین تولیدشده انسانی و بر پایه نوعی آنتی‌بادی بدن کوسه ساخته شده است و قرار است برای درمان فیبروز ریه، چشم، پوست، کبد و قلب روی نمونه‌های انسانی مورد آزمایش قرار گیرد.

فیبروز خط پایان بسیاری از بیماری‌هاست که می‌تواند کشنده باشد. اگر فردی بیمار یا دچار آسیب‌دیدگی اندام شود، بخش آسیب‌دیده برای بهبودی تلاش می‌کند به طوری که بدن بیش از حد معمول کلاژن و بافت فیبروز تولید می‌کند که در نهایت ممکن است باعث نارسایی آن اندام شود.

طبق گزارش‌های رسیده، حدود 7/5 میلیون دلار صرف آزمایش انسانی این دارو در سال 2018 شده است. محققان معتقدند که اگر خون کوسه را به طور مستقیم به انسان تزریق کنند، بدن آن را به عنوان مولکول ناشناس تشخیص می‌دهد و آن را پس می‌زند. از همین رو، مولکولی را ساخته‌اند که شبیه مولکول بدن کوسه عمل می‌کند اما متعلق به انسان است بنابراین بدن آن را پس نمی‌زند. دانشمندان، این آنتی‌بادی را از خون «کوسه ریشو» به دست آورده‌اند اما معتقدند که این مولکول در بیشتر گونه‌های این کوسه وجود دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر