بازدید 4275

واردات سیگار متوقف شد؟

کد خبر: ۶۶۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 31 January 2017
آمار گمرک حاکی از آن است که واردات سیگار حاوی توتون از تیرماه سال جاری متوقف شده و این در حالی است که پیش از این آماری از واردات سیگار در ماه های مرداد تا مهر اعلام شده بود.

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از جزئیات واردات کشور در ۱۰ ماهه سال جاری نشان می‌دهد که میزان واردات سیگار از آبان‌ماه تا پایان دی‌ماه ثابت مانده است؛ به عبارت دیگر هیچ محموله جدیدی ار سیگار حاوی توتون در این مدت به کشور وارد نشده است.

قانون برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده بود که واردات سیگار را تا پایان این برنامه به صفر برساند و با توجه به تمدید یک‌ساله این قانون، دولت تا پایان امسال فرصت دارد که این امر را عملی کند.

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان واردات سیگار حاوی توتون و سیگار برگ در هشت ماهه سال جاری ۳۷۸۰ تن به ارزش ۲۷ میلیون و ۷۲۵ هزار دلار بوده است که این رقم در گزارش های گمرک از واردات ۹ ماهه و ۱۰ ماهه سیگار نیز حفظ شده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که واردات سیگار از آبان ماه تاکنون متوقف شده و حداقل آمار گمرک نشان می‌دهد که محموله جدیدی از سیگار از آبان ماه به ایران وارد نشده است، اما نکته جالب توجه در این خصوص، برخی ابهامات در آمار واردات گمرک از سیگار حاوی توتون است.

میزان واردات سیگار از ابتدای سال تا آبان ماه در حالی در حدود ۲۷ میلیون دلار اعلام شده که آمار اعلام شده از سوی گمرک در هفت ماهه سال جاری یعنی یک ماه پیش از آبان ماه، تنها حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بوده است.

از سوی دیگر محموله‌های وارداتی سیگار در هفت ماهه مربوط به ماه‌های مرداد، شهریور و مهر اعلام شده و این در حالی است که آمار ۱۰ ماهه واردات سیگار حاوی توتون را تنها مربوط به ماه‌های فروردین تا تیر میداند.

علاوه بر این، آمار هفت ماهه واردات سیگار از واردات یک محموله سیگار حاوی توتون از چین به ارزش ۴۵۰۰ دلار از گمرک شهیدرجایی دلالت می کند که این آمار در گزارش‌های هشت ماهه به بعد به طور کلی حذف شده است و اساسا گزارش‌ها نشان می‌دهد که وارداتی از چین در این زمینه انجام نشده است.

این ابهامات در حالی است که خود دولت هم برنامه خاصی را برای قطع واردات سیگار اعلام نکرده است، اما تلاش‌هایی برای افزایش تولید داخلی سیگار شده تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند نیاز کشور را تامین کنند.

در عین حال باید دید که این ابهامات در آمار گمرک ایران از کجا نشأت گرفته و چرا برخی از محموله‌های صادراتی که در ماه‌های گذشته در گزارش ذکر شده بودند، از گزارش‌های جدید حذف شدند و چرا پیش از این محموله‌هایی در ماه‌های مرداد تا مهر ثبت شده، اما آخرین گزارش گمرک، آخرین محموله را مربوط به تیرماه می‌داند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر