بازدید 7598

لزوم درمان سریع صافی کف‌پا

کد خبر: ۶۶۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ 30 January 2017
متخصص طب توانبخشی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از آرتروز گفت: صافی کف‌پا و پای پرانتزی باید هرچه سریع‌تر درمان شود.

به گزارش فارس، علی پناهی با بیان اینکه بیشترین آرتروز در مفصل زانو رخ می دهد، افزود: بعد از مفصل زانو، آرتروز در مفصل لگن یا هیپ و بعد از آن مفصل مچ پا و مفصل شانه اتفاق می افتد؛ علت اینکه آرتروز مفصل زانو شایع تر است، این است که زانو مفصل خاصی است. در مفصل زانو دو استخوان ساق و ران روی هم قرار می گیرند که این دو استخوان سطح صافی دارند و راه رفتن را کنترل می کنند.

وی با بیان اینکه مفصل زانو مفصلی است که نیاز به حمایت عضلات و بافت های نگهدارنده اطراف دارد، ادامه داد: اگر هر کدام از این موارد آسیب ببیند، مثلا رباط ها، مینیسک، عضلات و همچنین استخوان کشکک، باعث آرتروز زانو می شود.

متخصص طب توانبخشی در شبکه رادیویی سلامت با تاکید بر اینکه آرتروز اولیه از 45 تا 50 سالگی به بالا روی می دهد، بیان کرد: بیشتراین مشکل در خانم‌ها دیده می‌شود و در آن عملا تخریب بافت استخوانی رخ می‌دهد.

پناهی گفت: آرتروز ثانویه نیز ممکن بوده به علت آسیب‌ها و ضرباتی که به زانو وارد می‌شود، رخ دهد مثلا پارگی مینیسک در فوتبالیست‌ها، زانو را مستعد آرتروز می‌کند  همچنین اختلالات مادرزادی مثل انحراف در زانو مانند پای پرانتزی و قرار گرفتن استخوان کشکک در جای نامناسب و همچنین ابتلا به آرتریت روماتوئید (روماتیسم) و درگیری سیستم ایمنی که غضروف داخل مفصل را تخریب می کند، بافت استخوانی را مستعد آرتروز می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی فرد متوجه بیماری آرتروز می شود؟، گفت: در ابتدا علائم به صورت دردهای گذراست که در شرایط خاص خودش را نشان می دهد. یعنی با فعالیت فرد، دردها شروع می شود و با استراحت بهبود می یابد؛ ولی وقتی آرتروز پیشرفت می کند، درد با استراحت کمتر می شود ولی به صفر نمی‌رسد.

پناهی شایعترین محل دردها را بیشتر در داخل زانو یا زیر کشکک دانست و افزود: چون داخل زانو منطقه ای است که وزن را منتقل می کند به ساق پا و این مساله فشار به سمت داخلی زانو وارد می کند.

این متخصص طب توانبخشی در خصوص راه های پیشگیری از آرتروز ادامه داد: خودداری از قرار گرفتن در وضعیت اشتباه و غلط و پرهیز از حرکات تکراری مثلا پرهیز از دو زانو و چهارزانو نشستن، تقویت بافت‌های اطراف زانو، تقویت عضلات اطراف زانو، جلوگیری از افزایش وزن از جمله این راهکارها است.

 پناهی در مورد دیگر راهکارها گفت: رفع مشکل سریع مادرزادی، همچون کف پای صاف و پای پرانتزی، نرمی کشکک از دیگر راه‌های پیشگیری از آرتروز است.

 متخصص طب توانبخشی در پایان در پاسخ به این پرسش که درمان آرتروز چگونه است؟، اظهارداشت: ممکن است داروی خوراکی یا پماد موضعی به فرد داده شود، استفاده از سیستم گرما، سرما، ورزش درمانی، فیزیوتراپی و تزریق های داخل زانو نیز از دیگر روش‌های درمانی به شمار می‌رود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان