بازدید 6183

سقوط چراغ اتاق عمل جان بيمار را گرفت

کد خبر: ۶۶۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 31 January 2017
چند روز پيش در يكي از كلينيك‌هاي جراحي محدود درشهرستان زاهدان سقوط چراغ اتاق عمل و سهل‌انگاري در رسيدگي موجب مرگ يك بيمار شد و خانواده‌اي را داغدار كرد.
 
به گزارش اعتماد، اول دي ماه يكي از بيماران زاهداني كه براي انجام عمل «آب مرواريد» چشم به يكي از كلينيك‌هاي جراحي محدود زاهدان رفته بود در هنگام شروع عمل براثر كنده شدن چراغ اتاق عمل (چراغ سيالتيك) و سقوط آن روي بدنش از ارتفاع حدود سه متري، از حال مي‌رود و درادامه و پس از رسيدگي پرسنل اتاق عمل، اين فرد دوباره هوشياري خود را به ‌دست مي‌آورد و مسوولان كلينيك او را بيهوش كرده و عمل آب مرواريد را انجام مي‌دهند اما اين بيمار چند روز بعد به دليل ضربه و عفونت جانش را از دست مي‌دهد. فرزند اين بيمار در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم به نقل از پدر مرحومش گفته وقتي او به دليل جراحت و درد درخواست عدم ادامه روند جراحي را داشته پزشكان به او بي توجهي كرده‌اند و با بيهوشي عمل آب مرواريد را شروع مي‌كنند.
 
« همراه پدر من بيمار ديگري با بيماري چشمي مشابه حضور داشت كه او نيز تحت عمل جراحي قرار گرفت و پس از حدود ٢٠ تا ٣٠ دقيقه عملش به اتمام رسيد ولي جراحي پدرم حدود ٤ ساعت و ٣٠ دقيقه طول كشيد درشرايطي كه مدت معمول جراحي «آب مرواريد» حدود ٣٠ دقيقه است.»
 
فرزند اين بيمار به اين خبرگزاري گفته وقتي پدرش به هوش مي‌آيد از شكم درد رنج مي‌برده و خانواده‌اش را از اتفاق مطلع مي‌كند ولي ابتدا مسوولان كلينيك ماجرا را تكذيب مي‌كنند و مي‌گويند كه او به دليل بي هوشي عمل هذيان مي‌گويد ولي بعد ماجرا را تاييد مي‌كنند و از او سونوگرافي مي‌گيرند و مي‌گويند مشكلي ندارد و او را مرخص مي‌كنند ولي اين مرد به دليل درد ناحيه شكم چند روز بعد دوباره به متخصص مراجعه مي‌كند و او اعلام مي‌كند كه فرد براثر ضربه به عفونت شديد شكم و روده مبتلا شده است و بايد سريع به بيمارستان مراجعه كند و مورد جراحي قرار گيرد.
 
فرزند اين بيمار به خبرگزاري تسنيم گفته: «پدرم در بخش icu بيمارستان «امام علي(ع)» زاهدان بستري شد اما بر اثر گسترده شدن عفونت در بدن و صدمه به ساير قسمت‌ها از جمله كليه و ريه، ايجاد مشكل در علايم حياتي و وخامت وضعيت وي با توصيه پزشكان بيمارستان و اصرار خانواده، به تهران اعزام شد اما ساعاتي پس از رسيدن به تهران در ٢٥ دي‌ماه و پس از تحمل بيش از ١٢ روز كما و رنج ناشي از صدمه جان خود را از دست داد.
 
مسوولان «مركز جراحي م. آ» و شركت «ف. ت.» كه شركت واردكننده و نصاب اين نوع چراغ اتاق عمل از كشور آلمان است در رابطه با چراغ‌هاي ذكر شده اعلام كرده‌اند كه اين چراغ از قسمت پرسي كه در كشور آلمان انجام شده جدا شده و سقوط كرده و سقوط آن مربوط به نحوه نصب نيست. طبق پرس و جويي كه ما انجام داديم از اين نوع چراغ ٨٠ دستگاه در كلينيك‌هاي مختلف سطح كشور راه‌اندازي شده كه ممكن است براي ديگر هموطنان مشكلات مشابه پدر من ايجاد كند.»
 
همچنين رييس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان در اين رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم گفت: «در زمينه حادثه‌اي كه اخيرا در يكي از كلينيك‌‌هاي جراحي محدود شهرستان زاهدان رخ داد و در پي آن چراغ سقفي اتاق عمل كه ميان پزشكان به اسم چراغ «سيالتيك» شناخته مي‌شود، كنده شده و روي بيماري كه جهت جراحي بيماري «آب مرواريد» مراجعه كرده بود، افتاد و بيمار پس از مدتي فوت كرد، بررسي‌هاي لازم توسط دانشگاه علوم پزشكي زاهدان در حال انجام است.
 
دستور داده شده تا اين پرونده به هيات انتظامي سازمان نظام پزشكي زاهدان منتقل شود تا در آنجا جهت پيگيري قانوني بررسي‌هاي لازم انجام شود و علاوه بر آن از پزشكي قانوني درخواست شده تا علت دقيق مرگ را به ما اعلام كند. همچنين بررسي علت سقوط چراغ سقفي اتاق عمل (چراغ سيالتيك) به عهده دفتر فني دانشگاه علوم پزشكي گذاشته شده و نتايج اين بررسي‌ها به زودي اعلام مي‌شود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر