بازدید 2974
بانک‌های هند از مبادلات مالی با ایران می‌ترسند

چماق ناظران مالی آمریکا بالای سر بانک‌ها

حتی یک سال پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران، هنوز روابط تجاری با ایران به طور کامل عادی نشده و بانک‌های هندی هنوز از تصمیمات دلبخواهی ناظران مالی آمریکا بیم دارند.
کد خبر: ۶۶۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ 29 January 2017
حتی یک سال پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران، هنوز روابط تجاری با ایران به طور کامل عادی نشده و بانک‌های هندی هنوز از تصمیمات دلبخواهی ناظران مالی آمریکا بیم دارند.

به گزارش فارس به نقل از هیندو، حتی یک سال پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران، هنوز روابط تجاری با ایران به طور کامل عادی نشده است.

به گفته فدراسیون سازمان‌های صادرات هند، صادرکنندگان هندی از دشواری‌هایی که به علت خودداری برخی از بانک‌های دولتی هند از انجام مبادلات مالی مرتبط با ایران مواجه‌اند، شکایت می‌کنند.

این وضعیت درحالی است که بانک مرکزی هند در ماه می 2016 (9 ماه پیش) در ابلاغیه‌ای مشخص کرد که پرداخت، واریز یا بازپرداخت  به بانک‌های ایرانی یا از بانک‌های ایرانی با هر ارز قابل تبدیل برای صادرات به این کشور یا واردات از آن می‌تواند صورت پذیرد.

به گفته آجای ساهای، مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی فدراسیون سازمان‌های صادرات هند، «ما متوجه شده‌ایم که تعداد اندکی از بانک‌ها تجارت با ایران برای مذاکره در مورد اسنادی که با ارزهای قابل تبدیل (به غیر از دلار) فاکتور شده‌اند را آغاز کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «با این حال، برخی از بانک‌های ملی هنوز این کار را شروع نکرده‌اند که سبب نگرانی و ایجاد دردسر برای صادرکنندگان شده است. به ویژه اینکه به دنبال تصمیم برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران به ارزهای قابل تبدیل، حساب روپیه ایران در بانک یو‌سی‌اُ به سرعت در حال خالی شدن است.»

پیش از این، به دنبال تحریم‌های ایران، دو کشور در سال 2012 توافق کرده بودند تا 45 درصد پول نفت ایران در حسابی به روپیه در این بانک سپرده‌گذاری شود. چراکه این بانک کوچک در معرض تحریم‌های آمریکا یا اتحادیه اروپا قرار نداشت.

در عوض ایران برای پرداخت پول واردات از هند از این حساب برداشت می‌کرد.

یک مقام آگاه در بخش دولتی بانکی هند گفت در این بانک مشکلی در رابطه با مبادلات مرتبط با ایران به ارزهایی غیر از دلار وجود نداشت. به صادرکنندگان و واردکنندگان توصیه شده بود که از ارزهایی نظیر یورو تاجایی که ممکن است برای انجام معاملات خود استفاده کند. وی افزود بانک ها هنوز می‌ترسند که ناظران مالی آمریکا تصمیمات دلبخواهی در مورد مبادلات مرتبط با ایران بگیرند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر