بازدید 22860

چه شد که از دفن سیب زمینی به ریختن پرتقال به دریا رسیدیم؟!

طی روزهای گذشته، اخباری از رهاسازی انبوهی از پرتقال در رودخانه های منتهی به دریای خزر در رسانه ها منتشر شد که هرچند عجیب به نظر می‌رسید، روایتی از چرایی آن در دست نبود. آنقدر که برخی گمان می‌کردند، علت این اتفاق، اعتراض باغداران شمال کشورمان به فروش نرفتن محصولاتشان باشد، غافل از آنکه این وضعیت نتیجه یک دستور است!
کد خبر: ۶۶۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰ 30 January 2017
رسیدن از دفن یک میلیون و هفتصد هزار کیلو سیب زمینی در اواسط پاییز سال گذشته به ریختن پرتقال های یخ زده به رودخانه و دریا، یک سال و چند ماه زمان لازم بود؛ شیوه‌هایی عجیب برای امحای محصولات کشاورزی خریداری شده از کشاورزان و باغداران که هرچقدر حاشیه ساز هم شوند، قرار نیست برچیده شده و پایان یابند.
 
به گزارش «تابناک»، طی روزهای گذشته، اخباری از رهاسازی انبوهی از پرتقال در رودخانه های منتهی به دریای خزر در رسانه ها منتشر شد که هرچند عجیب به نظر می‌رسید، روایتی از چرایی آن در دست نبود. آنقدر که برخی گمان می‌کردند علت این اتفاق، اعتراض باغداران شمال کشورمان به فروش نرفتن محصولاتشان باشد.

گمانه‌ای که شاید از سرازیر کردن شیر توسط دامداران معترض به خیابان ها و معابر، یا ریختن گوجه به جاده های عبوری توسط برخی صیفی کاران در گذشته نشأت می‌گرفت و این باور را به وجود می‌آورد که دسترنج هیچ کشاورز، باغدار یا دامداری این گونه هدر نخواهد شد، الا زمانی که مالکان این محصولات، قصد نشان دادن اوج ناراحتی و نارضایتی شان از وضعیت بازار را داشته باشند.

اعتراضی که گهگاه به دلیل عدم توازن بازار، یا سیاست‌های وارداتی یا امثال آنها بروز می‌کند و حکایت از نادیده گرفتن بخشی از مشکلاتی دارد که گریبانگیر تولید کنندگان خرد در کشورمان شده است. رنج هایی که گاه حتی فرصت نمایش عمومی نیز پیدا نمی‌کنند؛ زمانی که محصولات این قشرهای زحمتکش از دست می‌رود و مجالی برای گردآوری و نشان دادن اعتراض با رهاسازی شان نیز وجود ندارد.

اما این بار ظاهرا ماجرا چیز دیگری است و رهاسازی انبوه پرتقال هایی که بخش هایی از سواحل خزر را نارنجی کرده و به دست فساد طبیعی سپرده شده‌اند، دلیلی غیر از ضرر و زیان و اعتراض کشاورزان دارد. دلیلی که برخی دوست ندارند افشا شود، شاید از این روی که قانع کننده نیست یا ممکن است برملاکننده کاستی های بزرگ تری باشد.
 

حکایتی که هرچند محمدرضا شعبانی، رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران، اعتراضی می‌خواندش، این گونه نیست. او می‌گوید: «باغداران برای اعتراض به عملکرد دولت، محصول پرتقال‌ خود را در جاده‌ها و رودخانه‌ها ریختند و جریان آب این پرتقال‌ها را به کنار دریا آورده است. کشاورزان به دنبال این هستند که توجه رسانه‌ها و مسئولان به آنان جلب شود و به این دلیل چنین اقداماتی انجام می‌دهند.»

شعبانی در ادامه درباره آسیب های زیست محیطی این اقدامات می‌گوید: «کشاورزان نمی‌دانند باید محصولات سرمازده و خسارت‌دیده را کجا بریزند و چگونه آنها را امحا کنند. مسئولان جایی را برای این منظور مشخص نکرده‌اند و کشاورزان نیز ناچار به انجام چنین کارهایی شده‌اند. برای جلوگیری از آسیب دیدن محیط‌زیست، سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و محیط‌زیست استان باید نقاطی را برای امحای محصولات سرمازده برای باغداران مشخص می‌کردند.»

این در حالی است مسئولان نظر متفاوتی در این باره دارند. از جمله دلاور حیدرپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران که از خرید پرتقال باغداران و ارائه کمک بلاعوض به باغداران آسیب دیده سخن می‌گوید و تأکید دارد «۱۳۰ هزار تن پرتقال یخ زده جمع آوری و از چرخه مصرف خارج شده است.»

او می‌گوید: «در مجموع حدود ۳۷ هزار تن پرتقال از باغداران مازنی در قالب خرید تضمینی خریداری شده است و بر اساس مصوبه دولت، ۳۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای کمک به تولیدکنندگان آسیب دیده پرتقال در استان مازندران اختصاص داده شد. همچنین با تصویب مقامات استانی، ۱۳۰ هزار تن پرتقال یخ زده جمع آوری و از چرخه مصرف خارج شده است.»

البته وی توضیح نمی‌دهد که پرتقال های آسیب دیده چه سرنوشتی یافته‌اند اما ایسنا به نقل از یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی می‌نویسد: «این پرتقال‌ها را دولت -با توجه به سرمای اخیر و یخ زدگی آنها-، در حمایت از تولیدکنندگان خریداری کرده و به دلیل اینکه هیچ گونه مصرفی نداشت، آن را به رودخانه ریختند. متولی خرید، سازمان تعاونی روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی بوده و میزان دقیق این خرید و چگونگی آن در اختیار این سازمان است.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که با ماجرایی شبیه دفن سیب زمینی های خریداری شده از کشاورزان مواجهیم، با این تفاوت که آن بار سیب زمینی های قابل مصرف بی توجه به مسائل اخلاقی و انسانی، دفن شدند و این بار پرتقال های یخ زده بی رعایت مسائل زیست محیطی و مسائل دیگر، روانه رودخانه و دریا شدند؛ شیوه‌های عجیبی برای امحا که ثابت می‌کند تا چه اندازه در کشاورزی بی برنامه هستیم و به چه میزان از اصول اولیه ناآگاه؛ اصولی که اگر سر سوزنی مورد توجه قرار می‌گرفتند، شاید شاهد ریختن انبوهی از زباله در رودخانه و دریا، آن هم با دستور مسئولان نمی‌بودیم، بماند که ممکن است پرتقال های یخ زده ی خریداری شده، در جایی مثل صنعت دامداری به کار می‌آمدند!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶
بااین مدیران بی لیاقت شاهدخیلی کارهای زشت خواهیم بود بهتره مدیراز کشورهای پیسرفته واردکنیم نتیجه امتیازدادن به ایثارگر و فرزندشهید به بارامدن افراد ومدیران نالایق میشه بهتره افراد نسبت به تخصص ولیاقتسون به سمتی برسن تا کشورپیشرفت کنه نه باندبازی وپارتی بازی
خدامیدونسته این ذخیره سازیاهم مثه سالهای قبل دردی ازملت دوانمیکنه!میوه های تعاونی دم عیدمعمولاهرپرتقالش یک کیلویه که نمونه کوچیکش ابدارترومهمانپذیرتره!!!
بی تدبیری مسولان. تاکی می خواید کم نیارید و ادعا کنید همه چیز درست پیش میره. تا کی؟
خدايا ما رو نجات بده.
پیشرفت کردیم!
با تمام احترامي که به شمالي ها قائل هستم يک سوال دارم
چه فرقي بين پرتقال و سيب هست؟
چه فرقي بين سرمازدگي شکوفه و ميوه هست؟
تفاوت کشاورزي که سيب يا انگورش آسيب ميبيند با پرتقال هاي شمال چيست؟
که ميوه فاسد خريد تضميني مي شود؟
آيا اين عدالت است ؟ چرا فقط پرتقال فاسد خريد تضميني مي شود؟
صنعت دامی؟مگه میخوایم گاووگوسفندها دچار بیماری بشن؟همون دفن گزینه بهتری هست.
زير خاك ميكردن تا به مرور زمان كوتاهى تبديل به كود Compost درجه يك شود!
هیچگاه فراموش نمیکنم...... سالها پیش تقریبا" اواسط دهه شصت وقتی که بچه بودیم از تلویزیون نشون میداد قحطی و گرسنگی در اثر خشکسالی شدید گریبانگیر مردم اتیوپی شده، ولی همزمان گندمهای تولیدی کشاورزان آمریکائی توسط دولت از کشاورزان خریداری و به دریا ریخته میشد!!.. اون موقع همه میگفتن: چرا آمریکا بجای اهدای این گندمها به مردم گرسنه اتیوپی گندمها رو به دریا میرزه؟ آیا دولتمردان آمریکائی عمدا" میخوان اینها در فقر گرسنگی بمونن!!.. کارشناسان هم هیچگاه حرفی از دلایل واقعی این موضوع، یعنی تنظیم بازار بمنظور حمایت از کشاورزان آمریکا رو به زبون نمیاوردن!!!..
پرتقال یخ زده رو میخواین بدین به گاو ؟؟؟ حاضره بمیره ولی نخوره پرتقال تلخ رو .. با اینکه مزه پرتقال شمال رو بیشتر دوس دارم ولی کشت تو شمال باید عوض شه . دولت هم باید جلوی واردات رو بگیره . درسته واردات به نفع مصرف کننده و برخی هاست ولی فکر کنن به این همه بیکاری . اقتصاد قائمشهر امسال خیلی ضعیف شده بخشی از مردم امسال قدرت خرید هیچ چیزی رو ندارن متاسفانه . کارخانه نساجی هم با اون همه عظمت چند سالیه که ساختموناش داره تخریب میشه و زمین هاش پلاک بندی میشن و به فروش میرسند .
سیب زمینی رو حاضر نیستن به فقرا پایین شهر بدن
امحاء و از بین بردن ضایعات کشاورزی خود یک رشته تخصصی است که مدیران لایق و مدبر میخواهد. آسانترین راه دفن پرتقالهل در زیر خاک و تبدیل آنها به کمپوست است که خود یک ارزش افزوده میباشد.
تابناک بجای تبلصغ کمک دولت مغلطه میکنی واگر صادق هستید راهی کارشناسی که به شما نحندند نشان دهید!!
اصلا اسانس و تفاله پرتقال براي دام و طيور حكم مكمل رو دارد. حداقل ميشد به جاي مخلوط در خوراك ازش استفاده كرد.
یادمه یه هفته قبل از رخداد این پدیده که این مسائل را پیش آورد دوستی از هواشناسان هشدار داده بود این اتفاق خواهد افتاد و حتی یکی دیگر از دوستان کتابی را در دست چاپ داشت به این مضمون که در آن کتاب راهکارهای عملیاتی را جهت مقابله با آن ارائه نموده بود ولی مسئولین محترم هزینه چاپ کتاب را که ندادند هیچ ، به هشدار آن کارشناس محترم نیز گوش داده نشد تا این پدیده و مسائل و مشکلات بعد از آن که خودتان هم در جریانید رخ دهد. اصولاً بود یا نبود ارگانهایی از قبیل جهاد و ستاد بحران جز مصرف و تراشیدن هزینه برای مملکت کارایی نداشته است.
امید است در آینده به این امور رسیدگی شود.
مطلب آگاهی دهند وپند آموزی بود. اما نویسنده و گزارشگر محترم باید به پیشینه علمی و تجربی مدیران هم نگاهی بیاندازد. متاسفانه شایسته سالاری به بدترین نوع ممکن به کتاری نهاده شده و افراد بواسطه وابستگی خود به جاهای مختلف در سمتهای مدیریتی منشاء اکثر گرفتاریهای این مملکتند.
محیط زیست هنوز خوابه؟
چون ما ایرانیها بزرگترین تمدن بشری یعنی 2500 سال فرهنگ داریم بخاطر بالابودن بیش از حد فرهنگ هست که اینکارهارو انجام میدهیم
واقعا آبروریزی است
واقعا آبروریزی است
کفر نعمت از کفت بیرون کند... میدادن 4 تا بدبخت بیچاره بخورن... یا شربنو ساندیس درست میکردن!
بعد میگفتن چرا امریکا گندمش رو میریزه دریا
یعنی واقعا خبر ندارید که امسال پرتغال های ما یخ زده و قابل استفاده نیست؟
سرمای پاییز و یخ زدن پرتغال ها هم تقصیر روحانیه؟!
بابا چرا مغلطه میکنید پرتقالها سرمازده هستند.
من خودم از تلویزیون دیدم داشتن پرتقال های خراب و سرما زده شون رو به رودخونه میریختن این قضیه با قضیه سیب زمینی فرق داره خواهشا داستان نسازید
قیمت مرکبات درمیدان تهران حدود 2600 تومان است امروز قیمت 1.5 لیتر اب معدنی 1500 تمان است (فرآیند تولید یکروزه پمپاز تصفیه بسته بندی عرضه)واما باغداران با کمی تغییر در مراحل فرایند تصفیه حداقل 4 سال هزینه احداث و نگهداری درختان ، مبارزه با آفات تهیه انواع نهاده های کشاورزی (کود ) هزینه برق تا به ثمرنشستن داران کار در مناطق دور از شهر و .....قیمت پایین و...... خود مقایسه کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل