بازدید 4252
۵

تداوم رنج کولبران

کد خبر: ۶۶۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 30 January 2017
یک وکیل دادکستری در یادداشتی با عنوان «تداوم رنج کولبران» به سختی‌های پیش روی مردم مناطق مرزنشین اشاره کرده است.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت حسین احمدی نیاز به شرح زیر است:

انگار قرار است کولبران همزاد رنج باشند و همواره کوله بارشان مملو از  درد و رنج باشد. جمعیت وسیعی در نوار مرزی استان های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه برای امرار معاش و تامین معیشت خانواده مجبور به کولبری هستند. در قبال اندک پولی که صرفا کفاف هزینه یک شبانه روز خانواده کولبر خواهد بود، کولبران به کوه و کمر می زنند و کولبری سرما و گرما ندارد، شب و روز نمی شناسد و هیچ رحمی برای کولبران قایل نیست.

تمامی این مصیبت‌ها در حالی است که با بررسی تمامی قوانین مصوب و متون حقوقی ایران  ملاحظه می‌گردد که متاسفانه هیچ قانونی از کولبران حمایت نمی‌کند و این قشر ستمدیده از هیچ پوشش و حمایت حقوقی برخوردار نیستند، از دیگر سو کولبران از مصیبت‌های فراوانی رنج می برند. رنج رفتن روی میدان مین، رنج در معرض تیراندازی، رنج بیکاری، رنج ستم، رنج دستمزد پایین، رنج نداشتن سندیکای کاری، رنج بیماری، رنج پیری زودرس به علت سنگینی بار، رنج اندوه، رنج راه‌های ناهموار، رنج متهم شدن به قاچاقچی، رنج استثمار، رنج بهمن، رنج برف و سرما، رنج زوزه گرگ!، رنج بی کسی و یتیم بودن و... .

به علت فقدان سندیکای حمایتی و نبود پوشش حمایتی، آمار دقیقی از تعداد کولبران در دست نیست، اما نمی توان انکار کرد که جمعیت زیادی در این مناطق مشغول کولبری هستند. هنوز دولت یا نهاهای حمایتی و بیمه‌ای هیچ برنامه ای برای مساعدت و حمایت از کولبران ارایه نکرده‌اند. در حادثه دردناک سقوط بهمن در مناطق مرزی سردشت و کشته شدن 4 کولبر، ملاحظه می‌گردد به علت فقدان بیمه و نبود برنامه حمایتی، رنج و مصیبت فراوانی بر خانواده آنان وارد می شود. کولبران تن خود را سپر رنج طبیعت برای بدست آوردن تکه نانی حلال کرده اند. این شهروندان مظلوم بر اثر کار فیزیکی طاقت فرسا در کولبری دچار پیری زودس و ناتوانی حرکتی می شوند.

واقعیت مساله این است که کولبران یک واقعیت تلخ در نوار مرزی این سه استان به حساب می آیند. آنان باید برخوردار از تمامی قوانین و حقوق اجتماعی باشند و بتوانند با تاسیس نهادهای صنفی و حمایتی از مشکلات خود بکاهند. پایان دادن به رنج کولبران خواست همگانی مردم این سه استان و تمامی مصلحان و در چارچوب عدالت اجتماعی و رفع تبعیض مصرح در قانون اساسی و معیارهای حقوق بشر و شهروند قرار می‌گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵
اینکه کولبران قشر زحمنکش و ضعیفی هستندو دولت و مردم باید به فکر انها بوده و مشکلات انها رارفع کند موضوع مهم و قابل قبولی هست . منتهی اینکه نهاد صنفی داشته و ... که ممکن نیست. در حال حاضر شکل کار انها قاچاقچی گری هست و کجای دنیا قاچاقچی را بیمه می کنند و ... باید دولت به فکر اشتغال درست انها باشد . صنعت ایجاد کند. یک راه حل قانونی برای ورود کم کالا توسط مرز نشینان ایجاد کند و از این قبیل تا انها ب هصورت قانونی و محترمانه نان زن و بچه شان را تامین کنند
شما همچین به کولبران دلسوزی میکنی که انگار نه انگار اینها دارند از راه قاچاق و به بهای از دست رفتن شغلها و وارد شدن آسیب به اقتصاد مملکت کسب در آمد میکنند.
مگه هر کس ولو از روی ناچاری هر کاری متونه بکنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
اگه اینجوریه ما هم شروع کنیم.ما که اینجا کاسبی میکنیم چون کارمون قانونیه و جا و مکان معلوم باید به هزار نفر جواب پس بدیم.دارایی ، بیمه ، محیط زیست ، اداره جات دولتی ، غیر دولتی ، محیط زیست ، بهداشت عوارض ، رو میزی ، زیر میزی و.... . حالا یه عده دارن قاچاقچی بازی میکنن و عده دیگه کاسه داغتر از آشششششش!!!!.
جهان سوم یعنی این .
تابناک خواهشا یک گزارشی از وضعیت کولبران برای آگاهی مردم و مسئولین آماده کن. هیچ کی از رنج اینها نمیدونه
دیشب شبکه معاند بی بی یک مستند از کولبران نشان داد ، یک پیرمردی بود که بالای 60 سال سن داشت ومریض بود قیافه ای درب وداغان داشت گفت با حمل این بار 120 کیلویی فقط 40000 تومان عاید من می شود ، این مستند خیلی روی من تاثیر گذاشت !! خیلی ناراحت شدم .راستی صدا وسیمای ما به چه کاری مشغول است ؟ ایا اینها را نمی بیند ؟
چه کسانی پاسخگوی این ها در روز محشر است؟ خداوند از حق خود می گذرد ولی از حق الناس نمیگذرد تابناک اگر خداشناسی منتشر کن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان