بازدید 16698

جلال ملکی:سخنگوی نجیب پلاسکو

جلال برزگر
کد خبر: ۶۶۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ 30 January 2017
 این که «جلال ملکی» چگونه سخنگوی حادثه پلاسکو شد، چندان معلوم نشد، به اجبار و اقتضای شرایط میدان نه حکمی در رسانه ها ابلاغ شد و نه قبل از آن انواع گمانه زنی ها صورت گرفته بود.

  یک نیروی عملیاتی آتش نشانی از میان شعله های آتش و آوار پلاسکو سربر آورد و مستقیم و پیوسته با مردم سخن گفت.اغراق نیست اگر بگوییم آن ایام همه ایرانیان در داخل و خارج چشم به او دوخته بودند تا دقیق و تازه ترین اخبار و اطلاعات را از حادثه تلخ قلب تهران دریابند. یک هفته پر التهاب ملکی مهمترین سخنگو و البته محبوب ترین بود. 

این سخنگو ویژگیهای منحصر به فردی داشت، آتش نشان بود و در جدال با احساسات خود، بغضش را اگر چه کنترل می نمود اما پنهان  نمی کرد . ابرهای همه عالم در دلش می گریست و این مدل سخنگویی ملت سوگوار را خوش می آمد. 

او از سوگ و حماسه می گفت از بطن آن و از جنس آنچه بود که درباره اش می گفت. این سخنگوی ناگهانی و شاید اتفاقی یکی از بهترین ، حرفه ای ترین، مسلط ترین و البته احساساتی ترین سخنگوها از کاردرآمده بود. نجیب ، محزون ، فعال ، متعهد و دقیق . از اخبار غیر موثق شبکه های اجتماعی گلایه داشت ، اما در شبکه های اجتماعی محبوب بود و مورد توجه ؛ عکس اول روزنامه ها بود، با چهره ای غم زده که از حماسه و ایثار میگفت و تعداد مجروحان حادثه ، مراحل آواربرداری و از همکاران شهیدش.

در میان حادثه پلاسکو و آواربرداری دشوار آن، خبرنگار تلویزیون درباره تولد و یکساله شدن دخترش از او پرسید و ملکی متعجب از این که خبرنگار از کجا می داند روز تولد دختر اوست؟ لبخندی از روی تعجب زد؛ اما این سخنگوی متفاوت بعد در تلویزیون بابت همین لبخند کوچک از خانواده شهدای آتش نشان معذرت خواهی کرد. 

معذرت خواهی بابت لبخندی کوچک که هیچ کس و به احتمال زیاد حتی خانواده شهدای آتش نشان هم از آن ناراحت نبودند . چرا که مربوط به تولد دختر بچه ای بود که پدرش در میان حادثه کنارش نبود، اما ملکی معذرت خواهی کرد تا در عزادار بودنش که از سرتا به پایش هویدا بود ، ذره ای تردید وجود نداشته و باز در بالاترین حد با خانواده سوگوار همکارانش همراهی و همدلی کرده باشد.

ملکی در  ایام پرتلاطم و ملتهب حادثه پلاسکو تجسم دشواری وظیفه بود، ماندن بر سر ایمان و تعهد، در عین نجابت و افتادگی و البته خوش بیانی.

او نوع جدیدی از سخنگویی را به مردم نشان داد، نوعی برآمده از دل آتش، ناب، وظیفه شناس، هر لحظه پاسخگو و مدام درحال بلعیدن و قورت دادن اشک ها.

او یک هفته به همه تسلیت گفت، تلخ ترین لحظه را فروریختن ساختمان پلاسکو نام برد و از شهدا و همکارانش گفت و پیکرهای مطهری که با سختی و مرارت زیاد بالاخره پیدا شدند؛ اما چندان معلوم نیست در این مدت کسی حواسش بوده که به این سخنگوی جدید و فعال هم تسلیت بگوید، آن که بار سختی را بر دوش کشید به تنهایی.

به هر حال به او نیز باید تسلیت گفت، قطعاَ آتش نشان تسلی بخش خود محتاج تسلی و توجه است.امیدواریم ملکی همچنان سخنگوی آتش نشانی یا دیگر ستادهای مربوط به بحران و حوادث بماند؛ چرا که سخنگویی به او میآید و در نقش خود صمیمی و توانمند نشسته است . 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۲۱
اقای ملکی دوست داشتنی هست توی قلب مردم جا داره چون از جنس خودشون هست واقعا اتش نشانی به افرادی مانند ملکی باید افتخار بکنه انشالله مدارج بالای پیشرفتشو ببینیم مدیر عامل باید از افرادی همانند ملکی باشند
زاويه ديدتون خيلي زيبا بود دستتون درد نكنه
احسنت بر تابناک نکته بین...چقدر ذهنم مشغول ملکی بود...یهو این مطلبو دیدم و دیدم تابناک حق ایشونو ادا کرد...آففرین بر شما....
امروز دلم براي كارگراي غريب پلاسكو خيلي سوخت چه غريبانه و بي سر و صدا دفن شدن از خدا ميخوام كه به خانواده اين عزيزان از دو جهت صبر بده هم مرگ ناگوارشون و هم دفن غريبانه اشون.كاشكي اين عزيزان رو هم بخاطر دل شكسته خانواده اشون امروز با آتش نشانان تشييع ميكردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
دردناك تر اينكه فرزندان و بچه هاي كوچك اين عزيزان ديگر پدر ندارند و تصور يك عمر بدون پدر بودن چقدر سخت و دردناك است . خداوند صبر جميل به خانواده هاي اين عزيزان عنايت فرمايد.
بسیار عالی بود. موافقم
عالی و متین.بارک الله
برنامه تیتر شب را که گفتگو با آقای ملکی بود به علت اینکه در منزل نبودم اصل برنامه را موفق نشدم ببینم ولی تکرارش را ضبط کردم و در اولین فرصت آن را دیدم از ادب و متانت آقای ملکی لذت بردم خصوصاً معذرت خواهی او از خانواده شهدا
واقعا این متن در خور سخنگوی وظیفه شناس و با احساسی چون جناب جلال ملکی می باشد. احسنت
آقای ملکی میتوانند چهره ی محبوب و یا چهره ی ماندگار سال 95 باشند. البته چهره شدن نه از نوع شهرت و جلالش
بلکه از نوع مردمی بودن و محبوببتش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
اگر مسئولین خوره دوربین بگذارند واجازه دهند افراد دل سوز همانند ایشان که طی چند روز حتی موهای سرش سپید تر شد وجود دارند این را با توجه به 40 سال سابقه کاری دراین زمینه ها میگویم خسته نباشی قهرمان
حرفی که از دل برآید بر دل می نشیند. خداوند همراه این آتش نشان دوست داشتی.
ازايشون ممنونيم و وظيفه شناسيشون رو تحسين مي كنيم
با سلام و عرض تسلیت خدمت آقای ملکی و همکاران محترم ایشان
بسیار زیبا و بجا نگاشته اید . سپاسگزارم
این مرد تا حالا کجا بود واقعا مثل ایشون رو در چندین و چند سال اخیر من ندیدم . خیلی دقیق و درست و صادقانه صحبت میکردند . و من فقط حرفهایی که ایشون میگفتند رو باور داشتم . خدا دخترشون رو براشون حفظ کنه .
خداوند آقای ملکی و امثال ایشان را برای ایران اسلامی نگه داره.واقعا لحظه به لحظه که اخبار را دنبال می کردم فقط ایشان بودند که در صحنه حضورداشتند . دست مریزاد و حلال باد بر وجودشان غیور مردی .خداوند ایشان را برای خانواده محترمشان نگه دارد. بی ادعا و بی تکلف مثل تمام دوستان شهدای آتشنشان ایشان.
البته ایشون از قبل این حادثه هم سخنگوی سازمان اتش نشانی بودند. ولی در کل منم خیلی دوسشون دارم واقعن ادم پاک و صادقی هستن خدا حفظَشون کنه الهی
متن عالی ای بود.آقای ملکی هم شایسته تمام.این تعریف وتمجیدها هستند.شاخص رفتار ایشون متعهد بودن ب کارش ومردمی بودنش.خداحفظش کنه
با سلام و احترام
ممنون از نکته بینی شما و درود بر تمامی فداکاران ایران اسلامی ،
درود بر ایشان و همه همکاران آتش نشان ، روح تمامی شهدای ایران و اسلام شاد
کاش خود شهردار تهران هم ذره ای از مرام و معرفت جناب آقای ملکی راداشت که دهها برابر آقای ملکی حقوق می گیره ازمردم عذرخواهی می کرد ملکی الان محبوب دلهاست
باید به همه اتش نشان ها مدال طلا داد چون انها از جان خودشون می گذرن تا جان مارا نجات دهند اتش نشانی شغل نیست عشق است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل