بازدید 8386

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حادثه پلاسکو

کد خبر: ۶۶۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 29 January 2017
عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد طرحی مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب حادثه پلاسکو از سوی شورای شهر تهران را ارائه داد که مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

به گزارش میزان، احمد مسجد جامعی در جریان برگزاری سیصدو بیست و چهارمین جلسه شورا با اشاره به تشییع شهدای آتش نشان حضور احاد مردم در این مراسم نمادی از همبستگی و همراهی فداکاری و ایثار را به نمایش خواهد گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به زمان برگزاری این مراسم همچنین پیشنهاد داد تا ساعت شروع ادارات و دستگاههای دولتی به گونه ای تنظیم شود که که کلیه احاد شهروندان تهرانی در این بتوانند حضور داشته باشند.

مسجد جامعی به اهمیت بررسی همه جانبه حادثه و جریانات پس از آن اشاره داشت و پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یابی مستقل را از سوی شورای شهر تهران ارائه داد و تاکید کرد: دانستن حقیقت، جزو حقوق جامعه و افراد است. یکی از راه‌های احقاق حقوق شهروندان، شفاف‌سازی و روشن کردن ابعاد حادثه‌هاییست که در شهر اتفاق افتاده و مال و جان شهروندان را به خطر انداخته و زندگی، عواطف و احساسات آن‌ها را متاثر کرده است. این کار باید به صورت متمرکز صورت بگیرد و نمی‌توان انتظار داشت که از طریق ارائۀ گزارش‌های گسسته و جزیره‌ای و فعالیت‌های ناپیوسته و مقطعی، چاره‌ای اساسی برای این‌دست حوادث اندیشیده شود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا خاطر نشان ساخت: این حادثۀ دردناک به تعبیر مقام معظم رهبری از یک‌سو مایۀ اندوه و تاسف و نگرانی عمیق شد و از سوی دیگر فداکاری متعهدانۀ آتش‌نشانان را آشکار ساخت و به دنبال آن ایجاد همدلی گسترده‌ای در بین همۀ اقشار جامعه برای کاستن از آلام عمومی و به‌ویژه خانواده‌های آسیب‌دیده و شهدای حادثه فراهم کرد.

وی در ادامه یادآور شد بر همین اساس مجموعه های دولتی و سازمانهای مرتبط با امر ایمنی و امداد هر کدام به صورت جداگانه در حال جمع آوری اطلاعاتی از این حادثه هستند که به جای خود قابل تقدیر و مورد استناد است اما شورای شهر تهران یک وظیفه قانونی در خصوص تهیه گزارشی مکتوب و مستند از این حادثه را دارد و می توانیم مجموعه این اسناد را در شورا به عنوان یک سند واحد ببینیم.

مسجدجامعی در ادامه به بند هایی از قانون اشاره داشت و افزود: با وجود اختلاف بین منابع اطلاعاتی و رواج شایعات مختلف، برای مشخص شدن زمینه‌سازهای فاجعه و قصورها و تقصیرها، به منظور آگاهی‌بخشی عمومی و ارائۀ تصویری جامع از آن و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده با توجه به اختیارات حاصله از بندهای ذیل مادۀ 71 قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 01/03/1375 و اصلاحات بعدی به‌ویژه بند 19 قانون مذکور، پیشنهاد تشکیل کمیتۀ حقیقت‌یاب برای رسیدگی به این فاجعه با اعضا و وظایف ذیل ارائه می‌شود تا بتوانند ظرف مدت یک ماه با سرعت و دقت کافی گزارش‌های لازم را ارائه دهند.

وی همچنین اشاره به انتخاب اعضای این کمیته پیشنهادی داشت و افزود: در این کمیته دونفر عضو شورا ، یک نماینده مجلس به انتخاب مجمع نمایندگان تهران، یک‌نفر نمایندۀ شهرداری تهران به انتخاب شهردار تهران، یک‌نفر نماینده از استانداری به انتخاب استاندار تهران، یک‌نفر حقوق‌دان به انتخاب کانون وکلا و .... انتخاب شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه شهروند این شهر است گفت: گلایه شهروندی دارد مربوط به افرادی غیر از آتش نشانان که در این حادثه جانشان را از دست داده اند.

مسجد جامعی در این زمینه افزود: در نشستی که با کسبه و هیات مدیره پلاسکو داشتیم این عزیزان تاکید داشتند، تعدادی از کارکنان پلاسکو به دلیل آشنایی که با ساختمان و تاسیسات آن داشتند آتش نشانان را همراهی کردند و به همین دلیل زیر اوار ماندند بنابراین شایسته بود که این عزیزان که اتفاقا پیکرشان همراه با آتش نشانان بیرون آمده بود را همراه شهدای آتش نشان فردا تشییع می کردیم . ظاهرا این پیکرها تحویل خانواده هایشان شده و در تهران و شهرستانی که تعلق داشتند مراسم خاکسپاریشان انجام شده است.

وی همچنین خواستار شد که مدیریت شهری هزینه های مراسم کفن و دفن این افراد را تقبل کند.

در نهایت این پیشنهاد به عنوان یک طرح دو فوریتی به امضای 15 نفر از 27 نفر اعضای حاضر در سیصد و بیست و چهارمین جلسه شورا رسید تا در جلسه آتی شورا به رای گذاشته شود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل