بازدید 2012
محمدامین منصوری

وحدت تشکیلاتی حول محور انقلاب اسلامی، کلیدواژه جبهه مردمی

شکل گیری «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با حضور چهره هایی از طیف‌های مختلف جریان انقلابی در رأس آن، امید به وحدت در این جریان را افزایش داده است.
کد خبر: ۶۶۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 30 January 2017
همه نیروهای انقلابی باید ضمن آسیب‌شناسی فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی، جهت بهبود عملکردهایی که به وحدت در این جریان کمک می‌کند، اقدام کنند.

به گزارش تسنیم محمدامین منصوری در یادداشتی نوشت: شکل گیری «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با حضور چهره هایی از طیف‌های مختلف جریان انقلابی در رأس آن، امید به وحدت در این جریان را افزایش داده است.

حمایت روز افزون افراد و گروه های مختلف از این جبهه، نشان از آن دارد که جبهه مردمی به جای افتادن در دام چانه زنی‌های حزبی و اختلافات سلیقه‌ای برخی چهره های شاخص، می خواهد با مبنا قرار دادن دیدگاه بدنه جریان انقلاب، مقابل تفرقه‌هایی که در سال‌های اخیر باعث تشتت در انتخابات شده است را بگیرد.

با این وجود، برخی چهره‌ها با طرح این شبهه که افراد موسس این جبهه یکدست نبوده و از سوی مردم انتخاب نشده‌اند، سعی می‌کنند با یادآوری مدل‌های پیشین وحدت میان نیروهای انقلابی، نسبت به تکرار این تجربه در جبهه مردمی هشدار دهند.

این هشدارها البته برای تقویت جریان انقلابی و مردمی‌تر شدن فضای تصمیم‌گیری‌ها در این جریان پسندیده است. نگاهی به روندهای سیاسی این جریان در سالهای گذشته نشان می‌دهد که همه نیروهای انقلابی باید ضمن آسیب‌شناسی فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی، جهت بهبود عملکردهایی که به وحدت در این جریان کمک می کند، اقدام کنند. با این همه به نظر می رسد که برخی نقدها به شکل گیری جبهه مردمی درحالی مطرح می‌شود که هیچ پیشنهاد جایگزینی برای وحدت مطرح نمی‌شود.

مثلا اگر ترکیب هیئت موسس جبهه مردمی مورد انتقاد است، به این نکته توجه نمی‌شود که این جبهه آمده است تا با وحدت تشکیلاتی حول محور انقلاب اسلامی و تشکیل مجمع عمومی خود، جریان انقلابی را بر روی پا و نه بر سر استوار کند. بنابراین فارغ از سابقه قابل دفاع هیئت موسس، باید توجه داشت که قرار نیست عملکرد جبهه مردمی از روی چهره هایی که در راس آن قرار گرفته اند مورد تحلیل قرار گیرد، بلکه بدنه اجتماعی آن ملاک تصمیم گیری ها هستند. چنانکه مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در نخستین نشست خبری این جبهه با اشاره به هیئت موسس 10 نفره جبهه مردمی تصریح کرد: «ساز و کاری که برای وحدت پایه‌ریزی شده از پایین به بالاست بر خلاف آنچه برخی انتظار داشتند خلاف این و الیگارشی باشد اما از مجموعه مردمی و تشکل‌ها خواهد بود و 22 صنف نمایندگان خود را برای مجمع عمومی ملی معرفی می‌کنند و در نهایت همه اسامی معرفی شده مجمع ملی به رأی گذاشته می‌شود و به نظر واحد می‌رسیم.»

از سوی دیگر برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که اگر این جبهه سیاسی نام خود را «جبهه مردمی» گذاشته، چرا موسسان این جبهه از سوی مردم انتخاب نشده اند؟ این پرسش یا بهتر بگوییم، «شبهه سیاسی» فاقد هرگونه مبنای تشکیلاتی است. از آنان که این شبهه را مطرح می‌کنند باید پرسید در کدام تشکیلات سیاسی و یا حتی غیرسیاسی، مردم موسسان را انتخاب می‌کنند؟ هدف موسسان، بسترسازی برای نقش آفرینی مردم است و پس از اعلام موجودیت، فضا را برای طرح دیدگاه‌های مردمی باز گذاشته و کار را به مردم وامی سپارند. بنابراین موسس یک مجموعه را - چه حزب باشد و چه «جبهه مردمی» - نمی‌توان به روش انتخابی برگزید چراکه بستری برای این انتخاب وجود ندارد. با این وجود یک جبهه وقتی مردمی است که پس از اعلام موجودیت، بستر لازم برای ایفای نقش مردم را فراهم کند.

اینکه مدل‌های پیشین وحدت - که مبتنی بر حضور نمایندگانی از افراد و گروه‌ها در مجموعه‌هایی پشت درهای بسته بوده – کارآمدی لازم را نداشته اند، نکته ای است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری قبلی به خوبی آن را نشان می دهد. با این وجود «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» تشکیل شده تا همین ضعف را برطرف کند. چه بسا اکنون نمایندگان این جبهه در بسیاری از اقشار و صنوف توسط مردم انتخاب می شوند و به عبارتی می توان ادعا کرد که این افراد نمایندگان مردم هستند برای پیشبرد اهداف انتخابات 96 و پیشرفت جریان انقلابی در آینده ایران اسلامی. بنابراین همه افراد و گروه‌ها باید این جبهه را یاری دهند تا مجبور به تکرار تجربه‌های شکست خورده پیشین نشود.

بی‌تردید با گذشت زمان روشن خواهد شد که کدام نقدها به جبهه مردمی وارد است و کدام نقدها با هدف اغراض شخصی مطرح شده است. با این وجود انتظار می‌رود چهره‌های انقلابی، به سمت تضعیف فرآیند وحدت نیروهای انقلاب حرکت نکنند چرا که در این صورت، امکان اثرگذاری بر انتخابات و حتی ایفای نقش در سپهر سیاسی کشور بسیار سخت خواهد شد.
منبع: تسنیم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان